Internetadós ferdítés

2008.05.07. 09:30

Ritkán lehet annyira kemény félretájékoztatást olvasni lapokban, amely ma jelent meg a Népszabadságban. Az egyébként elég sok felmérést produkáló Szonda Ipsos - a lap megbízásából - közvéleménykutatást végzett az internetezési szokásokkal kapcsolatban, és többek között felmerült a bevezetendő „internetadó” kérdése is, azaz a szolgáltatásra kivetendő kulturális járulék is. A cikk a következő módon vezeti fel a témát: „A reprezentatív vizsgálatot annak kapcsán végezték el, hogy a közelmúltban a kormány javasolta a kultúrát támogató járulék forrásainak átalakítását, egyebek közt az internet-szolgáltatás járulékoltatását (a "netadót"), ami az érintett gazdasági szektor, továbbá politikai körök tiltakozását váltja ki. Az ötszáz felnőttet érintő telefonos fölmérésből kiderül…” Lássuk akkor ezzel mi a baj, és milyen eredmények születtek.

Egyrészt 500 telefonhívás százalékosan is annyira kicsi arány, hogy tapasztalat ide vagy oda, azt még óvatosan sem nevezném reprezentatívnak a magyar lakosság körére nézve. Ez annyira kicsi szám, hogy majdnem nehezen fér bele a magyar lakosság minden szegmenséből egy-egy ember, nemhogy egy internettel kapcsolatos felméréshez szükséges reprezentatív csoport. Lendüljünk ezen túl, nézzük egy kicsit, hogy mit hoztak az eredmények. A felmérésből kiderült, hogy 41% soha nem használja a világhálót. A számról azt gondolom, hogy bármennyire is gyatra az internet ellátottságunk, azért a soha kategória alatt kicsit soknak találom a 41%-kot. Egy biztos, a felhívott személyek 41%-ka soha nem használja az internetet, jegyezzük meg ezt a számot, mert később fontos lesz. Aki használja a netet, azok a teljesen átlagos kérdésekre teljesen átlagos válaszokat adtak, igaz a kérdések is olyanok voltak, hogy amennyiben valaki mindegyikre azt válaszolta, hogy nem, attól szívesen megkérdeznénk, hogy akkor vajon mi az, amit ő igénybe vesz a szolgáltatások közül. A nem használók több mint fele arra hivatkozik, hogy nincs gépe, de 42% azt is mondja, hogy drága a szolgáltatás, és ezért nem veszi igénybe. A végére tartogatták a slusszpoént, mert arra is rákérdeztek, hogy elfogadhatónak tartanák-e az internetadó bevezetését. Milyen érdekes, a válaszadók 54%-ka azt mondta, hogy igen. Természetesen ebből meg is született a frankó szalagcím: A többség elfogadná az „internetadót”

Ezt a ferdítést. Kérem szépen, fogom magam és lemegyek Kisfaluba, és megkérdezem az ottani lakosságot, hogy kinek van 3000 köbcentiméter feletti autója. Kiderül, hogy a lakosság 98%-ka nem rendelkezik ilyennel, majd rákérdezek, hogy egyetért-e azzal, hogy az ilyen autókra extra adót vessünk ki. Hogyne értene egyet a magyar lakosság egy ilyen kezdeményezéssel. Ugyanez a helyzet itt is. Felhívnak egy csoportot, akinek 41%-ka soha nem használ internetet, és egy jelentős része talán nem napi rendszerességgel, még egy része valahol a könyvtárban vagy az iskolában, netalán a munkahelyen. Ezek után ezeket az embereket megkérdezik, hogy kivessenek-e a szolgáltatásra plusz terheket. Vajon mi lesz a válasz? Persze, hogy fele tökmindegy alapon, és mert fogalma sincs amúgy az egészről, azt fogja mondani, hogy miért is ne. Azt már be sem meri vallani, hogy amúgy halovány lila gőze sincs arról, hogy mi is ez, hová menne a pénz, és mi lenne belőle. Ugyanezzel az energiával be tudnám bizonyítani, hogy a magyar lakosság 80%-ka nem ért egyet a személyi jövedelem adó fizetésével, úgyhogy az meg nem autentikus bevételi forrás. Rossz, hogy a cikk azzal zárul, hogy ezek szerint hiába a tiltakozás, hiába a szolgáltatók harca, a lakosság „jelentős része nem ezt gondolja”.

Kedves Népszabadság! Önök szerint a lakosság jelentős részének minősül 270 személy? Ugyanis nem arról van szó, hogy az emberek jelentős része így gondolja, hanem arról, hogy 270 személy így gondolja ebben az országban, akiknek jelentős részének tökmindegy, hogy van-e ilyen járulék vagy sem, mert lehet, hogy internet közelében sincs. Ez 205 személy a teljes mintából. Erről a felmérésről csak Churchill mondata jut eszembe, miszerint „Csak annak a statisztikának hiszek, amit én magam hamisítottam”. Itt ugyan nem gondoljuk, hogy hamisítás történt volna, de az biztos, hogy a statisztika sem nem objektív, sem nem reprezentatív. Sokkal inkább hasonlít valamely diktatórikus rendszer propagandájához, ahol valamit el akarnak hitetni az emberekkel. Javaslok betekinteni ebbe a blogba, hátha némi objektivitást is sikerül vinni a kérdésbe. Nem utolsó sorban pedig nem visszaélni a statisztika rugalmas mozgásterével. Ez vizsgamunkának most elégtelen.

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr88457885

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Athos blogja 2008.05.07. 12:51:50

Gitárhúr-adót akar a lakosság!A lakosság elsöprő többsége, mintegy 95%-a támogatja a gitárhúr-adó bevezetését mind a nylonból, mind az acélból készült húrokra - derül ki egy a napokban, három tajtrészeg diszkópatkány megkérdezésével végzett objektív,…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MurciComp 2008.05.07. 10:27:28

Helló

A postod nagy részével egyetértek, de a reprezentatív mintavételezéssel kapcsolatos megjegyzéseid szerintem nem fedik a valóságot, ezért gondoltam belinkelek valami módszertani útmutatót, de nem találtam hirtelen semmit ezen a blogon kívül: piackutatas.blog.hu/2008/04/16/george_gallup_a_kozvelemeny_kutatok_atyja

A Szonda Ipsos módszere egyébként nagyon hasonlít a MTV népszavazási grafikonjaihoz ahol az összes választó joggal rendelkezőhöz viszonyítottak mindent, nem volt az hamis csak csalóka úgy mint ez as felmérés.

Üdv

Boo 2008.05.07. 11:04:20

Megrendelésre manipulatív piackutatás. Mi van ezen csodálkozni való?

JonasR 2008.05.07. 11:11:12

egy 205 fős minta lehet reprezentatív. Nem véletlenszerűen hívják fel azt az 500 embert, mindenesetre egy statek könyv elférne a blogíró polcán.

És a többség tényleg elfogadná az internetadót, ez a szomorú.

egy statisztikus

Ear 2008.05.07. 11:11:57

Ez a felmérés nekem is nagyon gyanús. És mi volt a kérdés, mert nagyon nem mindegy hogyan teszik fel.

Ön szerint hasznos lenne az ország számára az internetadó bevezetése?
Szavazás: wita.hu/index.php?show=wita&wita=33

Erre a kérdésre pl. a 485 szavazat a 92%-a NEM volt. Persze ez nem reprezentatív, ráadásul mindenki netezik aki szavazott :)

Bit Rot 2008.05.07. 11:12:47

NépHAZUGság!

Sajnos, de igaz.

Bit Rot 2008.05.07. 11:13:46

A többség azt is elfogadná, hogy a nyugdíjakat és segélyeket emeljék meg.

Hiszen azokat úgyis csak a "gazdag" kisebbség (dolgozó emberek) fizeti.

BandW (törölt) 2008.05.07. 11:19:06

A blogírónak nemtetszik, ergo hazugság az egész.

Hát, mitmondjak, furcsa hozzáállás az bezonyos

hattyú 2008.05.07. 11:20:21

Könyörgök, mielőtt leírsz valamit legalább olvass utána a dolgoknak... jaaa, hogy ez blog! Akkor mindjárt más!

Eleg_Volt_a_hazaarulasbol! · http://ciganybunozes.blog.hu 2008.05.07. 11:20:27

haliho!

Egyetem alatt volt kozvetve egy kozvelemeny kutato ismerosom.

O x ft-ot kapott kerdoivenkent, amelyek tobb oldalasak voltak. A munkamodszere az volt, hogy rendelt egy szendvicset, ket kavet meg egy uditot a bufeben. Leult egy asztalhoz es kitoltte az aznapra eloiranyzott mennyiségu kerdoivet. Egyiket ugy, ahogy szerinte egy 30 eves anyuka, masikat mint egy 19 eves egyetemista stb. gondolja.

Es igen jokat rohogott azon, hogy o formazza a kozt. Az o velemenye a kozvelemeny.

Azota igen nagy fenntartassal kezelem ezt a kozvelemenykutatasi eredmenyeket, ugyanis engem 3x ev alatt egyszer sem szolitott le senki, hogy kozvelemenyt akarna kutatni.

Timo 2008.05.07. 11:31:21

Dinin, az ismerosod egy idiota. Az ilyen felelotlen emberek miatt tart ott Magyarorszag, ahol.

Sunmachine 2008.05.07. 11:32:38

Látom, megérkeztek a kő-balos kollégák akiknek a Népszabadság a bibliájuk.
És még ő van felháborodva, hogy nem nézel utána.

kaamir 2008.05.07. 11:51:13

Azért ferdítés az van itt is bőven. "A felmérésből kiderült, hogy 41% soha nem használja a világhálót". Nem ez van a cikkben, hanem ez: 41% nem használja munkájához, tanulmányaihoz. A mindennapi ügyintézésre, tájékozódásra 84% használja. Szeretem ezt a blogot és a stílusodat, de sajnos nem ez az első eset ilyen durva torzításra.
Amúgy meg aki bármilyen közvéleménykutatást komolyan vesz, az meg is érdemli. Tudományos köntösbe bújtatott humbuk.

movhu 2008.05.07. 11:57:16

BandW 2008.05.07. 11:19:06
Nem tetszik, és legfőképpen nem azért, mert az jött ki belőle, hogy legyen adó, hanem mert nem a megfelelő réteget kérdezték meg, és olyasmiről mondtak sokan véleményt, ami őket nem érdekli.
Ott van a szavazás a wita.hu-n. Ott 92% ellenzi, mert ott olyan a mintavétel. Magyarországon attól függ mit kérdezel és hogyan, és olyan a válasz is.

movhu 2008.05.07. 11:58:27

kaamir 2008.05.07. 11:51:13

Te hogyan értelmezed ezt a mondatot?:

"Az ötszáz felnőttet érintő telefonos fölmérésből kiderül, a világhálót soha nem használók még mindig jelentős kört, 41 százalékot alkotnak"

Mert én úgy, hogy 41% soha nem használja. Nem is lehet másként.

KopaszMercis 2008.05.07. 12:01:02

en egyet ertek az internet adoval.. minden adoval egyetertek.

el is megyek innen a faszba.. amig nem valasztunk itt normalis vezetoket itt ugy is ez lesz.

legalabb fizessetek meg a dragalatos parlamenti patko mind ket felet. ha mar szopatnak csinaljak becsulettel. nyakkendo es lofasz adot minden haztartasba

uramjezus

cégalapító · http://cegalapitas.blog.hu 2008.05.07. 12:07:09

A statisztikák maguk is sokszor értelmetlenek, használhatatlanok. Gondolom annyit fizettek, hogy csak 500 emberre volt elég, és mivel ez van ezt dolgozták fel. A minta már meg volt, többre, újabbakra nem volt pénz, így ezt kellett valahogy eladni, leközölni.

Peter 2008.05.07. 12:07:10

A felmérés lehet akár reprezentatív is, de a válasz a teljes tájékozottság hiányánb alapul vagy rosszindulaton.
Ugyanaz, mintha felhívnák 500 embert, hogy van-e MO-n cigánybűnözés. A legtöbben azt mondanák, hogy igen, de az sem igaz úgy. A magyar ember éppen annyira képes megszavazni magának, hogy ne fizessen adót, mint az ellenkezőjét, csak jól kell kérdezni. Legutóbb a népszavazás előtt 2 nappal sokan mág azt sem tudták, hogy mi az igen és mi a nem válasz.
Ez egy elrontott felmérés, sokkal jobb lett volna, ha az érintetteket is megkérdezik. Ha nincs otthon netem, akkor vezessék csak be, dögöljön meg a szomszéd tehene is.

tajty · http://peticio.eu 2008.05.07. 12:07:44

Erdekes cikk, nem hiaba egyre kevesbe hiszek a nepszabinak...
Igaz nem reprezentativ, de a peticio.eu oldalon mar 500 folott jar a netadot ellenzok alairasainak szama.
Remelem, eljut a cimzettekhez.
(jo lenne tudni, milyen aranyban tiltakkoztak a latogatok az emlitett oldalon.

t

pirula 2008.05.07. 12:07:53

faszom az egeszbe. itt mar mindent lehet - de legalabb ne tapsolnak el a lovet faszsagokra kedves (el)vezetoLYink. akkor nem is izgatnam magam. persze az adozas - ha bejon - ujabb poen a szolgaltatoknak (ha egymas kozti barati kartellezes soran meg tudnak egyezni) hogy feljebb toljak a lefele meno arakat :D hehe

"el lehet menni innen" - mondta valaki, nem emlekeztek? ;)

kaamir 2008.05.07. 12:10:17

movhu 2008.05.07. 11:58:27

Hoppá, igazad van, ezt jól benéztem, aztán hülyeséget írtam. Én kérek elnézést!

Rwindx 2008.05.07. 12:14:11

Mit vártál egy olyan pártlaptól, melynek egyik fő tulajdonosa találta ki az internetadót, mint olyat.
Nyilván ezt kellett kihozni, hát kihozták, ennyi.

Illetve még annyi hogy rohadjanak meg, az összes "ügyes" adójukkal egyetemben.

Bloodhound v2.0 2008.05.07. 12:17:14

szvsz nem reprezentatív, hiszen kimaradt az 500 főből az a réteg, akinek még telefonja sincs... :)

a népszabadság ferdítése btw. elég gáz (akárcsak minden nyomtatott és elektronikus sajtóorgánumé - hangzatos címek mindenekelőtt), de elég gáz a tiéd is... :(

bloodhound v2.0 2008.05.07. 12:18:40

a népszabadság régebben - pár éve - azért elég érdekes volt, ma már sokszor rá sem tudok nézni.

Balazs 2008.05.07. 12:23:40

Reprezentativ minta... lol.
Valahogy az alabbi hiresnek szamito idezet jut eszembe: Lies -> Damn lies -> Statistics.

movhu 2008.05.07. 12:28:11

Utólag annyi pontosítást, hogy 205 személy nem internetezik a mintából, és 270 mondta azt, hogy kellene az adó. Ez nem jelenti azt, hogy minden olyan személy, akinek nincs netje, azt mondta, hogy kell az adó. De egy olyan csoporttól, aholy 41% nem netezik, már eleve felesleges kérdezni, hogy szeretne-e ilyen adót. Naná, hiszen mindegy.

népszabi 2008.05.07. 12:42:07

Nálunk is van otthon Népszabadság.
A seggünket szoktuk vele kitörölni.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2008.05.07. 12:44:33

nagyon érdekes, hogy ahova fordulok, tömény ellenállásba és röhejbe ütközik az internetadó, teljesen véletlenül pont a Népszabinak sikerül közölnie, hogy a többség szerint legyen :D azért ott is körülnézhetnének már egy kicsit a valódi közvéleményben, hogy ne ennyire fájó propagangával égessék magukat.

Basti 2008.05.07. 12:51:10

"Ritkán lehet annyira kemény félretájékoztatást olvasni lapokban, amely ma jelent meg a Népszabadságban." A fenti mondat kivételével teljesen egyet értek az írással. A fenti mondatot pedig így tudnám helyesen átfogalmazni: "Mint minden nap a Népszabadság ma is tele van ferdítésekkel, orbitális hazugságokkal és félretájékoztatásokkal."

Dr Kangörény 2008.05.07. 12:54:22

Én csak azt szeretném tudni, hogy kinek írták azt a cikket, amiben ez a megállapítás szerepel?! Valószínűleg azoknak, akik szintén nem interneteznek, ezért fingjuk sem volt erről a témáról. Hát most ők megkapták az iránymutatást.

Kurbli 2008.05.07. 12:54:53

A kiinduló javaslat, a T/5395 számú iromány :
(www.mkogy.hu/internet/plsql/ogy_irom.irom_adat?p_ckl=38&p_izon=5395)
.

Mária 2008.05.07. 12:55:10

Ugyan már.

Ezek még februárban is úgy tudták, hogy a többség a vizitdíjat, a napidíjat és a tandíjat is elfogadta.

Utána meg kiderült, hogy mégsem.

:D

Zinternetadó 2008.05.07. 12:59:16

Az sehol nem szerepel, hogy embereket kérdeztek volna meg a közvéleménykutatás során. Szerintem egy sertéstelepet hívtak fel...
és hát a malacok nemigen neteznek :)

JonasR 2008.05.07. 13:18:47

De kurva sok statisztikus lett itt hirtelen.

A cikk elmondja, hogy az emberek mennyire nincsenek tiszában azzal, hogy mi az internet, hogyan működik, milyen mechanizmusok mentén mozog.

Viszont ha valaki azzal jön, hogy a netes szavazás eredménye alapján nem akarnak az emberek internetadót, az nagyságrendekkel nagyobb baromságot beszél, mint a népszabi.

Az emberek nem tudják, hogy mi ez, az egész felmérés rákfenéje valójában az internetpenetráció alacsony mértékben keresendő, és nem abban, hogy reprezentatív vagy sem.

Bit Rot 2008.05.07. 14:54:17

"Legutóbb a népszavazás előtt 2 nappal sokan mág azt sem tudták, hogy mi az igen és mi a nem válasz."

Pedig a népszavazás után, este, Horn Gábor megmondta, hogy mi a nem válasz: Feri, menj a picsába!

A másik: az adócsökkentés pártja (SZDSZ) szintén elmehet ugyanoda, hogy a francba van képük egyáltalán napirendre venni egy ÚJABB adót?

molekula 2008.05.07. 16:11:52

Mi ebben a furcsa?

Délelőtt 10:00 - 12:00 között felhívtak 500 nyuggert, mert csak ők voltak otthon, hogy akarna e internetadót.
Ez lett az eredménye.

A kérdőív:

Ön szerint alacsonyak/megfelelőek/magasak a nyugdíjak?
Ön szerint új adók kivetésével meg lehetne teremteni a 23. havi nyugdíjra a bevételt?
Ön szerint olyan termékre kellene kivetni ezt az adót, amit a nyugdíjasok használnak/részben használnak/nem használnak?
Ön egyetért az Internetre kivetett adóval?

lyzzard 2008.05.09. 22:49:03

Sziasztok!

Hát, egy kicsit felháborodva érzem magam, mert miután végigolvastam a cikket, mindezt azért, mert immáros lassan a Szonda Ipsosnál vagyok közvéleménykutató (is). Valamit nagyon féleértett a cikk írója.

Először is kezdjük a felmérés menetével, kitalálja a Népszabadság, mondjuk x nap este, hogy kell neki másnapra egy 500 mintás lekérdezés másnap délutánig. Gyorsan elküldik a nyers textet, azt átpakolják kérdezhetővé, létrehozzák a hívásbázist, és uzsgyi, kezdődik a lekérdezés.

Eddig semmi baj, az érdekesség most jön. Meg van szabva, hogy az 500 lekérdezésből, mennyi, milyen, hova, hogy legyen. Részletesebben:
Kell mondjuk 100 db mobilszám, megszabva, hogy azon CSAK 18-39 közötti embereket kérdezzünk, ebből lehetőleg 50 diplomás, 50 érettségis, majd irány a vezetékes, ahol 18-9X közöttiek kellenek, DE!
Itt jön a kvóta. legyen ebbből 100 darab 60 év feletti, amiből 25 diplopmás, 25 érettségizett, 25 szakmunkás, 25 max 8 általános, és fele-fele arányban férfi, nő. majd ugyanez lejátszva a 40-59 közöttiekre, majd a 18-39 közöttiekre. Úgyszintén felezett a dolog a bp-vidék arányban is, szóval szépen néznénk ki, ha csak az lenne, hogy felhívunk 500 embert, aztán jólvan. Ahhoz, hogy 500 lekérdezés elkészüljön, kb 5000, ha nem több hívást kell indítani, hogy megtaláld a kvótának megfelelő személyt, majd annak válaszolnia is kell a kérdőívre! Remélem azért így már másképp látja a t. cikkíró a reprezentatívság fogalmát.

nem várt fordulat 2008.05.13. 16:02:08

Szia Lyzzard, én is épp írni akartam, én a gallupnál dolgoztam régen, mint rendszergazda/programozó, később az adatbázisokkal is én foglalkoztam, illetve N. István modellje alapján írtam meg a programot, ami a mintát készítette. Többlépcsős.

Elmondom az itt közvélemény kutat ás szkeptikusoknak, hogyan is néz ez ki, ha mondjuk nem telefonos kutatás van.

Van egy őrületesen nagy adatbázis, amiben szerepel magyarország összes háztartásának a címe, ez a KSH adatbázis, bárki megveheti. Ezenkivűl tudjuk azt is a népszámlálási adatokból, hogy melyik megyében hányan élnek, ebből mennyien megyei jogú székhelyen, városban, illetve faluban/községben, és ezeken a helyeken milyen a nő / férfi arány.

Ez alapján elkészül a minta, majd a kérdezők megkapják a kvótákat, miszerint hol mennyi 18-29, 30-40, stb.... (erre nem tudom van -e "szabvány") korcsoportú embert kell lekérdezni, benne van az is, hogy nő vagy férfi az illető, stb... stb...

rendes közvéleménykutatócégeknél a kérdőívek begyűjtése után le szokták ellenőrizni, hogy valóban ott járt -e a kérdező, van amikor személyesen is, telefonosnál értelemszerűen telefonon.

Az adatrögzítés után jön a hibaszűrés, és a súlyozás, és ebből a szociológusok levonják a konzekvenciákat, és azt mondják, amit mértek. kész.

Tudni kell, hogy egy ekkora országban mint a mienk, az 1000 fős fenti módszerrel készített kérdezések reprezentatívak.

Nyilván az 500 fős telefonos nem tud ennyire nagyon pontos lenni, hátránya ugyanis az előbb említett település szintű reprezentativitás, (bár ezt is ki lehetne küszöbölni) előnye viszont, hogy baromi gyors, promt tud viszonylag pontos válaszokat adni a feltett kérdésekre. És ahogy előzőleg lyzzard mondta, rengeteg elutasítás van, 500-as mintához én is 10-12* -es szorzóval dolgoztam, amikor mintát kellett készíteni telefonos kérdezésekre.

na akkor ennek fejében tessék újraértelmezni.
süti beállítások módosítása