Értelmetlen felsőoktatás
2008.04.19. 13:00
A munkanélküliség egyre fokozódó probléma Magyarországon, amivel ellentétes folyamatnak látszik az, hogy az állást kínálók egyre több betöltetlen pozícióra panaszkodnak. Ennek egyik oka, hogy a szakmai felkészültség nem éppen az a színvonalú, amit a munkaadók megkívánnának, illetve elég jelentősen háttérbe szorult a megfelelő szintű szakmai képzés az ún. kétkezi munkák tekintetében. Ennek ellenére egyre növekszik a diplomás munkanélküliek száma is, és a dolgozók között is igen magas azoknak a száma, akik nem a megszerzett végzettségnek megfelelő szakmában tevékenykednek. A diploma sok helyen inkább szűrőfeltétel, mintsem tényleges érték a munka elvégzése során.
Az helyzetelemzések megmutatják, hogy a pályaválasztó korosztálynak még 18-19 éves korban sincs fogalma arról, hogy mit is szeretne az életben csinálni. Éppen ezért azon téves alapfeltételek alapján döntenek, ami a társadalom felől ömlik rájuk. Ilyen az a feltevés, hogy a hangzatos manageri szakok automatikusan középvezetői pozícióba juttatják őket, ami természetesen nem igaz, de ez csak az álláskeresésnél fog kiderülni. Sokan azzal sincsennek tisztában, hogy a felvételi ponthatárok és egy szak népszerűsége nem feltétlenül tükrözi a majdani elhelyezkedési esélyekhez kapcsolódó számokat. Sőt, a tavalyi és idei felvételi eredmények azt mutatják, hogy nagy területeken fordított arányosság áll fenn, azaz olyan szakmákra magas a felvételi ponthatár, amivel várhatóan igen nehéz vagy lehetetlen lesz elhelyezkedni, miközben jól fizető hiányszakmás képzésre könnyebben be lehetett jutni idén is. A választásnál pedig az egyik legdurvább példa az, amikor teljesen nyilvánvaló, hogy a továbbtanulás egyetlen célt szolgál, miszerint ne kelljen belecsöppenni a nagybetűs életbe.
Ezért egyre többen választják a felsőoktatás „gyógyszakjait”. Ezért olyan szakokat választanak, ahol keveset kell birkózni a reáltárgyakkal, és sokkal inkább meg lehet élni a rendszeres, ámde magolós tanulásból. Ezért népszerűek a bölcsész szakok, mert ott kiváló lehetőség van arra, hogy az emberek éveket éljenek túl érdemi tevékenység nélkül, végül pedig egy diplomával távozhatnak. Természetesen ezeknek az embereknek - már aki tényleg elhivatottságból tanult - egy részére szükség van, de ezeken a szakokon évek óta akkora túlképzés van, hogy már a mostani állományt sem képes felvenni a piac. Érthetetlen az is, hogy egyes tanári és tanítói pályákon miért képeznek akkora mennyiségű diákot, amikor a mostani fiatal diplomásoknak vagy idősebb gyakorlottaknak is lehetetlen elhelyezkedni. Nyilván itt megjelenik az intézmények erős lobbija is, hiszen ezeknek a diákoknak a képzése is komoly anyagi bevételt jelent. Sok iskola - amelyen a képzéshez szükséges szakembergárda sem áll rendelkezésre - csak azért indít népszerű szakokat, hogy emelje azt a pénzt, amit így normatívaként megkap. Ez pedig óriási felesleges teher a társadalomnak.
A megoldás pedig talán nem is tandíj bevezetésében rejlene, ami által azért biztosan többen gondolnák meg, hogy mibe fektetnek. A munkaerőpiac a tervezés miatt pontosan tudja, hogy évekre előre milyen szakemberekre van szüksége. Azonban meg sem kell kérdeznünk őket, mert egy jó szakember az adatokat figyelve is meg tudja állapítani, mely szakok keretszámát kellene drasztikusan csökkenteni, és mely területeket kellene jobban kiemelni. Az is elképzelhető lenne, hogy egy szakmából csak többévente indul képzés, ami jelentősen csökkentené a munkanélküliség piacára képzett emberek számát. Az adatok magukért beszélnek, és emellett semmi szükség tanárokra, akik biztosítási ügynökként élnek, vagy olyan szakmákra, ahol pillanatnyilag van a piacon elég képzett és gyakorlattal rendelkező személy. A piacnak a fizikai dolgozók mellett képzett szakemberekre volna szüksége, amiben szintén problémák vannak. Az iskolák számtalan értelmetlen tárgyat tanítanak, amire csak ráfogják, hogy szükség lesz rá, de valójában üres tölteléket képeznek a struktúrában. Eközben fontos gyakorlati ismeretek maradnak el, amire tényleg szükség volna a mindennapi élet során.
Mindez a felismerés tehát létezik, és azt kellene megérteni azoknak a döntéshozóknak, akiknek ez a dolga, hogy az itt felmerült probléma nem tűr halasztást. Rövid idő alatt, már a következő felvételi időszakra át kellene alakítani a szakok számát a piacnak megfelelően, és magát az oktatás rendszerét is át kellene tekinteni. A probléma ugyanis nagy. A szakemberhiány nem azt jelenti, hogy a gazdaság emiatt nem tud fejlődni, hanem határozottan káros hatással van a folyamatokra a képzettség hiánya. Annak pedig végképp nincs semmi értelme, hogy munkanélküliek generációját termeljük csak azért, mert ez most éppen így kényelmes az országnak, akár tanárokról, akár diákokról van szó. Sajnos a helyzet nem teszi lehetővé, hogy hátradőlve azt mondjuk „jó ez így”. Drasztikus beavatkozásra van szükség, és kormánytól függetlenül kimondható, hogy mindenki, aki hagyja tovább működni a mostani rendszert, az hiteltelenné teszi saját gazdaságpolitikáját.
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: data hk 2018.02.07. 03:07:20
Trackback: data sidney 2018.02.04. 08:07:16
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
anyacsakegyvan 2008.04.19. 23:18:17
sigmund_freud 2008.04.19. 23:24:31
Próbáld újra ...
anyacsakegyvan 2008.04.19. 23:32:30
jenicel 2008.04.19. 23:38:41
velem jól kiszúrtak, morcos is vagyok. persze lehet mutogatni, én vagyok a hibás. leginkább ott hibáztam, hogy fősulira mentem. gondoltam elég lesz nekem az épülettervezésben a családi házas szint. úgyis ez a téma érdekel. hozzáteszem diákhitelből éltem, szüleim nem tudtak támogatni, persze a különböző ösztöndíjakhoz nagyon gazdagok voltunk :(
a második évfolyamban meg benyögik, hogy hát akkor mi már nem kapunk jogosultságot tervezésre, csak az egyetemisták. még azt se mondták, hogy bocs. szóval kivágtam egy rakat pénzt a kukába, mert már a suliba jártam mikor kiderült, nem is csinálhatom majd azt, amiért oda jelentkeztem.
ráadásul a fősuli színvonala lehangoló. szakközepes tudással jórésze könnyedén elvégezhető. az egyetemi képzés tervezés tanárait messzire küldeném legszívesebben. előttünk végzett suhancok osztják az észt. kösz. a műegyetem mellett szerintem tök felesleges az építészképzés (egyetemi). főleg ilyen színvonalon. Nekem meg van egy építészmérnöki diplomám. igaz nem tervezhetek semmit, viszont jól hangzik.
inkább elhúztam volna dolgozni, már jóval előrébb lennék.
jenicel 2008.04.19. 23:44:10
egyébként asszem érthető, hogy még morcosabb lennék, ha tandíjat kellett volna ezért fizetnem. mondjuk azt úgysem tudtam volna...
anyacsakegyvan 2008.04.19. 23:47:44
Vagy nem az állásszerzés a probléma, hanem az, hogy nem tervezhetsz?
Egyébként jkogtalannak tartom, hogy menet közben vátoztatnak a feltételeken.
A felsőfokú műintézmények tökeit kellene megszorongatni egy kicsit, nem pedig tandíjat szedni.
anyacsakegyvan 2008.04.19. 23:50:06
sigmund_freud 2008.04.19. 23:53:23
mákos 2008.04.20. 00:09:00
hogy érted azt h bukó a biológusdi?
én is annak készülök
titok84 2008.04.20. 00:16:18
Amúgy kb. öt-nyolc év múlva rengeteg pedagógus megy nyugdíjba (a "Ratkó-gyerekek"), őket pótolni kell.
A jelentkezések motivációjáról ("a bölcsészszakokon csak magolni kell") színtiszta butaságot írt. De hát erről is vannak adatok, miért kell ilyeneket kitalálni, tejeszteni???
Ajánlom az OFFI honlapját.
hggab 2008.04.20. 00:23:24
besugároztak 2008.04.20. 00:27:10
Seth 2008.04.20. 00:30:23
Ugyan már! Mennyi gyerek születik? Már így is bezárattak egy csomó iskolát, mert fenntarthatatlan lett. Céltalan. Én valahogy nem látom hogy a bölcsész épületnél kevesebben lázengenének mint 4 éve.
Ha már átalakításnál tartunk, inkompetens tanároknál és tandíjnál.
Ha már mindenáron lesz tandíj, márpedig lesz valamilyen formában, akkor a diákok is osztályozhassák a tanáraikat. Oda-vissza kéne működjön a dolog. De ennek már most is kellene működnie. Mondjuk 3 év "próbaüzemmel", addig midnenki megszokja és a diákság nem rúgat ki mindenkit. Nevetséges hogy nekem volt tanárom aki elaludt a vizsgán, vagy olyan aki kényszerből tanított, mert bár nem értett hozzá, ha nem tanít nem kap pénzt a kutatására.
Hogy sok diákkot nem lehet laborba vinni? Nos én 3 emberrel jártam laborokba hetente minimum 3-szor, de ikább többször. A megyének a vegyiparát lassan annyira belénkverték (ott helyben kint a BC-ben meg a TVK-ban), hogy lassan akár LEGO-ból is felépítjük az egész ipartelepet. Igaz nekünk volt egy hátszelünk, hogy mi majd oda megyünk dolgozni. Aztán kiderült hogy mennyit keres egy mérnök vezető beosztásban 10 év tapasztalattal. :S Megdöbbentő.
hggab 2008.04.20. 00:31:03
A jelenlegi helyzet fenntartásában sajnos érdekeltek az intézmények vezetői és a politika is.
Sok intézményt csak azért hozták létre hogy a helyi képviselő tudjon mivel dicsekedni a kampányban.Az intézmények vezetőit pedig az érdekli hogy a jelenlegi helyzet fennmaradjon és ezért nem is foglalkoznak a valódi problémák valódi megoldásával.Azzal vannak elfoglalva hogy minél nagyobb beváételhez jussanak valahonnan ha az államtól nem akkor majd kotorásznak a diákok zsebében, de nem látják be hogy egyes intézményeknek a puszta léte is felesleges...
Tanártanonc 2008.04.20. 00:33:03
Van, aki a tanári pályát tartja a hivatásának! Több iskolába is felvettek a pontszámaim alapján, tehát nem lehetek az az átlagos föld buta fiatal, sajnálom. A tanárképzőt választottam, ez volt a vágyam. Tanítani szeretnék, nem tudnék egy irodában görnyedni, arra születtem, hogy emberekkel foglalkozzak. Bizton állítom, hogy nem vagyok ezzel egyedül, úgyhogy leszel szíves nem lehúzni a szakmát! Egyébként hozzátenném, hogy a puskázós, protekciós, anyuci szeme fényei nem fognak tanítani. Már itt, tanítási órákon jelzik, hogy semmi kedvük hozzá, továbbá se tehetségük, se tudásuk, de a szakpár miatt ezt kell tanulniuk... Hülye lenne bárki is hosszabb távon alkalmazni őket, ha már elkövette azt a hibát, hogy felvette, annak ellenére, hogy süt róla az undor és a tudatlanság... Erről ennyit! Egyébként nekem eszembe nem jutna lenézni egy kamionsöfőrt, egy péket vagy egy takarítónőt...
sourcerror 2008.04.20. 00:34:10
Nemrég egy bölcsészhallgatótól hallottam, hogy könnyű a természettudományos képzésben résztvevő hallgatóknak, mert nekik csak be kell nyalni a képleteket ...
Seth 2008.04.20. 00:39:18
Nagyraértékelem az olyanokat akik belevágnak egy döglöttnek kinéző dolgoba, mert hisznek benne. Nekem is van töri-angolszakos barátom, akiért rajonganak a diákjai.
Igazat is adok, hogy a próbatanításon úgyis eldől minden, DE addig eltelik 3 év az adófizetők pénzén. Felteszem, hogy vannak nyakasok is akik újra én újra nekifutnak, hogy a tanítás meglegyen, vag yvégképp bukjanak, de addig megint el lehet lenni az apuci pénzén 1-2 évet az egyetemen.
Kata 2008.04.20. 00:44:01
Egyébként a cikkel teljes egészében egyetértek. Rengeteg felesleges ember bóklászik a hazai felsőoktatásban, aminek a színvonala a béka segge alatt van nagyjából, tisztelet a csekély számú kivételnek. Ma már minden hülyét beengednek egy főiskolára, akik sajnos szinte semmi észt és kultúrát nem szednek magukra az ott eltöltött 4-5-sok év alatt. Akad olyan ismerősöm, aki magyar szakos, és elképesztően borzalmas helyesírása van. Papír szerint pedig magyartanár lesz... No comment...
A sógorom egyik kollégája (vízműnél dolgoznak) elvégezte munka mellett levelezőn a földrajz-történelem (vagy földrajz-biológia? nem emlékszem pontosan, bár ez esetben lényegtelen) szakot, szóval tanár bácsi lett. Kérdem én, minek? Fel nem tudom fogni, honnan gondolta, hogy szükség lesz tanárra... Hát nincs szükség. Egyre kevesebb gyerek, egyre kevesebb iskola. Ehhez képest a tanárképzésben résztvevők létszáma alig, vagy talán nem is csökken. Teljesen felesleges tanári szakokon tanulni, hiszen egy iskolába kb. akkor tud bekerülni a delikvens, ha egy ott oktató pedagógus nyugdíjba megy vagy kihal. Radikálisan csökkenteni kellene a felsőoktatásban hallgatók létszámát, és időt, energiát, pénzt kellene fordítani a színvonal emelésére, de hát ez persze csak vágyálom. Egyelőre marad a rengeteg egyetem + főiskola (hallottátok a hírekben, hogy újabb 6 főiskolát akarnak nyitni??? gondolom azok is fizetős, semmitmondó intézmények lesznek...), ahol százával-ezrével képezik a kommunikáció, művelődésszervező, szociálpedagógus, ilyen-olyan tanár szakos hallgatókat, akik majd szépen mennek a munkaügyi hivatalba állást keresni... (Kivéve, ha pénzes anyuci-apuci eltartja őket 30 éves korukig...)
dr.Frey Zsuzsanna 2008.04.20. 01:30:44
(Majdnem) mindenkivel egyetértek,- lenne is felületes ismeretem (majd) minden itt említett területről. Valójában vigasszal szeretnék szolgálni az elkeseredetteknek. Nem hiszem, hogy triviális aprópénzre (vagy nagybankókra :) váltani az alábbi "minimalizált maximákat" :)
1) Nem Európa a legnagyobb kontinens e bolygón.
2) Azon belül sem Magyarország bír a leghatalmasabb gazdasági potenciállal.
3) Ha már (a freudi örömelvtől űzetve) több és jobb fizetésre vágynánk: hááát... léteznek a pénztől merőben független boldogságforrások is.
4) Az emberi élet szerencsére nem olyan hosszú, hogy túl sokáig tudjon bárki is szenvedni amiatt, hogy "rossz helyre született".
5) Érdemes "kívülről" nézni a folyamatokat,- érdemes kerülni a szubjektív megfogalmazást: minden érzelem csak az ítélőképeségünket csorbítja.
6) Ajánlatos pontosan tudni - je früher, desto besser - mit is akarunk kezdeni a pár évtizedünkkel.
7) Lássunk hozzá még ma (a holnapra halasztás helyett).
Sok sikert mindenkinek ! :)
P.S.: a nagy társadalmi csoportok mindíg vesztesek,- a kisebbek - főleg, ha összefognak - vihetik valamire, ám hogy az egyén mire viszi ? szinte csak őrajta múlik (-genetikai determináció, -neveltetés, -"szociális gének", -sors).
peco28 2008.04.20. 02:08:34
en speciel minden fiatalt (nagy szo ez a 28 eves szambol :) elzavarnek fel/1 evre kulfoldre dolgozni, ahol nincs apu/anyu, es ahol ha nem igyekszel akkor bizony nem lesz jovo heten kajad/fedel a fejed folott.
en az unio bekoszontevel dobbantottam mo.-rol angliaba, es mivel "csak" erettsegim van minden munkat elvallaltam ami jott... elso allasomban heti 110 fontot kerestem - aki kicsit kepben van az tudja hogy ebbol max pont megelni lehet - aztan mivel nem volt budos a munka egyre feljebb es feljebb leptem. most epp egy belvarosi barban dolgozom... had ne mondjam nem mogyoroert (22k£/ev) :) ... szal, ha az ember nem fel dolgozni akkor felkuzdheti magat. hajra! tessek igyekezni, nem csak fintorogni.
Alternatív 2008.04.20. 03:23:29
Tandíj-kérdés. Én még a 80-as években jártam egyetemre, és bizony befizettem minden félévben a (kb. félhavi átlagfizetésnek megfelelő) tandíjat. Csak ezt nem reklámozták, hanem egyszerűen csak az egyenleget fizették ki nekünk - akkor ugyanis még volt szociális segély és ösztöndíj is. 2.5-ös átlag felett gyakorlatilag mindenki pluszban volt, 3.5 felett már ösztöndíjat is kapott. Nekem például az egyenleg több volt, mint később a kezdő fizetésem. Nem tartanám rossz rendszernek, hogyha most is lenne mindhárom felsorolt tétel, a tandíjat is beleértve.
Oktatók színvonala. Az én tanáraim között csak akadémikusból akadt vagy 6-8. Hallom, hogy most messze nem ilyen a színvonal, de ezt szerintem nagyon egyszerűen meg lehetne oldani. Meg kell nézni, az adott tudással mit lehet keresni egy multinál, meg kell szorozni kettővel, és mindjárt lehet válogatni a jó oktatók között.
Mérnökhiány. Érdekes kérdés, merthogy szerintem alig akad valódi mérnöki állás Magyarországon (most nem építészre gondolok, mert azért épületek csak-csak készülnek). Mutatóba is alig akad olyan cég, amelyiknél fejlesztőmunka folyik, valódi mérnöki munka helyett jó, ha valami termelésirányítási feladat akad. Ezen sajnos elég nehéz változtatni, a multikat csak olyan kedvezményekkel lehetne rávenni arra, hogy ide hozzanak fejlesztési feladatokat, amit nem enged meg az Unió. Azért meg kellene próbálni (ld. Irország).
Többen panaszolták, hogy az iskolában nagyon elméleti jellegű a tudás. Szerintem ez nagy tévedés. Akinek hiányosak az elméleti alapjai, azt betanított munkásnak nevezzük, akár diplomás, akár nem. Az egyetemen hiába tanítanák meg a legfrissebb gyakorlatot, a diploma utáni szeptemberre, amikor jó esetben munkába áll a friss diplomás, már lecserélik az adott gépet, áttérnek más fejlesztőeszközre, más szoftvert vezetnek be, más paraméterekkel rendelkező alapanyagokat használnak, vagy akármi - a konkrét gyakorlati tudás mindenképp hetek alatt elavul. Az egyetem arra való, hogy az illető bármilyen eszközzel, módszerrel meg tudja oldani a szakmai feladatokat, sőt, lehetőleg, képessé váljon új eszközök megalkotására. A munka során úgyis folyamatosan update-elni kell a konkrét részletek ismeretét, teljesen mindegy, hogy ezt a munkába állás napján, vagy három hónappal később kezdi el valaki.
Fizetés. Sajnos, valóban szégyenletesek a diplomás fizetések, per pillanat egy szobafestő-mázoló lényegesen többet keres, mint egy vezető szakember. Ennek két oka van: egyik, hogy a szobafestő általában nem fizet adót. (Ha a közalkalmazottakat leszámítjuk, akik a mi adónkból kapják a fizetésüket, és az adózáskor csak visszaadják annak egy részét, akkor mindössze másfél millió(!!!) adófizető marad, aki a gazdaságban megszerzett jövedelméből táplálja a költségvetést!)
A másik fontos ok, hogy valójában alig van tényleges értelmiségi munka Magyarországon, a magyar gazdaságot az olcsó droidmunkára sikerült specializálni az elmúlt húsz évben.
xcoder 2008.04.20. 06:39:50
Az viszont hogy a diploma csak a belépõ valahol jogos. Én amióta elkezdtem a programozást úgy 6 olyan különféle környezetben dolgoztam amit alapvetõen másképp kell programozni, olyannyira hogy ha az egyikben programozó embert átraksz egy másik környezetbe, úgy fél éven át csak néz ki a fejébõl de értelmes munkát végezni nem fog. És jelenleg is tanulok, folyamatosan, ahogy ezt a szakmát elnézem valószínû hogy ez életem végéig így lesz. Úgy hogy az utópia hogy a fõiskoláról vagy az egyetem falai közül komplett senior fejlesztõk jöjjenek le, jó ha juniorok az illetõk, keresni viszont a cégek nem ezeket keresik elsõsorban hanem a már képzett, gyakorlattal rendelkezõ embereket. Az ideális jelölt 20 év gyakorlattal rendelkezik, diplomája van, két nyelvet beszél felsõfokon és 30 év alatti ;-)
anyacsakegyvan 2008.04.20. 06:41:29
O sancta simplicita!
anyacsakegyvan 2008.04.20. 06:49:28
Tökéletesen egyetértek. Mindennel!
Úgy látszik, aki a 80-as években járt egyetemre, másképp látja a dolgokat.
Életem legszebb élménye volt egyetemre járni. Szellemi pezsgés volt és kőkemény tanulás.
Persze akkor is voltak linkek, azok most is a langyos szakmai pocsolyában dagonyáznak.
anyacsakegyvan 2008.04.20. 07:03:52
Aztán kiderült, hogy soha nem akart a leányzó művészettörténészként dolgozni, hanem műveltséget, valamint jó társaságban jó diplomás férjet akart szerezni, akinek majd gyerekeket szül és otthon lesz velük.
Mert egy diplomás, vagy csak egy képzett/művelt családanya gyereket is jobban tud neveli.
Érdekes, hogy nálunk mindenki csak a munkavállalás oldaláról közelíti a felsőoktatást.
aha 2008.04.20. 07:27:52
for graduates among the 24 countries for which the pertinent information is available."
OECD Reforms for Stability and Sustainable Growth. An OECD Perspective on Hungary.OECD 2008
0xFFFF 2008.04.20. 08:10:01
anyacsakegyvan 2008.04.20. 08:26:57
Ebben az országban mindenkit midenkivel szembeállítottak. Aki nem bírt kipréselni magából egy diplomát, az legalább útálhatja a diplomásokat.
Bár én ismerek olyan divattervezőt, aki attól kap görcsöt, hogy a kisszériás modelljeit képtelenek itthon megvarrni a ruhaipari technikusok.
Egyszerűen anyagismeretből semmit nem tudnak, ráadásul olcsó és rossz gépekkel dolgoznak, ami tönkre teszi az anyagot.
Ha németekkel varrat, akkor nincs minőségi problémája, csak az árat nyomja fel annyira, hogy nem tud versenyképes lenni a hazai piacon.
A német vásárló pedig német terméket vásárol.
Tábornok 2008.04.20. 08:33:29
Néha volt lehetősegem és időm elbeszélgetni olyan probálkozókkal akik valamilyen középvezetői állást szerettek volna megpályázni, mert hirdetés az van.
Aki pályakezdő, mintha más világból jött volna, legtöbb fiatalember sem viselkedni, sem kommunikálni nem tud, de ami a legrosszabb képtelen eladni magát.
Az "idősebb" embereknél is fennáll ugyanez, 30 on túl megspékelve jó adag pesszimizmussal.
Szakember, na azt tényleg lasszóval kell fogni, elsősorban az alacsony fizetés miatt, itt javarészt autószerelők dolgoznak, szerintem katasztrófális fizetésért, a fiatalemberek akik jönnek, amint megtudják mi a helyzet ilyen téren, már mennek is, gondolom megtehetik.
Ez azért is szomorú, mert szerelők nélkül én is mehetek a levesbe, ismeretség ide vagy oda:)
anyacsakegyvan 2008.04.20. 08:37:04
"With only 20% of the population aged 25-34 having received tertiary education,Hungary has one of the lowest proportions of highly educated people in this age group in the OECD area (OECD átlag 32). "
Ezt az adatot ritkán hangsúlyozzák.:DDDDDDDDDDDDDD
Olyan adatot is ritkán látok, hogy a tandíjas országokban milyen mértékű a központi jövedelemelvonás és ez az elvonás milyen tételekből tevődik össze.
2008.04.20. 08:58:03
A diplomás munkanélküliség persze hogy létezik, merthogy lenni kapitalizmus, piacgadaság, az mnár csak ilyen - legfeljebb arányaiban jóval kisebb, mint tőlünk nyugtabbra, mint ahogyan a diplomások fizetési előnye is jóval nagyobb a diplomanélküliekhez képest, mint a többi OECD országban.
Mindezek adatsorok, amit nem kötelező ismerni, deesetleg érdemes utnanézni, ha blogot nyitunk a kérdésről. Persze, lehet cél az is, hogy sokan elmondhassák, mennyire rossz volt nekik a főiskolán, egyetemen, ahogyan mindig és mindenütt a világon elmondják sokan - és még többen egész életükben abból a tudástőkéből, tanulási szocializációból, műveltségalapból és kapcsolati hálóból élnek, amit a felsőoktatásban tötltött idő alatt sereztek, merthogy elsősorban erre jó az.
Ezt felismerve nyitották ki a fejlett országok a felsőfokú tanulmányokat harminc éve és ezért nem merül fel normális helyeken, hogy visszavegyenek ebből.
(Ja, hogy sok a rossz tanár, alibiintézmény, alulképzett diák, elavult tananyag? - no, erre való a piac, a finanszírozás szigorítása, a szakmai közvélemény, a tájékoztatás stb., már ahogyan a piacgazdaságokban és demokráciákban szokás, a mindent jobban tudó központi terves és a maoista kulturális forradalmak helyett...)
Flingel 2008.04.20. 08:59:30
??? Nem mondom, hogy abban nincs igazad, hogy a gyakrolati és az elméleti szakembernek többet kellene beszélni egymással.
No, de azért álljunk meg egy szóra: "lerajzolják" a dolgokat... aha.. megtevezik! Tudod, mi a különbség a két szó között?? Óriási! 28millió szempont alapján kell megtervezni valamit, és nemcsak az a lényeg, hogy működjön!
Én előbb a BMF-BGK, majd a BME-GEK-et végeztem (gépészmérnök vagyok). Már Angliában dolgozom, és NEM a pénz miatt (bár az jóval több, még az itteni viszonyok alapján is..) hanem azért, mert egy olyan országban, ahol a mérnök sz*rt se ér, én NEM AKAROK dolgozni. Magyarországon nincs tér arra, hogy bárki is, tevékeny mérnöki munkát végezzen. Egyszerűen lenézik, semmibe veszik, nem beszülik meg a szakembereket. És értem ezt pl. az orvosokra is, ápolókra is.
Sok ismerősöm, rokonom megdöbbent, megsértődött, amikor miután elvégezte a bölcsészkart kiröhögtem...
Most már kezdik érteni, miért...
egy pollackos mérnökhallgató 2008.04.20. 09:12:13
Laborokról ne is beszéljük, mert az szinte nincs is az iskolafelújítás miatt már kb. 2 éve.
Környezetem nagy része külföldben gondolkodik.
Sok értelme van így a kevés adófizető pénzén tömegtermelni a diplomásokat...
villamosszerelo 2008.04.20. 09:18:40
Elolvasva a hozzászólásokat azt érzem, hogy a legtöbb emberből keserű irigység sugárzik a felsőoktatás felé. Vagy azért, mert nem jutottak be, vagy mert szar helyen végeztek, ki tudja.
Tudomásul kell venni, hogy a magyarországi egyetemek között iszonyatos szórás van a minőség terén. Aki arra adja a fejét, hogy továbbtanul, az igenis vegye a fáradságot és tájékozódjon. Ha ezután valaki elmegy mondjuk a Kodolányira, akkor ne csodálkozzon, hogy a nem fog tanulni semmit.
Személy szerint annak lennék a híve, ha az egyetemi fejkvótát hozzáigazítanák az adott szak tanítási költségéhez(nem ugyanannyi kiképezni egy orvost, egy mérnököt, vagy egy bölcsészt...). A versenyszférát pedig még jobban bele kellene vonni az egyetemi munkába kutatások, fejlesztések kihelyezésével. Attől akár még versenyképesebb is lehet a diploma (mert, hogy a tandíj bevezetésétől nem lesz az sicher).
Azt meg ne felejtsétek el kedves kommentelők, hogy az egyetemnek nem csak az a célja, hogy kész tudást adjon, hanem az is, hogy az ember megszerezze a szükséges alapokat, és megfelelő természettudományos szemléletet alakítson ki az adott szakterületen. (Sajnos már láttam olyan mérnököt, aki elhitte pl.Egely baromságait...)
Rékuc · http://fika.blog.hu 2008.04.20. 09:22:45
'...egy diplomás, vagy csak egy képzett/művelt családanya gyereket is jobban tud neveli.
Érdekes, hogy nálunk mindenki csak a munkavállalás oldaláról közelíti a felsőoktatást.'
pontosan. Nekem 3 diplomám van, ebből egy művtöri, egy nyelvész és csak a harmadik adott szakmát a kezembe: forditó-tolmács. De úgy érzem a bölcsészszakon eltöltött évek adtak egy olyan általános és specializált műveltséget, gondolkodásmódot és rálátást a világra, amit rengeteg helyzetben tudtam hasznositani. Az egyetem nem feltétlenül azért van, hogy szakmát adjon a kezedbe... szóval szerintem nem baj, ha a fiatal nemzedék kap egy ilyen alapképzést, nem árt a szemléletnek, a kultúrának... csak az a baj, hogy a legtöbben nem ezért mennek egyetemre-fősulira, hanem azért, hogy szétigyák az agyukat, a vizsgákon puskákkal mennek át és a vége után nem is emékeznek arra, hogy mit tanultak... ez ellen kellene tenni valamit és ebben sajnos az oktatói kar is súlyosan bűnrészes, hallgatólagosan beleegyeznek ebbe a viselkedésbe ahelyett, hogy megkövetelnék az igazi szorgalmat és tudást a tantárgyaikban. Szóval jó a felsőoktatás és szerintem jót tesz, ha a széles réteg is belekóstol, de ne igy hanem egy kicsit igényesebben...
Bambano 2008.04.20. 09:34:39
Matekot azért tanítanak mindenkinek, mert fejleszti a gondolkodást. Deriválni nem azért kell, hogy életed végéig deriválj (bár ahhoz, hogy a zebrán ne gázoljon el egy autó, elvileg mindenkinek tudni kellene differenciál egyenletet megoldani fejben), hanem azért, hogy megértsd a változás lényegét.
Egyébként pedig a döntéshozók már tudják, mi a helyzet, a lobbiérdekeket nem bírják kiküszöbölni.
Az oktatási probléma gyökere meg az, hogy valamelyik elmeroggyant azt hitte, az oktatás egy liberális intézmény. Annyi kárt, mint Magyar Bálint, senki nem okozott ennek az országnak, mert ha ellopsz 20 milliárdot az autópálya pénzéből, akkor elloptál egyszeri 20 milliárdot, de ha tönkreteszed az oktatást, a következő 25-30 évet teszed tönkre egy füst alatt.
Diplomás munkanélküliség elvileg létezhet, az a baj, hogy itt nem ez van, hanem sok egyetemet a munkanélküliek parkolópályájának tartanak.
plötty 2008.04.20. 09:42:34
vegyészmérnök 2008.04.20. 09:46:20
Kicsit frusztráltnak tűnsz ezzel a hozzászólásoddal és úgy tűnik, hogy a nemdiplomás gőg szól belőled. Nem is nagyon értem miért pont a mérnököket szapulod. Talán a régi rendszerből maradt valami benned?
Mert ha nem, akkor tudnod kellene, hogy egy ország gazdaságában milyen szerepet játszik a termelőmunka és tudnod kellene, hogy abban mi a szerepe a mérnöknek és a szakmunkásnak. Vagy te tényleg úgy gondolod, hogy a szakmunkásnak is ugyanannyi a felelőssége mondjuk egy hídépítésénél, egy szerszámgép gyártásánál mint egy mérnöknek?
De nem kell félned, az ország a legjobb úton halad affelé, hogy se mérnökei, se orvosai ne legyenek. Akkor te leszel a főnök és kipróbálhatod milyen a sonkás szendvicsedet a szegény szakmunkás asztaláról megenni...feltéve hogy sonka is lesz benne, mert azt már kétlem.
Netuddki. 2008.04.20. 09:49:15
Az, hogy az állam elszedi a pénzünket. Nemcsak azért alacsonyak a fizetések, mert szemetek a munkaadók. Mondjuk ebben is van valami, mindenki a legkevesebb befektetéssel akar meggazdagodni. Ha hagyjuk. :) Egyszerűen egységnyi nettó bérre eszméletlen költsége van egy munkaadónak. A többi adó mellett.
Ez nemcsak azt eredményezi, hogy nincs becsülete a munkának, hanem az embereknek nincs megtakarításuk, nem tudnak költeni szolgáltatásokra, lelassul a pénz forgása a gazdaságban. Ráadásul emelkedik a bűnözés is (adócsalást is beleértve), romlik a morál.
A választott politikusaink meg láthatólag nem akarnak ez ellen tenni semmit. Na ez a legfőbb gond.
aha 2008.04.20. 09:49:59
és ismét ajánlom:
www.fn.hu/hetilap/20070108/teveszmek_alterapiak/
Traktorka 2008.04.20. 09:55:25
Nem az lehet a baj, hogy mindenki az eszéből akar élni? Az is akinek nincs?
Van sok kétkezi munkás a közelemben: mindegyiknek jobban megy, mint nekem a közgazdásznak. Az ácsnak, az autószerelőnek, a fodrásznak...igaz egyik sem fizet rendesen adót. De most a hangsúly a munkaerőn van. Két köművest ismerek, mind a kettőnek 30 millás háza van. Sorry to say...
Netuddki. 2008.04.20. 09:57:10
Abban vitatkoznék Veled, hogy (csak) az oktatói karnak kellene követelnie. Elsősorban a hallgatóknak kellene azt megkövetelniük, hogy ha elhagyják az intézményt, akkor igenis versenyképes tudással tegyék azt.
Na ennek az egyik feltétele lett volna pl. a tandíj.
Traktorka 2008.04.20. 09:59:28
És elárulom, hogy pl hollandiában sem fizetnek kevesebbet a dolgozó után a cégek. Csak ők elfogadják, hogy ha kapni akarnak, ahhoz előbb adniuk kell.
jacks_colon (törölt) 2008.04.20. 10:00:11
vegyészmérnök 2008.04.20. 10:01:32
Az elvonások mértéke egy fontos dolog de az még szörnyűbb, hogy ennek az országnak nincs egy meghatározott koncepciója, célja, még nagy vonalakban sem. Nem tudjuk magunkat egyenlőre elhelyezni a térképen és kijelenteni, hogy mi ebből (ezekből) akarunk megélni itt 2008 Európájában, a világban.
Mivel a globális gazdaság részei vagyunk nem vonhatjuk ki magunkat ebből, főleg nem az uniós csatlakozás óta. Ezt kellene tudatosítani az állampolgárokban. Mert nagyon szép a Balaton de ha nem veszi fel a versenyt az Adriával vagy a Bodeni-tóval akkor senki nem fog idejönni ergo pénz sem lesz. Ha a mezőgazdaság ilyen színvonalra süllyedt (amihez a rossz uniós szerződések és a nagytudású minisztereink is sokban hozzájárultak) akkor nosza ugorjunk neki is lépjünk valamit átgondoltan mert máskülönben csak a parlagfű terem. Ugyanez az iparban, ha a csehekkel már úgysem tudunk versenyezni akkor legyen az országból informatikai és biotech fellegvár abból talán megélhetünk.
De sajnos semmi csak koncepciótlanság. Még mindig azt hiszik sokan, hogy a drágán, manufakturálisan előállított termékekből meg tud ez az ország élni és közben becsukott szemmel mennek el az IKEA meg a többi mellett.
Netuddki. 2008.04.20. 10:02:19
"...igaz egyik sem fizet rendesen adót."
Na itt van az eb elhantolva. Miért is nem? Versenyképesség? Sokat akar markolni... politika.
Csak sajnos mindannyiunk bőrére megy ki a dolog, és csak mi oldhatjuk meg a problémát.
Ocsibogyo 2008.04.20. 10:05:34
Persze lehet mondani arra, aki nem az elhelyezkedési esélyek alapján választ főiskolát, hogy utána ne sírjon, ha nem talál állást.
A bölcsészek védelmében: én bölcsészkart (ELTE BTK) végeztem. Siralmas volt a képzés. Jártam viszont az egyik kereskedelmi főiskolára is, és bár az jóval keményebb volt, meg kell, hogy mondjam, csoporttársaim szellemi színvonala mélyen alulmúlta a bölcsészekét.
Még egy dolog: én mindig is a bölcsészkaron megszerzett szakmámban dolgoztam (és nem nyelvszakos vagyok). Sőt, most külföldön dolgozom, és itt is az segített. Úgy gondolom, ha valaki képzi magát folyamatosan, nyitott szemmel jár, és már az egyetem alatt elkezd dolgozni a jövendőbeli szakmáját picit is érintő munkakörben, akkor azért a bölcsészkaron szerzett diplomával is el lehet helyezkedni.
Netuddki. 2008.04.20. 10:14:22
Azt kellene felismerniük az embereknek, hogy nagyon felelőtlen dolog a politikusoktól várni a megoldást. A saját sorsunkat csak mi tehetjük rendbe, ha összefogunk.
Tudom ez nem egy egyszerű dolog, mert az elmúlt 18 év jóformán csak a megosztásról szólt, meg az általunk megtermelt javak lenyúlásából. Közben egyre kevesebb pénz jutott a stratégiai ágazatokra. Többek között a felsőoktatásra is.
Az sajnos nem úgy működik, hogy elhatározzuk informatikai nagyhatalom leszünk. A feltételeket kell előbb megteremteni, a többi jön magától. De úgy semmiképpen sem megy, ha a szakemberek elmennek, mert máshol jobbak a feltételek. Sajnos nemcsak anyagilag.
jacks_colon (törölt) 2008.04.20. 10:16:57
Persze van neked is igazad, mert ezzel azt ismerjük el, hogy nem dönthetjük el szabadon, mit kezdjünk az életünkkel. Ez "sajnos" így van, de a rendszer ellen nem sokat tehetsz. Kesereghetsz, elmehetsz tüntetni, de attól még a világot a pénz fogja mozgásban tartani. És ha te azok után is magyar szakos bölcsész akarsz majd lenni, miután ezerszer is a képedbe mondták, hogy NINCS RÁ KERESLET, akkor hibáztathatod majd nyugodtan a rendszert. Úgysem érdekel majd senkit, legfeljebb kinevetnek.
De amint mondtam, ez nem jelenti azt, hogy senki ne menjen bölcsésznek. Az menjen, aki igazán elhivatott. De ez igaz a mérnökre is. A szar mérnökre ugyanúgy nincs szükség.
Netuddki. 2008.04.20. 10:17:00
"...akkor azért a bölcsészkaron szerzett diplomával is el lehet helyezkedni."
Úgy érted, "legrosszabb esetben" külföldön. :(
conquistador+ (törölt) 2008.04.20. 10:17:20
1.-Nincs hatalmas diplomás munkanélküliség itthon.
2.-Piac diktál, lesz olyan bölcsész akire szükség van, lesz olyan mérnök akire nem.(az élet ilyen, sz@r:)
3.-A "jómunkásembermítoszt" felejtsük már el végre!Senki nem emlékszik 89-re amikor struktúra váltás történt ? Tömeges volt az olyan szakmunkások száma ,akik átképezhetetlenek voltak.Most lehet hegesztőből kell 100 db,de holnap???
4.-Az igazi gond, hogy némely polgártársunk elfelejt adót fizetni!Némelyik meg csak a segélyt várja.(Feri amúgy itt bukott meg a reformjaival, nem az adózót kellett volna mégegyszer lehúzni, mert ők fizetnek ,nincs velük macera)
joreggelt 2008.04.20. 10:17:57
anyacsakegyvan 2008.04.20. 10:18:23
"A versenyszférát pedig még jobban bele kellene vonni az egyetemi munkába kutatások, fejlesztések kihelyezésével. Attől akár még versenyképesebb is lehet a diploma (mert, hogy a tandíj bevezetésétől nem lesz az sicher)."
Na igen!
A népszavazás után olvasom, hogy a rektorok továbbra is akarják a tandíjat! ohhohohohó!
Hát persze, hogy akarják. Mert az állam nem akar nudlifelsőoktatásért fizetni, akkor majd megfejjük a hallgatókat. Akiket jó fizetés ígéretével szédítünk és nem, hogy bevonnánk a kutatásba, hanem jó messze tartjuk a versenyszférától, nehogy idő előtt jöjjön rá, hogy a végén "sékszpírt" adunk majd a kezébe.
Nem minőséget adunk, hanem fejünk, állami segédlettel, "reform" címszó alatt.
Elsőgenerációs diplomások és családjaik tapasztalatlan tömegét lehet nyomorba hajtani ezzel a rendszerrel. Évekigélhetnek belőlük, mire rájönnek, hogy ez nem frankó.
Mert ugyebár addig vagyok én rektor, amíg van egy "sekszpírgyártó budifőiskola", aminek az élére kinevez a hatalom, az a hatalom, amelyik a tandíjra vonatkozó jogszabályokat is előterjeszti és megszavaztatja.
bate · http://bateman.hu 2008.04.20. 10:21:27
De abban igaza van a cikkírónak, hogy nevetséges az a hozzáállás, ami még mindig jelen van a felsőoktatási hallgatókban - de sajnos ez nem az ő hibájuk igazán, hanem az őket kiszolgáló, úgymond ködbe burkoló rendszeré, amely elhiteti, hogy a papír az már valami (érdemi gyakorlat nélkül is) és elég lesz a boldoguláshoz. Ördögi kör ez, amiből nehéz kitörni, egyrészt a lustaság, másrészt a sulykolt tévképzetek miatt. A felsőoktatás itthon tényleg katasztrófa és tömegesen termeli az "életképtelen" egyedeket, s ezen valóban sürgősen változtatni kellene.
Netuddki. 2008.04.20. 10:22:25
"...de a rendszer ellen nem sokat tehetsz. Kesereghetsz, elmehetsz tüntetni, de attól még a világot a pénz fogja mozgásban tartani."
Az első felével nem értek egyet. MI vagyunk a rendszer. MI alakítjuk a szabályokat amelyek között jól vagy rosszul élünk. Az csak a felelősségről való lemondás, ha azt hisszük, hogy a politikusok vagy az alkotmánybíróság. A felelősséget és a következményeket MI viseljük.
A második fele igaz, azzal a megjegyzéssel, hogy az is a MI pénzünk ami mozog. :)
champagneM 2008.04.20. 10:24:16
Netuddki. 2008.04.20. 10:24:38
Még annyit. Normális helyeken az a jellemző, akinél a buxa az dirigál. :)
Netuddki. 2008.04.20. 10:27:51
Nemcsak annak van pénzben kifejezhető értéke, amit meg lehet fogni és betenni a bankba. :)
jacks_colon (törölt) 2008.04.20. 10:29:33
jacks_colon (törölt) 2008.04.20. 10:33:30
vegyészmérnök 2008.04.20. 10:33:52
Részben egyetértek veled, részben nem. Amiben egyetértek az az, hogy mindenkinek egyéni felelőssége, hogy munkájával és hozzáállásával példát mutasson és így talán jobb irányba fordul az ország (ja és nem vagyok naiv :-)).
Amivel nem, az az állami szerepvállalásról megfogalmazott véleményed. Nyilvánvalóan a piac és a gazdaság határozza majd meg a szereplőket hosszútávon, mégis azt gondolom, hogy az államnak szüksége volna valamilyen stratégiára, jövőképre amely mentén fejleszti az országot. Tehát arra, hogy milyen is legyen M.o.? Mert ez talán eldöntene sok mindent.
xcoder 2008.04.20. 10:36:05
A szomorú helyzet az hogy az automatizálás miatt egyre kevesebb kétkezi munkásra van szükség. Régen egy gyárban volt 1000 ember akibõl 900 annyit csinált hogy az elé kerülõ munkadarabon hegesztett egyet vagy meghúzott egy csavart. Ma ehelyett a 900 ember helyett vagy ipari robotok dolgoznak 1000x precízebben, fáradhatatlanul, vagy kicsi kínaiak havi 20 ezerért.
Nem mondom hogy nincs az ilyesmire kereslet, különösen a szolgáltatási szektorban, építõiparban, de azért a fák ezen a téren sem nõnek az égig.
Ocsibogyo: én is szívesen lettem volna sok minden, csak azok nagy része a fenének sem kell. Össze kell egyeztetni azt hogy mi az amire igény van és mi az amit te is szeretsz csinálni. Bölcsésznek pedig az menjen aki még ezek után is mindenáron az akar lenni. Szükség van Pl. egy országban évente több ezer politológusra ?
Amúgy a megoldás az lenne ha a bölcsész diploma színvonalát megemelnék olyan szintre hogy 100 közül egy tudja elvégezni. Innentõl kezdve egyrészt a dolog presztizse is növekedne, másrészt nem ide menekülnének azok akik nem tudják hogy mit akarnak.
Püré 2008.04.20. 10:40:13
ntunde 2008.04.20. 10:43:17
Ugyanakkor: Tisztelt diplomásék! Nem tudjátok egészen véletlenül, hogy miért is van zsigerből kikiáltva "koszos melósnak"? Mert nem x tízerer forintos öltönyben nyomja? Hm? Sajnos érzi ő is magán, hogy nem kicsit van lebecsülve a "diplomások" részéről... Pedig- állítom- műveltebb és intelligensebb mint sokuk, sokunk... Ha van egy olyan EMBER (!!!) aki a munkásruhája mögé mer nézni, valahogy egyből nem a koszos melóst látja benne... Csak MI valahogy túl fenn hordjuk az orrunkat, ugye, kedves, MI...
A másik... "Hülye a gyerek, jó lesz kőművesnek, vízszerelőnek stb. stb..." Hát éppen nem... Mert ha egy gázszererő hibázik annak nagyon súlyos következményei lehetnek... És mégis: tisztelt megrendelőknél egy dolog számít ÓCCSÓ legyen... Ja, hogy az árhoz rendelt minőséghez csak nem megfelelő "szakemberekkel" lehet megcsináltatni? Képzeljétek, az ő szakmája is felhígult, mert erre van igény a megrendelők felől...
"anyacsakegyvan" Szintén zenész? ;)
Tudjátok, vannak akik elhivatottságból dolgoznak az apekban...
sourcerror 2008.04.20. 10:43:31
Milyen eszközeik vannak a követelésre? Mennyire rugalmas, átjárható ma a felsőoktatás? Semennyire.
vegyészmérnök 2008.04.20. 10:44:45
"A versenyszférát pedig még jobban bele kellene vonni az egyetemi munkába kutatások, fejlesztések kihelyezésével. Attől akár még versenyképesebb is lehet a diploma (mert, hogy a tandíj bevezetésétől nem lesz az sicher)."
Na ez az, ami már megvalósult igaz a maga kis magyar, mérhetetlenül eltorzult módján. Úgy hívják, hogy pályázati "árnyékolástechnika" és a következőképpen működik:
-ipari partner( önrész) egyetemmel (szellemi tőke) konzorciumban megpályázza a tuti kutatási témát
-megnyerik a pályázatot, önrész vissza az ipari partnerhez azonnal
-látszatkutatás, közben a megnyert összeg elköltése a "kutatással" kapcsolatos feladatokra, egyetem esetében infrastrukturális fejlesztés meg némi jövedelem a résztvevőknek, ipari partnernél ugyanez vagy a partner saját termékeinek megvásárlása a "kutatáshoz", ergo pénz a zsebbe
-végeredmény: néhány cikk esetleg és valami piacképtelen szemét
Bár ebben állítólag az olaszok a legnagyobb tanárok.
Netuddki. 2008.04.20. 10:46:08
vegyészmérnök 2008.04.20. 10:33:52
Az a helyzet, ezeket nem én találtam ki.
Gondolok itt január elején egy Hankiss Elemérrel készült, és nem is olyan régen Kürti Sándorral készült interjúra.
Kürti szerint (ha jól idézem) ma Magyarországon az állam ki van szolgáltatva a politikának, a társadalom pedig a gazdaságnak.
Hankiss szerint pedig ezt nekünk nem a jelenlegi politikai elit fogja megoldani.
Nagyon tömören megfogalmazva.
Homokba lehet dugni a fejünket, plána ha az átlagnál valamivel jobb helyzetben is vagyunk, de ezen változtatni kell, másért nem a gyerekeink érdekében.
jacks_colon (törölt) 2008.04.20. 10:46:08
Pontosan ezért lenne jó, ha tényleg csak azok mennének diplomás képzésekre, akik komolyan gondolják a dolgot.
Szóval kedves Püré, nem csak a Te nézőpontod létezik, bár abban tökéletesen igazad van, hogy amíg egy ilyen elbaszott rendszer van, addig miért is ne használnád azt ki.
Netuddki. 2008.04.20. 10:52:22
Szerintem nem kéne általánosítani. Normális ember nem nézi le a másikat, bármit is csinál, ha azt jól csinálja. Sajnos vannak ilyen munkahelyek (saját tapasztalat), ahol a melós (és ez akár diplomás is lehet) nem igazán számít. Ezen a téren is van mit tanulni.
vegyészmérnök 2008.04.20. 10:53:21
Ez sajnálatos, de szükségszerűen együtt jár a rendszerváltással. Az előző rendszerben az értelmiséget negyven éven keresztül méltatlanul lebecsülték és nagyon kevés pénzért alkalmazták. Ennek politikai és ideológiai okai volt.
Az az értelmiségi generáció nehezen felejti azt a megaláztatást amit akkor a munkásoktól, proletároktól elszenvedett. Apámat például szembeköpte egy gyári munkás mikor gépészmérnökként kiderítette, hogy a melósok direkt tönkreteszik a munkaeszközöket.
ntunde 2008.04.20. 10:56:40
jacks_colon (törölt) 2008.04.20. 10:57:42
Kaptam én már itt angliában beszólásokat segédmunkát végző magyar bölcsészektől és mérnököktől is. Mivel azt senki nem hajlandó önmagának beismerni, hogy a sikerért meg kell dolgozni keményen, ezért a sikeresebb ember csak "köccsög paraszt" lehet.
bate · http://bateman.hu 2008.04.20. 11:00:17
vegyészmérnök 2008.04.20. 11:02:37
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy nem igazán nevezhető értelmiségnek az, aki így viselkedik. Ha megnyugtat akkor elmondhatom, hogy nekem sincs x tízezer forintos öltönyöm egy sem, az egyetlen öltönyöm még mindig a diplomaosztós (meghízni sem tudtam azóta). Könyvekre nincs pénzem, az egyetlen amit a havi megélhetésen kívül megengedhetek magamnak az az internet. A párom orvosként még ennyit sem.
Ja és suli alatt melóztam kétkezi munkásként szóval tudom mit érezhet a férjed - engem is szarba néztek a kék kezeslábasomban és a vörös tarkómmal.
jacks_colon (törölt) 2008.04.20. 11:03:08
langi 2008.04.20. 11:04:51
bate · http://bateman.hu 2008.04.20. 11:07:21
villamosszerelo 2008.04.20. 11:36:36
Egyébként érdemes utánanézni, hogy pl. az EU-15 belül mekkora a diplomások aránya a teljes népességen belül. Hamar belátható, hogy a "túl sokan kapnak diplomát" c. demagógia blődség. Erősebb szakmunkásképzésre lenne szükség, és akkor talán nem kellene még a technikusi helyekre is mérnököket keresni. Bár ennek a gyökereit már általános iskolában meg kellene alapozni, szóval nem egyszerű...
Egyetérek azonmban azzal, hogy Mo-n bizonyos szakmák nincsenek megbecsülve, pl. orvosok. Az az egészségügyi boszorkányüldözés ami manapság látható csak rátesz egy lapáttal minderre.
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.04.20. 11:47:25
Úgy értem, hogy bukó a biológusdi, hogy nem lehet vele sokat keresni.
Vagy elmész alkalmazottnak, ész számlálod és identifikálod egy mikroszkóp alatt a tenyészeteket egy gyógyszergyárban havi 200k körüli összegért, vagy csak lesel.
Ha kutatni akarsz, benn maradhatsz az egyetemen, és olyan fontos dolgokat ismerhetsz meg, mint a földigiliszta idegrendszere, vagy a drosophilák dúcláncai.
Ha szerncséd van számlálhatod a cseresznyefák virágainak nektártermelését, vagy az éjjeli lepkék repülési szögének változását zavaró fényforrások hatására.
Szal lébec.
Pénzügyi perspektíva és igazi kihívások nélkül.
snakekiller23 2008.04.20. 11:54:44
vegyészmérnök 2008.04.20. 12:14:28
snakekiller23 2008.04.20. 13:01:39
Ocsibogyo 2008.04.20. 13:10:14
Én otthon is mindig abban a szakmában dolgoztam, amilyen diplomám volt, az is igaz, hogy nem volt jó fizetésem, viszont munkám folyamatosan volt (szerintem egyébként azért, mert az egyetem elejétől fogva dolgoztam a szakmámmal kapcsolatos határterületeken - valaki említette a fizetés nélküli gyakorlatot - szerintem nagyon érdemes ilyesmiket csinálni az egyetem mellett, persze a komolyabb egyetemek mellett lehet, hogy nem fér bele az ember idejébe...:-). Most azért jöttem külföldre, hogy kicsit összeszedjem magamat anyagilag, de mindenképp haza akarok menni. Csak azért írtam le az én példámat, hogy a bölcsészdiplomával Angliában is lehet mit kezdeni (ami egyébként engem lepett meg a leginkább), hogy rávilágítsak, erre is jó lehet pl. a dolog, tehát nem olyan haszontalan az.
Egyébként valaki írta, hogy a bölcsészkarokon javítani kellene a a felvételi színvonalát - nálunk az ELTE BTK-n az én időmben, pár éve meglehetősen nehéz volt bekerülni a legtöbb szakra, komoly seggelést igényelt, amire azért nem mindenki képes. Kellett tudni értelmesen fogalmazni, összefüggéseket látni, helyesen írni - én nagyon úgy látom, hogy ez sokaknak nem megy, bár diplomások. Szóval ez is egy készség, nem kellene elfelejteni. Ennek ellenére sok szakon bekerülés után nem kellett annyit teljesíteni. Viszont elég értelmes embereket válogattak össze, az én csoportomból aki akart, az a szakmában helyezkedett el, szinte rögtön.
Egyébként persze, azért nem olyan szélsőségekre gondoltam, hogy rock zenész leszek, mindenáron, ha belegebedek is:) Bizonyos határokon belül kell maradni.
Remélem, nem off nagyon, de ami engem Mo.on igazán idegesít, hogy általában 3 szakmából lehet kb. rendesen megélni, a marketinges, sales-es és az informatikus (és határterületei). Ebből az első kettő, khmm, hát szerintem nem szakma. Elnézést, ha ezzel valakinek a lelkébe gázolok.
0xFFFF 2008.04.20. 13:49:20
0xFFFF
Kicsit frusztráltnak tűnsz ezzel a hozzászólásoddal és úgy tűnik, hogy a nemdiplomás gőg szól belőled. Nem is nagyon értem miért pont a mérnököket szapulod. Talán a régi rendszerből maradt valami benned?
Mert ha nem, akkor tudnod kellene, hogy egy ország gazdaságában milyen szerepet játszik a termelőmunka és tudnod kellene, hogy abban mi a szerepe a mérnöknek és a szakmunkásnak. Vagy te tényleg úgy gondolod, hogy a szakmunkásnak is ugyanannyi a felelőssége mondjuk egy hídépítésénél, egy szerszámgép gyártásánál mint egy mérnöknek?
De nem kell félned, az ország a legjobb úton halad affelé, hogy se mérnökei, se orvosai ne legyenek. Akkor te leszel a főnök és kipróbálhatod milyen a sonkás szendvicsedet a szegény szakmunkás asztaláról megenni...feltéve hogy sonka is lesz benne, mert azt már kétlem."
xD Gondoltam, hogy lesz egy ilyen riposzt is ! Nos, diplomám van, kendesem is a hajamra, ahogy kell. ...és igen ! Diplomásként látom így, hogy a szakmunkásokat lenézik a diplomások, de bebaszna, ha nekik kéne két téglát egymásra maszatolniuk malterral, abból lenne csak az igazi mekk elek klub !!! xD
Elmondanám akkor azt is, miért szarják le itthon a mérnök urakat, nagyon helyesen. A BME lesz a tanulmány helyszíne, kartól függetlenül. Ebből az intézményből évente jó ha 50 használható, azaz igazi mérnök kerül ki, a többi az végig csak piál és görbére írja a ZH-kat. Amikor elhagyja az intézményt arra is alkalmatlan egy átlagos villanykaros, hogy szabványosan megtervezzen egy egyszerű budivilágítást ! Sajnos ez az igazság. A martadék - az az 50 - boldogulni fog, mert képes lesz bekapcsolódni a teammunkába egy cégnél, a többi meg itt indignálódik, hogy "bebaszna ha kezemmel dolgoznék ! Diplomás vagyok vaze !". Na ez a helyzet ebben a kis országban.
vegyészmérnök 2008.04.20. 14:41:45
Az írásod alapján el kell ismerjem hogy igazad van és tényleg gond van hazai mérnökképzéssel (is) ha ilyen felkészültségű emberek mérnöki diplomához juthatnak mint amilyen te vagy. Néhány egyszerű kérdéssel rávilágítanék miért gondolom ezt:
-szerinted egy (vélhetően építész) mérnöknek az a feladata, hogy _jól_ "egymásra tudjon maszatolni két téglát"? Vagy másképp kérdezem, miért kellene neki ebben gyakorlati úton is élen járnia?
-szerinted a BME-s hallgatóknak nem szabad piálni mert akkor ők rossz mérnökök lesznek? Mi itt a logika?
-elgondolkodtató, hogy vajon te milyen műszaki karra jártál...ugyanis (legalábbis a BME-n) a beledet is kidolgozod néha azért a "görbe" jegyért. Tudhatnád, hogy ez erősen tanárfüggő is (2-est a többség,3-ast a májer, 4-esre az oktató, 5-ösre akinek mellszobra van, ismerős?). Vagy te 5-ösre szigorlatoztál a súlyponti tárgyakból? Kíváncsi volnék mit végeztél, milyen szakon/tagozaton és mikor?
-alapvető hiba, hogy kisszámú mintából vonsz le következtetést a sokaságra. Vagy az összes villanykaros gyakorlati vizsgát tett nálad budivilágítás tervezésből és évente 50 volt a keretszám? Feltételezem tanultál matematikai statisztikát, legalább az alapokat, akkor ezt most hogyan egyezteted össze a tanultakkal? Ez milyen mérnöki logika?
-egy mérnöki pálya egy életen át tartó tanulással jár, ennek csak az alapjait kapod meg az egyetemen. EZ gondolom evidens. Egy pályakezdőtől számonkérni azt amit mások egy életen át sajátítanak el egyszerűen azt mutatja, hogy nem vagyunk tisztában a dolgok mélységével.
-most kezdjem el én is szapulni a szakmunkásokat? Sztorizgassunk bunkó és képzetlen vízvezetékszerelőkről, gázosokról stb.?
De csak ismétlem magam azzal, hogy volt már a történelemben olyan korszak, amikor az értelmiséget (köztük a mérnököket) úgy kezelték ahogy te az előző hsz-edben. Az volt a Kádár-éra és ott megmutatták a nem értelmiségiek, hogy mi az a fejlődés, lásd Trabant és Zaporozsec.
0xFFFF 2008.04.20. 15:22:11
vegyészmérnök 2008.04.20. 15:32:18
nyman 2008.04.20. 16:09:09
Mernok munkalehetosegek: www.youtube.com/watch?v=lXGDRrkaRgU&feature=related
Sostarics Kitti 2008.04.20. 16:56:13
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.04.20. 17:08:19
"-szerinted egy (vélhetően építész) mérnöknek az a feladata, hogy _jól_ "egymásra tudjon maszatolni két téglát"? Vagy másképp kérdezem, miért kellene neki ebben gyakorlati úton is élen járnia?"
Amennyiben egy vegyészmérnöktől elvárható, hogy jól tudjon titrálni, ha kell, valamint tudjon kezelni egy GC-t, annyiban egy építészmérnöktől is elvárható, hogy jól egymás tetejére tudjon rakni téglákat...
Nem kell neki az élen járnia a falazásban, de ne is nézzen hülyén, ha kisméretű téglából közfalat kell rakni, mégpedig EGYENESET.
Legalábbis szerintem.
egyenlítő 2008.04.20. 17:33:24
Itt a lista, amit kértél (még az elején)! :-)
A hiány-szakképesítések régiónkénti jegyzéke
Közép-dunántúli régió
- Hegesztő
- Ács, állványozó
- Kőműves
Dél-dunántúli régió
- Hegesztő
- Szerszámkészítő
- Műanyag-feldolgozó
Nyugat-dunántúli régió
- Géplakatos
- Szerkezetlakatos
- Ács, állványozó
- Szakács
Észak-magyarországi régió
- Gépi forgácsoló
- Hegesztő
- Kőműves
Észak-alföldi régió
- Ápoló
- Gépi forgácsoló
- Géplakatos
- Ács, állványozó
Közép-magyarországi régió
- Ács, állványozó
- Kőműves
- Gépi forgácsoló
- Géplakatos
Dél-alföldi régió
- Kőműves
- Szerkezetlakatos
Alternatív 2008.04.20. 17:56:36
(Azt hiszem) tavaly volt egy botrány, hogy valami Balaton-parti wursliban gyerekek szedték a jegyeket, kaptak szállást meg zsebpénzt, és zárás után mehettek pár ingyen kört. Ez a világ legjobb bulija, tinédzser koromban mind a 11 ujjam megnyaltam volna egy ilyen lehetőségért. Mi lett ebből itthon? Napokig a gyermekmunkától meg a genfi konvenciótól volt hangos a tévéhíradó... Én kezem-lában összetenném, ha a fiamat nyáron beengednék egy hétre valami gyárba anyagmozgatónak, mindjárt másképp állna a tanuláshoz.
anyacsakegyvan 2008.04.20. 22:41:40
Az a problémám ezzel, hogy nem lányoknak való, másrészt zöme építőipari.
Nos, az építőiparról az aközvetlen ismeretségi körömben szerzett tapasztalatom, hogy nem jelentik be az alkalmazottakat (ács, tetőfedő, kőműves, segédmunkás ismerősöktől tudom), másrészt nem fizetnek munkabért.
Ez nem vicc! Több heti, több havi munkabért egyszerűen nem fizetnek ki.Rendszerint elúnják az emberek és hagyják a fenébe, pedig nagyon keményen dolgoznak. Jogérvényestés....Ugyan már. Nincs is papírjuk a jogviszonyról.
Bejelentett munkaviszonyról szó sem lehet.
Tehát én úgy gondolom, hogy nem felel meg a valóságnak az az állítás, amely szerint itt hiányszakmák vannak, csak nem akarnak dolgozni a fiatalok.
anyacsakegyvan 2008.04.20. 22:57:31
Természetesen elhivatottságból dolgozom az apekban.
Meg előtte máshol, több szakterületen is elhivatottságból dolgoztam. Éppen ezért nem mindenben azonosulok az apekos szemlélettel.
Még a környezetvédelem területén szeretném kipróbálni magam. Ha kirepülnek a kölkeim, megcélzom a Fodor minisztériumát.
püré 2008.04.21. 00:11:20
Miután elkűldtem a hsz-t tudtam h ez lesz a következő reakció!Én senkinek az adóforintjára nem ácsingózom!Nem tudom és nem is tudhatom, h pontosan mennyibe kerül a képzésem.Azt viszont kb meg tudom saccolni, h a képzésem nem kerül félévente 120ezernél többe azzal a 2hetes konzultációval amit össze tudnak hozni.Én azt a 120ezret a saját fizetésemből kitermelem és senkinek az adójára nem pályáztam és nem is fogok.Félre ne érts lehet a stílus nyers de attól még a véleményét bárkinek elfogadom, meghallgatom.Az enyém is csak egy vélemény volt abból a szemszögből ahogy azt én látom.
vegyészmérnök 2008.04.21. 08:25:48
Természetesen senki sem vitatja a gyakorlati tudás hasznosságát. Ebből a szempontból a titrálás, falrakás és a GC kezelése is hasznos ismeretnek számít.
Csak én nem erre reagáltam. A hozzászóló a falrakási képességek alapján vont le következtetést az illető mérnök szaktudásáról. Ez egy igen leegyszerűsített (szűklátókörű) érvelésre vall. Kb. ez az ember nem tud két téglát egymásra rakni, ez az ember szar mérnök. Tervezési szaktudásról, statikai ismeretekről, stílusokról stb. szó sem volt. Csak a két tégláról.
Továbbá van egy olyan érzésem, hogy kettős mérce szerint ítélt. Ugyanis mindenhol, mindenesetben megtalálható az a réteg aki nem a megfelelő színvonalon végzi a feladatát. Orvosok közt, jogászok közt, szakmunkások közt miért éppen a mérnökök közt ne lenne?
A másik pedig személyes vélemény, tapasztalaton alapul. Dolgoztam építkezésen, több helyen is Budapesten. Nem falat raktunk, hanem korrodált betonvasat javítottunk. Üreg vésés, korrodált rész eltávolítása, utólagos korrózióvédelem, üreg feltöltése speciális tömőanyaggal, simítás, festés. Dolgoztunk vagy hatvanan, a társadalom minden rétegéből. Rengeteg kőműves szakmunkás volt, egyik primitívebb volt mint a másik, szégyenszemre én és egy építőkaros srác simítottuk a legszebb éleket. Mindamellett lopták is napot, folyamatosan cigiztek és az állványról a nőket stírölték. Én elhajtottam volna az egész bagázst egy fillér nélkül a francba.
Aztán ott van a tavalyi eset, a párom szomszédja felújított, a vízvezetékszerelő mekkmester ledugózta a padlásra menő strangszellőzést "mert felette már úgy sincs senki". Elzárta a rendszert az atmoszférától így rövidesen leszívódtak a szifonok a strang mentén minden lakásban, felülről lefelé. Ez szerinted vízvezetékszerelő?
Szóval, hamár itt tartunk, nekem az ilyen szakmunkásokból meg a mesterekből van elegem. Végül pedig vegyük észre, hogy így is csak milyen órabér mellett hajlandóak dolgozni, azt is csak számla nélkül.
Nzoltan 2008.04.21. 19:45:06
Különben ha valaki itt lakik az egyetemek közelében, akkor az tudja, hogy minden este megy a fesztivál, reggel meg térdig érnek a törött, piásüveg cserepek.
anyacsakegyvan 2008.04.21. 21:46:15
sourcerror 2008.04.21. 23:30:15
Azért, mert így tudnak némi bevételt szerezni a kollégiumok. Az Újvárba pl. egyetemisták nem is járnak (a szervezőkön kívül).
schupi 2009.02.01. 14:31:58
Az viszont elég érdekes, hogy diploma nélkül, érettségivel tökéletesen elvégzem ugyanazt a munkát már évek óta, mint diplomás kollégáim. Jóval kevesebb bérért (műszaki terület). Csak az a különbség közöttünk, hogy nekik lehetőségük volt pár évet eltölteni egy főiskolán, nekem meg nem.
Az is elég érdekes, hogy a diplomával rendelkezők mennyire lenézik azt az embertársukat, akinek "csak " középfokú végzettsége van, ne adj isten szakmunkás. Nem egy szakmunkást, vagy érettségizett ember van a környezetemben, akinek magasabb intelligenciája van, mint egyik-másik diplomás ismerősömnek.
Ismerek olyat, aki úgy végzett főiskolát, hogy még olvasni sem tud rendesen, és soha életében nem vett könyvet a kezébe.Néhányan (tisztelet a kivételeknek, mert remélem azért ők vannak többségben)végigpuskázták a vizsgákat, buliztak három-öt évet, aztán elvárják a diplomás fizetést a semmiért. Az általános műveltség és intelligencia nem függ a diplomától!Kölcsönösen meg kellene becsülni egymást, és nem általánosítani.
Az utolsó 100 komment: