A hetek óta tartó nagy gazdasági világválság számos területet érint, így vagy úgy, de mindenki találkozik vele az élet egyre több területén. A leghangosabbak – jelenleg – azonban az autógyártók, akiket én személy szerint valahogy nem tudok hová tenni:

  • Számos elemző felmutatta már azokat a bő egy-másfél éves elemzéseket, jelentéseket amelyekben előre megjósolták a válságot. Ezekről a nagy autógyártó konszernek vezetői nem hallottak korábban? Nem olvasnak gazdasági előrejelzéseket? Ezek szerint nem, vagy csak nem foglalkoznak velük. Ha ugyanis olvasták volna, biztos elgondolkoztak volna azon, hogy bizony válság idején az emberek először azokon a dolgokon kezdenek spórolni, ami nem létszükséglet... Ha ezen előre elméláztak volna, bőven lett volna idejük átstrukturálni a gyártást, visszavenni egy kicsit, s akkor most nem feltétlenül kellene sok-sok ezer embert elbocsájtani.

 

  • Másrészt tele vannak a hírek a depókban álló több ezer (több tízezer) legyártott, de eladatlan autó hírével. Ezt se értem. Én anno egyetemen logisztikából még úgy tanultam: az autógyárak találták fel, s vezették be elsőként a JIT (just in time) termelési rendszereket, amiknek röviden az a lényege, hogy nincs vagy csak minimális raktárkészlet. Se input (alkatrész), se output (kész termék), minden pontosan akkor érkezik a futószalagon gyártott termékhez, amikor azt be kell építeni / fel kell használni, s minden terméket csak akkor gyárt le, ha arra konkrét megrendelés van. (Amikor új autót vesz az ember, rögtön találkozik is ezzel: ha épp nincs olyan összeállításban, amilyet akar, akkor több hónap lehet a várakozási idő, míg legyártják.) Ezek mellett az elvek mellett tehát hogyan keletkezhet akkor ez a hatalmas eladatlan készlet? Csakis úgy, ha a gyártók felelőtlenül, nem törődve az előző bekezdésben jelzett problémával nem csökkentették a termelési volumenük, sőt akár még az év végi hajrában bízva növelték is azt.

 

  • Harmadrészt komolyan gondolták a gyártók, hogy kell ennyi új kocsi? Én kb. kéthetente ingázok Miskolc és siófok között, s jórészt autópályán közlekedve nyugodtan kijelenthetem: a pályán haladó gépjárművek kb. 80%-a másfél-két évesnél fiatalabb. Nekem a 2007. augusztusában vett kocsim rendszáma 'KVB'-vel kezdődik, a pályán pedig szinte csak 'K' vagy 'L' betűs autókat látok. Ha viszont ennyire fiatal egy ország gépjárműparkja, s ezt a gyártók tudják (márpedig ugye ha valakinek, nekik ezt pontosan tudniuk kellene), akkor miért gondolják a gyártók, hogy továbbra is a megszokott mértékben tudják majd eladni a gépjárműveiket? Ha ténylegesen bekövetkezik az elemzők által beígért válság, senki nem fog egy pár éves autót lecserélni, ha pedig elmarad a válság, akkor is egyre kevesebb új autó fog elkelni az egyre fiatalabb autópark miatt...

 

A fentiekből is kitűnik: nagyon nem szeretném, ha megijedve az autógyártók folyamatos sírásától, bármelyik állam is kisegítené őket, mivel – úgy vélem – jó részt saját felelőtlenségük miatt tartanak ott, ahol. Nagyon sajnálom azokat a beszállítóiparban dolgozó embereket, akik munkahelye e miatt veszélybe került, de azt mondom: erről jórészt az autógyártók vezetői tehetnek, nem a gazdasági válság.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr16783764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rolika 2008.11.24. 09:49:40

a bankokat se kéne kisegíteni. hadd ússzon el pár millió ember sok milliárdnyi vagyona, másból úgysem kapnak észbe az emberek, hogy így nem mehet tovább.
jelenlegi formájában a kapitalizmus csak úgy működőképes, hogy az adófizetők időről-időre összelapátolnak némi készpénzt, hogy fenntartsák a rendszert?

movhu 2008.11.24. 09:50:54

Nyilván az autópiac kicsit túlértékelte önmagát és az emberek manipulálhtóságát. Ezenkívül figyelmen kívül hagyták az autóeladás egyik legerősebb mozgatórugójának lanyhulását, azaz a hitelt. Ma Magyarországon az új autók 80%-kában van hitel. Az emberek pedig most félve vesznek fel hitelt.
A válságban az autógyártó egyet tehetne. A tényleges eladási árakat közelebb hozza a gyártási költséghez. Szöveg ide vagy oda, óriási az árrés a termelési költség és az eladási ár között. Ezért van az, hogy egyes modellekre a kereskedő kapsából tud 10-20% engedményt adni, mert még akkor is marad haszna. Ha most a gyártók túl akarnak élni, akkor oda kellene adni az embereknek minimális árréssel az autót, akkor biztosan jobban menne. Igaz, ezzel a későbbi eladásokat vetik vissza, de még mindig jobb, mint bezárni.

Meer 2008.11.24. 09:56:53

Régóta megy csak a duma, hogy majd szigorítás lesz autóhitelben is, és nesze neked, még most is van 0%-kos önerős hitel. Ennyit a bankokról.
Az autópiaccal a legnagyobb baj, hogy egész iparágak épülnek rá. Nem csak a szervízre gondolok, hanem ott vannak a biztosítók, bankok és a többi. Ezeket mind visszahúzza a mostani eladás csökkenés. Ha ezek a szervezetek kicsit önmérsékletet tanúsítanának, és közös csökkentenék az autófenntartás költségeit, akkor talán jobban menne az autó. Például CASCO területén már nagyon elszállt árak tudnak lenni...van is haszon rendesen.
Ez egy közösen okozta válság, aki érdekelt, az közösen kezelje.

cett · http://cettblogja.blogspot.com 2008.11.24. 09:57:50

jó példa erre: a múltkor akartam venni egy tetőcsomagtartót. egyszerű modell, két vas keresztbe, meg a négy rögzítővalami hozzá.
a márkakereskedőnél majdnem 60k lett volna az ára, a unix-nál meg 18k-ért megkaptam... hány % árrés is ez? :)

cett · http://cettblogja.blogspot.com 2008.11.24. 10:00:00

anno, mikor vettem a kocsit majd elájult a kereskedő, amikor mondtam, hogy no hitel, only cash... ugyanis így kb 1-200.000 jutaléktól esik el, amit a banktól kap a hitel közvetítése miatt...

barátom meg úgy vett új kocsit, hogy leadta a régi lada samarat (75k-ért az új forgalomba helyezési díjjáért), aztán 0%-al megvette az új swift-et 10 év hitelre... kicsit őrültség...

movhu 2008.11.24. 10:02:43

A márkakereskedők árairól lehetne beszélni. Gyári dísztárcsa 20.000 HUF??? Azaz valahol a könnyűfémfelni magasságában. Még jó, hogy eleve könnyűfém van.
Az autómban gyári CD van. Ha ki akarnám cserélni másikra, akkor a nem túl nagy darab műanyag alőlapot is ki kellene cserélni. Ára olyan 30.000 forint.

teknős 2008.11.24. 11:22:29

Itt a kisvárosban, ahol élek, alig látni új autót. J-s és I-s rendszámok futnak tonnaszám (2003-2005-ös autók), ellenben a fiam mondta, hogy az egyik osztálytársáék épp most készülnek vásárolni, de ez csak ritka példa. Tartok tőle, hogy ezeknek a részleteit is nyögik még rendesen.

yloz · http://3cweb.blogspot.com/ 2008.11.24. 11:25:38

Új autók árrése erősen függ attól, hogy a gyár mennyiért adja a kocsit a kereskedésnek. Jelenleg ott tartunk, hogy az átlag 2,5-3,5 millás kocsikon ~100-200e hasznuk lenne a kereskedőknek. Ez az amiből nekünk mint vásárlóknak alkudni lehet.
Szóval néha "haszon nélkül" adják el a kocsit. Itt jön be a hitel és a lízing témája. Az esetek nagyrészében az ember minimál önerős -> max 300e önerő, a többi hitelre. A felvett hitelre jön a banki jutalék a kereskedésnek, ami sok vagy nem sok (~5-15% között mozog asszem, melyik kereskedésnek milyen szerződést sikerül kiharcolnia a bankokkal...) relatív, hiszen a kereskedések sem jótékonysági intézetek. Mint minden jóféle cég azért jöttek létre, hogy profitot termeljenek a tulajnak.
Tehát új autó eladással túl sok pénzre nem tesz szert egy kereskedés... Itt jön a képbe a szerviz. Extrákat kérsz a kocsira, kötelező átvizsgálás, nem viszem a kocsit a sarki Jenőhöz, mert nincs eszköze és tudása hozzá, stb...
Na itt már elég szép árrések vannak az alkatrészeken és munkadíjakon, DE azt is bele kell számolni, hogy a szervizes gyerekeket állandóan okítani kell az új műszerek használatára és a modellek sajátosságaira. Nem véletlen, hogy igen nagy óradíjak vannak... ( Az más kérdés, hogy néhol a hozzáállás és az elvégzett munka sajnos koránt sem olyan profi, mint azt a vásárló elvárná. )

Az eredeti témához szólva pedig:
Szutyok fogyasztói társadalomban élünk... Ha körbenézünk magunk körül alsóhangon a cuccaink 90%-a tök felesleges, de megvettük, mert másnak is van és kijött az új és ennek jó a színe és... sux...
Az autókra ez különösen igaz. Ha kocsi kell, akkor nem olyat veszel, ami megfelel, hanem olyat, amelyiknek a faroknövelő tényezője a legnagyobb és a pénztárcád lehetőségeit, csak 2-300%-kal haladja meg. Ezt pedig a piac szereplői természetesen kihasználják. Aztán ha gond van egy ingyenkört a segíjosztó helyeken vajon ki nem próbálna meg? :)

Pistike 2008.11.24. 12:02:31

Az árrés erősen konszernfüggő szerintem. Miközben a legtöbb keleti autóból alig lehet alkudni, a Skodánál mindig van félmilliós "egyedi" ajánlat.
Mindenesetre jó látni, hogy van önmésréklet, és ha már a kereskedő nem értette meg, hogy neki nem jó az évente több tízezer visszavett autó, legalább a vevőréteg felfogta.(Mondjuk minek is értette volna meg, ő eladta, és kész)

yloz · http://3cweb.blogspot.com/ 2008.11.24. 12:20:53

Igen, valóban "márkafüggő" az árrés.
A keletieknél az van, hogy ugye a világ másik feléről jönnek, szal kishazánkban 2 lehetőség van ilyen kocsit venni:
1. Legyártanak valamit a világ másik felén és idehozzák árulni. Ezek láthatók a szalonokban. Nyilván itt megvan, hogy ennyibe került, ennyi haszon kellene rá -> relative fix az ár is.
2. Rendelünk valamit. Ezt a kereskedők próbálják elkerülni, mert sok lehet a reklamáció belőle. ~4-6 hónap mire ideérhet a kocsi és remélhetőleg az, amit a vevő is akart.
A többszázezres ajánlatokat meg azért nem kell taljesen komolyan vanni. :) A nagy áruházláncok gyakran megemelik a termék árát, aztán 2 hét múlva azt mondják, hogy nagy akció van és most sokkal olcsóbban adunk vmit. Hasonlóan megy itt is, csak nagyban. :)
Az hogy adott konszern hogyan veri át, akarom mondani, hogyan győzi meg a vevőt, hogy nála vásároljon, már csak marketing kérdése. ( Van egy termékünk, ami x, be került és y-ért akarjuk eladni. Ez ugye túl egyszerű, szóval kell egy kis marketing körítés szép nagy kiemelt számokkal és némi apróbetűvel. )
A kereskedőt egy dologban érinti a visszavett autók száma. Ahogy fentebb írtam a lízing és a hitel összege után a kereskedés szép jutalékot kaphat. Tehát érdeke, hogy kevés legyen a visszavett kocsi, mert ha nem így tesz akkor a jutalék %-a csökken... A mi ugye az eladott kocsi utáni profit nagyrésze. Neki meg a fizuja ha olyan cégnél van, függhet a kocsin termelt nyereségtől.

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.11.24. 13:38:53

cett hozzászólásához:

Nekünk egy H..-s kocsink van, tavaly vettük. Amikor kiderült, hogy készpénzzel fizetnénk, egyből morcosabbak lettek minden kereskedésben, s kedvezmény sem nagyon volt.

Most akkor autópiaci válság van, vagy hitelválság? Szerintem az utóbbi generálja az előbbit. Úgyhogy megint csak a bankoknál vagyunk.

yloz · http://3cweb.blogspot.com/ 2008.11.24. 13:47:19

Loge
Azért voltak morcosabbak, mert ha nincs hitel -> nincs a banktól jutalék, ami sajnos, vagy sem, de jelenleg szinte megegyezik a kocsi eladásából származó haszonnal.
Érdekes helyzet még akkor lesz, ha a 3 éves kocsival bementek, hogy újra cserélnétek. Több lesz a hitel a kocsin, mint a kocsi piaci értéke, szóval önerőnek nem lesz jó, sőt fizetni kell még, ha újra akarod cserélni...
A kereskedések nyilván a számukra legjobb kondíciókkal rendelkező hiteleket használják és nem törődnek azzal, hogy a banknak ez mennyire rizikós, vagy sem. Ugyanúgy, ha lakást, vagy bármit veszel te se a bankkal törődsz, hanem az alacsony önerővel és az alacsony THM-mel. Az meg a bankok baja, hogy a verseny miatt olyan feltételeket adnak, ami már erősen irreális.
Aztán persze jöhet a válság, ahogy jött is és szív mindenki. A mókás még az lesz, hogy a sok utcára került embernek munkanélküli segíjt kell majd fizetni. Ez vajon miből lesz finanszírozva?!? Persze, hogy a befizetett kis adónkból...

Destroy 2008.11.24. 14:17:43

Láttam olyan hirdetést, szerintem most is van a neten, ahol konkrétan ki volt írva, hogy ár=X forint, de csak hitel felvétele esetén, mert egyébként plusz 100.000. Mindez egy másfél milliós autónál.
Ezenkívül problémának tartom, hogy alég kevés a normális márkakereskedői használtautó telepet. Pedig volna benne fantázia, hogy normális helyről vehessek használt márkatípust. Sajnos a legtöbb helyen csak nyűg a beszámított autó eladása, ráadásul piaci ár felett próbálják rásózni az emberekre, holott már az új autón lehúzták egyszer a hasznot.

Quicksilver 2008.11.24. 15:17:32

A fogyasztói társadalom mindig csak előre tud menekülni... ezt szívjuk most meg, mert valakik visszafékeztek 'fent', és a jelenlegi rendszer nem tud egyensúlyi helyzetben működni, csak előrehalad vagy visszazuhan. Az autógyárak csak egy jelzés, egy indikátor ebben...

cett · http://cettblogja.blogspot.com 2008.11.24. 17:31:02

mondjuk azt se értem, először miért a gyártósori alacsony béren tartott embereket küldik el, miért nem a marketingcsapat brainstrom-osait, akik fejenként tuti egy-egy komplett gyártósor bérét keresik... hisz egy-egy kocsi árából kb 45% lehet a vas ára, a többi a marketing-gépezet fenntartására megy el...

yloz · http://3cweb.blogspot.com/ 2008.11.24. 17:58:53

cett
A kocsi ára valóban meg sem közelíti azt, amit ki kell fizetni érte, de a marketingeseket kirúgni elég gáz lenne. Erősen szűköl a piac, ezért a kevesebb vásárlóból a lehető legtöbb potenciális vásárlót kell a szalonba becsábítani. Egy jól működő marketing gépezetnek ez lenne a dolga. Igaz kishazánkban ez nem egészen így van... Úgy működik egy átlag szalon, mint egy sarki éjjelnappali kisbolt. Ha valaki véletlen betéved azokat sem tudják igazán meggyőzni a kereskedők, hogy márpedig itt és most ő kocsit akar venni.
Kocsi ára pedig:
- Állam bácsi ügyel rá, hogy jusson neki is bőven belőle -> 2,5 millás kocsiról rögtön lejön ~200e áfa és ha 1.4-es benzines, akkor még 361e elmegy regadóra is. Ez azért nem kevés... + forgalomba helyezés, miegymás.
- A kocsi ugye egy kis acélból, műanyagból, gumiból és egyebekből val, amit össze kell rakni egy egységbe, de ez tényleg elenyésző összeg az egészhez képest.
- Meg kell tervezni, mert szép is legyen, nagy is legyen, de parkolni is lehessen vele, ki is lássunk belőle. -> cash (Ki venne kocka Ladát, még ha most gurult volna le a sorról, akkor is...)
- Új modellhez illek egy új gyártósor is. Tervezés, építés.
- Az egyre durvább törésteszteken jól kell szerepelni, ami megint cash... Hazafele a disco-ból alkoholtól bátran, ha lepattanunk a fáról, szeretünk egyben kikerülni a kocsiból.
- Gyári extrák: klíma, vonóhorog, metálfény... Ezeket is mind ki kell fejleszteni.
- Új motorok, váltók, futóművek... Ne pattogjon az úton, gyorsan váltson, 2 litert egyen de 3 sec alatt 100-on legyen.
- MARKETING! :) TV, rádió, újságok, net... Fogalmunk sincs jó, vagy rossz kocsit veszünk, de ha mindenhonnan azt halljuk, hogy ez kell nekünk és ez nagyon jó, simán bemegyünk a szalonba és kérünk egyet belőle gyorsan.
- Szállítási költség. (~50e forint, de nyilván nem mind1, hogy Európából, vagy a Föld másik oldaláról érkezik a gép)
- Szalonok fenntartása. Kereskedők bére, tulaj haszna, az ott és az egész láncban használt szoftverek ára, de még a takarító néni bére és a szalonban elhasznált wc papír is benne kell, hogy legyen.

És valszeg igensok dolgot még kihagytam. Szóval nekem inkább az a fura, hogyan jön ki ennyiből egy kocsi. :)

cett · http://cettblogja.blogspot.com 2008.11.24. 18:03:13

Yloz, részben igazságod vagyon de:
"Gyári extrák: klíma, vonóhorog, metálfény... Ezeket is mind ki kell fejleszteni." hát, a klíma emlékeim szerint kb. a nyolcvanas években lett kitalálva, a vonóhorgot meg igazán nem költséges kifejleszteni. :)

"Új motorok, váltók, futóművek... Ne pattogjon az úton, gyorsan váltson, 2 litert egyen de 3 sec alatt 100-on legyen." ja, ha az új motorok nem ugyanannak a gyátónak másik márkanéven forgalmazott modelljéből jönnének az alvázzal együtt: 4-5 alváztípussal és modelltípussal lel lehet fedni a fél eu piacot...

ha a marketingesek kellenek, akkor marad a szalonok felének bezárása. :)

yloz · http://3cweb.blogspot.com/ 2008.11.24. 18:18:24

cett
Az előbb nem vetted észre, de az áfát kicsit elírtam. :) Az alsó hangon is erősen 400 pénz. (Tehát a 2,5 milla + 361e regadós kocsink eladásán szokásához híven Állam Bácsi kaszál a legtöbbet.)
Extrákból tényleg rossz példákat hoztam, de tudod, hogy valami újat minden új modellbe kell tenni. Kanyarkövető, brutál világítás. Légkondit is kell azért alakítgatni, hogy kevés lóerőt zabáljon. Egyre spécibb vezetést elősegítő elektronikák, stb...
A néhány alváztípus sem véletlen, meg az sem, hogy ritkán jelennek meg új motorok. Költségcsökkentés. Ennek ellenére persze a fejlesztés nem állhat meg.

Perillustris 2008.11.24. 18:53:38

"Ma Magyarországon az új autók 80%-kában van hitel."

90%!

Perillustris 2008.11.24. 18:54:34

"Az előbb nem vetted észre, de az áfát kicsit elírtam. :) Az alsó hangon is erősen 400 pénz. (Tehát a 2,5 milla + 361e regadós kocsink eladásán szokásához híven Állam Bácsi kaszál a legtöbbet.)"

Aztán ráfizet az állam is, meg mindenki.

krtek 2008.11.25. 15:11:52

Van még pár érdekes dolog. A bankoknak, bisztosítóknak, autógyáraknak vannak tulajdonosaik. Kicsit érdekes, hogy amikor gurul a szekér akkor kussban van mindenki lapátolja haza a pénzt, amikor gáz van amit egyértelműen az ostoba fogyasztásnövelési szándék genererál, akkor eljátszák hogy a megmentés közérdek. Nem hallottam hogy az xy bank v. autógyár tulajdonosai mekkora összeget tettek be saját zsebből a krízisre való tekintettel.

De meg lehetne kérdezbi azt is, hogy az államilag "megsegített" cégek top vezetése mekkora bónuszt vitt haza tavaj a sikeres munkáért aminek ez lett a következménye?

Pofátlan árrés van pl. az autóiparban, ősrégi technikák vannak szuper extraként eladva nagy pénzért, (mi a bánatos fenének számít, a hülye autósmarketing szerint a XI. században extrának pl. egy szaros ablakmozgató motor, vagy egy központi zár???), a banknál meg az alaptétel a hülyének nézés és az extraprofit, lehetőleg kockázat nélkül...

Szóval, ha ennek a pézpiaci lufidurrogásnak lehet valami értelme: a sok, agyilag és pénzügyileg lenullázott fogyasztó talán el kezd kicsit gondolkodni. Bár erre nem fogadnék nagy pénzben...

süti beállítások módosítása