Lehallgat-lak

2008.04.21. 16:30

Adva vagyon most egy nagy vita a parlamentben, méghozzá nem másról, mint az önkormányzatok lehallgatásáról. Rövid összefoglalásként annyit kell tudni, hogy van egy határozat, ami 10 éve létezik, és szükség esetén bírói engedély nélkül is lehetségessé teszi az önkormányzati irodák lehallgatását és szükség esetén átkutatását. Emellett lehetséges általa titkosszolgálati módszereket alkalmazni az objektumok megfigyelésére. Igaz, hogy 2004-ben kikerültek belőle az önkormányzatok, de most egy módosítás által visszakerültek a megfigyelhetőek körébe. Az ügyből szükség szerint politikai vita lett, hogy egyáltalán mennyire jogos vagy nem, és valójában mi célt szolgál a lehallgatás. Sokak szerint a döntés ellenkezik a demokratikus normákkal, és azt üzeni a társadalom felé, hogy az éppen hatalmon lévő kormány mindent megtehet. A hivatalos indoklás szerint ez azt a célt szolgálja, hogy egyes körök ne tudják nyomásgyakorlással vagy pénzzel befolyásolni azokat a folyamatokat, ahol nagy összegek cserélnek gazdát, mint például az uniós források elosztása. Az ellenzők azt mondják, hogy ezzel tulajdonképpen az egész politikai elit megfigyelése jogszerűvé válik, és a régi rendszer tér vissza. Nem, nem védem a kormányt, lásd ma reggeli postom a tehetetlenség káros hatásairól, sőt a rendelet egyes részeinek a megfogalmazása elég pongyola, és így abban elég sok személyt bele lehet vonni(közben érdekes módon a parlamenti képviselőt nem), de próbáljuk meg életszerűen tekinteni a helyzetet.

Adva vannak az önkormányzati épületek. Ez elvileg egy munkahely, ahol emberek dolgoznak és végzik a mindennapi munkájukat, ami igen változatos a gyámügyi dolgoktól kezdve az adóügyeken keresztül a különböző engedélyek kiadásáig. A legtöbben már jártunk ilyen épületben, és tisztában vagyunk vele, hogy mi található odabent. Azért is hangsúlyos a munkahely kifejezés, mert itt akkor munka folyik. Elvileg. Amikor azonban betekinthetünk egy ilyen hivatal életébe, akkor láthatjuk, hogy vannak itt bizony belső küzdelmek is a tényleges munkavégzésért. Hallhatunk tapasztalatokat, hogy adott titkárnőnél már nem tudnak mit kezdeni azzal, hogy akárhány telefonszámot tiltanak le a kimenő hívások közül a mellékén, hamarosan talál ismét egy olyat, akivel képes egy maratoni futást végigbeszélgetni. Az informatikusok munkájáról már ne is beszéljünk, akik mindennapi feladata, hogy megküzdjenek a folyamatosan megjelenő újabb webes játékok okozta gyötrelemmel, és nem kevés energiát fektessenek ezek blokkolásába. Mindez pedig csak a kezdet, mert az igazi problémák most jönnek csak elő. Elkezdődik egy fontos tárgyalás, amelyben arról történik döntés, hogy ki fogja nyerni a sok tízmilliós önkormányzati beruházást. Ekkor beindul az üzlet.

Az adott személyek eddig is óvatosak voltak, mert hivatalos lehallgatás ugyan nem volt, de ők sem szeretnének előkerült hangfelvételeket, jogos volt a készítése vagy sem. Ezért véletlenül sem hangzik el, hogy mekkora összeg vagy százalék lesz az, amit le kell tenni az asztalra a beruházásból. Sok minden másról azonban szó esik, például a képviselő vagy polgármester új hétvégi házáról vagy a fiának vásárlandó új autóról. A beszélgetés során kiderül, hogy mekkora összeg hiányzik még a befejezéshez vagy mennyi kell meg a kicsi fiú autójába. Ugye már mindenki sejti, hogy ezek után a partnerek tökéletesen tisztában lesznek azzal, hogy mekkora összeggel kell megtámogatni a döntéshozókat, hogy a megfelelő vízimalom felé tereljék a patakot. Igen, ez természetesen csak kóbor vízió, ne gondolja senki az ellenkezőjét. Ahogy mondani szokták "az esemény és a szereplők hasonlósága valamelyik valós helyzethez vagy személyhez csak a véletlen műve". Ez volna az a pont, ahol nagyon is szükség volna komoly megfigyelésre.

Valójában milyen valós dolgokat lehet lehallgatni egy önkormányzatnál, ha ott munkavégzés folyik? Az ügyintéző felhívja a vállalkozót, hogy elrontotta az iparűzési adó bevallását, és fáradjon be annak javítása érdekében. A netről letölti az aktuális jogszabályokat, lebonyolítja a levelezéseket. A tárgyalótermekben pedig szabályos tárgyalások folynak, ahol ugyan üzleti titkok elhangzanak, de olyan dolgok nem, ami bármilyen szempontból törvénytelen lenne. Egyáltalán, mi az, ami azok között a falak között történik, elhangzik, és az rossz fényt vethet az ott dolgozó személyre?

Megint egy hatalmas felfújt lufit láthatunk a dologban. Persze, nem jó, ha az ember tudja, hogy megfigyelhetik, lehallgathatják, és nézhetik, hogy mit csinál a munkahelyén. De nem arról van szó, hogy arra kíváncsiak hány pornósiteot keresett fel aznap, vagy mennyi magánbeszélgetést folytatott. Arról ne is beszéljünk, ha az átlagember is ugyanígy lehallgatható gyanú esetén. Jómagam, mint ez iromány elkövetője, C típusú nemzetbiztonsági vizsgálaton estem át, csak azért, mert egy internetszolgáltatónál olyan pozíciót töltöttem be, ahol államtitkok kerülnek hozzám. Ugyanis maga a megfigyelés módja, célja, célszemélye és miden más államtitok. A sokkérdéses kérdőívben még arra is válaszolni kell, hogy az ember csalja-e a házastársát, a részletes kapcsolati adatokról ne is beszéljünk. Az aláírással pedig mind a személy, mind az élettársa hozzájárul ahhoz, hogy ezeket az adatokat titkosszolgálati módszerekkel ellenőrizzék. Nem sírt senki ezért, akit ismertem, mert nem igazán volt mitől félnie. Vizsgálat véget ért, nem találtak kivetnivalót. Ezek után nem értem, hogy mi azzal a probléma, ha történni akar valami, ami némi ellenőrzést akar belevinni százmillió forintok elosztogatásába. Mert egyszer azért sírunk, hogy mekkora pénzek folynak el zsebből-zsebbe vándorolva, máskor pedig azért, hogy ezt esetleg titkosszolgálati módszerekkel próbálják kivédeni. Nem hiányzik senkinek az, hogy visszatérjen a „mindenkit megfigyel a másik” korszak. Az ellen viszont csak ne ellenkezzünk már, hogy végre oda akar valaki figyelni a korrupcióra. Talán nem is ennyire kellene, hanem sokkal jobban. Aki felvállalja a döntéshozó szerepét sokmilliós ügyekben, és ennek megfelelő fizetést kap érte, az vállalja be mellé az ezzel járó kellemetlenséget is. Hogy ezt ésszel és jól sikerülne-e a gyakorlatban megvalósítani? Ez már egy másik kérdés.

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr25435585

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manager 2008.04.21. 19:07:41

Aki olyan hülye hogy felveszik a huncutságait az megérdemli.
Már Moldova is megírta a klasszikus hivatalnokot, aki a beszélgetés előtt felhangosítja a Kossuth rádiót.

Ma már kicsit egyszerűbb a dolgokat kivédeni, nem kell hozzá csúcstechnika.
Ergo : a hülyék buknak meg, a rossz módszereket használók és a totál sötét "bűnözők", a profik meg megoldják a problémát, különösebn ha be is harangozzák nekik a fenyegetettséget.

Rwindx 2008.04.21. 19:10:27

BB igazad van az önkormányzatokkal kapcsolatban, de ezt marhára nem emiatt találták ki... ráadásul olyanok akik semmivel sem jobbak azoknál mint akiket "védeni" akarnak. Sőt...

Redl 2008.04.21. 19:19:35

Érdekes, vajon mit titkolnak oly nagyon az önkormányzatok? Kik is vannak jelenleg dötő többségben a megyei vezetésekben? CSak nem sárosak kissé a közbeszerzéseik..?

acetofive 2008.04.21. 19:25:25

kosa lali fel hogy elkapjak kurvazas kozben...(megint)

BB 2008.04.21. 19:26:01

Rwindx!

Nincsenek illúzióim, egy ilyen szabályozás önmagában nem oldana meg semmit. Épp ezért kellene rendszerben gondolkodva megoldani a problémákat (jelen esetben pl. egy normális közbeszerzési törvény, szorosabb ellenőrzések, stb.)
És persze, hogy nem emiatt találták ki. De emiatt talán lenne értelme...
Ami miatt kitalálták, az az a színjáték, amit az előbb is említettem: egy véget nem érő marketingkampány, amelyben a politikusok megpróbálják bebizonyítani, hogy márpedig itt van tényleges bal- és jobboldal, és ezek a jó és rossz állandó küzdelmét vívják. Valójában pedig van a politikai "elit" (orbánostól, gyurcsányostól, kókástól, maszoppal, fidesszel, meg az összes többivel), és vagyunk mi, a "nép", akik ezt az egészet finanszírozzák. És sajnos sokan még el is hiszik. Kb. egy éve kaptam valahonnan egy mailt "A politikai elit levele a népnek" címmel. Biztosan itt is ismerik sokan. Na, abban elég találóan le voltak írva a dolgok. Csak sajnos kicsit vulgárisan. Bocs, ha kicsit eltértem a témától, de talán nem is annyira.

Beau de Noir · http://beau.freeblog.hu 2008.04.21. 19:29:18


" marosy 2008.04.21. 18:28:29
movhu, elfogult Maszopos vagy.
Keményen benyalsz. "


hahahahaha :-)

nagymutter 2008.04.21. 19:34:07

Azt aztán senki ne vegye számításba, hogy akár a kormányzat is visszaélhet lehallgatási adatokkal. Lásd kiírandó közbeszerzésekről információk, stb.
A kormány feddhetetlen, mindig az ellenzék a ludas, especially orbán viktor.
Akinek kicsi jogérzéke van, annak futkos a hátán a hideg.
A hozzászólásoktól is.

nagymutter 2008.04.21. 19:41:42

És bizonyára azon adatokkal sem kezdenek majd semmit kormányoldalon, amikor ellenzéki politikusok telefonon egyeztetik kampányukat, ilyen-olyan stratégiájukat, stb.
Mert becsületesek.

Redl 2008.04.21. 19:51:43

Nagymutter. A politikusok ne az önkormányzati telefonokon, tehát ne közpénzen egyeztessék kampányukat, akár kormányoldal, akár ellenzék, ugyebár.

nagymutter 2008.04.21. 19:56:38

Bejövő (ingyenes) hívás?

nagymutter 2008.04.21. 19:57:57

"Nem, nem védem a kormányt, lásd ma reggeli postom"
Jól van, movhu, legalább érzed, hogy sáros vagy ezzel az írással :-)

James T. Kirk (törölt) 2008.04.21. 19:59:52

"lljunk meg egy szóra, tanár úr, az önkormányzati telefonokon nem csak szorosan a munkahelyhez kapcsolódó - de egyébként önkormányzati munkával kapcsolatos beszélgetéseket folytathatnak, hanem pl. pártpolitikai jellegűeket is."

Már elnézést de ezt otthon vagy a szabadidőbn, és ne a mi pénzünkön...
Ha már annyira titkolózni akarnak...

nagymutter 2008.04.21. 20:01:16

Redi: olvastál olyasmit a rendeletben, hogy lehallgatás előtt vizsgálják majd, hogy ki fizeti a telefonszámlát? Lehallgatni egyébként sem csak telefont lehet...
Szándékosan akarsz naívnak látszani?

Redl 2008.04.21. 20:02:40

Bejövő hivás -pártügyekben? Munkaidőben? Közszolgálatban?

nagymutter 2008.04.21. 20:04:19

Sok itt az öntudatosan közpénzező polgár...
Nyilván senki nem hívja fel a családját a céges mobilon...
Nostehát: az ök is szabályozhatja úgy a mobilhasználatot, hogy egy bizonyos összeg feletti részt a használóra hárítja.
Ezt a részt majd törlik a felvételből :-)

nagymutter 2008.04.21. 20:05:12

"Bejövő hivás -pártügyekben? Munkaidőben? Közszolgálatban?"
Nem. csak kimenő. mindenki a devnullt hívja.

nagymutter 2008.04.21. 20:07:06

Egyébként meg annyi kurázsi nem volt GyF-ben, hogy összeférhetetlenné tegye az ök és parlamenti posztokat. Azaz nyilván millió esetben lehet olyan, hogy egy ök képviselő telefonszámláját a pártja állja.
A kormány meg lehallgatja.

James T. Kirk (törölt) 2008.04.21. 20:07:57

"Sok itt az öntudatosan közpénzező polgár...
Nyilván senki nem hívja fel a családját a céges mobilon..."

Csak magáncégnél kibasznak mint macskát szarni, ha egész nap maszekolsz...
És a közalkalmazottak/köztistviselők kb 3szor annyian vannak, mint ami ideális lenne.

nagymutter 2008.04.21. 20:10:29

"És a közalkalmazottak/köztistviselők kb 3szor annyian vannak, mint ami ideális lenne."
Igen és orbán viktor hazudik és lop és cigány.
Ja, sok itt a valós sérelem...

nagymutter 2008.04.21. 20:12:27

"És a közalkalmazottak/köztistviselők kb 3szor annyian vannak, mint ami ideális lenne."
Biztos hallottad, hogy az államigazgatásban vannak sokan, nem az ök-i igazgatásban.

Deutsch Tamás nagymamája 2008.04.21. 20:17:52

Ezzel a lehallgatás üggyel a Fidesz már előjött egyszer.
Akkor is beégtek.
Arról persze hallgatnak, hogy miért is hagyták érvényben a törvényt, ha az annyira jogellenes (lenne).

titokvadász 2008.04.21. 20:18:03

Movhu
ha az amit írtál az egyedi eset az baj ,de egyedi,
csak az a baj ,hogy mindez országosan igaz,bár ezt nem akarják észrevenni
és ez nem politizálás

Redl 2008.04.21. 20:20:59

Nem a telefonköltségröl van szó, ebben egyetértünk. Viszont, az oly tiszta önkormányzatok /bizonyitva az elmult 18 évben,pártállástol függetlenül.../ felett miért ne lehetne kontroll? Vajon miért is ne??...

nagymutter 2008.04.21. 20:26:58

"Viszont, az oly tiszta önkormányzatok felett miért ne lehetne kontroll?"
Redl győzz meg, hogy érted az elnevezést: önkormányzat. (tudod választott képviselők, ilyesmi. épp a kormányzattól való függetlensége a veleje.)
Na ezért.

titokvadász 2008.04.21. 20:32:15

a helyi őnkormányzatok akár tetszik akárnem
a kökemény korrupció melegágyai és megint
a pártoktól függetlenűl
nagyon egyet tud mindenki érteni ha a zseb érdekéről van szó

BB 2008.04.21. 20:32:25

Nagymutter!

Sajnos az önkormányzatoknál is sokkal többen vannak, mint kellene. Semmi szükség minden kis faluban önálló polgármesteri hivatalra, 19 megyére, 23 bp-i kerületre. Kismillió bizottság, "háttérintézmény", közgyűlés, adminisztráció, önkormányzati tulajdonú cégek, közalapítványok zsíros FEB-es, kuratóriumi, igazgatósági pozíciókkal, stb. Mellesleg minél több önkormányzat, annál több lehetőség a sumákolásra.

És ha már a pártoknál tartunk, ezeken a jólfizető állásokon az összes parlamenti párt káderei osztoznak. Most a koalíció szakadása okán hangzott el, hogy a szadesz a szakítás esetén kb. 1000 ilyen pozíciót veszítene. Ők a legkisebb párt. Akkor vajon mennyi van a szociknak, fidesznek??? Csak ismételni tudom magam: egykutya mind.

nagymutter 2008.04.21. 20:37:03

BB

legyen ök minden második településen? hogy gondolod?

> Csak ismételni tudom magam: egykutya mind.
Na, ebben egyetértünk, nem is a fideszt védem, hanem a függetlenséget, amely a lényege az ök-oknak.

fynndafrail 2008.04.21. 20:39:57

A fityisz anno azért "égett be" a lehallgatási üggyel, mert nem tudták egyértelműen bizonyítani amivel mindenki tisztában volt. Számomra nem volt annyira beégés, maximum bénázás.

A Kulcsár-üggyel is ez lesz a végén: a balos zombik az ügy elbagatellizált és elsumákolt lezárása után elkönyvelik mint a "fidesz újabb beégését", LOL.

RR 2008.04.21. 20:40:36

Nos, egy ilyen tárgyalóban nem is olyan rég éppen az hangzott el, hogyan semmisítették meg szabálytalanul az egyébként regionális szinten legmagasabb pontszámot elért két darab pályázati bírálatát a cégemnek és hogyan kreaáltak hasból két másikat, amelyeken már sokkal kevesebb pont szerepel, mondhatni éppen határ alatti. Ki hitte volna. :) Majd a pofámba röhögtek, hogy sajnos nincs mit tenni, ők ezt megtehetik. Lehallgatót minden korrupt g*ci önkormányzati munkatársra, bizottsági tagra, polgármesterre. Az év minden napján, reggeltől estig, mind a munkahelyen, mind pedig az otthonukban is. Lehallgatni kevés, vigyék is el őket a kaptárba mind.

nagymutter 2008.04.21. 20:44:10

RR

keress egy fasza diktatúrat.
Afrikában sok van. ott ez minimumelvárás.

fynndafrail 2008.04.21. 20:44:29

Ugyanakkor félreértés ne essék, itt nem az önkormányzati TELEFONOK hanem az önkormányzati EMBEREK lehallgatásáról van szó. Beleértve azok magán- céges- és párttól kapott telefonjait is...

nagymutter 2008.04.21. 20:46:03

Ha nem mész, nézz be sérelmeddel a közbeszerzési döntőbizottsághoz.
Ha ott is kiröhögnek, mehetsz polgári bíróságra.
Ha ott is kiröhögnek, nézz be a dokidhoz, akkor neked nem fekszik a demokrácia.

titokvadász 2008.04.21. 20:46:43

a baj ott kezdődik,hogy az önkormányzati korrupció nem volt és nem lessz pártkérdés
legfeljebb amikor fröcsögni kell a helyi média előtt
ez tuti

nagymutter 2008.04.21. 20:47:11

fynndafrail
sírva kérlek, legalább az első posztot olvasd el!!!

nagymutter 2008.04.21. 20:48:13

fynndafrail
mea culpa: félre értettelek

nagymutter 2008.04.21. 20:48:49

ráadásul egybeírva

Redl 2008.04.21. 20:49:34

Dehogy akarlak meggyőzni. A kormányzattol való függetlenség sem egyenlő a törvények felett állással. A képviselők megválasztásukkor nem válnak automatikusan földre szállt angyallá, ugye. Azért, mert választott, vakon bizzunk benne? Na, ne. "Bizonyitottak" elégszer.

873ujr3rk 2008.04.21. 20:49:51

kedves szerzo.
az irasod hazugsag, kijavitod-e ?
mert ugye kommentben illetve hirkent is megjelent h nem valtozatlan formaban hoznak vissza, hanem jelentosen megvaltoztatva, kibovitve.
sztem kezdjuk ezzel, utana beszelgessunk.

Rwindx 2008.04.21. 20:52:16

Csak a félreértések elkerülése végett: ez nem egy törvény hanem egy titkosított kormányrendelet, amiről még a kormány tagjai sem tudtak. Törvényt a parlament fogad el, kormányrendeletet elvileg a kormány, ezt meg kb összedobta szilvásy meg gyurcsány. A rendelet eredetijét még hornék csinálták 98-ban, miután elbuktak.

titokvadász 2008.04.21. 20:58:52

nekem lényegesebb,hogy ezen törvény mentén fókuszba kerűlt az önkormányzati korrupció

baszki 2008.04.21. 21:01:26

A lehalgatás információgyűjtés. Számodra teljesen indifferens adatokból nagyon sok mindent ki lehet deríteni. Nem bűnügyre kell gondolni, hanem magán és üzleti döntéseket befolyásoló információra. Vállalkozások terveire stratégiájára stb. Amúgy képzeld el magad, ahogy a nőddel megbeszéled mekkorát fogtok dugni és ezzel a feleséged miatt zsarolhatnak. Pedig a félredugás nem bűncselekmény, nem korrupció és nincs összefüggésben EU-s pénzekkel.

titokvadász 2008.04.21. 21:01:51

rendben-kormányrendelet

Nord 2008.04.21. 21:03:14

Kedves Redl!

Mert törvénytelen...
Az önkormányzatok autonóm szervezetek, nem lehet központi államigazgatási kontroll alatt tartani őket! Mert ebben az esetben sérül az autonómiájuk.
Természetesen a "törvényességi felügyeletnek" megvannak a maga körülhatárolt lehetőségei és szervezeti rendszere (ügyészségek, közigazgatási hivatalok, bíróságok, Állami Számvevőszék). A nemzetbiztonsági kártya (vagy most a korrupciós ügyek) nálunk ugyanazt a szerepet tölti be, mint a terrorizmussal történő fenyegetés az Usában. Hatalmi koncentráció, Hatalmi játszmák segédeszköze. Én úgy gondolom, hogy túlléptpk a törvényességi kereteket. Feltehetőleg a kormányoldal frusztrált a pártársaik korrupiós ügyeinek közelmúltbeli kiszivárogtatásai miatt...
Egyébként szilvásy eddig is gyakran használta pártcélokra az NBH-t (fiktív terrorfenyegetésekkel való riogatás stb...).
Biztosan óriási örömmel töltené el őket, ha megtudnák hogy Kósa csalja a feleségét, vagy valamelyik fideszes huligán pénzt fogadott el... Esetleg ezekről szólna az ATV, a napkelte, meg a Népszava. Egyébként asszem még 2002-ben volt, hogy a választások előtt egy fideszes pártirodában "poloskákat" talátak. Senki nem jelentkezett értük...

baszki 2008.04.21. 21:04:41

Innen már csak egy lépés a III/III újraélesztése. És akkor minannyian mehetünk a jó büdös francba.

BB 2008.04.21. 21:06:46

Nagymutter!

Nem értek különösebben a közigazgatáshoz, de miután pösti vagyok, elsősorban az itteni ök-okra, lenne ötletem: 2 max 3 kerület Budán, 3 max 4. Pesten. De az is lehet, hogy elég lenne egy-egy pesten és budán. Ennyi polgármester, helyettesek, közgyűlések, stb. Ez persze nem jelenti, hogy az ügyfélszolgálati irodák, ügyintézők számát is így le kellene építeni. De a vízfejet igen.

A vidéki településeknél talán létszámsávokat lehetne megállapítani, vagy a mostani kistérségeket alapul venni? A 19 megye helyett pedig 6-8 régió. Nem tudom, csak abban vagyok biztos, hogy a jelenlegi rendszer nagyon-nagyon túlméretezett. Ha csak a számokból indulunk ki, az, hogy egy tízmilliós országban 800.000 közalkalmazott legyen, szerintem nem reális. (tudom, hogy ebbe sok más állami cég, intézet, stb. is beletartozik)

titokvadász 2008.04.21. 21:07:06

nord
igenis,létezik mindenfajta behatástól független
mint fogalom"önkormányzati korrupció"

nagymutter 2008.04.21. 21:09:42

BB
Jó sokat spórolnál már Budapesten is.
gondolom érzed.
A megyei ök-ok 2/3-ának megszüntetésével szintén.
ezek a pénzek cseppek a tengerben és csak rossz működést eredményeznének.
Tőlünk nyugatabbra nem ritka a 3 szintű ök rendszer sem.

titokvadász 2008.04.21. 21:10:21

sajnos
gyakorlatban is,ez lemaradt

nagymutter 2008.04.21. 21:10:39

titokvadász
mindenféle korrupció létezik.
Mindenkit hallgassunk le.

titokvadász 2008.04.21. 21:13:55

nagymutter
lehet,de ezért mondják a kormányzati kommunikációban, hogy túl sokat fogyasztasz
hm

nagymutter 2008.04.21. 21:14:48

BB
"Ha csak a számokból indulunk ki, az, hogy egy tízmilliós országban 800.000 közalkalmazott legyen, szerintem nem reális. (tudom, hogy ebbe sok más állami cég, intézet, stb. is beletartozik)"
van itt némi tévedés.
Az állam "csak" az államigazgatásban dolgozó köztisztviselőket "tartja el". Az önkormányzati dolgozókat az ök fizeti saját költségvetéséből. Ha egy településen sok a dolgozó, tessék olyan képviselői programot támogatni, amely csökkentést céloz. egyébként ez ritka.

nagymutter 2008.04.21. 21:17:16

BB
"Ez persze nem jelenti, hogy az ügyfélszolgálati irodák, ügyintézők számát is így le kellene építeni."
Ki vezeti majd ezen vezető nélküli irodákat?

titokvadász 2008.04.21. 21:19:00

azt hiszem én nem tolerálom a lehalgatást ugyanúgy ahogy a szomszédok jelentgetését sem ahogy ma divatos

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2008.04.21. 21:26:49

Eddig tehát mindenkit lehalgathattak. Mindenki tudja, hogy a korrupció ipari méretekben folyik. Minden pályázatból visszajön kb 30%, szavazatvásárlások, esetleg maffiaügyek. Hogy lehet az, hogy eddig EGYETLEN ilyen ügyet nem sikerült lefülelni(talán egyetkettőt)??? Miért nincsenek tele a börtönök korrupt politikusokkal?
Lehet, hogy nem a bűnözőket hallgatják le, hanem azt ellenőrzik, hogy minden a pártutasításnak megfelelően zajlik?
Ha a titkárnő folyton cseveg, a rendszergazda meg játszik és pornót néz akkor ki kell ba**ni a *****ba, és nem titkosszolgálati módszerekkel megfigyelni.

titokvadász 2008.04.21. 21:31:35

ismeritek az alkotmányos jogok díját-ha nem ,érdemes utánna nézni

Redl 2008.04.21. 21:33:32

Üdv Nord.
Éppen az autonóm mivoltukkal élnek vissza. A jelenlegi felügyeleti rendszer alkalmatlan az önmagukat kiváltságosoknak hivő-hirdető, "megválasztottak-nekem mindent szabad" tipusu emberkék fékentartására. Amit saját szememmel látok: többek közt közbeszerzésekkel foglalkozom, látom, mi közpénzt lopnak el érinthetetlenségük álcája mögé bújva. Ja, s minden oldal, a bankjegyeken nincsenek pártemblémák, ugyebár.

titokvadász 2008.04.21. 21:35:24

redl
igazolom amit írtál

sb 2008.04.21. 21:37:27

Azt tartom a legnagyobb bajnak, hogy hoznak egy 2/3-os törvényt és azt kezdik el csipőből "kezelgetni", miközben mindenki jogállamról beszél. Kérem, az 1995. évi CXXV-ös törvény a nemzetbiztonsági szolgálatokról, az 2/3-os. Ezt, tudomásul kellene venni és ha van ellenvetés, akkor az 2/3-os. Pont. Másik, ez a törvény csak a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok törvényes működését illetően ad felhatalmazást a miniszternek. Ennek ellenére ,mi volt, az egyik esetben államtikárt biztak ezzel meg, másik esetben "gebinbe" adták. Erre nincs joguk: mert 2/3-os a törvény. Harmadik, törvényt semmilyen kormányrendelettel nem lehet módositani, bárki is tette. CSAK TÖRVÉNNYEL!!!Ezt tudmásul kell venni. Ettől kezdve, bárki, bármit szeretne tenni, az jogtalan, pontosabban törvényellenes. Szóval, ez a jogállam! Ezt is tudomásul kell venni. Tavaly télen is, az úgy nevezett "saláta" törvények módositásakor is megpróbálták ugyanezt a 2/3-os törvényt módositani. Tessék a fékekek behúzni, vagy úgy lesz, hogy van akik a törvényt irják, s van akikre vonatkozik. Ezt tettük 1951-től 1989-ig. Azt a rendszert másnak hivták...

Ear 2008.04.21. 21:40:06

Ez érdekes, mert tényleg kell ellenőrizni, hogy az EU-s pénzek nem-e folynak el imitt-amott, de azt is biztosítani kell, hogy ezt ne használassák fel más célokra. Nem tudom mi a határozat tartalma, de az egyik oldal most azt mondja, hogy lehallgatják/megfigyelik majd az önkormányzsatokat, a másik pedig azt, hogy az ország érdekében helyeznék nemzetbiztonsági védelem alá. Az egyik azt mondja, hogy csak azok az önkormányzatok esnek majd védelem alá, a másik pedig, hogy kivétel nélkül mindenki. Kinek higgyen az ember?
Szavazás: wita.hu/index.php?show=wita&wita=32

titokvadász 2008.04.21. 21:43:34

ha ez jogállam akkor én milliárdos vagyok,az pedig nem igaz
tessék csak megnézni a napjaink gödöllöi esetét
az sem semmi,az csak a jogállam körébe tartozik igaz...de

Redl 2008.04.21. 21:58:31

Tehát, kérdésem költői: szabad-e a mindenkori politikai és/vagy gazdasági elitet társadalmi ill független állami kontroll nélkül hagyni? Jó éjt Mki.

titokvadász 2008.04.21. 22:05:57

jó éjt
én kiszálltam

prolee 2008.04.21. 22:06:44

Nem tudom, mit kell ezen kiakadni. Én köztisztviselő vagyok, már jó néhány hivatalban koptattam az asztalt. A földhivatal vezetjével történt eset óta nem pofázunk odabent, mindenki tudja, hogy megfigyelnek (lehallgatnak).
Úgy látom, mamapság inkább munkaebédek vannak. Ad hoc jellegű étteremválasztással. :DDDDDDDDDDd

Kandabula 2008.04.21. 22:07:56

A dolog igazából fordítva működik: pl. ismert bűnözői kör, megjelennek az önkormányzatok pályázatainál, igyekeznek befolyásolni, innen már (az ügytől függően) rendőri, vagy nemzetbiztonsági kérdés.

BB 2008.04.21. 22:16:14

Nagymutter!

"ó sokat spórolnál már Budapesten is.
gondolom érzed.
A megyei ök-ok 2/3-ának megszüntetésével szintén.
ezek a pénzek cseppek a tengerben és csak rossz működést eredményeznének."

Én tízmilliárdos nagyságrendet tippelek. Ezen a területen ez nem kevés pénz. Persze máshol (nyugdíjrendszer, tb, adózás, stb.) szintén racionalizálni kellene és ezekből a tételekből elég komoly pénz lenne megspórolható. Valószínűleg százmilliárdok.
Lehet a nyugattal példálózni, és mindenre lehet ellentétes példákat mondani. De szerintem egy ekkora országban tök fölösleges ekkora adminisztrációt fenntartani. Hogy rosszabb lenne a működés? A mainál? Ami éppen azért siralmas, mert túl bonyolult? Nem hiszem, hogy egy egyszerűbb, átláthatóbb rendszer rosszabb lenne a mostaninál.

"Az önkormányzati dolgozókat az ök fizeti saját költségvetéséből." És az onkormányzat honnan szedi a pénzt? Talán a fáról??? :-) Azt is mi fizetjük, könyörgöm.

"Ki vezeti majd ezen vezető nélküli irodákat?" én nem azt mondom, hogy minden főnököt ki kell rúgni, hanem azt, hogy a vízfejet meg kell szüntetni. Mert ma abszolút irreálisak az arányok. Ilyen osztályvezető, olyan főtanácsadó, amolyan főmunkatárs. Lassan több a főnök, mint az alkalmazott.

Tényeket kérek! 2008.04.21. 22:17:45

Egyetértek a jogállamisággal és az ömkormányzatok autonómiájával. Elképesztő, hogy egyesek azt gondolják, hogy a lehallgatásoknak van értelme. Klasszikus, de a lehallgatókat (pláne, ezt a kormányt), ki hallgatja le?? Ezen kívül, EU-s pénzekről önkormányzatok NEM döntenek, ők PÁLYÁZNAK!!

nagymutter 2008.04.21. 22:24:50

BB

"Nem hiszem, hogy egy egyszerűbb, átláthatóbb rendszer rosszabb lenne a mostaninál."
Ez a rendszer csak neked bonyolult. Nem lehet tovább egyszerűsíteni: minden településen ök, ahol nincs pénz fenntartani, ott társulnak, meg körjegyzőség, meg ilyenek.

""Az önkormányzati dolgozókat az ök fizeti saját költségvetéséből." És az onkormányzat honnan szedi a pénzt? Talán a fáról??? :-) Azt is mi fizetjük, könyörgöm."
Persze, gondolom sok iparűzési adót fizetsz...

nagymutter 2008.04.21. 22:28:37

BB

Te magad hirdeted feljebb, hogy nem értesz a közigazgatáshoz. Itt meg aztán bonyolultozol, meg "ekkora adminisztrációzól", pedig nem az önkormányzati igazgatást érik ezek a vádak, hanem éppen az államigazgatást.
Nem figyeltél, édes fijam, a tv híradónál.

Nord 2008.04.21. 22:29:40

Redl ez igaz! Azonban ne mond azt, hogy egy százlelkes falu korrupt polgármestere nemzetbiztonsági érdekeket veszélyeztet. Az ellenőrzésre megvannak az állami szervezetek, számvevőszék, ügyészségek, bíróságok, a rendészeti szervek. Ha az ügyészség bűncselekmény alapos gyanúja miatt nyomoz, bírósági engedéllyel lehallgathat bárkit stb... Persze ez nehézkes, és ritkán eredményes, de legalább törvényes és szabályozott. Az NBH-t pl. ogy. ad hoc vagy vizsgálóbizottság ellenőrízheti (meghallgathatja a szilvásyt kb.), de pl. semmilyen szankcióval nem élhet, ha a szilvásy az együttműködést megtagadja. Általában az ogy. vizsgálóbizottsági ülések a tragikomédia műfajához tartoznak mostanság...
Az egy kérdés, hogy a demokratikus berendezkedés a társadalmi formációk szempontjából kielégítő -e, de az egyik legtöbbet hangoztatott alapelve, hogy a hatalmi ágak elválasztottak egymástól, és kölcsönösen ellenőrizhetik egymást, hogy megakadályozzák túlhatalom kalakulását. Szerintem ez az NBH-s story is kicsit egyoldalú, a kádári demokratikus centralizmus után alattomos eszközökkel próbálja sakkban tartani a főként ellenzéki önkormányzatokat, továbbá olyan információkat szerezni, amikkel saját pártja (és azon belül klikkje) stratégiai előnyökre tehet szert a későbbi politikai harcok folyamán.
Kicsit furcsa, hogy az "együtt egymásért" alapítvány elvtársai akarják megfékezni az önkormányzati korrupciót!

Tényeket kérek! 2008.04.21. 22:37:07

Egy olyan kormány nevében, akinek az ÖK-ért felelős minisztere, Lamperth férje együtt pezsgőzik Kulcsárral, a pü. miniszter, Veres egykori üzlettársa börtönben ül, a Gyurcsány vezette Ifjúsági minisztérium ifjú szocialistái pedig talicskázzák kifele a pénzt a pályázatokon keresztül. (Zuschlag) Elképesztő!

Tényeket kérek! 2008.04.21. 22:39:32

Ez a post kb. arról szól, hogy jé, milyen kár, hogy van korrupció, de most a jó kormány észrevette, és lecsap az álnok ök-okra. Remek!

Utazó Kiskövet · http://google.hu 2008.04.21. 22:56:31

Utolsókat rúgja ez a hatalmi elit... szánalmas vergődésük meghatott többeket, de így is hiába :)
Végük lesz, mint a botnak...

Joaquin 2008.04.21. 23:01:17

Nekem nem volna bajom ezzel a törvénnyel, ha kikötné, hogy a lehallgatás során a törvénybe nem ütköző felvételeket meg kell semmisíteni, politikai célokra való felhasználása pedig min. 10 év börtönnel járna fejenként.

Joaquin 2008.04.21. 23:02:12

Mármint a törvénybe nem ütköző cselekedetről szóló lehallgatásokat, jegyzőkönyv, felvétel, mindennel együtt meg kellene semmisíteniük.

hulyemagyar 2008.04.21. 23:06:09

"Ez a rendszer csak neked bonyolult. Nem lehet tovább egyszerűsíteni: minden településen ök, ahol nincs pénz fenntartani, ott társulnak, meg körjegyzőség, meg ilyenek."

Nagymutter, Te melyik országban élsz? Aki egy picit is ismeri a magyar köziget, az könnyen beláthatja, hogy ez egy kibaszottul szar, lassú, rossz hatásfokú rendszer, ami eszméletlen bürokratikus és fenntarthatatlan.
Elég sok tapasztalatom van az önkormányzattal és úgy általában a közigazgatással kapcsolatban, és még sok iparűzési adót is fizetek. :)
Ki*szott sok ingyenélő bújik meg a "sorok" között, akik a mi pénzünkből élnek és szart sem csinálnak. Na, csak és kizárólag ők bizonygatják azt, hogy ez a rendszer márpedig jó! Jó a faszt!

Nia · http://nia.cityblog.hu 2008.04.21. 23:06:19

Szia!

Még soha nem jártam a blogodon, most először.
Bocsáss meg, nem tudom, hogy miről írsz.

Igen, látom, hogy valaki a nevemben írogat hozzád!
Kérlek, hogy amennyiben látod az IP címet, akkor írd fel és beszéljünk mailen... mert ha ez így folytatódik, akkor feljelentést fogok tenni azok ellen, akik a nevemben írogatnak.

Kérlek segíts ebben!
Köszönöm!
Nia
nia.cityblog.hu

Pszt! 2008.04.21. 23:24:01

Kulcsár a lebukása után fideszes képviselőket hívogatott először, ez tény.

Pszt! 2008.04.21. 23:28:33

De én tényleg nem értem, ha olyan becsületesek a fideszes fiúk, akkor vajon mi félnivalójuk van?
A választási stratégiájukat nem az önkormányzatoknál kell megbeszélni, a legális napi munkavégzést meg miért kell titkolni?
Zero írta: "itt nem lehet tudni, a kormány azért akarja lehallgatni a zömmel ellenzéki vezetésű önkormányzatokat, hogy legyen egy kis múniciój a választásokra (ne feledjük, a szeme sem álljól Szilvásy vezeti őket!) vagy a FIDESZ azért tiltakozik ilyen vehemensen, mert önkormányzati pénzek vándorolnak a Fidesz- kasszába"
A muníció csak rossz dolog lehet, olyat pedig fideszes nem csinál, ugye? A másik dolog egyértelmű. Na most akkor ki a hunyó?

Carnivora (törölt) 2008.04.21. 23:42:51

movhu a szockában is a hozzád hasonló butább népek közömbösségének segítségével épült ki a diktatúra hiszen eleinte csak a nép ellenségeit hallgatjuk címszóval figyelték meg az embereket aztán secpec kiderült mindenki potenciálisan a nép ellensége. A gyurcsányizmus először az önkormányzati alkalmazottakat figyeli majd meg aztán a családtagjaikat, barátokat, ismerősöket, majd így tovább azok ismerőseit míg végül a lánc eljut hozzád

mezon 2008.04.22. 00:15:23

Azok az embereknek nem nevezhető egyedek akik az mszp/szdsz típusú tolvajokból/bűnözőkből álló bandát támogatják közvetve/közvetlenül, nagyon buta emberek, vagy maguk is ugyanolyan gazemberek.
Érdekes, hogy a történelemben mindig akadtak és jelenleg is akadnak sehonnai bitang emberek akik megmagyarázzák a megmagyarázhatalan.

S Annyi 2008.04.22. 00:19:54

1984. Aki nem értené, az olvassa el. Vagy inkább nézze, miként valósít meg mindent az mszp, ami e könyvben van. MI EZ VAZZE, DEMOKRÁCIA, VAGY DIKTATÚRA?

S Annyi 2008.04.22. 00:26:37

Pszt! A te hátadon fát is lehet vágni? Nekem van egy fűrészem, alkalmazlak alátétnek.

skru 2008.04.22. 00:27:28

tökigaza van a post írójának. aki rendesen dolgozik közpénzből, annak nincs mit félnie ha bepoloskázzák, mert csak kiderül, hogy milyen reme káder. aki meg tiltakozik, az gyanús, mit takargat...?

ez idáig rendben is van, de a hatályos játékszabályok demokráciával, meg emberi jogokkal kezdődnek. ez pedig nyilván a hatékonyság rovására megy. mindenkinek jogai vannak, és tiszteletben kell tartani, nincs rabszolgaság meg statárium, stb.

ennek fényében még az önkormányzati dolgozókat se szabad lehallgatni, akkor se, ha tudjuk hogy korrumpálódnak óraszám. ellenőrizgetni lehet őket korrupt ellenőrökkel, meg ha kiborul a bili akkor a médianyomás esetleg kipöccint egy két sógorkomát, de ennyi.

a demokrácia luxus.

Statárium 2008.04.22. 01:57:58

Nem vitázni. Felkoncolni.

olda 2008.04.22. 04:34:30

Lehallgatás...

Igazából jó a duma, hogy ez majd visszaveti az önkormik korrupciós működését. Na igen. Nem veti. Annyi titokszolga nincs a világon ami ezt követni tudná. 20 év alatt a demokrácia kinevelte a szocialista embertipúst és felruházta ravaszsággal.

A titkosszolgálati módszerek csak nagyon nagy áron vezethetnek eredményre. Első körben talán a nem titkosszolgálati módszerek alkalmazására kéne sort keríteni. Beszüntetni a közbeszerzést, megmérni a közszolgák teljesítményét és megfogalmazni az elvárásokat.

Vajon a minisztériumokban lopnak? Igen. Önkorminál lopnak? Igen. mindenhol lopnak? Igen, mert a rendszer lehetővé teszi a folyamatos lopást. Nincs az a motim vagy szőlőbánya ami ahhoz a pocsékoláshoz fogható volna
ami az állami háttérintézményekben megy.

Nem lehallgatni kell, hanem végigszaladni az ügyészségnek a pénzügyi döntéshelyzetben levő állami alkalmazottak rokonságának cégein. Első körben.

Jellemező a sok posztolóra, hogy attól fél, hogy majd a szegén fidesznyikeket lefigyelik amikor kapják a parancsokat. Hát nem ez a baj az egésszel. Ettől egy kormány sem bír talpon maradni, ez nem Hoover ideje.

Az elvvel vana baj, sosem megoldani, hanem toldozni akarjuk a már meglevő rendszereket amikről tudjuk, hogy nem működnek.

0xFFFF 2008.04.22. 06:27:03

"Jómagam, mint ez iromány elkövetője, C típusú nemzetbiztonsági vizsgálaton estem át, csak azért, mert egy internetszolgáltatónál olyan pozíciót töltöttem be, ahol államtitkok kerülnek hozzám."

De milyen információi vannak egy internetszolgáltatónak, ami államtitok ?! Már megint nem stimmel valami.....

Redl 2008.04.22. 06:40:42

Jaj, ne legyetek már olyan naivak. A titkosszolgálatokat minden kormány felhasználja valamelyest a világon. A közpénzeket mndenhol lopják többé-kevésbé. Nálunk persze többé...
Nord, szerintem az egész magyar politikai-gazdasági elit jelent nemzetbiztonsági kockázatot, komolyan.

0xFFFF 2008.04.22. 06:54:08

Mondjuk ez igaz ! Ha ezt a 386 disznót bezárnák, hozzájuk csapva a főrendőröket és a nagyobb állami hivatalok vezetőit, a gazdasági bűncselekmények száma drasztikusan csökkenne.

nagymutter 2008.04.22. 06:57:27

Pszt!
"De én tényleg nem értem, ha olyan becsületesek a fideszes fiúk, akkor vajon mi félnivalójuk van? "
Éppen itt a lényeg, akár olyan rendeletet is alkothatott volna a kormány, hogy lehallgathatja a Fideszt.
A kormányoldalt - nézeted szerint - nem kell lehallgatni?

states 2008.04.22. 07:36:46

Tetszenek azok az érvek, melyek szerint jogos az önkormányzatok lehallgatása, nehogy mán ott lopjanak (különösen, ha fideszesek). Na ja, de ki hallgatja le a kormányt..?

nagymutter 2008.04.22. 08:56:19

A kormány sosem lop, éppen ő őrködik a becsületesség felett. Minden baj okozója az ellenzék.

Carnivora (törölt) 2008.04.22. 09:16:47

olda 2008.04.22. 04:34:30

"Annyi titokszolga nincs a világon ami ezt követni tudná. " régen is megoldották ezt okosba az elvtársak lásd. ÁVÓ/ÁVH-III/III ;)

Carnivora (törölt) 2008.04.22. 09:20:54

0xFFFF 2008.04.22. 06:27:03

Lehet Feri magán pedofil hálózatát kezeli?

paranoid 2008.04.22. 14:21:50

Az a legnagyobb baj, hogy a vita elmegy pártpolitikai irányba, pedig ennek a rendeletnek sokkal távolabb ható és a demokráciát, szabadság-, és személyiségi jogokat veszélyeztető hatásai vannak / lehetnek.

Ma az önkormányzat, holnap...?

A vélelmezett bűncselekményeket nem ilyen módszerekkel szokás felderíteni, ill. csakis akkor, ha arra alapos gyanú, eljárás és bírósági végzés van.

Redl 2008.04.22. 20:08:02

Sarkitanék kissé; adott egy önkormányzat, -teljesen mindegy mely párt van többségben a közgyülésben- hát az csak hótisztán tündökölhet a választók szemében, még a gyanu árnyéka sem vetődhet szegény képviselőkre, mert akkor sérül.. a mi is, mijük is?? 90' óta a poltikai elit azt csinál amit akar, látható a jogalkotásban s a jogalkalmazásban egyaránt.

Carnivora (törölt) 2008.04.22. 23:14:45

Redl 2008.04.22. 20:08:02

Tudod fejétől bűzlik a hal ... kezdhetnék Ferenc elvtárs, és üzleti köreinek megfigyelésével ...

nagymutter 2008.04.23. 09:17:59

Redi
A sarkításoddal az a probléma, hogy a kormányzatot teljesen elfelejted. Amiket leírsz, elsősorban rájuk kellene igaznak lenni, a politikai "elit" nagyobbik része ott érdekelt. és ez a korrupcióra analóg.

Redl 2008.04.23. 13:47:40

Nagymutter, idézek előző hozzászólásombol: "teljesen mindegy, mely párt van többségben a közgyülésben". Nem használtam sem a kormányzat, sem az ellenzék kifejezéseket. Nyugodtan olvasd el még néhányszor.

BB 2008.04.23. 14:56:52

Szia Nagymutter!

"Persze, gondolom sok iparűzési adót fizetsz..."
Nos, a cég, ahol dolgozom, megfizeti, amit kell. Egyébként meg minden cég minden költségét beépíti az áraiba. Vagyis ezt is a fogyasztó, vagyis én-mi-te fizetjük meg.

Valóban nem ismerem minden részletét a közigazgatásnak és az államigazgatásnak, de egyszerű átlagemberként a bőrömön érzem, hogy ami most van, az nem jó. Csak költői a kérdés, de próbáltál már használt autót forgalomba helyezni? Vagy bármilyen, faék-kategóriánál bonyolultabb ingatlanügyet jattolás nélkül, időre, idegeskedés, stb. nélkül elintézni?

Ami pedig az "önkormányzatot minden faluba" kezdetű szövegedet illet: éppen ez az, ami nem fér bele a büdzsébe Mo-n. Nagyon szép dolog, hogy az utolsó, 20 fős zsákfaluban is külön önkormányzat legyen, sőt legyen iskola is, meg orvosi rendelő, meg posta, stb. Vasutat minden tanyára!!! Csak éppen ezt ki is kellene fizetni.
A magyar költségvetés nem éppenséggel túl jelentős, és amíg nem találunk kimeríthetetlen olajkészleteket vagy aranytartalékot (vagy hasonlót) a föld alatt, addig minden fillért a lehető legracionálisabban kell beosztani. Ez van. Lehet álmodozni, csak aztán mindig ott a bilibe lógás esete.
Jónéhány tanulmány megjelent mostanában a ktgvetés kiadásainak lefaragásáról, mindben ezermilliárdos tételekről van szó (évente). Ezért kellene pl. az államadósságot és kamatait csökkenteni, a tb- és nyugdíjrendszert megreformálni, stb. és természetesen megszüntetni az adminisztrációs vízfejet. Mert igenis el lehetne látni a jelenlegi feladatokat kisebb létszámmal is. Persze, ez sokaknak nem tetszik, mert baromi kényelmes ücsörögni a fix közalkalmazotti státusban, a nyújtott teljesítménytől függetlenül felvenni a havi fixet, a 13. havit, meg ami még jár (tisztelet a kivételnek). Az viszont már nem érdekli ezeket az embereket, hogy emiatt - is - van ilyen szar helyzetben az ország.
süti beállítások módosítása