Jogosítvány ecccerűen

2008.09.03. 09:00

Kedden reggel ismét mentőt gázoltak Debrecenben. Ezúttal egy terepjáró rohant az életmentő autóba, amely természetesen használta a megkülönböztető jelzéseit. Igen, villogott, szirénázott, így próbált átjutni a kereszteződésen egy kismamával. De hát mi ez egy terepjárónak? Nem ellenfél. És ő különben is siet.

Egyre többször hallani, hogy az utakon nő az agresszió. Én mondjuk hozzátenném, hogy nem csak az utakon. Úgy általában nő az agresszió az élet minden területén. Ez azonban csak az egyik összetevője az ilyen baleseteknek. Mert mi van akkor, ha ez a terepjárós egyszerűen elfelejtette (!), hogy őneki elsőbbséget kell adnia a szirénázó mentőautónak? Vagy mi van, ha meg sem tanulta az közlekedés szabályait? Abszurd a feltételezés? Annyira nem is.

Éppen tegnap mesélte egy ismerősöm- egy fiatal lány-, hogy sikerült letennie vezetésből a vizsgát. Mostantól teljes jogú cápája az utaknak. Ehhez képest nem volt túl boldog. Elmondta, hogy azért nem annyira felhőtlen az öröme, mert sajnos a kifizetett nem kevés pénz ellenére a vezetési óráinak alig a felét kapta meg. Azt mondja, teljesen bizonytalan az autóban, amit semmi nem mutat jobban, mint hogy a vizsgán egyesből közvetlenül négyesbe akarta tenni a váltót, így fullasztva le a kocsit a forgalom közepén. Hogyan lehetséges, hogy ennek ellenére mégis sikerült megszerezni a jogosítványt? Mindössze „egy tízesbe került”, amit az oktató utasítására adott a vizsgabiztosnak. Ő is, és még két másik „szerencsétlen”, akik aznapra voltak vizsgára rendelve.
Tudom, mert hallom, hogy az eset nem egyedülálló. Ilyen van. Pedig az előírt vezetési óraszám nem sok, az ügyetleneknek talán nem is elég. Ennek ellenére még azt sem minden esetben kapják meg az újdonsült úrvezetők. Aztán valahogy átpasszírozzák őket a megmérettetésen, a gyakorlatot pedig már kint szerzik meg az utakon. Már ha túlélik az átmeneti időszakot.
Van azért ellenpélda is. Egy másik ismerősöm úgy tette le a vizsgáit, hogy akkor már tíz éve vezetett balesetmentesen. A bátyja tanította meg annak idején földutakon, később lassanként merészkedve a forgalomba. Felnőttként úgy gondolta, megszerzi a jogosítványt, nehogy aztán egy ellenőrzésen elkapják. Szépen végigcsinálta elejétől, levezette az óráit is, majd mikor az oktatója forszírozni kezdte a plusz órák felvételét (2000 Ft/ óra), akkor köszönte, nem kérte. Nos, őt háromszor buktatták meg. Végül elment egy másik céghez, ahol néhány óra próbavezetés után azonnal vizsgázni küldték. Csúszópénz nélkül, elsőre megszerezte a jogosítványt. Hozzáteszem, az elsőként említett (gyakoroljon még!) cégnél egy másik ismerősömről az eredeti áron fölül még közel 100 000 Ft- ot gomboltak le az állandó pótórákkal, buktatásokkal. Ő feladta, azóta sincs jogosítványa. Azt mondom, ez utóbbi is aljas dolog, és az én szememben csakis a pénzről szól. Ez a cég is a pénzét akarta megszerezni a pácienseknek, akárcsak a másik. Még azt is mondhatjuk, hogy a módszerük sokkal hatékonyabb, mint annak, aki egy kis kenésért kiadja a jogosultságot. 30- 40 pótórával nagyobbat lehet kaszálni, nem igaz?

A mentős balesethez azonban sokkal inkább kapcsolódik az első eset. Nem fér a fejembe, hogyan merészeli egy oktató „ellopni” a tanítvány kifizetett óráit? Egy jogosítvány kiadása esetenként vérre menő ügy lehet. Teli vannak az utak szabálytalanul közlekedő, döntésképtelen, vagy rossz döntéseket hozó autósokkal, és én biztos vagyok benne, hogy ennek gyakran oka, hogy egyszerűen minimális rutint és magabiztosságot sem szereznek, mielőtt a forgalomba kerülnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr9645931

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

movhu 2008.09.03. 11:23:40

A jogosítvány legalább olyan veszélyes, mint egy lőfegyver, ennek megfelelően kellene osztogatni. A zsebbe pénz vizsgával nem lehet mit tenni, mert az összes szereplő benne van. A megoldás olyan bonyolult lenne, hogy szinte lehetetlen.
Kellene egy GPS, ami rögzíti a vizsga útvonalát és körülményeit és hozzá egy videóval rögzített felvétel. Ehhez jönne az, hogy véletlenszerűen kiválasztott esetekben más ellenőrzést is végeznek, például titkosügynök figyel. Érzitek mennyi realitása van...:)

Pistike 2008.09.03. 11:38:18

A psziho vizsgálat szerepel a tervekben a jövőre vonatkozóan:

www.hirszerzo.hu/cikk.autosok_figyelem_-_mi_valtozhat_a_kresz-ben.78438.html

A többi benne lévő változás apró maszlag, mint például az, hogy 12 év alatt bukósisak kelljen a biciklin a gyereknek.

calogero 2008.09.03. 11:45:25

Persze,persze így terepjárós,úgy terepjárós,de például én is jártam már úgy,h egyszer csak ott volt a szirénázó mentő / rendőrautó a kocsim seggébe,mert pont arra az egy számra hangosítottam fel a zenét és csak akkor hallottam meg őket ,amikor már kb 10 méterre voltak. Jobbra-balra meg nem mindig néz az ember,ha zöldön megy át... Nyilván tanultam belőle és nézek mindenfelé bármilyen lámpán megyek át,de azért járhat így véletlenül is az ember

so666 2008.09.03. 11:48:10

Eloszor is elofordulhat hogy nem vette eszre. Barmilyen futrcsa is, a mai autok hangszigetelese kurva jo, es ha megy benne valami zene, esetleg gyari de izmosabb audio rendszer, nem hallod meg a szirenazo mentot sem. Ezt a mentok is tudjak, olvastam, hogy hangosabb szirenat akarnak.

nem én! 2008.09.03. 11:51:12

Ez nem Debrecenben volt?

CJKrisz 2008.09.03. 11:53:39

Sokan figyelmetlenek, nem figyelnek eléggé vezetés közben, telefonál, cigizik, kajál, sminkel.... Illetve nem tanítják meg arra, hogy mit kezdjen a helyzettel, ha kék villogót lát. Nem oly rég történt, hogy a Hungárián mentem a Lágymányosi-híd felé. A Mester utcától 4-500 méterre lehettem, amikor megláttam, hogy a híd felé tartó oldalon a belső sávban szembe jön egy szirénázó tűzoltó. A birkák nagy része beletapos a fékbe, megáll és várja, hogy most akkor mi lesz. A megállással pedig megakadályozzák, hogy a belső sávban haladók kimozduljanak az útból és szabadon engedjék az útján a tűzoltót. Az ilyen helyzeteket is tanítani kellene és nem csak elméletben, hanem gyakorlatban is. Csak hát ugye pénz beszél.... Annak idején emlékszem, hogy PÁV kellett, ha valaki nagymotorozni akart. Most hogy is megy Odamegyek rutinra, aszongya a vizsgabiztos, hogy PÁV helyett most az van, hogy toljon a motorral egy nyolcast. Mondom miva'??? Régebben a pályaalkalmasságin reflex vizsgálat, pszichológiai vizsgálat, épp csak az ember seggébe nem néztek bele. Csak az ülhetett nagymotorra, aki elég érett volt hozzá agyban és nem az, aki megfizeti a vizsgát. Akkor nem is volt annyi elmebeteg donorjelölt, mint mostanság (mondom ezt nagymotorosként!)

W Joe 2008.09.03. 11:54:59

A vizsgáztatók, oktatók nagyon szemetek tudnak lenni. Sokakat tényleg csak azért buktatnak meg, hogy vegyenek még plussz órákat, fizessék be mégegyszer a vizsgadíjat.

Petike · http://Petike 2008.09.03. 11:55:29

calogero!

Olyan hangosan kell hallgatni a zenét,hogy hallható legyen a közeledő mentő-rendőr-tűzoltó.
A koncertet az erre megfelelő helyen kell hallgatni....
Én egy viszonylag új terepjáróval járok (válasz arra,hogy az új autók hangszigetelése jó...tényleg jó) ,
mégis mindig meghallom a forgalom egyéb-szokásostól eltérő-hangjait.
Csak mostanában a közutat gyakran összetévesztik egyesek valami kellemes piknik helyszínével.

iiitiii 2008.09.03. 12:00:48

szerintem meg a sok agyament szabályokkal van a probléma
most tegye a kezét mindenki a szívére az is aki egyébként perfekt 0 pontosra csinálta a teszteket
ki a fasz emlékszik 5-6 vagy még több éve 200 oldalnyi szabályra

ettől a zebra előtt megállni meg az agyam eldobom már látom is a satufékből is elütött gyalogosra meg az annak a seggébe belerongyoló másik autósra
jah valaki utanna számolt hogy ez menyivel dobja meg az éves fogyasztást MO-ra tekinte
AZ EU -ban meg most szedik fel a fekvő rendőröket mert rájöttek hogy a világ legnagyobb baromsága volt pedig abból nincsanyi mint zebrából

tipikus magyar ökörség

zsoci 2008.09.03. 12:04:57

Hát nem tudom mi történt az elmúlt években. Én minig pontosan 60 percet vezettem, sose voltam a kocsiban többen csak én meg az oktató. Sose kellet sehova vinnem az oktatót , aki egy kedves idősebb úr volt. És csúszópénzt se kellet senkinek adnom. Mgjegyzem azóta se adok a pincéren kívül senki semmiért ( orvosnak se , igaz ahányszor én orvonál járok nem is lenn rá alkalmam )

Azért a szirénázáshoz csak annyit hogy veehtnének normális szirénát a mentőkre. Különösen ezeken a Tayotákon olyan harmatos mint a gyerekfing.

üdv Zsoci

Én 2008.09.03. 12:05:35

Ez a mentős dolog nem véletlen. Én (gyalogosként) figyelem egy ideje, mert feltűnt a dolog.
Nos, az autósok egy része lassít, lehúzódik, figyel, ha szirénát hall.
Az autósok másik fele vacillál. Látszik, hogy elbizonytalanodik: mennyire van messze? átférek még a kereszteződésen? vagy álljak meg? - aztán többnyire bepróbálkozik.
A harmadik tábor pedig rálép a gázra és megelőzi az előtte lévő, lehúzódó autósokat.

Én 2008.09.03. 12:08:32

És nem, nem igaz, hogy halk a sziréna.
Gyalogosként elviselhetetlen már így is.

Roy 2008.09.03. 12:08:51

Hogyan-hogyan? Malacért veszik.

Lexon 2008.09.03. 12:10:53

Engem az háborít fel, de nagyon, hogy az oktatók lesz@rják a Kresz-t. Nem kötik be magukat, mobiloznak, és ha rájuk szólok a biciklimrôl, akkor jön a kurvaanyázás. Be fogok szerezni hamarosan egy digifényképezôt, és akkor majd mindet lefotózom, oszt fel a netre... És lesz@rom a jogaikat.

movhu 2008.09.03. 12:14:12

iiitiii 2008.09.03. 12:00:48
Kicsit OFF. A kerületünkben olyan utakra kerültek fekvőrendőrök, dísztéglával borítva, ahol a kátyuktól amúgy sem lehetett volna gyorsan haladni :(
Naponta autózom és látom, hogy az emberek nagyobb része igyekszik nem megállni, hanem kihajtani a mentő zónájából, vagy azt se tudja mit csináljon. Nem tudom miért van, de több más országban olyan jól megy ez a lehúzódós, félreállós dolog, pedig külön ott se oktatják.
(Zárójelben jegyzem meg, néha a mentős is figylehetne, hogy amennyiben nem kapja meg az elsőbbséget, attól még a villanyoszlop erősebb. Konkrétan látatm egy esetet a 4-es úton, a Vecsés és Budapest közé eső szakaszon, a benzinkút előtt. Nem engedték vissza a mentőst a sávba, és ennek ellenére féket sem nyomva ment bele a jelzőlámpa oszlopba, egyenesen)

butcher 2008.09.03. 12:17:52

A bezetésben leírt esettel kapcsolatban:

Te aztán jó sokat vezethetsz. Ezek szerint életedben nem jártál még úgy hogy kereszteződésbe oldalról a házak "kitakarták" a sziréna hangját. Ha nem csak vasárnap vezetsz akkor bizony soxor előfordul az ilyen, hogy utolsó pillanatban hallod meg, és épp hogy megtudsz álni. Nem véletlenül kell a mentőnek lassítani a kereszteződésben...

Magyar szokás, anélkül hogy bármit tudnál ez esetről tukkó poraszt mondjára irogatsz hülyeségeket össze vissza.

Pistike 2008.09.03. 12:18:18

Ugyan nem most volt, de sose vezettem többet 2 óra címén, mint másfél. És megálltunk kávézni, kimentünk az oktató tanyájára meg sorolhatnám. Szerencsés, aki nem így volt.
A balesetek egy jelentős része meg azért van, mert pszihológiailag alkalmatlan emberek ülnek autóba vagy motorra. De ezt kivédeni nem lehet, mert akkor elég sok jogsi ugrana.

guga 2008.09.03. 12:18:54

Wahhh, pont jó, első kézből tudósíthatok :)
40 évesen adtam a fejem jogosítványra, Budapesten éltem 20 évet, végig kerékpáron közlekedtem. Elköltöztünk vidékre, itt muszáj az autó és a kismotor.

Túl vagyok a kresz vizsgán és a rutinon.

előttem négyen vizsgáztak ugyanannál a v. biztosnál. Mindet meghúzták.
Ebből csak egyet láttam, srác 17-18 éves, baseball sapka, rágógumi, zsebre dugott kéz. Rosszul kezdődött, mert a vbiztos szólt neki, hogy vegye ki a kezét a zsebéből.
5X annyi ideig tartott neki az elméleti rész, mint ahogy kellett volna. Utána beültek, ugrott egyet az autó, balra fordult, jobbra indexelt. Megállították, hogy kapcsolja be a biztonsági övet, ment még vagy 5 métert és a v.biztos megköszönte neki a részvételt, következő rutinvizsga egy hónap múlva.
De érthető is basszameg, mi a francnak engedik vizsgázni, ha nem tudja kezelni az autót, a szülei miért nem tanították meg viselkedni?
Még 20 óra forgalomban és utána az állatja rászabadul az utakra.

De láttam másokat is bénázni, csak másik v.biztosnál.
Srác remegett, mint a kocsonya, feladat, hogy parkoljon le az útpadka mellé 30cm belül.
A hülye 50 méterről indult és nem sikerült neki.
Nem indexelt, az autó eleje koccra nekiment a padkának, a segge meg egy méterre elállt.
Kiszállították és elküldték a picsába.

A másik egy fiatal csaj volt, saroktolatás. A kocsi seggével nekikoccolt a padkának, autó eleje meg fél méterre volt.

Így érthető, hogy sorba megrántják őket.
Szólhatnának apucinak, hogy otthon tanítsa meg őket vezetni, ne óránként 3 küvecsért.

Volt a kresz elméletin egy srác, aki velem együtt kezdett. Már akkor mondtam neki, hogy nem szeretnék vele az életben összetalálkozni az úton d3.gif olyan bumburnyák és tompa gyerek, hogy már harmadjára vizsgázik elméletből.

Minimum 80-100 óra vezetés kellene vizsga előtt és iszonyat szigorításokkal.
Fasznak kell kiengedni 18 éves suttyókat az utakra, akiknek az az előzékenység, hogy rálépnek a gázpedálra.

Rocko- 2008.09.03. 12:20:03

Pistike 2008.09.03. 11:38:18
vicces ez a zebrás dolog. azt akarják törvénybe foglalni, ami már ott van. talán el kéne olvasniuk.

so666 2008.09.03. 11:48:10
ja, nekem is olyan hangos a zene, h nem látom a kék fényt, meg a gyorsna mozgó jármûvet.

Baszkurátor 2008.09.03. 12:20:08

"hogyan merészeli egy oktató „ellopni” a tanítvány kifizetett óráit?"

Remélem ez a kérdés csak költői volt.Kurvaországban ( sic! ) mindent ellopnak.Miért pont ezt ne ..?

De nézd a jó oldalát.Ők legalább azért jártak tanfolyásra ill. nyomtak néhány órát.
Tudod van 1-2 ismerősöm akik oktatók.Egyszer nekik szegeztem a kérdést :
- hány, nem az idén nyáron barnult tanulód volt?? E??
Erőteljes szemöldökráncolás után a válasz gondolom egyértelmű mindenkinek...

@ zsoci 2008.09.03. 12:04:57

1982, MHSZ, Nyíregyháza.Az én oktatóm is egy idősebb úr volt.
- soha nemnyúlt bele a kormányba
- soha nem ütötte a kezem
- soha nem rugdosta / taposta a lábam
mint ( elmondásokból hallott más oktatók ).
Szerettem is az öreggel menni, jófej volt!

Egyébként pedig az emberek elég nagy hányada simán leszarja, hogy mentő, rendőr vagy tűzoltó szirénázik.
Figyeld csak meg.Nem az van, hogy nemhallja.Leszarja.Mint ahogy minden mást is..

Szaki 2008.09.03. 12:20:24

Nekem is csak negyedszerre sikerult "egy tizesert" atjutnom a vizsgan, szamtalan potora kozbeiktatasaval. Az elso harom vizsgan tul idealista voltam es azt gondoltam, hogy ha tudok vezetni, az eleg lesz. Hat kurvara nem, mindig volt valami mondvacsinalt buktatasi indok... (A legszebb az volt, amikor kikanyarodtunk egy 2*2 savos vedett utra egy olyan sarkon, ahol korabban "valaki" lenyulta a sarga negyszog tablat es mit ad isten, a kovetkezo keresztezodesbol a macisajtot is. Latnotok kellett volna azt a cinikus vigyort a vizsgaztato arcan, amikor megkerdezte, hogy "ebbe a jobbkezes utcaba miert nem nezett be?")

Manyizga (törölt) 2008.09.03. 12:23:28

Egyetértek movhu-val. Ugyanannyira szigorítsák meg a jogosítványhoz jutást hiszen, annak ellenére, hogy autóval naponta ölnek/sebesítenek meg ártatlanokat, hihetetlen, hogy 17 évesen jogsihoz lehet jutni autóra. Nagymotorra is csak azért szigorítottak, mert ott túl sok vezető halt meg, ideje tovább szigorítani.
Objektív felelősség is csak arra megy, hogy pénz jöjjön belőle, nem cél, hogy a jogsit elvegyék bárkitől is. Ha befizeti a bírságot a tulajdonos, utána megtagadhatja az elkövető megnevezését, tehát jogsiba nem kerül a száguldás, csak pénzbe...

movhu 2008.09.03. 12:29:24

Nekem is volt 17 évesen jogsim autóra :)
Igaz, akkor családi autónk egy Trabant volt, ami már nem igazán érte el a 100km/h végsebességet :)
A baj azzal van, hogy 17 évesen a friss jogsival be lehet ülni az apucitól kapott 200 lovas verdába is. Lehetne autónál is az, mint motronál. Egy ideig nem lehet vele erőgépet vezetni. De a probléma az, hogy sokszor többéves jogsival is ugyanolyan gyakorlatlanok ülnek volánhoz.
Az objektív felelősséget akérhogy védik, h*lyeség, vagyis tényleg pénzbeszedés. Ha megelőzni akarnának, akkor azonnal büntetnének, hogy azonnal érezd, nem jót tettél. Nem egy levélben hetek múlva...

CJKrisz 2008.09.03. 12:34:06

Szerintem pont hogy egyszerűsítették nagymotorra a PÁV eltörlésével. Nagymotorra én visszahoznám a PÁV-ot, de úgy, hogy B-s jogsinak lenni kellene legalább 3 éve. Így 20-21 évesen ülhetnének fel a nagyvasra először. Egy 21 évesnek talán több felelősségtudata van, mint egy 17-18 évesnek. Sokkal szigorúbbnak kellene lenni a rutinnak autóra, motorra meg főképp, hiszen utóbbinál az ember tk. pengeélen táncol, ha megbomlik az egyensúly és nincs meg a megfelelő "kezelés", ott a bukta, motorral 30-cal is meg lehet halni.

Termelő 2008.09.03. 12:36:01

A vizsga szubjektív, több évtizedes jogsival naponta vezetőket is meg lehet vágni egy kilométer után. A vizsgabiztosnak nem szívózni kellene, hanem azt nézni, hogy ki lehet-e engedni az utakra az illetőt. De ma sokszor azon múlik az egész, hogy ki a vizsgabiztos. A szerencsésebbje kifog egy normálisat, és átmegy, a másik fele meg kikapja az öreget, akinek este nem állt fel, és ezt rajta bosszulja meg.
A vizsgabiztosságot kellene a mainák sokkal szigorúbb feltételekhez kötni, de meg is fizetni.

petymeg 2008.09.03. 12:39:47

Az M0nak köszönhetően ilyen cett-félék legalább nem rontják tovább BP-t :)

movhu 2008.09.03. 12:43:15

Cett szerencsés, én reggel-este küzdök Budapesten.

Meer 2008.09.03. 12:45:06

Egyértelmű, hogy a gyenge pont a vizsgabiztos. Egyik oldalról megvág mindenkit, aki nem fizet, a másik oddalt meg átengedi, mint a fent leírt nőcis történet. Elég volna ezt az oldalát rendbetenni. A mentőbe akkor is belemennek, de az más kérdés.

hoel 2008.09.03. 12:46:28

Guga-. te nem vagy teljesen százas. Egy vizsgabiztos nem tánc és illemtanár, kinemszarja le, hol van a gyerek keze a vizsgánál. Csinálja meg a feladatot és annyi. Amiket meg leirsz , bénázások, ezeket még TANULÓ gyerekek " követték" el. Olyan mintha azt irnád, hogy képzeld xy- fél éves és még beszarik pedig egy embernek nem lenne szabad beszarnia. Mire felnőtt lesz, szobatiszta lesz- ha érted a hasonlatot. Rutinpályán szabad bénázni, azért van! Az agresszivitás egész más tészta, attól hogy nem tud parkolni pár óra után még nem hal meg senki.

magocska 2008.09.03. 12:48:02

Eddig pechesnek éreztem magam a rossz oktatóm miatt, de a kommentek olvasása után rájöttem, hogy az baromi szerencsés, akinek jó az oktatója.
Nekem nem voltak ilyen csúszópénzes ügyek, forgalmi vizsgám másodszorra sikerült, és első alkalommal tényleg én voltam a hülye.
A probléma az, hogy az órákon csak vizsgaútvonalakon mentünk. Azokat már kívülről tudtam, viszont sok dolog kimaradt. Például országúton kétszer, azaz 2x jártunk, ebből egy véletlen volt. Egy ilyen tétel volt a vizsgán, rendesen paráztam, hogy ne ezt húzzam ki. Ez a két alkalom nagyon kevés volt, abszolút nem volt meg a biztonságérzetem 90-nél. Az előzésről ne is beszéljünk. Máig nem tudok előzni, egyszerűen nem tudom, hogy belemehetek-e.

A jogsi megszerzése után kb 1 évig kocsiba se ültem, örültem hogy túl vagyok rajta.

guga 2008.09.03. 12:55:08

Hoel! A rutinpályán, amíg tanul azt csinál, amit akar. De rutinvizsgára minek megy, ha az autót nem tudja kezelni? 30cm-en belül parkolni útpadkához, saroktolatás, gyorsulás 40-re, szlalom, apámfasza. Ha ezeket az alapgyakorlatokat végre tudja hajtani, akkor mehet ki a forgalomba. Gépjárműkezelés.
Ha nem tudja kezelni a gépjárművet, szarom le hogy fiatal, van még ideje, járjon kerékpárral.
A vizsgabiztos meg nem én vagyok, ha nem tetszik neki, hogy zsebredugott kézzel és rágózva megy vizsgára, szíve joga.
Én még pofán is vágnám, ha én lennék az apja, mert az ilyen nyegle faszoknak a legnagyobb az arcuk az úton.

20-30 óra vezetés lófasz ahhoz, hogy valaki jogsit kapjon.

movhu 2008.09.03. 12:56:13

Nem is várható el, hogy 20 óra után ne félj, és profi legyél. Ahogy egyik női ismerősöm mondta, az első néhány alkalomkor át kell öltözni, mert annyira leizzad :) A vizsgabiztos azt mérje fel, hogy alkalmas vagy-e forgalomba menni. Attól kezdve az értelmes felelősséged, hogy nem próbálod meg utánozni a tolakodó nagyokat, hanem neked kétszer annyi ideig tart az út. Aztán szépen belejössz, mert a következő 20 órát levezeted hamar.
Én már vezettem 20 órát egyben :)

aljuzer 2008.09.03. 12:56:59

Nos elsősorbn,mély kőtelező Pszihiátriai viusgálat,minimum 100 ura gyak vezetés stb,jogositványt csak ezután adnék.Aki 2-3 szor megbukik,annak pláne Pszicholigia vizsga.

Zuzu 2008.09.03. 12:57:06

De nem azért ezeket a cikkeket olyanok írták akiknek több ezer éve van jogsijuk és nem emlékeznek hogy egyszerűen nem lehet annyit gyakorolni se hogy magabiztosan minden helyzetben rutinosan lehessen vezetni akár mondjuk pár hónapon belül...
Egyszerűen azért mert akkora rutinhoz mint amilyen nekik van kb. 10 évet kell vezetni.
Ezt meg nem lehet gyorstalpalón megszerezni vagy lecsalni...

Nekem 2 hónapos a jogsim, ritkán merek kimenni vezetni, mert még nem megy úgy.

NW1 2008.09.03. 12:59:38

Én 17,5 évesen szereztem jogsit. Még a próbajogsis időszak előtt. Egy évig csak szülői felügyelettel vezettem. Tanítgattak, meg egyrészt a jelenlétük miatt, másrészt (mondjuk úgy, hogy) a vérmérsékletem miatt sem taplógázzal száguldoztam a városban, városon kívül. Azóta (10 éve már) sem vagyok egy őrült sofőr, igyekszem udvarias lenni a közlekedés többi résztvevőjével szemben. Főleg egy év Anglia után. Lenne mit tanulni tőlük.
Szerintem a legnagyobb felelőtlenség egy 17-18 éves gyereknek rögtön odaadni a kocsit, ahogy megszerezte a jogosítványt. Se rutinja, se felelősségérzete (tisztelet a kivételnek).
A szirénákkal kapcsolatban: szerintem jól hallható a nagy részük, főleg a tűzoltók légkürtje. De ha nyáron fel van húzva az ablak, üvölt a zene, a sofőr a sötét fejéből nem lát ki a sötétített üvegeken keresztül, mert azt hiszi, hogy ő az utak királya, akkor teljesen mindegy, hogy milyen a sziréna, nem fogja, és nem is akarja meghallani. De szerintem inkább az a jellemző, hogy bepánikolnak vezetők, és nem tudják, hogyan kell utat engedni az "vinnyogó" autóknak.

mitis 2008.09.03. 13:01:44

A jogsi megszerzése után kb 1 évig kocsiba se ültem, örültem hogy túl vagyok rajta.

Ez a baj!Amit addig nagy nehezen megtanultál azt már el is felejtetted.

ex-dr. vuk 2008.09.03. 13:03:20

Egyebkent egyszeru a dolog. Szolsz elore, hogy te videora fogod venni az egeszet, amerre mesz + mindent ami belul elhangzik. Szerintem atmennel.

Vagy nem szolsz elore es akkor lehet rendorsegre menni vesztegetesi feljelentessel. :)

Lasd meg: ATC2K/ATC3K action camera :)

demizson bobby 2008.09.03. 13:07:18

Gyűlölöm az ok nélkül szirénázó mentőautósokat.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.09.03. 13:09:12

hát nem tudom.

szerintem a szülők is hibásak. ha az agresszív vezetést látja a gyerek a fateron akkor jóhogy úgy fog ő is vezetni. nálunk az apám, ha bennt voltunk mi kölkök is a kocsiban akkor totál szabályosan vezetett, mondjuk amúgy is, de ilyenkor különösen figyelt.

folyamatosan mondta hogy mennyire veszélyes ez meg az, melyik tábla mit jelent, stb. mondjuk engem érdekelt, és mindig kérdeztem is.

már általános iskolás koromban vezettem a családi kocsit (dűlőutakon, sosem forgalomban). így mire a tanfolyamig eljutottam, rutinos sofőr voltam, nem okozott gondot sebváltani, stb.

minden vizsgám előre meglett, egyedül az elsősegélyen rezgett a léc (stabil oldalfekvés előtt nem vizsgáltam gerincet, kaptam még egy lehetőséget, de akkor nem felejtettem ki)

Rocko- 2008.09.03. 13:10:16

naja, mert azok ok nélkül szirénáznak.

Lajos_62 2008.09.03. 13:10:48

Én nagyon régen vizsgáztam (35 éve). Akkor még létezett a magán oktatói rendszer. Nekem egy kamionos barátom volt az oktatóm. Mikor aztmondta nem kevés gyakorlás után, hogy mehetünk vizsgázni, elmentünk! Nem ismerte sem a vizsgabiztost, sem a vizsga alatt az autóba ülő rendőrt, nem volt lehetőség "sumákolásra". Akit átengedtek az általában tudott is vezetni! Így vezetekés 35 éve balesetmentesen, pedig mióta a jogsim megvan mindennap kocsiba ülök!

yanchi 2008.09.03. 13:21:30

"ettől a zebra előtt megállni meg az agyam eldobom már látom is a satufékből is elütött gyalogosra meg az annak a seggébe belerongyoló másik autósra"
Ja, a zebrát már most is olyan sebességgel kell megközelíteni, hogy ne kelljen satuzni, ha egy puhatestű eléd lép. Az előtted levőbe rongyolástól pedig a szintén kötelező követési távolság óv meg. Leülhetsz, elégtelen. Holnap első dolgod legyen, hogy leadod a jogsidat az első rendőrörsön, és szépen hazasétálsz...

zolizoli 2008.09.03. 13:29:19

Igen, sajnos ilyenek vezetnek a magyar utakon. Viszont röviden elmesélném, hogy milyen is mondjuk egy jogsit megszerezni Kínában (volt szerencsém pár évet ott tölteni). Nos az egyik kollégám (kínai)büszkén bejelentette, hogy hamarosan meglesz a jogsija...jól van haver, sok sikert - mondtuk. Eltelt két hét, sápadtan bejön...Mi van , meghúztak? Nem, dehogy, éppen ellenkezőleg, átmentem! Akkor miért vagy ilyen elkent? Mert most VEZETNEM KELL A FORGALOMBAN...

Mi vaaaan? Eddig mit csináltál? Hát a gyakorló és vizsgapályán vezettem, de most ki kell mennem a városba...

Na bassza meg, ekkor esett le, hogy ezek ott kicsit másképp "tanulnak" vezetni. Adott egy zárt hely (pálya) ahol mindenféle eseteket próbálnak mesterségesen megteremteni, ott gayakorolnak és ott vizsgáznak. Jogsi megvan, oszt meg szépen kiengedik őket a forgalomba!!! Addig csak látta a forgalmat, de soha nem vezetett. Na bazz...ekkor megértettem miért közlekednek úgy arrafelé, hogy a halálfélelem mindennapi, a szabályokról meg jobb esetben csak hallottak.

Na ezt képzeljük el MO-n. Hamar kihalnánk...

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.09.03. 13:29:40

>5X annyi ideig tartott neki az elméleti rész, mint ahogy kellett volna.

Az elméleti rész egy hatalmas baromság, ugye tudod? Hiába magyarázod te egy 17 éves lánynak, hogy mi a különbség a diagonál meg a radiál gumi között, beseggeli, de nem fogja érteni.

Nem 100 órákkal kellene itt dobálózni, hanem kivinni a jóembert egy vezetéstechnikai pályára, és megmutatni neki, hogy milyen az, ha megcsúszik az autó, hogyan fékezzen, hogyan induljon, milyen sebességgel kanyarodjon.. Nem többet, csak fél napot(4-6 óra).

Loga 2008.09.03. 13:32:57

valaki egy másik blogon javasolta, hogy lassan ideje lenne a magyar címert újratervezni, először is egy jó nagy fekete terepjárót kéne a közepébe festeni rokkantkártyával, talán ez az, ami a legtöbbet elmond ma erről a balkáni országról.

egyébként meg, ami nem tilos, azt szabad: ez a tahó semmilyen konkrét büntetést nem fog ezért kapni, tehát mentőautót összetörni igenis szabad.

kismama, kisbaba életét veszélyeztetni szabad, de csak ha elég nagy és elég fekete holdjáród van.

ha én a kismama férje helyében mégis néhány pofánrúgással feleleveníteném a seggluknak a kreszt, no, abból már lenne rendőrségi ügy, valszeg a fél brfk felvonulna, hogy engem bevigyen.

pár pofonnal igazságot tenni ugyanis ilyen esetben nem szabad, mert az a gyilkosságnál, betörésnél, gyilkossági kísérletnél nyilvánvalóan súlyosabb bűntény, úgy hívják: önbíráskodás.

Smiky 2008.09.03. 13:33:20

Én is 15k-t fizettem az oktatónak hogy könnyített vizsgám legyen mert a vizsga utáni hétem mentem korházba műtétre és nem akartam egy félév múlva újra kezdeni az egészet. Azóta vezetek már több mint egy éve de eddig csak más jött belém a stoptáblánál álva azt hitte elindulok és nem kell fékeznie.

dpeti · http://www.ninapartmentsphuket.com 2008.09.03. 13:34:29

még az MHSZ nél szereztem jogosítványt na ott csaltak igazán az órákkal előfordult, hogy a napi 2 óra vezetésből 30 perc sikeredett annyi elintéznivalója volt az oktató úrnak :((

movhu 2008.09.03. 13:35:42

A csalást az sem autentikálja, ha rákos vagy, és még szeretnéd a halál előtt megkapni a jogsit. Bocs, hogy kicsit morbid voltam.
Mindenkinek megvan a maga indoka a csalásra, a fenti hölgy is magyarázattal tudott volna szolgálni. Ezért kell kiiktatni a lehetőséget.

hulyemagyar 2008.09.03. 13:37:01

" hoel 2008.09.03. 12:46:28
Guga-. te nem vagy teljesen százas. Egy vizsgabiztos nem tánc és illemtanár, kinemszarja le, hol van a gyerek keze a vizsgánál."

Egy vizsgabiztos az VIZSGABIZTOS, akit megtisztelek a viselkedésemmel. Neked nem így tanították a szüleid?
Érettségire miért mész/mentél öltöny, nyakkendő? Vagy oda is sortban mész, meg hubbabubbával van kitömve az arcod?

Smiky 2008.09.03. 13:37:29

Viszont az órákat levezettete velem becsülettel az oktató igaz csak városban max 50-el, úgyhogy az első 50 feletti élményemkor halálfélelmem volt. szerintem csak azért adtam a pénzt nekik mert nem bíztam magamba.

Goljadkin 2008.09.03. 13:43:59

"Vagy mi van, ha meg sem tanulta az közlekedés szabályait?" Elvileg a szabályokat megtanulta, hiszen a számítógépes KRESZ vizsgánál nem egyszerű csalni (nem is hiszem, hogy tömeges lenn). A forgalmi vizsgánál szokás pénzt adni, ami (jobb esetben) már nem a szabályok ismeretéről szól, sokkal inkább azok alkalmazásáról, illetve a kocsi kezeléséről.

Csak érdeklődnék, hogy hol van a postban, hogy a terepjárós kezdő vezető volt?

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint, tavaly 18.900 baleset történt a magyar utakon, melyből 3694-et okozott 24 évnél fiatalabb, ebből 1818-at 17-20 év közötti vezető. Azaz a balesetek túlnyomó részét nem a kezdő vezetők okozzák. (Igaz, arányaiban nézve a dolgot már más a kép) Szóval a balesetek (legalább) 2/3-át rutinos vezetők okozzák. Ezért nem értem, hogy a fenti balesetből miért pont kezdő vezetőre asszociált a szerző.

Egyébként az oktatás rossz, különösen furcsa, hogy a rutin vizsga 9 óra után jön.

Egy tanóra a vezetésben is 45 perc tudtommal.

frontline242 2008.09.03. 13:46:11

Két azonos baleset (mentő vs. terepjáró) azonos sérültekkel, azonos időben az ország két különböző pontján?

movhu 2008.09.03. 13:49:35

A két téma csak összekapcsolódik. Lehet, hogy a terepjárós rutinos vezető volt, de lehet, hogy ő is hasonló módon szerezte a jogosítványát. A lényeg, hogy vannak gondok a gépjárművezető képzés terén, amin nem könnyen, de talán lehetne segíteni.

movhu 2008.09.03. 13:51:03

frontline242 2008.09.03. 13:46:11
Van igazság benne, az eset szerintem is Debrecenben történt. Javítom, bár az eset szempontjából szerencsére nem lényeges tévedés.

teabore 2008.09.03. 13:52:06

Ez nem Debrecenben volt? Láttam is, tőlem 200 m-re volt az eset...vigasztaljon az a tudat, hogy a terepjáróból már sosem lesz autó, max. bezúzás után. Az egész a kórháztól kb. 300 m-re történt....

vpi 2008.09.03. 13:54:49

Juj, ezt a 35 éve vezetek szabályosan és balesetmentesen emberek azok, akik már egy kisebb váronyi embert öltek meg az utakon, csak észresem vették, mert végig az 50-et figyelik, meg hogy melyik jobb kocsinak a qrva anyját ;´)

PontÉn 2008.09.03. 13:55:25

Tudom hogy sok ember M.o-n csak a Budapest nevű települést ismeri és igazából a mondandó szempontjából lényegtelen, de ez DEBRECENben történt. Ha már valaki nagy megmondó ember és még az index címlapjára is kikerül, picit odafigyelhetne a részletekre is. Lehet hogy kicsit hitelesebb lesz tőle a mondanivalója...

vpi 2008.09.03. 13:55:58

Juj, ezt a 35 éve vezetek szabályosan és balesetmentesen emberek azok, akik már egy kisebb városnyi embert öltek meg az utakon, csak észre sem vették, mert végig az 50-et figyelik, meg hogy melyik jobb kocsinak a qrva anyját ;´)

teabore 2008.09.03. 13:56:58

PontÉn 2008.09.03. 13:55:25

Ezt mondom én is :))
Csak nem te is debreceni vagy? :))))

frontline242 2008.09.03. 13:57:55

Nem akartam letámadással kezdeni, ezért tettem fel a költői kérdést. De tényleg kicsit unalmas, hogy csak az a hír, ami Budapesten történt.

movhu 2008.09.03. 14:02:42

A szerkesztőség nevében elnézést a Debrecenben lakóktól, tiétek az eset. Szívem hozzátok húz budapestiként is, mert hajdanán városotokban születtek meg immáron 12 és 15 éves gyermekeim :)

CTM 2008.09.03. 14:05:47

Sajnos a történet teljesen tipikus. Én viszonylag későn szereztem meg a jogosítványt, Budapesten el lehetett közlekedni kocsi nélkül is. Az oktatóm egy rémálom volt, nagyjából akkor feleltem volna meg neki, ha már tökéletesen tudok vezetni akkor is, amikor az autóba beültem. Rengeteg pluszóra és megutáltam a vezetést. Magyarázni meg smafu. Hozzáteszem, hogy a 20 óra vezetés a forgalomban szerintem is nagyon kevés. Végül sikerült átmenni a forgalmi vizsgán (a rutin és a kresz sima ügy volt), de nem is akarok utánnaszámolni, hogy mennyi pénzembe került - a kötelező órákon kívül persze semmit nem kellett leigazolnom, a pénzt egészen biztosan adómentesen tette zsebre az oktató.

A végeredmény egy jogosítvány és teljes, páni félelem a vezetéstől. Szerencsére úgy hat hónap alatt megtanultam vezetni (amit nagyon szeretek) és nem volt balesetem sem, de ez inkább az óvatosságnak, a szerencsének és annak szól, hogy a vezetők Nyugat-Európában sokkal kevésbé agresszívek és természetes, hogy megállsz a zebra előtt és nem gyorshajtasz, mert a rendőrt nem lehet megvesztegetni.

Az magyar gépjármű-vezetés oktatásának rendszere nagyon rossz, a vizsgáztatásé szintén. Az egész csak és kizárólag a pénzről szól, a diákok lehúzásáról és nem arról, hogy közlekedni tanítson.

Doris, a komisz · http://dorisnaploja.blogspot.com 2008.09.03. 14:05:58

Még jóval feljebb írta zuzu, csak én most értem haza, hogy 2 hónapos a jogsija, és még mindig bénázik.
Ez természetes, és javítanálak: nem tíz éves a jogsim, hanem húsz. Ezért van ekkora arcom.:-)
Jómagam elnéző vagyok a kezdőkkel- érthető, ha olykor bizonytalanok. Viszont ha az óráikat rendesen megkapnák, akkor ez a bizonytalanság nem lenne több a tolerálhatónál. Ez a kislány 3- szor volt vezetni, plusz egyszer rutinpályán, ahová ő vezette fel az autót. Na, azon a pesti úton sokkot kapott, aztán egy hétre rá ment vizsgázni. Ez normális???

Lajos_62 2008.09.03. 14:11:03

Mielőtt erre a zebra előtti megállásra sorkerülne, nem ártana a gyalogosokat is megtanítani közlekedni és mert nem ártana ha előre eldöntenék, hogy átmennek-e és nem téblábolnának a járda szélén, mert ezekből van a legtöbb baj! A jelenlegi szabályozás tökéletesen megfelelne, ha mindkét fél betartaná! Meg úgy általánosságban is ez a baj, a betartás, betartatás, mert nem rosszak közlekedési szabályaink, néhány ponttól eltekintve!

Lajos_62 2008.09.03. 14:17:35

Na azthiszem a VIPI nevű hozzászóló az a tipus, akikkel a gondok java van!

magocska 2008.09.03. 14:17:59

"A jogsi megszerzése után kb 1 évig kocsiba se ültem, örültem hogy túl vagyok rajta.

Ez a baj!Amit addig nagy nehezen megtanultál azt már el is felejtetted."

Én is tudtam, hogy mindent el fogok felejteni. De egy időre látni se akartam az autót. Kb az volt a helyzet, amit CTM leírt. Aztán amikor úgy éreztem, hogy most lenne kedvem vezetni, akkor szépen lassan elkezdtem. Egyik ilyen alkalom éppen este és szakadó esőben volt :)) Ez rám vall:)
Hozzátenném, hogy sok lehetőségem nincs a vezetés gyakorlására. Én párommal Bp-en, sajnos még nem állunk úgy anyagilag, hogy autónk legyen. Szülők 200 km-rel arrébb. Tehát most egy ideig vezetési szünet van. De az azért jó, hogy ha valahova kéne menni kocsival, akkor már meg tudom oldani a helyzetet. Ennyi nekem egyenlőre elég.

magocska 2008.09.03. 14:20:15

Lajos_62: A gyalogos tétovázik, mert nem biztos benne, hogy az autó megáll. És nem akar ottmaradni.
A zebra előtti megállást nem tartom jó ötletnek, a lassítást viszont bevezethetnék.

Doris, a komisz · http://dorisnaploja.blogspot.com 2008.09.03. 14:26:17

Vagy tétovázik, vagy béna. Mármint a gyalogos.
És a biciklisekről meg végképp ne beszéljünk! Rémálom! Se tábla, se szabály nem számít, megy, mint a khülye. A pesti pizzafutárokat nem ismerem, én csak a vidéki szatyros mamákkal találkozom, de tudnék mesélni.

magocska 2008.09.03. 14:30:55

Én a pesti biciklizésbe is belekóstoltam. Sok a szabálytalankodó és ez nem feltétlenül a KRESZ tudás hiányából fakad. Többsávos villamosos kereszteződéseknél mennek bele a pirosba. Aki (ennyire) hülye, haljon meg!

pschio 2008.09.03. 14:43:43

a legelső vizsgámon azért buktam meg mert az oktatómnál nem volt pótszemüveg az éppen viselt kontaktlencse mellé! hopp ugrott a befizetett vizsgadíj :DD .azt azert hozza kell tennem hogy a vizsgabiztos egy fapina volt es viselkedese betudhato egy kiados dugas hianyanak :D

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.09.03. 14:46:17

ja igen. múltkor beszélgettem erről a faterral, azt mondja, miért van az hogy a veszélyt jelző tábla piros háromszög, és ki van téve a jelezni kívánt terület előtt 100-200-500 méterre, míg a gyalogátkelőhely egy kék baszás (= nem veszélyt jelez), 5 méterre az átkelőtől.

erre hogyan készülsz fel időben? hogy közelíted meg értelmes sebességgel, ha nem veszed észre időben. nekem mint autósnak nem az a feladatom hogy azt sasoljam milyen tábla lesz két-háromszáz méter múlva. amikor észreveszel egy kijelölt gyalogátkelőhely táblát, már mindegy, mert nincs időd lassítani...

szóval táblát messzebb vinni 100-200 méterre, és onnantól körültekintően kelljen vezetni. azaz ha egy elmebeteg gyalog lelép eléd akkor meg tudj állni.

vicsigabi · http://vicsigabi.blog.hu 2008.09.03. 14:46:17

Most elmeséljem, amikor egy kb. első osztályba járó (6 éves) tanulók csoportja jó 20-30 méteren széthúzódva sétált át a zebrán, amúgy teljesen szabályosan, zöld lámpánál, 2 tanító néni által vezetve, miközben a szirénázó mentőautó előttük állt és a sofőr végignézte a "mutatványt"? Vagy inkább mégsem?

Goljadkin 2008.09.03. 14:46:56

"A lényeg, hogy vannak gondok a gépjárművezető képzés terén, amin nem könnyen, de talán lehetne segíteni."

Ebben tökéletesen egyetértünk, sok a gond a képzéssel/vizsgáztatással. Persze az is igaz, hogy dudálni, piroson átmenni, kereszteződésbe beállni stb. stb. nem az oktatóktól tanulnak az emberek. Valahogy közlekedési morált kellene oktatni (ha lehet ilyet). Azt célul kitűzni, hogy a forgalmi vizsga után a frissjogsis jól tudjon vezetni szerintem hülyeség (ahogy a friss diplomások sem vehetik fel a versenyt a szakmai tapasztalattal bíró társaikkal). A felelősségteljes vezetést kellene oktatni (a tapasztaltabb vezetőknek is).

szbszig 2008.09.03. 14:51:29

Kezdem érteni, engem apukám anno miért küldött ismerős oktatóhoz. Levezettem a szükséges órákat, se többet, se kevesebbet, aztán pedig letettem a vizsgát mindenféle kenőpénz és ajándékok nélkül. Ezek szerint manapság már ez a ritka eset...

teabore 2008.09.03. 14:52:14

Az én oktatóm boxedző volt - ha nem tetszett neki valami, vállon "veregetett" :)))) Szóval hibapont nélkül mentem át az összes vizsgán :))))))

hyundai forever 2008.09.03. 15:17:29

Az asszony nem rég kapott jogsit. Szép lassan (A folyamatos közös hétvégi vezetgetéseknek köszönhetően) megtanul vezetni, mert a vizsgautvonalón kívül egyszerűen nem tudott!!!! A legelemiebbeket sem. Nem tanították megneki, hogy hogyan veszed észre a táblákat a veszélyes szituációkat, vagy miért kell az utca végén balszélről balra kanyarodni (egyirányú) csak kell és kész.

Amig útvonalra tanítanak az oktatók addig jelentős utánképzésre van szükség a családtagok (amúgy pedál kivezetés nélküli) kocsijával

Niko · http://humor.netmovie69.com/fotok.htm 2008.09.03. 15:21:02

Haverom azt mondta anno a KRESZ vizsga előtt, hogy tudja a tutit, mindig a leghosszabb válasz a jó! És lett 1 pontja...!:-)

Dee 2008.09.03. 15:23:53

Kár, hogy nincs büntetőjogi felelőssége az oktatónak bizonyos ideig a jogosítvány megszerzése után...

Struga Manó 2008.09.03. 15:29:45

Ez most nem az a hely,ahol a félagyú terepjáróst kell szidni. Mert a szirénázó jármű KÖTELES MEGGYŐZŐDNI érvényesített elsőbbsége veszélytelenségéről. Olyan világosan benne van ez a KRESZ-ben, hogy ezt is csak Bolondhonban képesek félreértelmezni - még a bíróságok is néha. Hát még félagyú sziránás sofőrök.

movhu 2008.09.03. 15:30:59

Illetve minden balesetnél kötelezően elővenni a vizsgalapot, és berángatni ellenőrzésre.

movhu 2008.09.03. 15:33:20

Struga Manó 2008.09.03. 15:29:45
Erről írtam korábban...én is láttam olyan esetet, ahol fékezés nélkül vágódott az oszlopba a mentő, én spec megálltam volna inkább, mert így még érte is jöhetett egy másik mentő. De itt a lényeg azon volt, hogy az is lehet, hogy ezek a sofőrök meg sem tanulták a szabályt, mert egy tízesért elnézték a dolgot.

hukk 2008.09.03. 15:38:00

Nekem kétszer okoztak balesetet.
Egyszer motorral mentem, és úgy jött ki elém egy 60 körüli figura, nem az a tipikus kalapos vén hülye szuzukis, hanem inkább a kapuzárási pánikos, fekete mazda 3 sporttal.
Erre egy hónappal egy golfos, szintén harminc+ éve vezető csávó rongyolt belém hátulról, akkor mondjuk autóval voltam.
Szóval a gyakorlat nem minden, figyelni sem ártana.

Önjáró Talajgyalu 2008.09.03. 16:04:29

En harmadszorra mentem at. Az elsot alairtam, hogy elb*sztam, meg ha szivatos szitu is volt, es a vizsgabiztos ott sajnalkozott, hogy eddig hibapontom se volt, de ezert muszaj meghuznia, es igaza volt. Visszafele a tanpalyara is en vezettem, pedig az elvileg nem szokas. A masodiknal viszont elore megmondta az oktatom, hogy ez a vizsgabiztos meg fog huzni. Meghuzott, a semmiert. Igazabol vegig csak arra vart, hogy meghuzhasson. Harmadikra atmentem, siman.

De en is lattam erdekes dolgokat a tanpalya kornyeken... Egyebkent aki szerint az oktato kosse be magat, az egy hulye. Szerinted hogy tud kozbelepni, a masik kormanyra atfogni, stb, ha be van kotve teljesen? Marha.

movhu 2008.09.03. 16:05:39

Nem a gyakrolat a minden. De azért érdekes esetek lehetnek abból, ha a hölgy szemmel keresi a kettest, miközben közeledik abba a kereszteződésbe, ahol te is át akarsz menni :)

mrteacher 2008.09.03. 16:27:27

Sziasztok!
Szigorítani kell a jogsihoz jutást, és növelni kellene a vezetési óraszámokat, 30 óra gyakorlati vezetés, semmire nem elég. Kb. 5 évente köteleznék minden jogsival rendelkező emberkét ujra vizsgázni.
Az autósok min 70%-a nem követi a Kresz módosításokat, megszegi a szabályokat, akarva, és akaratlanúl is.
Tapasztalatból beszélek, ugyanis gépjármű vezető oktató vagyok.
Oktatás közben, is volt alkalmam balesetet szenvedni, hátúlról belementek az autóba.
Szóval emberek, figyeljünk egy kicsit, és használjuk azt az átkozott írányjelzőt, ha kell, illetve a ködfényszorót, is csak akkor, ha kell.
Jó utat mindenkinek! :)

Mindennapi 2008.09.03. 16:53:47

"Egyre többször hallani, hogy az utakon nő az agresszió." Szerintem férfi is..

LazyTornado 2008.09.03. 16:56:53

én másodjára mentem át, mert elsőre iszonyatosan paráztam, úgy mentem oda, hogy "meg fogok bukni".hát meg is. másodjára meg simán ment.
ezzel együtt az oktatás 30 (így 40) órája tényleg nagyon kevés, utána az ember tök bizonytalan, és csinál butaságokat, csomó idő kell, mire az ember magabiztosan tud menni, egyedül tájékozódni, stb. magamon viszont azt vettem észre, hogy minél biztosabb vagyok a dolgomban, annál könnyebben szegem meg a szabályokat (sajnos) pl sebességkorlátozás

LazyTornado 2008.09.03. 17:03:04

amúgy pedig nagyon jó oktatóm volt. kérdeztem a kenőpénzt, nem engedte. kérdeztem, hogy tanuljam-e meg a vizsgaútvonalakat, azt mondta "nem, figyelj jobban". akkor idegesített, de ma már tudom, hogy jól csinálta. eleinte forgalomban nagyon segítőkész volt, magyarázott, mutogatott, de vizsga közeledtél egyszer átállt egy másik üzemmódba, közölte, hogy ha belenyúl, az bukást jelent, és bármit kérdeztem, azt válaszolta, hogy "önálló vezetést kérek". ha bele kellett nyúlnia belenyúlt, és utána elmagyarázta mi volt a bibi, de elvárta, hogy eldöntsem mit csinálok egy-egy szituációban. az is idegesített akkor, ma már tudom hogy nagyon jól csinálta, hogy így csinálta

sourcerror 2008.09.03. 17:26:22

A vizsgán biztos nem volt szirénázós mentős feladat.

VulpesVulpes 2008.09.03. 17:26:36

a barátnőm most kezdett órákat venni vezetésből. rögtön az első (dupla) órán közölte vele az oktató (amikor még be sem indították az autót), hogy valószínűleg nem lesz meg a rutinvizsga, ezért a pluszórák ennyibe meg annyiba kerülnek. hát ez van...

Perillustris 2008.09.03. 17:48:54

A "jogosítványt mindenkinek" alapelv nap mint nap szedi áldozatait. A jogosítvány jár. Néhány éve már befejezett 8. osztály sem szükséges hozzá.

Egyszerű a háttér. Az autózáshoz kapcsolodó cégek tőkeerősek, lobbierejük hatalmas. Összességében nézve természetesen az autózás több kárt okoz, főleg hosszútávon, mint hasznot, de ez a megkent döntéshozókat sosem érdekelte, különösen hazánkban, ahol mindenki csak 4 évre lát előre.

Csak egy mai példa: index.hu/gazdasag/magyar/authit080903/

Hogy még több autót vegyenek vissza a hitelezők...

Perillustris 2008.09.03. 17:59:42

Más:

Dolgozhat-e ma úgy egy kőműves, ács, szobafestő, közgazdász, jogász, orvos*, stb., hogy 40 éve nem nézett bele szakmájának újabb fejleményeibe?

Persze, elméletileg igen, de hamar kiderül, ha elavult technikával dolgozik, s jobb esetben nem árasztják el munkával, esetleg ki is rúgják.

Az orvos kivételével viszont nem hal bele senki, ha egy ilyen lemaradt szakit fog ki.

Ám az utakon ezrével közlekednek olyanok, akik rossz esetben a 40-50 évvel ezelőtti szabályokat ismerik, s ez potenciális veszélyforrás.

Ezzel együtt természetesen bizonyára van, aki még így is jobban tudja a KRESZ-t, mint aki 1 éve kapott jogosítványt, de ez már megint más kérdés.

Szóval - többek között - KRESZ-vizsgát 10 évente!

kisrono 2008.09.03. 18:08:25

Mr. Teacher!

De jó,hogy ezt írtad,mert én is gépjármű-oktató vagyok és pont ez a véleményem nekem is!Minimum 50-60 óra vezetési óraszám és nem örökéletű jogsi!Kb. az ötévenkénti vizsga meg is felelne!Persze ez a társadalom 90 %-át nagyon rosszul érintené,ezért semmi realitása nincsen,hisz egy jogsi 300e-be kerülne mai áron számolva és az újravizsgának(és arra felkészítésnek)is jelentős több tízezres következménye lenne!De talán a társadalom hosszútávon elfogadhatná,hogy nem kell mindenkinek "alanyi jogon" még a 21. században sem jogsi!

autosave 2008.09.03. 21:03:47

"nekem mint autósnak nem az a feladatom hogy azt sasoljam milyen tábla lesz két-háromszáz méter múlva"

de bizony, az IS a feladatod, mivel úgy kell közlekedni, hogy minden táblát figyelembe veszel.
a zebra nem a burkolati jeltől lesz zebra, hanem a táblától. más kérdés, hogy burkolati jel hiányában nem kijelölt gyalogosátkelőhelyen elkövetett dolog a gyalogosgázolás...

autosave 2008.09.03. 21:06:09

kisrono: annyi az ügyetlen és a béna, hogy kellene a pár évenkénti újravizsga mindenkinek. én vezetéstechnikai pályán járok saját pénzemen, kiszedni nem tudják alólam az autót, de ki tudja, lehet egyszer egy ilyen tízezresért átment senkiházi fog átsodródni a kanyarban vagy átszáguldani a védett úton...
újravizsgát néhány évente mindenkinek!

Zazi 2008.09.04. 06:46:55

"Minimum 50-60 óra vezetési óraszám és nem örökéletű jogsi!Kb. az ötévenkénti vizsga meg is felelne!Persze ez a társadalom 90 %-át nagyon rosszul érintené,ezért semmi realitása nincsen,hisz egy jogsi 300e-be kerülne mai áron számolva és az újravizsgának(és arra felkészítésnek)is jelentős több tízezres következménye lenne!De talán a társadalom hosszútávon elfogadhatná,hogy nem kell mindenkinek "alanyi jogon" még a 21. században sem jogsi! "

Kedves Kisrono, csak olyanoknak legyen ötévente jogsijuk, akiknek van 300 rongyuk :D
Csak nem hazabeszélünk?
Vagy tudod mit, egyből menjünk vissza minden évben egy huszassal?

Újravizsga lehet, vagy inkább kötelező vezetéstechnikai tréning, aminek elvégzése után hosszabbítják meg a jogsikat. Nem akarok még egyszer azzal a korrupt társasággal kapcsolatba kerülni...

Johnny336 2008.09.04. 10:00:51

Nekem anno szerencsém volt.
Az autó kezelésével nem volt semmi problémám, mikor el kezdtem a tanfolyamot, vezetgettem előtte. Azonban a forgalmat megszokni, a helyzetkezelését megtanulni kizárólag az órák alatt sikerült. Az oktató korrekt volt, a vizsgabiztos úgy szintén.

Ámde, az előírt 30 órából (10 rutin, 20 gyak.), konkrétan 20-at vezettem... Átmentem a vizsgán, mert tudtam vezetni. De sok olyan van, akinek 50 óra kellene, mégis egy tizessel "megoldja". Az ilyenek miatt lesznek jó esetben csak a dugók, torlódások, mert szerencsétlenkedik. Rosszabb esetben a lánglovagok.hu-n újabb képsorozat.

És akkor ott vannak a májerek, akik tolnak le mindenkit, mert ő kurvára siet, vagy csak azt hiszi, hogy kurvára tud hajtani (ld. politikus fickó csóró kölke az elmúlt hetekben). 200 lóerős BMW, hátsókerék-hajtás, gyakorlatlan kéz. Elszállt a kanyarban.

Sok helyen javasolták már a többszintű jogsit. Az első 5 évben kizárólag frontkerekes, max. 100 lóerős autót hajthat az ember. 5-10 év között 100 LE alatti hátsó, vagy 100-150 LE fronthajtás. 1 év után pedig bármi. 200 LE felett kötelező vezetéstechnikai tréninget írnék elő. Ha valakit megfognak a rossz kategóriában, akkor életre bevonni a jogsit. Drákói szigor kell, ne játsszunk egymás életével. Majdnem mindig a vétlen hal meg.

egy_kerdes 2008.09.09. 19:53:53

Ha minden szakmai vizsgához 3 tagú vizsgabizottság kell, a törvényesség betartásához, akkor hogy lehet hogy a jogosítványhoz még mindig elég egy vizsgabiztos aki élet-halál ura és/vagy korrumpálható?

Sunmachine 2008.09.11. 11:40:44

A biciklin bukósisakhoz. A fiam 3 éves. Nem adok rá sisakot amikor a segédkerekessel nyomul, és direkt! Felelőtlen lennék?
süti beállítások módosítása