Autót csak önrésszel

2008.02.12. 09:08

Végre úgy tűnik, hogy az autóhitelezéssel kapcsolatos anomáliák feloldásáról megjelent az erős kormányzati szándék, és elkezdtek a témával foglalkozni a kereskedelmi televíziók is. A probléma nem kicsi, és több oldalról is károkat okoz akár az autóértékesítőknek, akár azoknak az embereknek, akik nem megfelelően tudják megítélni anyagi helyzetüket a kedvező lehetőségek csábító hatása alatt. Természetesen mindkét fél felelős, hiszen az autókereskedők és a bankok egyre másra halmozzák azokat a hitelkonstrukciókat, amelyeknek már előre jósolhatóan rossz következményei lesznek. A „nulla százalékos kezdőbefizetés” mellett már megjelentek azok a vásárlási csomagok, ahol az ügyfél mindemellett pénzt vagy benzinutalványt vihet haza új autója mellé. Sajnos ebben érdekelt a kereskedő is, hiszen a hitellel eladott autónál a szokásos haszon mellett megjelenik a banktól kapott nem kevés jutalék is. Nem véletlen, hogy nagyon sok kereskedő akciós ajánlatai kizárólag hitelfelvétel esetén érvényesek, illetve az autó akciós áránál magasabbat kell fizetnünk, amennyiben nem szeretnénk a vásárlásnál hitelt igénybe venni.

Ezen kíván a kormányzat segíteni, hiszen nem kevés nyomást kapott már a PSZÁF és a GVH felől ebben a kérdésben. A korábbinál is sokkal fontosabb lett a kérdés, mert egyre szaporodnak a csalások, ahol hamis papírokkal vásárolnak önrész nélkül autót, amelyek természetesen eltűnnek, és valamely másik országban élik tovább az életüket új autóként. Ilyenkor a bank futhat a pénze után, csak nem tudja melyik irányba. Kicsit érthetetlen, hogy a bankok miért nem végeztek eddig is szigorúbb hitelbírálatot, mert ugyan előbb-utóbb behajtják a kintlévőséget, de nem valószínű, hogy jó a bankoknak ilyenekkel foglalkozni. Tavaly kb. 50.000 volt a visszavett autók száma, és ennél is több volt a bedőlt hitelek aránya, csak az esetek egy részében még az autó visszavétel előtt rendezik az autó eladásával a bedőlt hitelt, így az nem jelenik meg ebben a számban. Ez utóbbi esetben is ott van a vevő vesztesége, hiszen egy alacsony önrészesedésű hitel kezdeti szakaszában az autó értéke messze nem éri a fennálló tőketartozás és hitelrendezés költségeit.

A tervek szerint 20 %-kos önrész alatt nem lehetne autót vásárolni, aminek a kivitelezése nem lesz könnyű, ismerve a magyar kiskapu keresési képességet. Már előre lehet látni módszereket, melyek között ott van a különbség személyi hitellel történő fedezése. Az tervezetről az egyik kereskedelmi televízió egy autókereskedőt kérdezett meg, ami nem volt egy éppen szerencsés választás. Nem lehet arra számítani, hogy a kereskedőnek bármilyen pozitív véleménye is lenne a kezdeményezésről. Neki a lényeg, hogy elvigyék az autót hitelestől, megkapja a jutalékát, a többi már a bank és az ügyfél baja. Jobban átgondolva a történetet, a számok azt mutatják, hogy igenis szükség van az állami beavatkozásra a piac azon szegmensébe, ahol ekkor a sikertelen üzleti kapcsolatok aránya, azaz ahol a vevő és a bank közötti kapcsolat nem jó szájízzel zárul.

Mit eredményezhet mindez? Talán visszaveti az új és használt autók eladását némileg, de tisztább piacot teremt, ahol egyfajta védelemben lesz része azoknak az embereknek, akik a csábító banki ajánlatok mellett nem tudják felmérni az autóvásárlás és üzemeltetés valós költségeit a jövedelmeikhez képest.

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr76335944

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csibike · http://csibike.blogol.hu 2008.02.12. 15:20:30

Movhu, egyszer majd írsz a kedvenc boraidról is? :D

movhu 2008.02.12. 15:29:08

Csak a kedvedért, és azzal kezdem, hogy Csibike kérésére :D
Egyébként van alkoholos blog:

alkoholista.blog.hu/
süti beállítások módosítása