Különös dolgok történnek. Nemrégiben egy napot én is ott töltöttem, ahol kiváltottam a vállalkozói igazolványomat hajdanán. Egy egyszerű számváltozás miatt most az egész dokumentum cserére szorul. Kiderült, hogy a lent leírt történethez hasonlóan igazolvány cserére csupán időpontot kaphatok, és hogy idézzem az ügyintézőt „szerencsés esetben papír is lesz éppen, amire nyomtatnak, így nem kell visszamenni külön az igazolványért”. Miért is ne lenne a XXI. század hajnalán a szokásos a módszer, sima papírnaptárba beírtak a legközelebbi időpontba, ami június közepén augusztus eleje. Itt kell megjegyezni, hogy elvileg a cserét meg kell kezdeni még június vége előtt. Szóval el is mentem volna a történet mellett, megszoktam már ezt az országban, ha nem kaptam volna az alábbi írást erről, az egyik rendszeres olvasómtól. Így megtudtam, hogy sejtésemnek megfelelően nem egyedi az a problémám, hogy vállalkozni nem is olyan egyszerű ebben az országban. Lássuk akkor, milyen nehézségekkel jár az, ha becsületesen kívánsz számlázni, ezért van egy vállalkozói igazolványod, amit időnként ki kell cserélni, mert miért is lenne egy rendelet vagy törvény hosszú évekig érvényben Abszurdisztánban.

Ma az alábbi levélkét írtam, holnap adom postára. Tudni kell még a dologról, hogy akkor, amikor áprilisban az Okmányirodában jártam, hazafelé csak egy dolog visszhangzott a nem gyengén felhúzott fejemben: "Akinek nem tetszik, el lehet innen menni. El lehet menni, kérem szépen!" Erről jut eszembe: esetleg nincs valakinek kompletten összegyűjtve, mi kell offshore cégalapításhoz?

Tisztelt APEH Igazgatóság!

Mint elektronikus bevallásra kötelezett EVA-s egyéni vállalkozó köszönettel megkaptam az elektronikus Ügyfélkapun keresztül a TEÁOR kódok módosulásáról írt tájékoztatójukat. Az eBEV törzsadataim között szereplő, Önök által kitöltött táblázat szerinti kódok átfordítását elfogadom, azon módosítani nem kívánok, a jövőben benyújtásra kerülő 0858-as számú nyomtatványon már az új, Önök által megadott kódokat fogom alkalmazni. (Azon, korábban általam folytatott vállalkozói tevékenységeket, amelyek TEÁOR kódját Önök nem tudták átfordítani, a jövőben nem kívánom gyakorolni.)
Egyúttal tudatom Önökkel (illetve a levelemet másolatban megkapó Miskolci Okmányirodával), hogy a vállalkozói igazolványom cseréjére – bár csak a kódváltozás miatt lenne rá szükség – nem tudok szert tenni, hála a rendkívül felkészült és segítőkész Miskolci Okmányirodának illetve azon teljesen el……t (nem kicsit, nagyon) szabályzásoknak, amelyek nem teszik lehetővé, hogy a vállalkozási tevékenységem telephelyéül megjelölt helységen kívül más helységben is lebonyolíthassam az igazolványom cseréjét.

Mivel én 36 órát meghaladó munkaviszonyom mellett végzek vállalkozói tevékenységet, s ezen munkaviszonyom Siófokon van, evidens, hogy Miskolcon csak hétvégente, és szabadságom egy része alatt tartózkodok. A telephelyemen viszont továbbra sem kívánok változtatni. Februárban – egy ködös téli reggelen – gondoltam kihasználom, hogy Siófokon az okmányiroda mindössze 30 méterre van a munkahelyemtől, s így ebédszünetem erre áldozva – amúgy sem árt egy kis fogyókúra – letudom az igazolványom cseréjét. Szépen foglaltam tehát időpontot az Ügyfélkapun keresztül (tényleg: ha már egyszer ott regisztrálnom kellett, és ehhez személyesen meg is kellett jelennem, akkor ugye már teljesen „be lettem azonosítva”. Akkor miért nem lehet az igazolványcserét on-line intézni, s az Okmányiroda csak kipostázná az új igazolványt?), majd a foglalt időpontban megjelentem az tekintetes, nagytiszteletű Okmányiroda előtt. (Bizonyítékként megtalálják az időpont foglalásom az Ügyfélkapu rendszerében.) Persze, mint kiderült hiába. Valami ismeretlen jogszabályra hivatkozva (az ügyintéző hölgy többszöri udvarias kérdésemre sem tudta megmondani a jogszabály számát, ami ezt előírja), közölték velem, hogy csak és kizárólag Miskolcon intézhetem a dolgaim, mivel az igazolványom ott lett kiállítva. Bár tudattam a hölggyel, hogy én csak kb. 4 hónap múlva leszek hétköznap is otthon, láthatóan a „szabály az szabály” elvet követve csak ismételgette önmagát, mint egy bölcsészdoktor.
S eljöve az április! A fák kirügyeztek, jött a költészet napja, a szívek megteltek szerelemmel, s én is éreztem valami bizsergést a lelkemben, hogy ideje lenne foglalkoznom egy kicsit a vállalkozói igazolványom cseréjével. Bár kizárólag csak a festési és felújítási munkák miatt töltöttem pár napot Miskolcon, gondoltam megpróbálom a lehetetlent, s foglalok időpontot. On-line persze nem adott semmilyen dátumot az Ügyfélkapu, bementem hát személyesen az Okmányirodába. A portás bácsi a szükségesnél két számmal nagyobb arccal kérdezte tőlem: van-e időpontom? Ekkor még udvariasan tájékoztattam, hogy nincs, de jó lesz az is, ha a holnapi napra ad egyet, hisz még akkor is Miskolcon leszek. Terjedelmes bajusza alatt harsányan nevetve kínált egyet 2008. június 27.-re, merthogy állítólag az egész Miskolci Okmányiroda csak napi 20 vállalkozót tud bonyolítani (egy 170.000 fős megyeszékhelyen), így jöjjek vissza akkor. Mivel június 27.-ére már előre kiírt angol nyelvvizsga időpontom volt, mondanom se kell, nem fogadtam el a felkínált időpontot, hanem tájékoztattam a portás bácsit, mit is csináljon az időpontjaival, s hányszor.
Ma, június 30.-án, a kódváltoztatás eredeti határidejének utolsó napján, a születésnapom alkalmából rendezett baráti összejövetel közepette, gondoltam élek a lehetőséggel, és a december 31.-ig meghosszabbított időpontot kihasználva megnézem, hogy azokon a napokon, amikor én még idén hétköznap Miskolcon leszek, van-e szabad időpont. Végigpróbáltam az augusztus 12.-től augusztus 22.-ig terjedő, valamint a december 20.-tól december 31.-ig terjedő napokat, mondanom se kell, egyikre sincs szabad időpont…

Az igazolványom cseréjére jelenlegi tudásom szerint két megoldás tűnik kivitelezhetőnek: vagy visszaadom a vállalkozásom, vagy telephelyet változtatok. Ezek egyikével sem kívánok élni egyrészt, mert tudom, az államnak még arra a pár adóforintra is szüksége van, ami az én csekély vállalkozási tevékenységemből befolyik, másrészt nem szeretném megfosztani szeretett szülővárosom az iparűzési adó bevételek egy részétől, így is épp elég sokan hagyták már itt Miskolcot. Így tájékoztatom Önöket (és a T. Okmányirodát is), hogy az APEH által megadott kódokat elfogadom, de új vállalkozói igazolványt egyenlőre nem tudok csináltatni, s bárminemű ebből adódó büntetést halogatás nélkül a Miskolci Okmányirodának továbbítok (természetesen peres úton is, ha szükséges), mivel úgy érzem, én tisztességes adófizető állampolgárként minden tőlem telhetőt megtettem annak érdekében, hogy azt az okmányt (amelyet postán is nyugodtan kiküldhetne ezen levelem után az Okmányiroda, hisz vele tájékoztattam őket, hogy az APEH által megadott kódokat elfogadom) lecseréljem.

Tisztelettel:

Aláírás

Másoltban kapja: Miskolci Okmányiroda, 3500 Miskolc, Kishunyad utca 9.

És a végére tényleg csak egy zárójeles megjegyzés: útlevelet, személyit, jogosítványt bárhol lehet az országban ügyintézni. Miért nem történhet meg ez a vállalkozói igazolvánnyal is?

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr11545732

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dike 2008.06.30. 15:40:12

Az ügyfélkapun csak bizonyos napokra lehet időpontot foglalni. Érdemes más napon menni, simán lehet kapni időpontot és sitty-sutty el lehet intézni. Egyébként rossz hírem van. Jövőre ugyanezt végig kell játszanunk, legalábbis nekem azt mondta az ügyintéző hölgy, hogy 2009-ben formátumváltozás miatt megint lecserélik az összes vállalkozói igazolványt.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.06.30. 15:41:17

Egyáltalán miért kell cserélni egy vállalkozó igazolványt? Így jó hogy felgyűlik egy csomó csere, de a napi 20 az egy vicc ... óránként 2 db??

1, Vegyenek fel több embert
2, Gyorsítsák az ügyintézést
3, Hosszabb nyitvatartás (reggel 7-től este 7-ig)
4, Ne járjon le ilyen hamar a vállakozói igazolvány. Diákigazolványt meg jogosítványt sem cserélünk évente

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.06.30. 15:42:07

Dike

"2009-ben formátumváltozás miatt megint lecserélik az összes vállalkozói igazolványt. "

szerintem ezt már dirket csinálják, hogy legyen biztos állásuk/munkályuk 2009-re ....

Dike 2008.06.30. 15:44:50

Zero! Nem jár le. Az EU jogharmonizáció miatt változtak a TEÁOR kódok, ami fel van tüntetve a vállalkozóin, ezért kell lecserélni.

Káposztakukac 2008.06.30. 15:45:14

elnézést, illetékességi részre kell koncentrálni. ezen belül az úgy nevezett vagylagos illetékesség fogalmára felhívni az ügyintéző kisasszonyt és jól elküldeni a büdös kurva anyjába, ha nem mozgatja meg a szaros seggét és nem cseréli ki az igazolványt.

Nyomek 2008.06.30. 15:58:25

Zero!

"1, Vegyenek fel több embert":
Inkább rúgják ki a felét! A többi mindjárt felgyorsul! Ld. 2. pontod:
"2, Gyorsítsák az ügyintézést"

"3, Hosszabb nyitvatartás (reggel 7-től este 7-ig)"

ühüm!

movhu 2008.06.30. 16:02:00

Az okányirodák jó szoci fíling szerint tartanak nyitva. Egyszer mentem volna a tartózkodási helyemet meghosszabítani, és sürgetett a határidő. Azért sürgetett, mert valami értelme sincs rendelkezés miatt mindaddig, amíg nem jár le, egy kérelem kell csak, azután vihetem a tulajdoni lapot, hogy a saját lakásomba bejelentkezzek.
Munkahelyről korábban jöttem el, hogy 16:30-ra ott legyek a 18:00-kor záró okányirodába a kerülteben. 16:30-kor nem akartak sorszámot adni, hogy "úgyse kerül sorra már ma". Veszekedés>sorszám>17:20-kor végeztem...
Ezek után nem mondja senki nekem, hogy annyira kevés az ügyintéző sok helyen. Csak jó volna, ha kevesebb kávé meg cigi, és több munka lenne. Tisztelet a kivételnek.

Peter 2008.06.30. 16:09:40

Semmi sem állandó, csak a változás maga. Ez itt nálunk aztán fokozottan igaz. Nem baj, van munkája annak a sok közszolgának, akik tudvalévőleg jóval többen vannak, mint kellene.

Mille38 2008.06.30. 16:15:37

Érthetetlen, miért ilyen lojális a miskolci önkormányzattal iparzési adó tekintetében, ha egyszer épp ez a szervezet teszi lehetetlenné az ügyintézést. Az okmányirodák ügyfélfogadási rendjét a települési jegyző rendeli el.

(Én is sok részletet megtudtam mostanában, szintén február óta próbálom kiskorú gyerekeim lejárt útlevelét megújítani úgy, hogy négyünknek (apa, anya, két gyerek) egyszerre el lehessen intézni a dolgot és a két gyerek számára foglalt időpontok között ne két óra különbség legyen. Egyszer már majdnem sikerült egy másik kerületben, de egyik gyermek beteg lett a lefoglalt időpontban. Hogy az anomáliákból csak egyet említsek még: tanítási időszakban csak délelőtt intézhető kiskorú útlevele, amikor említett kk személy iskolakötelezettsége okán iskolában tartózkodik, stb.)

Dr Kangörény 2008.06.30. 16:26:15

Útlevél ügyben is heteket kell várni, és hiába próbálkozik az ember a környékbeli okmányirodákkal, sehol nem jut előbbre.
Kivéve, ha az ember fogja magát és elmegy a Lurdy háznál lévő irodába szombaton reggel, akkor délre elintézhet mindent, előzetes időpontfoglalás nélkül.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.06.30. 16:34:04

Kangörény_

Pont ezt akartam írni, a Lurdy-ban lévő okmányiroda a legkellemesebb pozitív élményem volt.
Minden nap nyitva van, hétvégén is.
Odamentem, érintőképernyős monitoron választottam időpontot (következő hétre). Nap:óra:perc

Visszamentem amegadott időben, percer pontosan szólítottak, 5 perc múlva megvol az új jogosítvány.

movhu 2008.06.30. 16:34:05

Mille38 2008.06.30. 16:15:37
Azt elfelejtetted leírni, pedig lehet többen nem tudják, hogy kiskorú csak úgy kap útlevelet, ha a két szülő a hatóság előtt aláírja az útlevéligénylő lapot. Tehát gyereknek 3 személyes feladat az útlevél igénylés.
Bezzeg a diákigazolvány igényléshez meg a mai napig papírképet kérnek, amit már nem is olyan egyszerű csináltatni. Ahol találtam úgy úgy készül, hogy digitgéppel fotó, számítógépen négyszerezik, előhívják, majd kivágják.

movhu 2008.06.30. 16:36:16

Még valami ezért eszembe jutott. Az igénylésekhez szükséges csekket Postán kell befizetni(vagyis 1 éve még úgy volt). Tehát irány az okmányiroda csekkért, majd vissza a Postára. Ez elég vicces Budapesten, ahol van olyan kerület, ahol 1-2 km-re van a Posta a hivataltól, és parkolni mindkettő környékében elég nehéz.

átlátó 2008.06.30. 16:44:02

Én meg csak annyit akarok mondani itt, hogy a bürokrácia a tehetségtelenség fokmérője.

zizike 2008.06.30. 16:49:25

Csak annyit jegyeznék meg finoman, hogy ezt a sok szépet és jót szemtől szembe is meg lehetne próbálni elmondani... Ha valaki meri.

Például nekem, mert én is okmányirodában dolgozom. Napi 8 órát, nem kevesebbet, nincs kávé, nincs duma és így öt körül már kb. csak mászni tudok a földön...

Sőt, azt is elárulom, hogy a "kedves" ügyfelek döntő többségét én is el tudnám küldeni valami melegebb éghajlatra, mert se ész, se jómodor. Ja igen, meg még büdösek is. :D De nem teszem, mert a kedves ügyfél azért jött, hogy elintézze.

A mi erőnkből ennyire futja, bár mi csak egy kis vidéki okmányiroda vagyunk, 5 fővel, 16 órai zárással, mert hiába szeretne bárki 7-19 óra közötti nyitvatartást, ha a posta (mitől mi meglehetősen függünk), 8-16 között tart nyitva....

És bla-bla-bla, sorolhatnám hosszasan, de amúgy meg minek, amikor ebben az országban úgyis mindig más tudja jobban.

Victum 2008.06.30. 16:59:45

Apropó: holnap Köztisztviselők Napja.Plusz egy munkaszünet a sok kávé meg cigi mellé. Az eszem-f*szom megáll ezen az országon, tényleg.

phaidros · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.30. 17:04:16

Zizike,
elmesélhetnéd, hogy akkor miért olyan lassú minden.

Üdv, Phaidros

Ditke 2008.06.30. 17:22:49

Zizike,
nem a te hibád, de nem gondolod, hogy 2008-ban, Európa közepén enyhén szólva röhejes ez a postától való függés???
Miért nem lehet az okmányirodákban kártyával fizetni???

englishman 2008.06.30. 17:26:52

Káposztakukac, sajna mellé...

129/2000. (VII. 11.) Korm. rendelet az egyéni vállalkozói igazolványról
...
5. § Az igazolvány kiadására, visszavonására, cseréjére, nyilvántartására irányuló eljárásban első fokon a vállalkozó székhelye szerint illetékes körzetközponti jegyző jár el.
...

Ettől még persze f@*ság.

Dr. No 2008.06.30. 17:28:45

A hivatalok legfőbb problémája Magyarországon, hogy nem fogják fel, vagyis inkább nem hajlandók elfogadni, hogy nem ők tartanak el minket, és nem uralkodnak rajtunk, hanem az általunk befizetett adókból hizlalják zsírosra a seggüket (tisztelet a kevés kivételnek). Hogy mondhat olyat pl. egy APEH-vezető a könyvelőknek tartott továbbképzésen, hogy ő sem lenne most Magyarországon vállalkozó?! Az APEH miféle hozzáadott értéket termel, amiből adó származik?! Most ne a befizetett adónkból kifizetett bérek és költségek újra befizetett adóterheiről legyen szó, mert az csak annyi, mint mikor a jógi leszopja magát. A vállalkozások tevékenységéből behajtott adó nélkül az sincs. A versenyszféra bérein persze tudnak hápogni, csak azt felejtik el, milyen munkaterhelésért fizetik ki azokat a béreket, és milyen biztos állásokért.

acetofive 2008.06.30. 18:12:23

meg kell szuntetni a vallakozast, ha nem tudsz 1 napot arra aldozni, hogy a vallakozasod erdekeben ugyintezz. ennyi.

nem eroszak a disznotor, nem kell mindenkinek vallakozas.

zizike 2008.06.30. 18:13:28

Az, hogy miért olyan lassú minden, azt nem tudom. :) Félig megértelek titeket is, de ha kettészakadok, se tudok több ügyfelet fogadni egy nap a mostani keretnél, a többieknek pedig sajnos marad az időpont, így nyáron pedig egyre későbbi időpontok, hiszen nekünk is van szabadságunk, amit ki kell venni egyszer, így még kevesebb ügyintéző dolgozik.

Ditke: a bankkártyás fizetést tervezik, de még nem vezették be. Nekem is egyszerűbb lenne, hidd el. :)

Lunchtime 2008.06.30. 18:17:55

ügyintézés Németországban:

időpontot nem kértem, a sorszámhúzástól számítva 3 percen belül sorra kerültem, még előtte a váróban (tiszta, tágas, stb.) 1 négyoldalas nyomtatványt kellett 2 példányban kitölteni, benn egy kedves hölgy végignézte, feltett egy pár kérdést, telefonált egyet és ráírta az adószámom és kész is volt. az egyéb szerveket (kamara, stb) már a hivatal értesíti, többet nem kell sorban állni - viszont itt is csak a területileg illetékesnél lehet :(

Seth 2008.06.30. 18:24:08

Várom hogy mikor fog egy bekattant vállalkozó, egy Magnummal bemenni ügyet intézni...

Minket anno bátorítottak a vállalkozásra, vagy valami cég beindítására. De valahogy ennek kizárólag annyi értelme van, hogy 30kg papírt kell kitölteni, minden évben, minden logikát nélkülöző rendszerben.

Santer 2008.06.30. 18:24:10

El lehet húzni ebből az országból.
Ki lehet rúgni az apehot.
Ki lehet rúgni az önkormányzatot, okmányirodástul.
Ki lehet rúgni a Gyurcsány/Orbán összes haverját.
Az összes lusta geci tolvaj képviselőt, köztisztviselőt, rendőrt, postást, benzinkutast, közértest, pincérnőt, bisztonsági őrt, satöbbi.

Van megoldás, csókolom.

Pl:
www.ukincorp.co.uk/s-R-online-order-forms.html

és még ezer más hasonló (Gugli: new company in UK OR USA OR Canada OR Lichtenstein)

Nem nyivákolni kell, hanem lépni. Ja, kell külföldiül tudni minimum olvasni mondjuk.

Viszonhallásra.

Brode Rwynn 2008.06.30. 18:47:25

Én elmentem onnan, kérem szépen. Nem kívánok visszamenni.
Cégalapítás off shore Britanniában
www.companiesmadesimple.com/Offshore_Company_Formation_Services.html
Ami igazán meglepő, ez itt tényleg ennyire egyszerü. És még sorolhatnám ...

trey82 2008.06.30. 19:34:47

a nagyjából 7-8 millió eltartott here jóval nagyobb szavazóréteg mint a valódi értéket komoly (piaci) versenykörülmények közt teremtő párszázezer ember.


következésképp a politikusok mindig az előbbieknek fognak igazat adni.


ez mehet egészen addig a pontig amíg az eltartók ellehetetlenülnek. mivel az már a heréknek sem vicces, a kormány "belátja" az igazunkat és "reformokba" kezd.


ha jól figyelem 2006-ban volt ez a cezúra

Johnny336 2008.07.01. 12:23:09

Egyébként tényleg érdekes, hogy te dolgozzál 9-17-ig, adózzál, ők pedig dolgoznak: 9-12 vagy 13-16 óra között. Old meg. Ja, szabadság. Akkor az ügyintéző hölgy is vegyen ki szabadságot, ha szeretne nálunk a boltban kenyeret venni, mert a nyitvatartási időnket úgy szabjuk meg, ahogy mi szeretnénk. Érdekes, a versenyszférában a VEVŐhöz kell alkalmazkodni, az ő esetükben mi is VEVŐK vagyunk, ugyanis az illeték, az eljárási díj (gy.k. kifizeted, hogy ő kitölt egy A4-es papírt). Ha ők szolgáltatnak nekünk valamit (jelen esetben ügyes-bajos adminisztrációt), akkor valahogy úgy, hogy igénybe is lehessen venni...

Egyébként próbáltatok már okmányirodát pénteken du. 2-kor felhívni? Vagy akármilyen állami szervet? És sikerült? Ha igen akkor az photoshop vagy urban legend! :)

cett · http://cettblogja.blogspot.com 2008.07.01. 17:19:36

Mover: Utólagosan is köszönöm, hogy leközölted a levelem, természetesen, ha reagál rá az APEH vagy az Okmányiroda, akkor azt is elküldöm. :)

Mille38 2008.07.02. 18:42:51

zizike 2008.06.30. 16:49:25

El lett mondva részünkről: férjem történetesen ebben az időszakban tréningelte néhány okmányiroda több tucat alkalmazottját. Ismerem belülről tehát a helyzetet, nem a ti személyes hibátok. Rossz törvényeket rossz vezetőkkel csak rosszul lehet végrehajtani. Megoldási javaslataink fiókok mélyén várják a szabadulást :((

d.v.d 2009.11.05. 15:44:02

Ha Magyarországon akartok céget alapítani akkor ajánlom azt amit én is használtam, gyors , olcsó , azonnal megcsinálták, rugalmasak voltak, szóval legalább itt nem volt a szokásos bürokratizmus + adtak egy számlázóprogramot is ingyen. Ha bármire kíváncsiak vagytok még, sok infó találtok erről a www.ceget.hu weboldalon.
süti beállítások módosítása