Adócsökkentés – Van értelme?
2008.05.15. 13:00
Sokan belementek már azokba az elemzésekbe – többek között a Figyelőnet is -, amely a Laffer-görbe magyarországi alkalmazását célozzák meg. Ez az a görbe, ami az elméleti gazdaságtanban megmutatja, hogy adott adókulcshoz mekkora bevétel tartozik. Értelemszerűen a 0%-kos kulcshoz 0, a 100%-kos kulcshoz pedig annak értelmetlensége miatt megint nulla, hiszen nincs értelme azért dolgozni, hogy annak teljes egészét befizetve csődbe vigyük magunkat. A görbe eltekint a diktatórikus rendszerektől és a hibás tervgazdálkodástól, ahol 100% megtermelt értékből annál több értéket kell beadni a közösbe. Egy biztos, a görbének minden országban van olyan pontja, ami adók szempontjából a legmagasabb pont, amitől kezdve növelve vagy csökkentve az adókat, már csak a bevétel visszaesését tapasztalhatjuk. Most leginkább annak örülne valaki, ha ezt a görbét országunkra vetítve fel tudná valaki rajzolni, és megmondaná, hogy melyik ponton tartózkodunk most. Kellene ez azért, mert pillanatnyilag senki nincs azzal tisztában, hogy van-e értelme csökkenteni az adókat, ha a bevétel növekedés a célunk. Egy legfrissebb tanulmány szerint nincs, mert 10 százalékpontos adócsökkentés 2,9 százalékpontos csökkenést eredményezne a bevételek tekintetében, ma pedig csökkenés helyett növekedést kellene realizálni. A kérdés fontos, mert többek gazdasági programjában a csökkentett adókat a gazdaság kifehéredésből származó bevétel növekedés ellensúlyozza. Az biztos, hogy drasztikus csökkentésre nincs lehetőség, ezért például az áfa hirtelen negyedelésének semmilyen realisztikus alapja nincs, de vajon van-e értelme adóredukálásban gondolkozni?
A munkabér terhek köztudottan óriásiak, ebben erőteljes vezető szerepet töltünk be. Ez alapján gondolhatnánk, hogy egy csökkentés csak jót tehet a gazdaságnak és a fizetési morálnak. A hatás kétségtelenül jó volna, de nem biztos, hogy az ebből eredő bevétel növekedés kompenzálja-e a százalékos veszteségeket. Az USA is ezt gondolta ’81-ben, amikor végül kiderült, hogy ők is hibásan rajzolták meg a görbét, mert az adó csökkentés komoly bevétel kisesést eredményezett. Mindenestre ma szomorúan jelenthetjük ki, hogy az adóelkerülés össznépi éves rendezvény, amiben az emelkedik ki, aki legnagyobb bevételtől tudja megfosztani az államot, az pedig egyenesen szégyenkezve bújhat el, aki bemeri vallani, hogy ő bizony tisztességesen adózik. Megjelenik magyarázatként inkább az általános érvrendszer, miszerint azért nem fizetünk tisztességesen adót, mert más is ezt teszi, és különben is magasak a terhek, ráadásul az igazoltan magasabb jövedelemmel rendelkező személy sok olyan plusztámogatástól esik el, amik tovább rontják a helyzetet. Sajnos az igazság az, hogy a legtöbb potenciális adófizetőnek a befizetett adójáról annyi fogalma van, hogy azt a politikusok ellopják, és összefüggést az állami szolgáltatások és a befizetett pénz között még vasárnap délutáni elmélkedése közben sem állít fel. Sőt, valószínűleg a kórházban tartózkodva sem jut eszébe, hogy az intézményt is a járulékokból tudják finanszírozni. Ezért marad a nemfizetés. Ez viszont rossz.
Mivel nincs feketeadó bevallás, így csak becsülni lehet az adatokat. Egy biztos, hogy az elkerült adó szinten biztosan több, mint az államháztartás éves hiánya. Ez ugyan nem jelenti azt, hogy ennek feltárásával megszűnne a hiány, ehhez erősen csúsztatni kellene, de sokkal közelebb lenne a nullához, mint most. Érdekes, hogy ennek az elkerült adónak legnagyobb része, nagyjából kétharmada, a munkajövedelmek utáni adó valamilyen eltitkolásából ered. Ezek között a teljesen feketefoglalkozástól a félig zsebbe módszeren keresztül a színlelt munkaszerződésekig minden van. A morál teljesen általános, pontosan a fent említett újság idéz egy példát, miszerint az egyik állami szervnél, aki felelős a gazdasági folyamatok tisztántartásáért, igen furcsa állásinterjú zajlott lett. A végén elhangzott ugyanis a kérdés, hogy tud-e számlát adni – azaz legyen kényszervállalkozó -, mert hivatalosan nem létezik éppen szabad álláshely erre a pozícióra. Ettől kezdve sok kétségünk nem lehet arról, hogy miként zajlik ez a profitorientált szférában. Kíváncsiak volnánk például arra, hogy a manapság befektetési tanácsadónak átalakult biztosítási ügynökök között mekkora a foglalkoztatottak/bedolgozók aránya. Ezek megemlítése persze csak felszíne a problémáknak, azok sokkal mélyebben gyökeredznek.
Ez alapján látható, hogy kevés azt mondani, hogy csökkentsünk adót, és meglátjuk mi lesz. Az eredmény szinte borítékolható. A kevesebb adófizetés alig növelné meg az adózási hajlandóságot, azt párhuzamosan más eszközökkel kellene kikényszeríteni. Az időtényező most is sürgető, hiszen megoldást kellene találni arra, hogy a költségvetés felpuhulása helyett végre valahol tényleges reformok lépjenek életbe. Ennek egyik útja lehet az, hogy a fogyasztási adók csökkentése helyett annak emelése mellett dönt az ország, főleg a személyesen nem importálható javak tekintetében, és közben csökkenti a bérjövedelem terheit, ám ennek olyan hatásai is lehetnek, amik a szegény réteget is rosszul érintik. A másik út valóban csak az adók csökkentése, de az csakis úgy valósulhat meg, ha közben nagyságrendekkel szigorodik az ellenőrzés, és kényszerűen fogják az emberek nagyobb hajlandósággal megfizetni az adókat. Ehhez kapcsolódnia kell annak, hogy az adózó részéről is meglegyen az együttműködési készség, amit csak úgy lehetne elérni, ha ő maga is érezné annak a súlyát, ha éppen megbukik, mint feketemunkás. A mezőgazdaságban például a szigorú ellenőrzések miatt sok helyen a munkások belátták, hogy nekik sem jó, ha feketén dolgoznak, így a munkáltató kénytelen az alkalmi munkásokat is szabályosan foglalkoztatni. A teljes ágazatra kiterjedő szigorúbb ellenőrzés talán ki tudná váltani azt, hogy az emberek belátják, nekik is érdekük volna együttműködni a közös rendszer érdekében.
Ami biztos ezeket látva, abba semmiképpen sem mehetünk bele, hogy sokadik kísérletként végrehajtva a magyar állampolgárokon valamit, kipróbáljuk, hogy rendesebben adóznak-e a kisebb terhek hatására. Szinte borítékolhatjuk, hogy nem, így minden ilyen intézkedés esetében jó volna, ha konkrét, szakértői hatástanulmány előzné meg. Mert ellenkező esetben nem tárhatjuk szét a kezünket sok százmilliós plusz hiány esetén, hogy „hát, ez sem jött be”.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Baszkurátor 2008.05.15. 13:08:07
Van.Csak ELŐTTE megfelelő körülményeket kell teremteni.Egy "kissé" visszakell fogni a kiadásokat.
És kibaszott jólenne ha egyszer végre nem azzal kezdenék, hogy hát a lakosság húzza összébb a nadrágszíjat hanem a szaros kormányzati és egyéb hasonló nagyfejü, pénzpazarló szarokon kezdenék.
Például a bemondásos költségtérítésen, a nagyösszegü végkielégítésen meg ilyeneken.Ne mindig ránk, mezei emberekre mutogassanak.Járjanak jó példával előttünk.
És fófaszt adóamnesztiát.Ne csak azokon tudják behajtani az elmaradást aki tartozik 20k-val az apekknek.Az azért mégsem járja, hogy kb. ( nemtudom pontosan ) 2millió ember tart el 8-at.
movhu 2008.05.15. 13:18:06
Itt csupán arról írtam, hogy "essünk neki és majd lesz valahogy" alapon nem lehet átszabni az adórendszert. Mondopm ezt annak ellenére, hogy bármekkora SZJA csökkentés nekem igen sok pénz havonta.
akárki 2008.05.15. 13:27:06
Fair Play :P
akárki 2008.05.15. 13:29:48
Majd ha azt látják az emberek, hogy a politikusok és a holdudvaruk tisztességesen játszik, majd ha azt látja a kisember, hogy nem csak öt baxogatja az apeh, hanem a nagykutyákat is, majd ha nem az lesz a szlogen, hogy lopni csak nagyban szabad, mert úgy nem eshet bántódásod...
Peter 2008.05.15. 13:31:18
-Bekeményítés az adófizetésnél, és az elhallgatott adó teljes behajtása a kicsiken is. Féljen a munkavállaló is feketén dolgozni.
-Szociális kiadások kemény megvágása. Semmi gázártámogatás, GYES, CSP és hasonlók ahhoz a feltételhez való kötése, hogy legalább valaki dolgozik a családban, tehét ne ebből éljenek.
És igen, én megemelném az ÁFÁ-t a villany, víz, gáz tekintetében, és közben egy tanulmány alapján kiszámolnám, hogy aki rendes SZJA-t fizet, annak ugyanannyi maradjon.
Közben meg elküldenék egy csomó embert az államigazgatásból. Igen, mindez lehetelen.
zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.05.15. 13:32:49
Van min. 1,5 millió bérből-fiezetásből élő, akinek a munkehelye vonja le az adót, így "mi" annyit adót fiezetünk amennyit kell. Se többet, se kevesebbet.
Aki most is csalja az adót, az ezután is fogja.
W Joe 2008.05.15. 13:33:34
Ehhez kell:
- megfizethető adók,járulékok,...
- nagy baj, ha lebukik
Most sokan úgy vélik, hogy szinte "rá vannak kényszerítve" a csalásra.
Don 2008.05.15. 13:34:57
Hosszabb tavon viszont elenkiti a gazdasagot, tobb munka jon ide, kevesebbet visznek kulfoldre, es egy ido utan a joval nagyobb GDP kevesebb szazaleka is tobb, mint a jelenlegi ertek.
Es elsore a nagy penztemetoket kellene rendbeszedni, pl. a mav-ot es az egeszsegugyet, utobbinal azt kellene elerni, hogy az adozo erdekelt legyen a fizetesben, ne a nagy kozosbe kelljen adni a penzt, hanem nyomonkovetheto legyen - igen, valamilyen biztositonak, persze valamilyen mukodokepes (nemet, holland) modellt atveve, nem az aktualis politikai 'elit' (foleg anyagi) erdekeit szolgalo helyi csodat alkotva.
gabcigirl 2008.05.15. 13:35:21
movhu 2008.05.15. 13:35:53
Tökéletesen igazad van amit írsz, tehát ne csaljon ő sem. De ma az országban mindenkinek van indoka, hogy ne fizesse be az adót, feketén dolgozzon, zsebbe kapja a fizetését, a nyaralását elszámolja költségként...mert neki ez kell a megélhetéshez.
Közben ezek a "megélhetési bűnözők" veszik az LCD TV-t, új autót, elrepülnek nyaralni, szórják a pénzt, vagy rosszabb esetben elisszák és elcigizik. Ez az általános mentalitás, miszerint másnak szabad, akkor nekem is, mert ez jár.
Így alakul ki lassan, hogy jár minden, a 25. havi nyugdíj is.
Másik találós kérdés, hogy egy 5 gyerekes család mennyi CSP+GYES-t kap, akkor is, ha soha nem dolgoztak legálisan életükben a szülők? (Természetesen adót sem fizettek soha)
movhu 2008.05.15. 13:37:25
Mennyi olyan ember van, akinek a csalás tényleg ÉLET-HALÁL kérdés, és nem cigizik, iszik és megpróbál hasonlítani a gazdag szomszédra, hanem a megélhetésre költi?
akárki 2008.05.15. 13:38:08
"Féljen a munkavállaló is feketén dolgozni."
Én jobban örülnék, ha a munkaadónak kellene rettegnie.
IS 2008.05.15. 13:41:48
nanemá 2008.05.15. 13:41:50
1. Az első és legfontosabb a hitelesség lenne (A jelenlegi hatalom ezzel rendelkezik a legkevésbé). Mégpedig, hogy ne az állami vagyon lenyúlásából milliárdossá váló és azóta is piti adóelkerülő vezetők mondják meg a népnek, hogy most meg kell húzni a nadrágszíjat.
2. Az állami kiadások drasztikus csökkentése
3. Adócsökkentés és a gazdaság felpörgetése, új munkahelyek létrehozása
4. Az adócsalók könyörtelen és kivétel nélküli megbűntetése, akár teljes vagyon elkobzással
5. A segélyek erőteljes visszafogása, illetve feltételhez kötése
movhu 2008.05.15. 13:44:18
~105.000 forintot, ami nagyjából azt jelenti, hogy két ember minimálbérből ennyit vinne haza. Tehát nagyon sokaknak megéri inkább észnélkül gyereket gyártani, mert akkor még mindig ott van, hogy melette felveszi a segélyt, és feketén dolgozik.
akárki 2008.05.15. 13:38:08
Én is szeretném, ha a munkavállaló is érdekelt lenne. Érdekes, hogy megélhetés ide vagy oda, de mióta bekeményítettek pl. a mezőgazdasági munkában, azóta a vidéki munkanélküliség ellenére ragaszkodnak a munkások ahhoz, hogy ki legyen töltve kiskönyv a bélyeggel.
akárki 2008.05.15. 13:44:29
Példamutatással kezdődik a gyemekek nevelése is, és nálunk még nagyon gyerekcipőben jár ez a nagy "demokrácia".
Az emberek pont azért tartják sikkesnek az adókerülést, mert a nagyok is ezt csinálják.
Egy tiszta utcán sokkal "nehezebb" eldobni a szemetet, mint egy koszoson.
De ha mindenhol azt látni, hogy aki neked meg akarja mondani mit csinálj és megfenyeget mindenféle hatósággal, az csinálja a legnagyobb "ügyességeket", akkor ne várjuk el az átlag embertől, hogy megváltozzon a mentalitása.
Kényszerítéssel nem sokra lehet menni, mindig lesz kiskapu.
Garry 2008.05.15. 13:45:20
Szerintem meg kellene szüntetni a készpénzt, csak elektornikus pénzt lehessen használni. Mindenki személy szerint "becsippezve", fasza überbiztonságos informatikai rendszer ( tudom ilyen nincs, de lehet közelíteni:) ) és akkor nyomon követhető minden anyagi mozgás, indoklással, bizonyítással, minden ami kell :)
Sőt, kormányra sem lenne szükség, csak egy bazi nagy számítógépre, ami intézi az országot :)
na, most megiszom a kupica utópiát :)
IS 2008.05.15. 13:45:21
Nanee 2008.05.15. 13:47:16
Szép apránként azért összejönne egy-két milliárdocska megtakarítás.
akárki 2008.05.15. 13:50:34
Majd ha én hozom a törvényeket, akkor én leszek az első, aki betartja, ne aggódj!
Egyébként ez szociálpszichológia, nem ki kezdje kérdése.
Mondj egy olyan példát, ahol a nép nevelte meg a vezetőit és nem guillotine-nal tette. :)
Nash vs. Keynes 2008.05.15. 13:51:57
Marcsi 2008.05.15. 13:53:09
Nash vs. Keynes 2008.05.15. 13:53:25
IS 2008.05.15. 13:53:31
a hitelességre meg Varga Mihály a portfolios interjúban nem mert egyetlen konkrét nevet se mondani, mert itt tartunk: ha a hatalmat úgy érted, hogy az összes párt, akkor egyetértek, mert a FIDESZ vezetői is soksokmilliós csalásokkal gazdagodnak.
@Garry: elsőként csak a könyveléseket kellene egyetlen zárt rendszerbe hozni: amit valaki költségnek könyvel, az valaki másnál bevétel kell, hogy legyen. infromatikailag nem nagy kunszt, egy bazi nagy gép, azon fut a program, és mindenki csak terminálról azt használja. az állam garantálja, hogy a mindenkori törvényeknek megfelelő a futó program, és el is fogadja szó nélkül, ami oda van könyvelove, mint hiteles.
Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2008.05.15. 13:53:56
S lehetne akkor vagyonosodási vizsgálat. De kőkemény büntetéssel. Akit meg elkapnak nincs többet vállalkozás se társas vállalkozásban részvétel. S nem pénzbüntetés. Hanem 3évtől kezdődő börtön!
etruszk 2008.05.15. 13:55:26
Tegyük fel, hogy az adócsökkentés mellett kidolgoznak egy olyan kényszerítő eljárást, ami biztosítja a nagyobb "adózási hajlandóságot", és az még jól is működik. Ebben az esetben később miért ne emelnék vissza az adókat a korábbi szintre, sőt akár az átmeneti csökkentést egyszerűen kihagyva csak a kényszerítő eljárás kidolgozásását tűznék ki célul? Szerintem éppen ezen dolgoznak..
akárki 2008.05.15. 13:56:16
Elég lenne, ha minden jövedelmet, legyen az bér, vagy nyereség, vagy bármi, kizárólag átutalással lehetne bonyolítani, és a bankok lejelentenék a bankszámlaforgalmat az apehnek, persze a tételek megnevezése nélkül, csak annyit, hogy honnan, hova, mennyi.
Nash vs. Keynes 2008.05.15. 13:57:49
IS 2008.05.15. 13:58:38
@Marcsi: az 1%-ról most olvastam, hogy 1+1, amennyit az emberek felajánlanak, mégannyit fog adni 2009-től az állam. ha a FIDESZ kerül hatalomra, természetesen ez az összeg ismét jóval több lesz.
Dr Kangörény 2008.05.15. 14:00:17
Csakhogy ehhez dolgozni kéne. És igen, a minimálbéren bejelentett embereket is cseszegetni kéne, no nem a szabolcsi takarítónőt, hanem pl. a budapesti mérnököt, ügyvédet, stb. Minden hónapban megy a bevallás az apeh-nek a kifizetett bérekről, a betöltött munkakörről, ezekből egy kezdő programozó 5 perc alatt le tudná kérdezni, hogy kiket kellene megfingatni.
Egyébként hiába csökkentenék az adókat, az igaz magyar vállalkozó annak örülne, hogy kevesebbet vesz el tőlük az állam, és egy fillérrel sem adna többet a dolgozóinak. Igaz, hogy a saját maga fogyasztása megnövekedne.
DArchAngel 2008.05.15. 14:00:39
Aztán az ilyen nagyban adócsalót leültetni lopásért (államtól lopott) és gondatlanságból elkövetett veszélyeztetésért (a hiányzó pénze miatt is szar a magyar egészségügy).
Kíváncsi vagyok, hogy ha elkezdenének szaporodni a leltartóztatások és a keményebb ítéletek, hányaknak jutna hirtelen eszébe egy kis plussz pénz, ami után adózni kellene...
IS 2008.05.15. 14:01:53
Nash vs. Keynes 2008.05.15. 14:03:38
akárki 2008.05.15. 14:05:53
25 év alatt felnő egy új genráció, aki még annál is éhesebb... :)
Egyébként függetlenül a pártállástól, a fityeszes és a maszopos lenyúlást ne hasonlítsuk össze, a fél világsajtó azon röhögött, amikor ov és gyf ellen egyszerre volt vagyonosodási vizsgálat, olyan szonten nagyságrendi eltérés volt a kettő között.
Mint ahogy a leggazdagabb 100-ban is csak maszopos van.
Soha nem is fog tudni a fityesz "egyenlíteni", már lemaradt róla.
IS 2008.05.15. 14:06:38
Nash vs. Keynes 2008.05.15. 14:07:45
Manyizga (törölt) 2008.05.15. 14:08:16
Jó lenne, ha a kedves politikusok ennek a szimpatikus dolognak a lényegét is elmagyaráznák az egyszerű embereknek, mert nagyon sok átlagpolgár azt hiszi, hogy ez egy ÚJABB adófajta, amit a családosoknak kell megfizetnie.
Már belefáradtam környezetemben ennek a magyarázatába... :)
nanemá 2008.05.15. 14:08:52
"2. az állami kiadások drasztikus csökkentése"
Itt nem a nyugdíjak csökkentésére gondoltam még véletlenül sem. Mindenki tudja, hogy ezer és ezer csatornán folynak el az állami pénzek. Pl. autópályaépítés. Illetve a térségben nálunk a legnagyobb a teljes államapparátusban dolgozók létszáma, illetve vannak feneketlen pénznyelő automaták pl. MÁV kettes alá szintű szolgáltatásokkal. Na ezzekkel kéne kezdeni valamit.
"5.A segélyek erőteljes visszafogása, illetve feltételhez kötése" Nem akartam nevesíteni a dolgot, de itt arra az 1 milliós népcsoportra gondolok, akiknek jogaik vannak, de kötelességeik nincsenek. Iskolába járáshoz és közmunkához kötném a segélyek kifizetését. De ez úgysem fog megtörténni, mert ez a népcsoport óriási létszámú, könnyen befolyásolható szavazót jelent. Könnyebb látszólag kiállni mellettük, mint valamit tenni azért, hogy beilleszkedjenek, tanuljanak, dolgozzanak. Szóval abszolút félreértettél.
ThufirHawat 2008.05.15. 14:09:09
Sajnos ez kell nekünk, mert a józan eszünkre nem tudunk hallgatni, tán azért, mert nincs is olyan sokunknak, kollektíven pedig bizonyítottan amőbák vagyunk.
Szóval javasolnám, hogy azonnal vonják be minden adócsaló vállalkozás vállakozási engedélyét (hasonlóan az ittas sofőrök jogsijához), zárolják a bankszámláikat, stb. amint a csalásra fényderül.
Állítson fel továbbám az apeh egy igazán ütőképes és nagylétszámú adó kommandót, akik mindezt képesek is végrehajtani.
Ennyi.
Mert megérdemeljük.
movhu 2008.05.15. 14:09:23
Dr Kangörény 2008.05.15. 14:10:01
A vagyonosodási vizsgálat is az volt, de nem azért, amit te írtál. gyurcsány ugyanis a 90-es évek elején lopta össze a vagyonát, orbán meg aktív politikusi pályája alatt. Az egyik szar, a másik fos.
akárki 2008.05.15. 14:10:16
Hardverkereskedelemben azért nem lehet kártyával fizetni, mert a nagyszerű magyar bankmaffia 3%-ot kér, aminél alig magasabb az árrés.
Átutalással mindenhol lehet fizetni.
Nyugaton persze kevesebbel is megelégszenek, de ott van ingyenes bankszámla is...
Dee 2008.05.15. 14:11:47
Ne legyen gázártámogatás? Van, aki egyedül él, éppen átlépi a támogatási határt, így a bére FELE megy csak a fűtésre télen. Nem két-háromszáz ezer, hanem két-háromszáz forint miatt. Másnak meg bagatell összeg a 40 ezres számla, és könnyedén lecsípi a 250 ezres béréből, maximum kevesebbet megy moziba. Ilyenkor mi a teendő? Ha valakinek nincs pénztartaléka, nem pattoghat, örülnie kell bármilyen munkának. Nem mondhat fel, emrt esetleg hónapokig nem kap munkát.
És még csidálkoznak, mennyien húzzák el a gáz kifizetését. Általában nem jókedvéből teszi ezt az ember...
Talán az a baj, hogy csak a felszínt karcolgatják a szakértők is. Látnak pár nagy halat, igazán pofátlan adócsalót, és fel sem fogják, sokan mennyire nyomorognak, arra a néhány emberre méreteznek minden intézkedést.
akárki 2008.05.15. 14:12:17
Nincs értelme vitatkozzni, mert tényeket nem írsz, külföldi sajtót meg nem olvasol.
tolvajpolitikusok 2008.05.15. 14:14:42
EZEK MINDENT ELLOPNAK, MIKÖZBEN ELSZEGÉNYÍIK A NÉPET.
KÖTÉLRE VELÜK!
DArchAngel 2008.05.15. 14:15:00
pontosan, ez a nép csak az ostorból ért!
Lehet rendőrállamot emlegetni, meg fujjolni, de itt önkéntesen nagyon kevés ember vállal plussz terheket.
fiatalnyugdijas 2008.05.15. 14:16:48
gyurcsanyvege.gun.hu
movhu 2008.05.15. 14:17:07
Vannak vidéki rokonaim, aki ugyanezt mondták, és jártak feketén kapálni. A környékben a munkaügyi ellenőrzés kétszer lebuktatott egy csoportot, a dolgozókat is megvágták 50-50E forintra. Rohadt kegyetlen dolog, de azóta ott verné fel a gaz a földjét annak, aki feketén akarja őket dolgoztatni, mindenki kéri a bélyeget a kiskönyvébe, addig rá se néz a kapára.
A gázártámogatás meg úgy sem tartható. Ennyi erővel mindenre kellene állami támogatás. Ha most bevezetnéd a tejre, kenyérre, húsra, akkor 2 év múlva arról is ugyanezt mondanák. Eleve hiba volt bevezetni és a célja csupán látszatintézkedés volt.
Dr Kangörény 2008.05.15. 14:20:08
Mellesleg te milyen tényeket írtál és mit szeretnél tőlem tényként hallani?
Szerinted csak maszoposok vannak a leggazdagabb 100-ban, szerintem nem. A gyurcsány-orbán lopások közötti különbséget pedig leírtam, az tény, tény az is, hogy gy többet lopott, de tény az is, hogy o aktív politikusként.
Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2008.05.15. 14:25:30
Mért nem arra, hogy náladhagyja a lét?
Mert így manipulálható vagy. Mindenkit a bankhitelek béklyójába kényszerítve.
Jacques de Molay 2008.05.15. 14:25:59
Pl. Németországban ajánlott fizetés-kategóriák vannak, amitől nem nagyon térnek el a cégek. De ott leírhatod az autódat, stb., mint magánszemély.
Szóval a kérdés sokkal összetettebb, mint gondolnánk.
akárki 2008.05.15. 14:27:18
Az igaz, hogy gyf nem volt "aktív" politikus, de a politikához igencsak közel állt már serdülő korában is.
A maszop meg már megalakulásánál elkezdte a lenyúlást, amikor egy elegáns mozdulattal átemelte az állampárt vagyonát a saját "kasszájába", magyarul állami tulajdont lopott.
Dezsőjóska 2008.05.15. 14:30:39
Athlay 2008.05.15. 14:36:23
Éppen ezért kell elvenni előtte az összes ingyenélőtől azt a sok pénzt, amit most a mi zsebünkből szívnak el. Ál-rokkantak, korkedvezményes nyuggerek, megélhetési gyerekgyárosok, lusta semmirekellő vasutasok és még sorolhatnám.
Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2008.05.15. 14:38:17
lyukrafutó 2008.05.15. 14:44:38
azért hogy ne így legyen működik majd 3 minisztérium x tanácsadó, szakértő és egy "hozzáértő" emberke
őket minek fizetjük, ha még most sem tudjuk hogy az adócsökkentés jó-e vagy rossz?
Andor 2008.05.15. 14:47:35
Nem tökmindegy, hogy melyik pojáca lopott többet?
Nem gondoljátok komolyan, hogy aki kevesebbet lop, az nem annyira erkölcstelen. Nem a nagyságrendi különbség teszi röhejessé a vagyonosodási vizsgálatokat, hanem ez az álszent összhasonlítgatás. A kevesebbet lopó szvsz pont ugyanakkora gazember, csak ügyetlenebb.
Dezsőjóska 2008.05.15. 14:52:39
Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2008.05.15. 14:52:45
Isalnder 2008.05.15. 14:56:54
Itthon minden ar EU-s ha nem haladja mar meg is azt, a fizetes meg kevesebb mint annak a negyede... innentol az hogy valaki adozas elol probal kibujni leginkabb letkerdes kategoria es ezert is ossznepi jatek. Attol hogy szorosabbra vesszuk az adoellenorzest es fejvesztes terhevel riogatjuk az embereket, a marha sok befizetett adonk tovabbra is szetfolyik az allam kezeben! Allitom itthon beadhatnank a teljes fizetesunket akkor sem lenne valtozas!! 0,5 millas weboldal 120 millaert, soroljam meg? Pedig ez a legkisebb tetel!! Mi mehet komoly beruhazasok eseten itt??? Budapesten kozlekedo 5 millan feluli autok 90%-a a mi adonkbol van (nem, nincs ennyi CEO meg maffiozo) az ilyen atyambatyam csusztatasokon keresztul, sose senki sem probalja meg felmerni sem micsoda szinten megy allami szinten a mutyi es mennyi penz folyik emberek zsebebe, amibol annyit latunk hogy hatalmas adoterhek mellett a MINIMALIS allami szerepkor is alig van fenntartva!
Kina kellene ide, eloszor az ilyen allamkincstarbol kiadasi "csalok" halalbuntetese, aztan a pornep. Hirtelen kiderulne hogy pozitivban is tud lenni az a merleg!!! Eleg lenne az adonk mindenre...!
Muad'Dib 2008.05.15. 15:01:01
És itt jön a legnagyobb baj. Ugyanis innentől kezdve jöhet a szöveg, hogy te mit pofázol erkölcsről, hiszen te is lopsz. Látni kell, hogy a magyar politikai elitnek ez a helyzet egy főnyeremény ,mivel az erkölcsi felelősségrevonás szinte lehetetlen, mert mindenki tudja, hogy te is élsz valamiből, szinte biztos, hogy valami minimális sumákolás van. Isemerjük ezt jól, mindig ez a módszer, olyan helyzetben tartani a társadalmat, ahol nem tudja megőrizni az erkölcsi tartását az sem aki pedig szeretné (mivel családot ő is el akarja tartani), innentől kezdve pedig a legnagyobb görény tolvaj is arra hivatkozik, hogy dehát tudom ám, hogy te is sumákolsz. Ez itt az óriási probléma. Ezért lophat el szinte mindent az elitünk.
rivel 2008.05.15. 15:01:33
"nem tárhatjuk szét a kezünket sok százmilliós plusz hiány esetén, hogy „hát, ez sem jött be”."
Tipikus magyar mentalitas: MIT, MIERT, NEM TUDUNK megcsinalni. Megmagyarazzuk, ahelyett, hogy vennek a a faradsagot es belevagnank. Hany orszagban van egy egykulcsos adorendszer korulottunk, amely joreszt a felsobb kulcsok csokkentesevel jott letre ? Szlovakia ? GDP novekedes mennyi naluk ? Ja 10% felett. nalunk mennyi? Micsoda? 0.8% csak ? Ja, hogy ok mar jovore vezetik be az euro-t, nem megalazo ?
Nem jo pelda USA, hiszen a federal income tax 17% + a state tax a legtobb allamban nem eri el az 5%-ot se, azaz 22%, plusz egyebe koltsegekkel egyutt nem eri el a 25%-ot es most jovval az atlag feletti kereset megadoztatasarol beszelek.
Miert kell progressziv gazartamogatasi rendszer ? Miert az atlagbert megkeresok es bejelentokre engedjuk ra a 70%-os emelest?
Szerintem radikalis adocsokkented plusz a tarsadalommal kotott szerzodes lehet a megoldas. A kemeny buntetesek nem mindig jelentene visszatarto erot, de egy kelloen alacsony adokulcs a megfelelo reformokkal motivalo lehet.
rivel
Dezsőjóska 2008.05.15. 15:03:38
A korrupció kb a GDP 30%-ába kerül ma magyarországon. Miből milliárdos az összes vezető politikus, mit gondolsz?:)
Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2008.05.15. 15:07:30
Mindig jön mindenki a miért nem megy. Miért nem lehet.
Lófaszt! Az összes régi közgazdaságtanon felnőtt féleszü közgazdászt a Dunába! Ha ennyire okosak miért nem él itthon egy Közgazdász Nobel díjasunk sem???
abandi 2008.05.15. 15:09:14
hattyú 2008.05.15. 15:16:11
DArchAngel 2008.05.15. 15:22:35
Ezért kell pártatlan, korrupciómentes APEH. Na, hogy ezt hogy kellene csinálni, az jó kérdés.
Faby 2008.05.15. 15:35:14
Az biztos, hogy hosszútávon nem sokáig tartható ez a magas elvonási színt, ezzel az ország a saját versenyképességét teszi/tette tönkre.
Kérdés, hogy van-e annyi tartalék, hogy egy adócsökkentés bevétel csökkentő hatásait átvészelje a költségvetés. (szerintem nincs, tehát először ezt a tartalékot kell/ene/ létrehozni, és utánna jöhetne az adócsökkentés)
Adóelkerülés
10+ éve dolgozom, a fősuli után egyből el tudtam helyezkedni mérnökként. Rendesen bejelentve, szabályosan dolgozom alakalmazottként, ha akarnám sem tudnám elcsalni az adót, ugyanis azt meg sem kapom, a cég levonja, és fizeti is be. Éppen ezért van egekben a vérnyomásom, amikor látom, hogy a brutto bérem felét! meg sem kapom, megy a nagy állami közösbe.
Mivel tudom, hogy 10+ éve mennyit "fizetek" be a közösbe, rohadtul bosszant, amikor nem kapom meg ennek az ellenértékét: egészségügy, úthálózat állapota stb.
Valahogy rendbe kellene tenni azt a kérdést, hogy meglegyen a befizetett pénz (járulékok) ellenértéke; jelenleg ez nincs meg. Akár magánbiztosítók, akár állami TB, de igenis legyen meg, hogy mit kapok a befizetett pénzemért, és dönthessem el, hogy akarok-e fizetni esetleg többet, de akkor legyen is meg az ellenértéke, kapjam meg azt az ellátást, amiért fizetek.
Büntetések visszatartó ereje
Családi példán keresztül: édesapám egyéni vállalkozó volt jópár éve az építőiparban, rá volt kényszerülve, hogy csaljon. (ma már nyugdíjas; mondjuk az is megérne egy misét, hogy egy végigdolgozott élet után hogyan, milyen feltételekkel mehetett el nyugdíjba 62! évesen) Belekerült egy olyan ördögi körbe, hogy a végén amiatt kellett elcsalnia az adót stb, hogy a korábbi stikliket valamilyen szinten el tudja simítani. A vége az lett, hogy lecsapott az APEH, ráment a családi ház, a kocsi és a szüleim házassága is. Az utolsó fillérig behajtották rajta a tartozását, nem volt apelláta. Ő (és rajta keresztül én is) egy életre megtanulta, hogy bizony az adót be kell fizetni.
A szépséghiba az, hogy aki általában a fővállalkozó volt, tehát tulképpen foglalkoztatta, de csak alvállalkozóként, az a mai napig büntetlenül csinálhatja a stiklieit, mert nagyban űzi a dolgot, illetve a megfelelő helyen vannak kapcsolatai, pl APEH ellenőrzést soha az életben nem látott!
Azt mondom, sújtson le a szigor, de akkor egyformán mindenkire! Kezdjék a milliárdos képviselőkkel és cimboráikkal, meg a számla nélküli költségtérítéseikkel.
movhu 2008.05.15. 15:36:23
Mint minden dolgoban úgy általában. Az elmúlt években mindenki csak arra hajtott, hogy jól jöjjön ki a választásokból, miközben mindeki tudja, hogy az igazi átütő és értelmes reformok népszerűtlenek. Abbból jött ki bajszos barátunk rosszul.
ambbay 2008.05.15. 15:40:44
Pont ez lenne a lényeg. Viselhetô közterhek mellett az adókerülôket kemény eszközökkel kellene büntetni. Az 50% körüli adóbirság nem az. Valakit elkapnak adócsalásért, igenis dugják börtönbe, mint az USA-ban. Ha már ugye mindenben az amerikaiakat majmoljuk.
régimódi 2008.05.15. 15:58:41
Én munkáltató vagyok 18 éve. Tevékenységünk jellegéből adódóan semmi készpénzforgalmunk nincs, tehát transzparens a pénzmozgásunk.
Nézzünk egy munkatársat (alkalmazott), akinek 120 EHUF nettó a jövedelme. Ennek a kifizetéséhez meg kell termelnie cca 265 EHUF-t havonta. Ekkor még egy fillér nyeresége nincs a cégnek, nincs fedezet a rezsiköltségre, fejlesztésre, de még a kötelező védőitalra se. Mivel az általa használt eszközök, gépek kb 1 MHUF beruházást igényeltek, és kb 2 év alatt amortizálódnak (persze mi tovább használjuk őket) én, mint vállalkozó azt szeretném, ha ez az emberem 2 év alatt megtermelne 8830 EHUF-t - igen, mivel mohó vagyok, az általam előre megfinanszírozott 1 MFt-nyi beruházásra ráterveztem a megtérülést valamint évi 10 % nyereséget. (És bónuszként maradt egy amortizálódott gépem)
Azt is vegyük hozzá, hogy a befolyó pénz feletti 20 % Áfát már befizettük és természetesen azt is, hogy amikor ő elkölti a fizetését magáncélra szintén befizet 16.67 % Áfát.
Kérem, számolják ki, hogy egy ilyen nagyon egyszerű szituációban mennyit keresnek a folyamat szereplői ez alatt a két év alatt:1 Én, mint munkaadó 200 HUF+1 db használt gép, 2. a munkavállaló 2 880 000 HUF, 3. az államkincstár 4 752 000 HUF3 a munkavállaló vásárlásainak 16,67 %-a, azaz cca. 5 152 000 HUF. És ne mondjam, hogy évvégén ismét megjelenik mindannyiunk bumfordi üzlettársa, és még felmarkol egy kis lét, mint Társasági nyereségadó.
Szóval, fantáziálhatnak itt szigorról, amíg egyszer - csak egyszer - ki nem próbálják, hogy a maguk urai lesznek, aztán beülnek (pontosabban beállnak, mert szék még nincs) egy üres irodába és elhatározzák, hogy ugyanannyit fognak keresni szintén tisztességesen, mint alkalmazottként.
Utána jöhet a szigor.
És a fő témához:
1.) költségvetési hiányhoz - nekünk, alattvalóknak - semmi közünk. Szerintem a hatalomiparosok fő bűne nem a mohóságuk, hanem az, hogy baromira nem értenek ahhoz, amire küldetésük van. Nehogymá egy multi cégnél előfordulhasson, hogy ugyanaz a néhány száz ember másfél évtized alatt leamortizálja a céget!
2.) Nem egyszerre kéne megoldani az összes problémát, hanem súlyponti területek működőképességét, hatékonyságát kéne elősegíteni. Pl. bérköltségek csökkentése - új munkahely teremtés esetén. (Most ne jöjjön senki a Startkártyás maszlaggal, egyrészt a kedvezmény mértéke miatt, másrészt az iskolákból kikerülő frissek élet- és szakmai tapasztalatlansága miatt)
Na, bocs, nem akarnám elrontani kicsi szellemi játékukat, de tegyünk már különbséget a hatalomiparosok - meg a holdudvar vállalkozói köreik - és pl. egy vidéki víz-gáz szerelő kisiparos között, aki 5-6 ezer forintos tételekből teremti elő a család havi betevőjét...
rivel 2008.05.15. 16:06:45
Igen, de nem bunthetheted meg oket kemenyen, ami a rendszer arra motivalja oket, hogy csaljanak. Eloszor meg kell teremteni a kornyezetet, ami osztonzi oket a becsuletes adozasra, es ezt lehet adocsokkentessel.
90 ota senki nem vette a faradsagot, hogy ne azzon morfordirozzon, hogy mi lesz, ha nem jon be ? Igy mindenki adot emelt, ami ugye kontraproduktiv, meg jobban osztonzi az embereket, hogy ne adozzanak. Raadasul pont az aktivakat, akik eltartjak az orszagot es pont azt a 20%ot aki a legnagyobb adofizeto, hiszen ok fizetik osszes befolyt ado 80%-at, nem a minimalberesek (felreertes ne essek, van aki tenyleg minimalbert keress, de sokan csak papiron).
Kozben a szomszedaink huznak el mellettunk, mert ok felismertek, hogy radikilisan (tehat nem 1-2%-ot) kell adot csokkenteni, es nem csak SZJA-t. Jottek is hozzajuk kulfoldi befeketetok szep szammal, gazdasaguk tenyleg duborog:). Mi pedig veluk versenyzunk, hogy ide is jojjenek meg, a meglevok pedig maradjanak. Ha igy megy tovabb nem tudom pl. az Audi mikor tolja at magat Szlovakiaba ezzel is milliardokat sporolva, ami enyhen megzakkantana a magyar koltsegvetest, hiszen az Audi a legnagyobb exportorunk.
rivel
régimódi 2008.05.15. 16:15:58
Exe 2008.05.15. 16:19:18
Ezenfelül apeh hozzáállás: olcsóbb és egyszerűbb az után menni, aki befizet valamit. Aki semmit sem, azt nehéz utolérni, és szemmel láthatóan nem is próbálják. Tehát az apehnak fontosabb az adott esetben alkalmazotti befizetetlen 5ezer forint, mint az hogy máshol milliók landolnak zsebben.
Akárhogy nézzük, bejelentett fizetésért dolgozni rossz.
Perillustris 2008.05.15. 23:10:19
Van még kérdés?
Registry 2008.05.15. 23:43:24
A jelenlegi magas adó és járulékszint mellett egyre többen érzik úgy, hogy a befizetendő összeg nem áll arányban az állam által nyújtott "szolgáltatásokkal". Lassan felnő egy olyan generáció, amely természetesnek és szükségesnek tekinti a csalást de legalábbis a kiskapuk keresését. Ezeket az embereket később - egy esetleges radikális adó/járulékcsökkentés után - már nehéz lesz visszaszoktatni a jogos társadalmi kötelezettségvállalásra.
bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.05.16. 01:11:01
Bit Rot 2008.05.16. 17:06:33
Eszméletlen szintű a korrupció, az autópálya és a biciklitender, buszbeszerzés csak a jéghegy csúcsa, ez utóbbiak a kispályások, az autópálya pedig a látható (+30% nyugathoz képest).
Nem adóemelés kell, hanem szétcsapni a tolvaj közszférában!
fakalap 2008.05.28. 08:09:10
EVA?!