Oktatási csődtömeg
2008.05.09. 11:30
Az érettségik kapcsán megint rá kellet hogy jöjjön a vezetés, hogy komoly gondok vannak alapkoncepciókkal a mai oktatásban. Elő kellett vennem korábbi írásomat a felsőoktatásról, hogy sikerüljön megvalósítanom azt az igyekezetemet, hogy nem bocsátkozom önismétlésbe. Ennek oka egyszerűen az, hogy az oktatással kapcsolatos problémákról lassan évek óta ugyanazokat lehet megírni. A mostani érettségivel kapcsolatos problémákra történő reagálás viszont megmutatja, hogy amiként minden más területen, itt is komoly gondolkodásbeli akadályai vannak a valódi reformoknak. Mi is a probléma az érettségivel és amúgy az egész magyar oktatással?
Összefoglalva mondhatnánk, hogy a színvonal és az irány. Mindkettő annyira rossz, hogy leginkább ahhoz tudnánk hasonlítani, mintha Amerika felfedezői nem csak rossz irányba keresték volna Indiát, de még tették volna ezt egy kis mentőcsónakkal. Helyzet szerencsésen végződött, felfedeztek egy új földrészt, amit aztán lehet nem is ők fedeztek fel először. A magyar oktatás hasonló módon hazárdírozik, és kísérletezik az itt lakó emberanyagon. Elindítja valamerre, hátha talál ott valamit, csak éppen évtizedek óta nem történik más, mint az értelmetlen bolyongás ezen a hatalmas tengeren. Itt van az érettségi esete. Egyrészt az alapszintű érettségi értelmetlenül alacsony szintű lett. Aki nem tudná, az most kapaszkodjon meg, az egyik kérdés ez volt: "Ha fél kilogramm narancs 75 forintba kerül, hány kilogrammot tudunk venni 300 forintért?" Ezt a kérdést a gyakorlott piacjáró Mari néni is csuklóból vágja 2 elemivel, mert ő akkor sajnos csak ennyit tudott járni. Azt most hagyjuk is, hogy néha én is szívesen vennék fél kilogramm finom narancsot 75 forintért. Igaz, a narancs valódi árával számolva már talán ezres nagyságrendű számokkal lett volna a számítás, és az megfeküdte volna egyesek gyomrát. Nem is csoda, hogy ilyen szintű feladatok mellett a diákok nagy részének esze ágában sincs emeltszintű érettségit írni, hogy jóval rosszabb eredmény produkáljon, sokkal nagyobb felkészülési teljesítménnyel. Így ebben az évben is tovább csökkent az azt választók száma, mindössze 3200-an írtak ilyet matematikából. Mivel a többi fronton sem jobb a helyzet, ezért méltán beszélnek sokan a rendszer bukásáról. A meglepő ebben az, hogy sokan kényszerintézkedésekkel akarják tovább életben tartani ez emelt szintű érettségit. Abban látják a problémát, hogy a felsőoktatási intézmények nem követelik meg ezt a továbbtanuláshoz, így sokan nem is ezt választják. Ezért a javaslatok között szerepel az is, hogy kötelezővé tegyék ezt a továbbtanuláshoz. Magyarán a bukott falhoz adnának egy támaszt, hátha húzza még egy ideig a kidőlő épületoldal.
Az igazság viszont az, hogy az egész rendszerre semmi szükség. Az érettségi az valahol egy általános műveltségi szintet mutatna meg, egy tanulási korszak végén. Elvileg ez arra volna jó, hogy az illető bizonyítsa, tovább léphet a tanulás rengetegében, ha akar. Aki pedig akar, annak legyen lehetősége arra, hogy felvételin bizonyítsa be azt, hogy ő alkalmas arra, hogy az adott intézmény falain belül folytassa tanulmányait. Azaz kezeljük elkülönülten a dolgot, legyen az érettségi az érettségi, a továbbtanulás meg továbbtanulás. Annál is inkább érdekes ez, mert az iskolák egyre inkább távol érzik maguktól az államilag megszabott feltételrendszereket. Már középiskolai szinten is kezd megkopni a központi felvételi renoméja, sok iskola ettől független feladatsorokat állít össze, és íratja meg a diákokkal ugyanazokból a tárgyakból a saját felvételijét. Ugyanis, maguk a felvételi vizsgák központi szinten nem biztos, hogy arról adnak tanúbizonyságot, amiről az adott iskola kapni szeretne. Ugyanez igaz felsőoktatási szinten is. Hiába az emelt szintű érettségi esetlegesen felvételi vizsga kiváltó volta, ha az nem azt a szegmensét méri fel a tudásnak, amit az ottani oktatók már készen akarnak kapni a következő szeptemberben. A kísérlet megbukott, ideje volna teljesen új sémákban gondolkozni.
Ezekbe az új sémákba beletartozna az, hogy végre elfelejtjük azt, ami évtizedek óta nem működik, miszerint arra mutogatunk, hogy milyen nagy szakembereket adtunk a világnak. Mai oktatási rendszerünk tele van drága és felesleges sallangokkal, főleg a szakmai képzések terültén. Nemrégiben az iparkamarák is panaszkodtak amiatt, hogy a munkaügyi központok által támogatott képzések egy része is olyan, ami 2 éve értelmetlen bemagolós tudás mellett semmi gyakorlati értékkel nem rendelkezik. Globálisan tekintve tehát az oktatást, ma Magyarországon úgy néz ki a dolog, hogy igény van bizonyos szakmákra, azon belül bizonyos szaktudásra. Helyette azonban más szakmákat tanítunk, és azon belül is nem azt, amit kellene. A hozzáállás a változáshoz viszont az, mint az emelet szintű érettséginél. Hogyan is lehetne szabályváltozásokkal megoldani, hogy ne kelljen változtatni az életképtelen rendszeren, és miként maradhatna meg az orvosi egyetemen a fémforgácsolást oktató docens állás, holott arra nincs is szükség.(Direkt nem valós példát vette – remélem – de ilyen szintű dolgok vannak az oktatásban) Felejtsük már el, hogy mire lehet ráfogni, hogy majd szükség lesz rá az adott szakmában. Itt lenne az ideje, hogy nagyon gyorsan kimondjuk, hogy változásokra van szükség, milyen tudásra van szükség, és igen, ezt mondják meg azok, akik majd foglalkoztatni fogják ezeket a személyeket. Nem kötelező érvénnyel, de meg lehetne kérdezni a tantárgytematikák alapján a potenciális foglalkoztatókat, hogy ők mit látnak az adott szintű – szakmunkás, technikus, diplomás – képzésben feleslegesnek, és mit hiányolnak belőle, és össze is állhatna egyfajta új, a gazdaságot élénkítő rendszer.
Ma még nem itt tartunk, hanem erősítjük az omladozó falakat, és ha megbukik egy rendszer az embereknél, mint az emeltszintű érettségi, akkor azt keressük, miként lehetne kiütni a fibrillációból. Holott egészen új doldokban kellene gondolkozni, és el kellene ismerni, hogy az ország egyik motorja - az oktatás - betegeskedik, és sürgősen komoly kezelésre szorulna. Amíg marad viszont a rossz rendszer támogatása, addig nem várhatunk ezen a terülten erősödést. Hamarosan egy olyan országban élünk, ahol a péknek is emelt szintű érettségije lesz, kapásból megmondja, hogy hol van Kuala Lumpur, Excel táblázatból fejti ki nekünk, hogy mi a világgazdaság fő problémája. Csak egyet nem tud. Kenyeret sütni, mert annak megtanulására már nem jutott idő a mai rendszerben.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Johnny336 2008.05.09. 11:52:39
Volt, akinek jutott 6-8 év, de ők is belebuktak a dolgokba. Vagy rosszul kezdték végigvinni a dolgokat, vagy nem hagyták nekik (ezt ne firtassuk, nem lényeges a probléma megoldás szempontjából). Tipikus hozzáállás, hogy adunk a szarnak még egy pofont.
Remélem első vagyok :)
Prophet 2008.05.09. 12:35:07
lupi 2008.05.09. 12:58:05
smartdrive 2008.05.09. 12:58:47
nevetőharmadik 2008.05.09. 13:17:48
Ne nevettess. A többségnek fingja sem lesz róla, hogy hol van Kuala Lumpur, sőt, hogy eszik-e agy isszák. Excel táblázatban egy mezőbe fog beszúrni 2 és fél oldal hivatalos levelet, és még a saját hitelügyeit sem látja majd át.
Ja, persze kenyeret ugyanúgy nem fog tudni sütni.
Ear 2008.05.09. 13:18:28
Ön szerint helyes, hogy a mostani érettségiken a készségek és képességek felmérését helyezik előtérbe a lexikális tudás számonkérésével szemben?
Szavazás: wita.hu/index.php?show=wita&wita=36
Destroy 2008.05.09. 13:18:40
Középiskolában is jobban rá kellene menni arra, hogy aki ott be szeretné fejezni, az is hasznos tagja legyen a társadalomnak. De saját szakmámból tudom(info), hogy elavult dolgokat oktatnak, mert ehhez ért a tanár.
Dekatlon 2008.05.09. 13:25:41
Szerintem nem a kötelezővé tétel, hanem a pontokban kifejezett megbecsülésének emelése lehetne a megoldás. Érjen bazisok pontot, annyira sokat, hogy egy gyege 2-es emelt szintű érjen többet mint a maxpontos sima. Akkor többen fogják válaszani.
Atari 2008.05.09. 13:30:55
(Nekem egyébként ilyen volt az érettségi-felvételi anno.)
movhu 2008.05.09. 13:35:41
Én majdnem 5-ösre érettségiztem fizikából, erős 4-es lett. Engem akkor pontok alapján vettek fel a fősulira. Az osztálytársam egyben írta a fizika érettségit a felvételivel. 2-est kapott, de felvették. Ő a rendes érettségit lazán 5-ösre írta volna...arról ne is beszéljünk, hogy a felvételin én sem 4-est írok.
Legyen érettségi, és legen felvételi. Az iskola önállóan írjon feladatsort a tanárokkal, és az alapján döntse el ő, mit kell tudni. Lehet van olyan suli, ami például fizikából inkább a mechanikára, más meg az elektronikára helyezné a nagsúlyt, mert az a profilja. Nagyobb mozgástér.
langi 2008.05.09. 13:39:47
GerzSonka · http://gerzsonka.wordpress.com 2008.05.09. 13:45:33
Mi a foiskolan igazabol nem tanultunk _semmit_! Na jo, lehet, hogy ez egy kicsit eros kifejezes, de amikor elkezdtem foallasban dolgozni, naponta jottek a wtf dolgok, mert kozom nem lett volna egy-ket dologhoz, ha nem vagyok jo baratsagban a google-lal. Altalaban az egyetem(ek)en is sokszor problema, hogy az oktato nem tudast kivan atadni, hanem azon kiserletezik, hogy 200 emberbol milyen modszerrel tudja a legtobbet megbuktatni. Ezzel csak az a baj, hogy sokszor elofordul, hogy azokat szuri ki, akik magat a szakmat komolyan gondolnak, csak adott targybol a kovetelmenyeket nem tudjak teljesiteni!
kardinálispinty 2008.05.09. 13:46:36
béla 2008.05.09. 13:46:48
Dekatlon 2008.05.09. 13:48:07
Rosszul sülhet el amit javasolsz, mert 1. az egyetemek/főiskolák nagyon nem tudják a középiskolák nyújtotta képzettséget, 2. a saját elvárásaik nem feltétlenül kompatibilisek semmivel.
Tehát az egyszeri gyerek, aki 3 egyetemet jelölt meg matek-fizika, matek-fizika és matek-info felvételi tárgyakkal, az
érettségizzen, majd azon melegében írjon 3 különböző matek felvételit 3 egyetemre, aztán 2 fizikát meg egy infót.
kardinálispinty 2008.05.09. 13:49:20
Neduddki 2008.05.09. 13:53:26
movhu 2008.05.09. 13:54:24
A feladat csak része volt a gondolatmenetnek. A lényeg, amit ki akartam emelni, hogy megint toporzékolunk egyhelyben hosszú évek óta, és most is csak azt nézzük, hogy mit lehetne még támasztani az összedőlt épületen.
Dekatlon 2008.05.09. 13:48:07
"az egyetemek/főiskolák nagyon nem tudják a középiskolák nyújtotta képzettséget"
Kár, nagy kár. A középiskolának egy standardet azért hozni kellene.
"a saját elvárásaik nem feltétlenül kompatibilisek semmivel"
Igen, sok lecserélendő tanár és struktúra van, ezt mondom én is :) Tehát ez csak párhuzamosan történhet meg.
"azon melegében írjon 3 különböző matek felvételit 3 egyetemre, aztán 2 fizikát meg egy infót"
Van köztes megoldás is. Budapesten több, különböző kerületben működő középiskola, aminek a profilja hasonló, közösen dolgozott ki felvételi lapot, és bármelyik iskolában megírhattad, és elfogadták. De igen, adott esetben jöhet úgy ki, hogy ennyit kell írni. Az OM kidolgozhatná a rendszert, hogy a diák oda is érjen mindegyikre. És valljuk meg, ha nem a lexikális tudásra hajtanak, akkor túl sokat nem lehet(kell) tanulni egy matek vagy egy info felvételire.
langi 2008.05.09. 13:59:00
Nem kettes lett volna az! A vektorgeometriás és a logaritmusos nem ment volna neki csak. A magyarról meg ne is beszéljünk!
daGegen 2008.05.09. 14:00:51
Az egyetemen a 90-es evek vegen meg a hetvenes evekben irodott konyvekbol tanultunk. Mindezt muszaki targybol. Ha meg megkerdeztuk a tanart vmi ujabb muszaki csodarol, csak azt tudta megmondani, hogy esetleg melyik tanszeken lehet erdeklodni. Tehat az oktatas szinvonala sokszor - tisztelet a kiveteleknek - mar itt megbukik. A tanaroknak is kovetniuk kene a valtozasokat es frissiteni a tudasukat. Mert igen nagy a felelosseguk abban, hogy a diakjaik egy nemzetkozi mercen hol allnak. ES inkabb az egyetemek es foskolak feladata lenne felmerni a piaci iegenyeket. Tehat ok lehetnenek valahol egy szakmai kapocs a piac es a donteshozok kozott.
ZT 2008.05.09. 14:02:40
Gáz gizi 2008.05.09. 14:08:51
ÖSszefoglalva: a jelenleg jogszabályokat hozókat a fenti gondok cseppet sem zavarják és nem is fogják, amíg erről ők irányíthatnak. Ha hoznak néhány látszat döntést, a lényegen nem változtat. Hiába minden érdekképviseleti javaslat. Lásd szakközépiskola: most gyermekmunka miatt nem lehet szakmát 16? év alatt tanítani, hanem az általános képzés után 1 év célzott gyakorlat. Varrónő ismerősöm szerint nem lehet 1 év alatt ezt a szakmát megtanulni, amit korábban 3 évig gyakoroltak! De bármi mással is igy van
movhu 2008.05.09. 14:10:47
E mellé már alig fér be választható, ezért abból meg szépen kiválsztják a gyógytárgyakat, mint a vallástörténet pl.
És a SOTE és SOTE-EFK intézményekben még nem is rossz a helyzet annyira, csak erre van most éppen jó rálátásom.
Farkas Dániel egy. hallgató 2008.05.09. 14:22:40
Elnézve az idei érettségiket, nem csak a matek közép volt ratyi, hanem az emelt is. Érdekes megnézni, miket írtak az Origo fórumába a matekérettségivel kapcsolatban: pl. a nulla pozitív egész szám, nem tudták, hogy 0,2=1/5=20%... és még sírtak is, milyen nehéz volt.
Egyébként én magam kiábrándultam az egyetemből, de nagyon. Legalábbis itthon, Magyarországon. Lehet be se fejezem. Olyanuk jutnak át a vizsgán, akik agyi 0-k.
Kreisz Zsolt 2008.05.09. 14:30:50
Most csak 1-2 példát szeretnék mondani:
régi érettségit írtam még a legutolsó évfolyamban, akik írhattak olyat, és ha vki megnézi az érettségi bizonyítványomat, akkor azt fogja látni, hogy egyedül a német nyelv lett 4-es, minden más 5-ös lett. Ez olyannyira nem tükrözi az onnan hozott tudást, hogy mai napig a németem a legerősebb tudásom szinte, és emellé a 4-es mellé kaptam egy felsőfokú nyelvvizsgát.
És bemegyek most a főiskolán megírni egy lóf*** tantárgyat, kapok rá egy 5-öst, majd pedig megírok egy olyat, amire 2 hétig tanultam, és 3x megvágnak belőle. És utána mégis az lesz a legerősebb tudás, amiből 3x megvágtak.
Szóval hogy is van ez?!
huncros 2008.05.09. 14:32:10
A másik, h az nagyon jó, h nem kell mindenhol külön-külön felvételizni, központi van, mert a diáknak is könnyebb, meg a felsőoktatási intézményeket is össze lehet így hasonlítani, és a protekció is kevésbé érvényesül. Csak nem mindenhova pont ugyanaz kell, nonszensz egy leendő biokémikussal ugyanazt a matek felvételit íratni, mint egy mérnökkel vagy matematikussal. A francia példa jónak néz ki ebben: központi felvételi van a tárgyakból, de csoportosan, azaz van pl. egy rakat mérnök egyetem, ezekre pedig ~7-8 fajta felvételi, az egyetem erősségétől és a képzés irányától függően (a Polytechniqnek van asszem külön, az azonos irányú képzést adó elitek együtt együtt - Centrale, Normale, Mines..-, vannak a közepesek, és a futottak még).
Muad'Dib 2008.05.09. 14:46:53
Alapvető tévedés azt gondolni, hogy az angolszász modell jobb. A lexikális tudás és a munkahelyen való gyakorlati tapasztalatszerzés egyátalán nem gond. Ha megnézed a leghíresebb tudósok nem az angolszász országokan tanultak (vagy ott csak a hazai egyetem után), hanem inkább a poroszos rendszerű oktatásban. Ennek igen profán oka van, amit a volt főnököm, aki csillagász végzettségű (70-e években végzett) és igen magas szinten műveli az elektronikát és programozást meg is fogalmazott. Annyiról van szó, hogy ő amikro lát egy problémát megvan az alapvető, mély matematikai és fizikai ismerete a megoldáshoz, nem csak begyakorolt "gyakorlati" sémákat lát, hanem lentről tud felépíteni egy megoldást. És, ha megfigyelitek a magyar oktatás akkor volt a legsikeresebb, amikor a cson poroszos modellt követte, és az emberközpontú, nem fontos a lexikális tudás szemlélet elterjedésekor kezdett meghalni. Nézzetek rá a leghíresebb programozókra: indiai, orosz, pakisztáni. Olyan országok, ahol a mai napig a porosz modell alapján oktatnak.
ZT 2008.05.09. 14:48:53
ZT 2008.05.09. 14:52:27
Egyetértek, pont erről szólt a bejegyzésem: nem ad mély akadémia ismereteket (elaglábbis nem alapképzésben) de nem is lesz mindenki tudós. Ezt fel kellene itthon ismerni (és az nem megoldás, hogy kettévágjuk az ötéves képzést 3+2-be, a háromévest elnevezzük alapnak az ötévest meg mesternek de szerkezetileg meg minőségileg nem nyúlunk hozzá).
huta9020 2008.05.09. 14:53:59
Az érettségi azt kellene jelentse, hogy valaki megfelelt egy alapkövetelménynek vagy sem. Pontosan mint a nyelvvizsga.
WildBear 2008.05.09. 15:01:11
sasika61 · http://sasika61mondja.blog.hu 2008.05.09. 15:09:22
csak részben van igazad, a matek kapcsán felhozod a legkönnyebb kérdést, és ebből általánosítasz, holott egyáltalán nem csak ilyen feladatok voltak.
Magyartanárként ugyanezt látim az én tárgyamból:roppant könnyű leérettségizni, de nézd mega középszintű szövegértési feladatsorát és javítókulcsát, s őszintén mondd meg, hány pontot érnél el a javítókulcsnak megfelelően:sasika61mondja.blog.hu/2008/05/07/konnyu_e_jelesre_erettsegizni
babagirly 2008.05.09. 15:20:33
Dr.Stein (törölt) · http://republicator.blog.hu/ 2008.05.09. 15:41:28
Philosophiai esték: Az Akropolisz tövében
2007.04.01. 13:00 Dr. Stein
Most egy hosszúra nyúlt bevezető következik a „Sorozatgyilkos: Rome” cikkhez, ami a napokban kerül fellelkendezésre. Máig is élő gyermekkori démonokat kellett leküzdenem, hogy az ókori történelem egyik epizódjával foglalkozó filmsorozatot a „megnézendők” listájára töltsem. Ennek oka a poroszos magyar/történelem tanítás máig élő (?) módszere. Az iskolapadba ülő gyerekek első komolyabb tanulmánya az ókori Görögország története, melynek kapcsán kimondhatatlan nevű emberek néhány mondatba sűrített tetteit kell kívülről megtanulni. Az évszámokkal jócskán megtűzdelt anyag teljesen érdektelen, számokkal, hülye városnevekkel elegy halmazzá válik a gyerekember szemében. Ugyan az Életre kurvára nem készítik fel iskolai tanulmányai - ami egy postai csekk kitöltését sem tanítja meg - elvárják tőle, hogy félmeztelen, izzadtan csellengő görögök végül is elsüllyedt civilizációját magolja be keservesen. Eközben nagy eséllyel problémát jelent számára a szövegértés, mert olvasni viszont nem tanították meg. Sőt, annak a kamerának kezelési utasítását sem érti, mellyel a kezdeti kormányzati szándék szerint fiatalkorú barátnője megkúrását büntetlenül rögzíthette volna. Osztálytársai nagy örömére. A mindenkiben lakozó, kis Savonarola beszél belőlem, a kontrasztot kihangsúlyozandó.
„Spártában a földbirtokos arisztokrácia megtartotta hatalmát, és Lükurgosz alkotmánya (Kr. e. 650 körül) bebetonozta azt és Spártának militarista rendszert adott kettős királyság formájában. Spárta dominálta a Peloponnézosz többi poliszát Argosz és Akhaia kivételével.”
És? Ki nem szarja le? Miért nem azokat az elveket, kulturális és technikai hagyatékot tanítják meg pusztán a gyerekeknek, amit átörökítettek a rákövetkező civilizációk, a rómaiaktól kezdve modern korunkig? Mitől lesz okosabb, sikeresebb országunk, ha ez a lexikális tananyag elveszi az időt a deriválás alapjaitól? Nézzünk szét a világban és rögtön megcáfolhatjuk a „magyarok erősebbek a humán ismeretek terén, mint a tahó amerikaiak” - érvelés létjogosultságát. Mit érnénk el vele, ha igaz lenne (lásd Pisa teszt)? Mit találtak fel (itthon élő) magyarok az elmúlt negyven évben a Rubik-kockán kívül? Miért Indiába és Romániába települ a Microsoft? Miért nem a magyar szellemi kapacitás fellegvárába (értelemszerűen Magyarországra)? Azért, mert elkúrtuk. Életszerűtlen, gyorsan felejtésre ítélt tananyaggal tömtük a kölykök fejét, ami nemhogy elvette a gyakorlati ismeretektől az időt, de még szenvedtek is közben szerencsétlenek. Másik közhely, hogy „a görög mitológia az alapműveltség része”. Nembazmeg, amilyen gyakran hallani két kőművest a thermopülai csatáról elmélkedni, olyan mértékben alkalmazkodik a magyar tanrend a társadalom valós igényeihez.
Ha már itt tartunk, a görögök is elkúrták. Erdeiket kivágták újabb és újabb jelentéktelen tengeri háborúikhoz, a füvet feletették kecskéikkel, az erózió lepusztította termőfödjeiket. Legnagyobb előrelépés törtelmük utolsó kétezer évében, hogy visszaszoktak a heteroszexualitásra. Jelenleg az EU-t pumpolják és főállású sereghajtók. Filozófiai, politológiai örökségük eltart néhány százezer bölcsészt, de a poliszdemokrácia már rég nem menő. Akkor minek erőltetni egy csapat lúzer zsákutcába torkolló elméleteit? A rómaiak jó fejek voltak, de akkor honnan jöttek az olaszok?
Ehhez társul, hogy a történelemkönyvek szövegezése mint valami idegen állatfajként festi le a régieket, a beleélés lehetőségének minden esélye nélkül. Komolyan, többet tanulhatunk a Civilization II-ből vagy a Rome sorozatból az ókoriak mindennapjairól, mint végigolvasva a 2*1 évfolyamos (általános- és közép) történelemkönyveket + szöveggyűjteményt összesen. Jó, ne nézessenek Rome-t, Ben Hur-t iskolaidőben, hiszen az idő is kevés rá, viszont ne is erőltessék ilyen mennyiségben a lexikális tudást. Kérem Kedves Olvasót (főleg a történelemtanárokat), hogy a leírtakat tegye múlt időbe, és cáfoljon, ha Magyar Bálint eljövetele után ez a trend megfordult. Sajnos Magyar Bálint egy közismert balfasz, akinek regnálása idején a valóban jó ötletek - Sulinettől a kétszintű érettségiig - ilyetén megvalósítása anarchiába taszajtotta a magyar oktatást. Tudom, én vagyok a bunkó.
1,) számú kiegészítés a posthoz, ha nem akarod végigolvasni a kommenteket.
Nem azt mondom, hogy napalmot a történelemkönyvekre, hiszen a máglya már nem járja. Viszont bebizonyosodott az eddigi iskolarendszer életszerűtlensége. Az évszámtáblázatok és görög harci alakzatok helyett inkább a figyelemfelkeltő, tömör, de emészthető tananyagra kellene koncemtrálni, hogy maradjon idő megtanulni olvasni és más, az ÉLETben használható készség továbbfejlesztésére.
Akinek nem kelti fel érdeklődését ezen módszer után, még mindig lehet jó asztalos.
akarki99 2008.05.09. 15:55:22
Asidotus 2008.05.09. 16:01:00
Mióta mindenkit fölvesznek a felsőoktatásba, akkor természetesn romlik a szinvonal. A lakosság 90 %-a nem olyan okos, mint a legokosabb 25%.
Innentől lehet ugrálni, megoldásokat keresni, de a nép nagy része buta marad, még akkor is, ha beengeded őket az egyetemre.
Muad'Dib 2008.05.09. 16:02:52
Szemét tanárja mindenkinek van. Én nem bántam, hogy 19 évesen kifogtam néhány kötekedő tanárt. Sőt! Tök jót tett. Jobb, mintha a munkahelyen szembesülnél vele először, hogy bizony előfordul, hogy igazságtalanul te szívod meg. Legalább megtanulod még időben kezelni ezeket a szituációkat.
És ezzel nem azt akarom mondani, hogy én szerettem azt a tanárt, aki görény volt...
Muad'Dib 2008.05.09. 16:05:01
Ha egyszer elmagyarázod, hogy ennek mi köze a nacionalizmushoz, akkor itt sokan boldogok lesznek.... Ha megmutatod, hol mondott olyat bármelyik nacionalista, hogy az ő országában mindenki professzornak való, az lesz az igazi történelmi felfedezés...
Istenem, ne beszéljünk már ekkora marhaságokat...
sourcerror 2008.05.09. 16:07:37
Én ezektől a szövegértéses feladatoktól mindig idegenkedtem. Nyelvizsgára készüléskor külön meg kellett tanulni a megoldókulcs íróinak a gondolkodásmódját. (Arról meg ne is beszéljünk, hogy az IQ tesztekben a természettudományos kérdésekre szinte mindig hibás a javítókulcsbeli válasz. (Többnyire a jó válasz nincs is ott.)
sourcerror 2008.05.09. 17:06:25
youtube.com/watch?v=V8vcl17SPsM
Geroge Biel 2008.05.09. 17:16:46
acsa 2008.05.09. 19:47:37
Nem hiába van élvonalban a finn oktatás. A német GEO-ban bemutattak egy iskolát, ahol a finnéhez hasonló rendszert vezettek be egy igen vegyes iskolában, plusz pénz nélkül.
Működik - persze az összes tanárnak és szülőnek akarnia kell. Na ez nincs meg nálunk. A gyerekből ezért természetszerűleg tompa állat lesz.
Ahol én érettségiztem Mo.on, ott a szokásos tanterven kívül még erdészképzés is folyt, mégis rengeteg szabadidő maradt, hogy saját érdeklődésünknek hódoljunk ill. készüljünk egyetemre. Ez mutatta, hogy a tanárok normális időbeosztást csináltak nekünk.
Csodálkozva nézem, hogy a magyar "elit"-gimnáziumok tanulói szétszakadnak.
Ja, és a finnekhez visszatérve, simán belefér 4 nyelv tanítása (melyből 1 a finn persze) az órarendbe. (A hollandoknál is.)
Aztán ők is tudják, hogy jó egyensúly kell a gyakorlatias képességekből, önálló és absztrakt gondolkodásból, lexikális (ill. irodalomkutatási) tudásból, szociális képességekből.
Ha az egyetemre kerül az ember, akkor persze már mindenütt lehet önállóan szervezkedni, de ehhez is akarat kell. Ahol pedig tényleg akaratosak a diákok, ott néhányuk közülük 5-15 év után simán átvehetik a hatalmat egy-egy tanszéken, ha csak épp poshadt a hely. Sírhatnék én is, hogy milyen rossz volt az egyetemem, de végeredményben ott már minden siker csak saját magamon múlott (beleértve akadékoskodók lekezelését is).
Szerintem tényleg sokat segíthet, ha a egyetemek a munkaerőpiacról megfelelően marketingelnék egészen le az ált./középiskolákba az igényeket, mert nagyon nagy a félreinformáltság. Az állam a keretszámokkal segíthet. A szülők... túl sokan vannak, úgyhogy hagyjuk egy pillanatra. A tanárok viszont igen sokat tehetnének, mert értelemszerűen ők a szakmabeliek, tehát nekik kell húzóerővé válniuk társadalmilag. Ezt semmilyen módon nem lehet szétverni, mert tényleg nem a közvetlen pénztőkén múlik, hanem 1-2 példaiskola követésén és néhány kölcsönkönyvön (na meg akaraton, önkritikán és időn).
A szegregációval sem értek egyet, bár a mai rendszerrel tényleg nehéz heterogén osztályokat vinni. Nem csak a kor/képesség/anyagiak/származás/faji szegregáció a problémás, hanem a pszichológiai is (te 6.a-s vagy, én 6.b-s, te csak 5.c-s). Hiszen ha minden szempontot figyelembe vennénk, akkor végül kiderülne, hogy mindenki más, és máshogy kell tanítani. Na pont ezt is jól leírja a GEO-s példa, mert ott a különbözőségekből fakadó helyzetek beletartoznak a tanítási módszerbe. Pl. felettébb tehermentesítőek a tanárnak a rendszeres újracsoportosulások és a diákok egymásrautaltsága.
Indiát/Romániát nem nagyon hasonlítanám Mo.hoz, de egymáshoz sem. Azért gondoljon bele mindenki, Románia még mindig sokkal olcsóbb hely. Nem tudom, mi a helyzet ott, de nálunk meglehetősen kevés informatikus végzett az elmúlt 2 évtizedben, és ezért nem olyan nagy a roham külföldi cégek részéről. India meg szegénysége ellenére is óriási humánerőforrás, és ott erős kasztrendszer van, mely meghatározza a diákok előremenetelét. Nem lehetne pl. a dél-koreai sikereket sem összehasonlítani velünk, mert ott megint nagyon más a kultúra.
Mo. korábbi jól képzett szakemberei pedig igen szűk "elithez" tartoznak, melyet a túlzott kiválasztódás határoz meg.
Ez a kiválasztódás sem mindig jó. Mindenki ismer olyan (pl.) mérnököt, mely meséli, hogy 2-3-as volt fizika/matekból akár általánostól egyetem végéig, mégis remekül végzi munkáját. És értelemszerűen a régről megmaradt porosz, frontális tantervből tanult, mint mindenki más mind a mai napig.
Uff.
movhu 2008.05.12. 19:49:52
Onli júúúúú:
mover.blog.hu/2008/05/12/penzzavarban_a_tv2
:)
Holnap még velószínűleg lesz másik is.