Érdekes javaslattal állt elő Gyarmati Zoltán, a Parking Kft. ügyvezető igazgatója. Szerinte úgy kellene a BKV finanszírozási gondjain segíteni, hogy körülbelül 10%-kal megemelik a parkolási díjakat a kerületekben, illetve tovább terjesztik kifelé a parkolási zónákat, és az így befolyt összeget az önkormányzatok közvetlenül átadnák a közlekedési vállalatnak. Pontos tervek még nincsenek, csupán ötlet szinten merült fel a dolog. A Parking Kft.-ről annyit érdemes tudni, hogy ők azok, akik a behajtási engedélyeket adják ki a tehergépjárműveknek a fizető övezetekbe, de mint legutóbb kiderült, a dokumentum nem felel meg egy korábbi alkotmánybírósági döntésnek, ezért a díj tovább nem szedhető, és a döntéstől számított 60 napon belül vissza kell vonni a rendeletet.

A példa tökéletesen jellemzi a magyar helyzetet, ahol is a lyukas vödör problematikájának megoldására az utántöltést választjuk, és szorosan hallgatunk arról a tényről, hogy miért van szükség erre. Ahogyan az állami kassza elfolyó pénzét is újabb bevételekkel próbálják pótolni, mint a legújabban felvetődött internetre kivetendő adó, ugyanígy a BKV gondjainak megoldását is a többletfinanszírozásban látják. Kétségtelen, hogy a közlekedési vállalat pénzügyi gondjainak egyik problémája a hiányos finanszírozás, de arról még nem esett szó, hogy miként kívánják megfogni azokat az összegeket, amelyek feleslegesen tűnnek el a kasszából. Ilyenkor pedig nagyon egyszerű azt a megoldást választani, hogy az egyébként is fizető réteget sarcolják meg egy kicsit. A pénzek útja és sorsa ráadásul kétséges, mert van parkolási társaság, amely nem közvetlen önkormányzati üzemeltetésű, és így elég nehéz lenne lebonyolítani az önkéntes bevétel átadást, az állami szektorban pedig elég nehéz elérni, hogy egy megteremtődött bevétel célirányosan legyen felhasználva.

Tény, hogy BKV gondokkal küszködik, és szükség van pótlásra. Hirtelen az is kézenfekvő megoldásnak látszik, hogy az autósokat büntessük tovább, akik ezáltal nagyobb hajlandósággal szállnak tömegközlekedésre. Jobban átgondolva azonban megint csak a szokásos megoldást látjuk benne, miszerint megint azt a lovat ütjük, amelyik jobban húz. Eközben senki sem gondolkozik azon, és veti fel ötleteit, hogy színvonalasabb tömegközlekedéssel, külső parkolókkal és más ötletekkel sokkal több embert lehetne átcsábítani a közös járművekre. Ez pedig több bevételt jelentene, mint az efféle kóbor ötletek, amik valakinek egy rossz éjszaka után megszületnek a fejében.

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr10426217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bit Rot 2008.04.15. 10:31:55

Nem 10%-al kell emelni a parkolási díjakat, hanem kb. 100%-al kellene kevesebbet LOPNI.

És ez most nem demagógia!

Bódottá 2008.04.15. 10:32:59

Bódottá. Ea öök bodóttá.
Íg legalább meglesz az a pénz, amit eddig szétloptak. Gratulálok a felvetésért, egy 5 éves észak-szibériai kirándulás a nyeremény.

y5 2008.04.15. 10:35:09

Nem 10%-kal kellene emelni a parkolási díjakat, hanem kb. 100%-kal, és az egészet a BKV-nak adni.
A többiben igazad van, nem szabadna engedni hogy ellopják a pénzt, stb.

Peter 2008.04.15. 10:45:21

Az egész helyett felülvizsgálni az ingyenes parkolási engedélyeket, rokkantkártyákat, csaló parkolóőröket. A belvárosban alig van parkolóhely, de több autó parkol ilyenekkel, mint fizetősen.

sütemény · http://mover.blog.hu/2008/04/15/parkolodijbol_bkv_fejlesztes 2008.04.15. 10:47:47

Gyarmati Zoli bácsi kapja be. Ne lopjatok és meglesz mindenre a pénz, amihez kell. És mire is fizetnénk több parkolási díjat? A BKV-nak miért is? Hogy a legközelebbi tolvaj "szomszéd" górénak mi fizessük a millióit fizetés és jutalom formájában? Ebből (sem) kérünk már. Most már kedves GY.Z. bácsi és társai, most már lassan le kellene állni, mert kezd tele lenni a törpjük az embereknek és baj lesz.

Bit Rot 2008.04.15. 10:56:59

Egy régi -- de aktuális -- cikk:
index.hu/politika/belfold/centrump01/

"A főváros legnagyobb parkolási cége és a vele évek óta üzleti kapcsolatban álló kerületek eddig titkolták, hogy a magánvállalkozás számára garantált profitot biztosítottak az önkormányzatokkal kötött megállapodásaik. A Centrum Parkoló Rendszer Kft. hárommillárdos éves bevételéből a hivatalos verzió szerint is csak töredékösszeget fizetett a kerületeknek, az Index információi szerint viszont a parkolási cég néhány kerületben valójában nem nettó befizető, hanem pénzt kér az önkormányzat kasszájából."

Cigiző · http://cigi.blog.hu/ 2008.04.15. 11:07:18

na, erre kellene egy autós sztrájk: egy teljes napon keresztül senki nem fizetne parkoló díjat! mondjuk a BKV sztrájk napján. Na?

Eleg_Volt_a_hazaarulasbol! · http://ciganybunozes.blog.hu 2008.04.15. 11:11:08

ugyan mar, antal atilla nem lopott...
akart o jo kis busztendert, de hat nem sikerult.
a hatvan millios vegkielegiteset sem vette fel.
csupan az 54 millios fizetesre tart igenyt.
fel ev munka utan.

nincs itt lopas kerem szepen....


csupan tudnam, mi a fasz kerul 500 milliardba a negyes metron.

én 2008.04.15. 11:20:31

Azt gondolom mindenki tudja, hogy a 265FT/óra díjból, kb. 70 forint lesz a kerületé.
A többi a CENTRUM P.kft. tulajdonosaié, tehát MAGÁNEMBEREKÉ lesz!
Mi lenne ha az ő profitjuk csökkene, és abból támogatnák a BKV-t??
Vajon miért tehetetlen mindenki a Centrum ellen??
Mert az összes politikus szépen meg van kenve általuk.

És miért 265 Ft a parkolás díja? Miért nem 138Ft??
Lehet, hogy akkor többen fizetnének.

R0fike 2008.04.15. 11:51:37

Zseniális ötlet!

Drágább a parkolás, de a jobb BKV szolgáltatás miatt többen leteszik az autót, tehát kevesebb összbevétel a parkolásból! Vagy valahogy így!

Szlovákiában már alkotmányellenesnek lett nyilvánítva a parkolási díj.

Az 5 éves beutalót kellene szorgalmazni mindnek!

degerely 2008.04.15. 11:56:09

Ez de jó ötlet... Az ember visszaülni kényszerül a kocsijába, mert 9k egy bkv bérlet, erre még ő fizessen pluszban, hogy a kedves közlekedési vállalatnak legyen pénze... Ez kb. olyan, mintha a bkv parkolóházakat építettne a saját pénzén az autósoknak.

sütemény 2008.04.15. 11:59:22

lopás-lopás-lopás....
guillotin kell ezeknek, nem még több pénz. de most tényleg, miért nem rugdossuk már el az összes ilyen - párttól függetlenül - embert már a társadalomból? de egyáltakán, hogy van pofájuk ilyen dologgal előjönni?
kedves GY.Z. bácsi...ne találkozzunk az utcán sötétben.

Cyad 2008.04.15. 12:16:52

én 2008.04.15. 11:20:31

Tudod miért kussol minden politikai párt centrum ügyben? Gondolom azért, mert centrum befizet a pártkasszákba, így békén hagyják.

Én ott kezdeném az egészet, hogy a parkolási cégeket vissza önkormányzati tulajdonba, és a nyereségüket a bkv-nek adni.

Bit Rot 2008.04.15. 12:17:23

"Ez kb. olyan, mintha a bkv parkolóházakat építettne a saját pénzén az autósoknak. "

Ami nem is lenne hülyeség!
Lásd: P+R, ami Budapesten gyakorlatilag nincs.

Dia 2008.04.15. 14:18:22

degerely

"Az ember visszaülni kényszerül a kocsijába, mert 9k egy bkv bérlet, erre még ő fizessen pluszban, hogy a kedves közlekedési vállalatnak legyen pénze..."

Hát igen, ez észbontó...

És még borzasztóbb belegondolni, hogy járatrítkításokat tervez BKV, tehát pont emiatt még több parkoló lesz...

Szomorú, ha a BKV bevételeinek növekedését nem a szolgáltatás színvonalasabbá tételével próbálják megoldani...

süti beállítások módosítása