Eszeveszett bürokrácia

2008.04.12. 08:00

, avagy 13 forint átutalásának története. Ott kell kezdenem, hogy a történetben szereplő ügyintézők mindenben a hatályos törvényeknek megfelelően jártak el, tehát a hibát nem bennük, hanem a létező jogszabályokban kell keresni.

A Homáron alig egy hónapja olvashattuk a történetet, amiben beletekinthettük a magyar bíróságok 9 lépéses „fénymásolásának” történetébe. Most egy másik területét szeretném bemutatni annak, hogy az állami gépezet hatékonyságot és takarékosságot nélkülöző törvényei miként nyelik el az adófizetők pénzét. A történet ott kezdődik, hogy 2006-ban - mint egyéni vállalkozó - még jelentős éves bevételre tettem szert. Ennek megfelelően 2007-ben, mint a helyi iparűzési adó alanya, jelentős összeget kellett volna befizetnem előlegként. Ennek oka az, hogy középkori módon a törvény nem aszerint kér tőlem előleget, hogy mennyi bevételem van, hanem azt nézi, hogy mennyi volt tavaly. Mivel jelentősen megváltozott ez a kettő év között, azért írtam egy levelet az önkormányzatnak április körül, hogy nem szeretnék ennyit fizetni, mert amennyit márciusban befizettem előlegként, az már bőven sok lesz egész évre. Erre milyen választ kaptam? Túl hamar írtam nekik, mert még nem nyújtottam be az előző évre vonatkozó bevallásomat! Se baj, azt is beadtam, már csak azt felejtették el közölni, az előző levélben, hogy stornózva lett korábbi beadványom, tehát ugyanazzal a szöveggel, de a bevallás utánra dátumozva új kérelmet kellett volna beadnom. Mivel fizetni nem fizettem, ezért szépen be is szedték inkasszóval a vélt előleget a számlámról. Itt lett vége 2007-nek.

Mivel 2008. március 15-ig még mindig a 2006-ra bevallott összegnek megfelelően kellene előleget fizetnem, ezért május 31. helyett már márciusban beadtam a 2007-es bevallást, melyben visszakérek közel 70.000 forint túlfizetést. A magas összegnek az oka nem mást, mint az, hogy egyáltalán nem kell adót fizetnem 2007-re, mert az önkormányzat bizonyos összegig teljes mentességet biztosít. Ez jó, mert szintén középkori módon az iparűzési adó nem nyereség, hanem bevétel centrikus, azaz azt a bevétel után kell megfizetni, ennyi legalább járjon. Annak rendje módja szerint rá is ültek a bevallásra, majdnem egy hónapig, majd felhívott az ügyintéző, hogy rendben, vissza is utalnák, csak van egy kis probléma. Nem fizettem be a gépjárműadómat, és mivel – mint magánszemély - tartozásom van, így nem lehet nekem – mint vállalkozónak – visszafizetni a befizettet adómat. Azt csak zárójelben jegyzem meg, hogy az állandó lakcímem szerinti kisvárosban nem szokás levelet küldeni a gépjárműadóról, hanem az emberek bemennek a csekkért, megkérdezik, mennyit kell fizetni, és befizetik. Jó, ez nem indok, tudtam, hogy fizetnem kell, de nem éppen dolgozó ember kompatibilis megoldás. Meg is kaptam érte a kamatot, amint később látszik. Visszatérve, mondom semmi gond, teszem ezt naivan, akkor vonják le belőle, és a maradékot utalják át. Az APEH is így csinálja, ha valaki visszaigényel, miközben máshol tartozása van, a hivatal küld egy levelet, hogy az összeg egy részéből a tartozást rendezte. Itt nem lehet, átvezetési kérelmet kell benyújtanom. Felvetem hát az egyszerűbb módszert. Én most elutalom a gépjárműadót, ők meg nekem a pénzt, ha megérkezik az enyém hozzájuk. Rendben! Hurrá, de korán örülök. Van 13 Ft kamat, mivel nem fizettem be időben. Semmi baj gondolom, azt hozzácsapjuk, és úgy utalok. Ez sem megy, mert azt külön számlára kell utalnom. Rendben, akkor annak is kérem a számát. Még jó, hogy elektronikus utalásom van, így nincs sorban állás, és csak 10 Ft-ba kerül a 13 Ft átutalása. A dolog ezzel véget ért, pénz megy ide-oda, bankok gazdagodnak, mi pedig hozzájutunk az összeghez, ki-ki a sajátjához.

Azt már csak kiegészítésnek lehet elmondani, hogy az önkormányzat, amennyiben befáradok, minden további nélkül adott volna sárga csekket a 13 Ft befizetésére, aminek a befizetésével nem csak a csekk, de az átutalás árával is növeltem volna a hivatal kiadásait. Most pedig gondolja mindenki végig, hogy mennyibe is került mindez a procedúra papírokkal, levelezéssel, telefonálásokkal együtt. A hivatal pedig szabályosan járt el.

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr42420824

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Misi 2008.04.12. 09:17:59

Annak idején az APEH-tól kaptam szép, nagy, ajánlott levelet, pecséttel, aláírással, hogy van 5 Ft tartozásom, és a mellékelt csekken fizessem be. Rendes voltam, mert a legközelebbi, egyébként is fizetendőnél 5 Ft-al többet utaltam. Különben jött volna végrehajtó :)

Pipas 2008.04.12. 09:50:00

A poén az, hogy az öt forintra simán kérhettél volna részletfizetési kedvezményt és befizethetted volna három hónap alatt.

Salamon 2008.04.12. 09:54:15

Engem az APEH talált meg ez év elején, hogy fizessem be a 2007-ben elmaradt egészségbiztosítási hozzájárulást, mivel állítása szerint nem fizettem tb-járulékot. Ez azonban csak 2007 júniusáig volt igaz (ekkor lett végre munkaviszonyom), addig ugyanis rendes, de be nem jelentett munkanélküliként minden hónapban egy csekk befizetésével dotáltam az OEP-et, hogy érvényes legyen a TAJ-számom. Ám júniustól természetesen már hagytam a fenébe a csekkezést, elvégre csak látja az APEH, hogy fizetem a tb-járulékot. Hát nem látta, és mint 2008-ban kiderült, a befizetett csekkeket sem, ezért tartozást kiáltott, sőt kiküldte a 2008-ra befizetendő csekkeket is! Én megírtam, hogy mindent fizettem, van munkaviszonyom, hagyjanak békén, erre jön egy levél, hogy nyomtatványon is jelentsem be, mert az úgy szép és jó (hogy miért nem lehet megnézni a rendszerben, azt nem tudom). Alighogy ezt megtettem, jött egy újabb levél, amiben - mivel már márciusban jártunk - a januári és februári összegeket is követelték. Hát most itt tartunk, remélem a nyomtatvány végleg leszereli őket...

Ja és könyörgöm Misi, 5 Ft-tal! Beszédben is elharapod a t-t?!

TBone 2008.04.12. 10:04:40

En is hasonloan jartam. Tulfizetesem volt iparuzasi adobol, gepjarmuadobol viszont tartoyasom. Mikor bemnetem, kozoltek, nem tudjak atvezetni???? Elobb fizessem be a gepjarmuadot, aztam az iparuzesit visszautaljak. Al legszebb az egeszben, megkerdeztek, pontosak-e az adataim, kiderult, meg a szuleim cimen vagyok bejelentve naluk. KOzoltek, nekem kell bemenni es bejelnteni az uj cimemet.

Az egyik ismerosom aki a megyei informatikai osztalyt vezeti vilagositott fel, letezik egy osregi alkotmanybirosagi hatarozat, miszerint nem lehet hatosagi adatbazisokat osszekapcsolni, mert akkor tul konnyen kiderithetnenek rolam akarmit. Gyakorlatilag ez a legnagyobb gatja a rendes infrastruktura kialakitasanak, es ezert kell mindenhova plusz embereket felvenni, akik egyan azokat az adatokat rogzitik, amit 8 masik hivatal mar felvett tolunk. Jo lenne, ha valaki felvilagositana a tisztelt alkotmanybiro urakat egy par dologrol (redundancia, koltseghatekonysag stb.).

Pipas 2008.04.12. 10:18:31

"egy osregi alkotmanybirosagi hatarozat": A só is ősrégi mégis használjuk minden ételben.

"Jo lenne, ha valaki felvilagositana a tisztelt alkotmanybiro urakat egy par dologrol": A te érdekeidet védik, te szerencsétlen! Legyen már eszed!

Lacafaca 2008.04.12. 10:40:50

"A te érdekeidet védik,"

Ja, és a Te pénzedet herdálják a 8 külön szervezet és infrastruktúra fenntartásával.

Pipas 2008.04.12. 11:23:52

Lacafaca: Ha te azt hiszed, hogy azért van kevés pénz, mert ugyanazokat az adatvédelmi alapelveket vezettük be amit Európa más országaiban is használnak, akkor igen naív vagy.

Ha meg azt hiszed, hogy az állampolgár megvédése az államtól az kidobott pénz, akkor egyenesen tévdsz.

Ráadásul annak az oka, hogy a téveszméidet ilyen büszkén hangoztatod éppen az, hogy az adatvédelmi szabályozásnak köszönhetően biztos vagy az ononimitásodban. ;)

dhole 2008.04.12. 12:47:11

Pipas vazze,hogy te mekkora gyerek vagy!Csoda,hogy egyáltalán írni tudsz.Jobb lenne ha nem tudnál.Ki vagy te Orbán Viktor inkognítóban?Mert ha megtudod az adatokat akkor mi van?!Megkeresed személyesen,mert egy fórumon nem egyezett a véleményetek?
A cikkírónak 100%ig igaza van közröhely az egész ,és ha Te ezzel nem értesz egyet akkor vagy nem itt élsz,vagy éppenséggel benne dolgozol,és miattad tart itt az ország.
Na csókolom a seggedet...
süti beállítások módosítása