Goodbye Trabi

2008.03.26. 11:45

Tovább húzódik a Trabantok, Wartburgok és Barkasok sorsa, mert pillanatnyilag nincs végleges döntés azzal kapcsolatban, hogy lesz-e további engedmény a környezetvédelmi minősítéssel kapcsolatban. Eredetileg tavaly év végéig kaptak haladékot a tulajdonosok, hogy katalizátorral szereljék fel járműveiket, de ez is csak azokra vonatkozott, akik 2004. július 15-e előtt jutottak az autóhoz, a többi autóra már korábban fel kellett szerelni a környezetkímélő üzemmódot biztosító szerkezetet. A hivatalos állásfoglalás szerint „a rendeletmódosítás jelenleg közigazgatási egyeztetés alatt van”. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az emberek egyelőre kivárnak, hogy milyen végleges döntés születik, addig parkoltatják vagy érvényes zöldkártya nélkül üzemeltetik a járműveket. A Nemzeti Közlekedési Hatóság szerint az éve elején harmadára esett vissza emiatt a kétütemű járművek környezetvédelmi felülvizsgálata, azaz ennyivel kevesebb zöldkártyát adtak ki rájuk. Tehát nem tudni, hogy lesz-e még a korábbi terveknek megfelelő 4 év haladék vagy sem. A dolog kétoldalú.

Egyrészt ott a tény, hogy ezek a járművek rendkívül környezet-szennyezőek egy katalizátorral felszerelt társaikhoz képest. A Trabantnál is csodákat tesz a katalizátor, ami jelenleg 50 ezer forint körüli összegért szereltethető be. Az autó e nélkül 6 gramm szénmonoxiddal, 5.5 gramm szénhidrogénnel szennyezi a környezetet kilométerenként. Ezzel szemben a felszerelt katalizátorral ezek az értékek 0.7 gramm széndioxidra és 0.6 gramm szénhidrogénre csökkenek. Ez azt jelenti, hogy a tizedére, azaz a katalizátor 90%-kos hatékonysággal működik. Ami a legfontosabb, hogy az erősen rákkeltő nitrogénoxid, amiből 0.3 gramm kerül a levegőbe egy Trabantból 1 km alatt, szinte teljesen eltűnik a kipufogógázból. A másik oldalon ott van a Trabant tulajdonos, akik közül egy szűk réteget leszámítva a legtöbben nem hobbiból tartják az autót, hanem azért, mert erre futotta annak idején. Ők azok, akik nem milliós csodával járják a kiállításokat, és az autójuk értékének – ha van még ilyen – a katalizátor a sokszorosát éri. Nekik nyilván ennél a beszerelésnél olcsóbb egy másik jármű után nézni, vagy anyagi forrásaik nem lévén egyelőre kimaradnak az autós társadalomból.

Az egészben a legrosszabb, hogy nem született egyértelmű állásfoglalás a kérdésben, tehát a tulajdonosok nem tudják, hogy most mit tegyenek a működőképes autójukkal. Bármi is lehet a háttérben, az biztos, hogy sokan most fognak lemondani szeretett járművükről, és lassan már tényleg csak azok a muzeális darabok maradnak üzemeltetésben, ahol az autó eszmei értéke jelentősen meghaladja a fenntartáshoz kapcsolódó ilyen jellegű költségeket. A szocializmus egyik jelképe ezzel végleg eltűnik az utakról, hiszen bármilyen döntés is születik, a kétüteműek korszaka egyszer mindenképpen lezárul.

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr56397266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása