Szennyezel? Fizess!

2008.01.07. 12:10

Ahogyan a Totalcar is beszámolt róla, egyes európai városok belső részéről kitiltják a legszennyezőbb autókat, amelyeknek a környezetvédelmi besorolása bizonyos kategória alá esik, illetve ezeknek a gépjárműveknek behajtási díjat kell fizetniük. A szigorítás mértékét jellemzi, hogy Milánóba már Euro4 kategória alatt fizetni kell, nem is keveset, 2-10 EUR-t.

Budapesten lakom, nem a belvárosban, sőt nem is kifejezetten a belvárosban dolgozom. Ennek ellenére üdvözlendőnek tartanék egy ilyen kezdeményezést. Mikor azonban ezt kimondom, akkor rögtön be szoktam csúszni a gonosz kategóriába, mert mennyire nem értem meg azokat, akiknek csak ilyenre futja, és mit fognak kezdeni szegény fuvarozók, akiknek nem karbantartott, lerobbant szállítójárműve a megélhetés utolsó forrása. De álljunk meg egy szóra.

Ugyan javuló a tendencia, de van egy nagyon szomorú statisztika Magyarországon. A szúrópróba szerű, út mentén végzett környezetvédelmi felülvizsgálatok azt mutatják, hogy a jelenlegi szabályozás mellett is még mindig 10 % felett van azoknak az autóknak az aránya a közutakon, amelyek nem felelnek meg annak a környezetvédelmi besorolásnak sem, ami alapján az ún. zöldkártyájukat kiadták. Ezek hátterében sok dolog meghúzódhat. Lehet, hogy a gépjármű állapota romlott, amióta kapta, lehet, hogy valamilyen szakszerűtlen beavatkozás rontotta le az értéket, és igen, sajnos lehet, hogy a kártya a szigorú szabályozás ellenére nem a valós adatokat tükrözi, hanem csak úgy ki lett állítva, pl. telefonos megrendelésre érkezett. 10 % pedig nagyon magas arány.

Képzeljük el akármelyik nagyváros utcáit, ha csak ezzel a tíz százalékkal csökkentenénk a forgalmat, illetve a fent megjelölt intézkedésekkel arra ösztönöznénk a fuvarozókat, hogy a már rég elhasznált teherautót valami kevésbé környezet-gyilkoló gépezetre cseréljék. Mert bárki magától rájöhet, hogy sok esetben nem arról van szó, hogy a fuvarozó nem tehetné meg egy másik autó vásárlását, csak egyszerűen neki sehol nem érdeke, hogy ezt megtegye. Sőt, amíg a hipermarketben vásárolt olajból száz kilométeren elfogyasztott 1 liter olcsóbb, mint a motorfelújítás, addig az is megéri. Jó volna nálunk is értelmes és hatékony eszközökkel arra ösztönözni az autósokat, hogy valami módon figyeljenek arra a környezetre, ami nem csak az övék. Mindenkié. Enyém, tiéd, övé, a gyerekemé, a gyerekedé és az ő gyerekéé is. És arra pedig nincs semmilyen indok, hogy valaki ezt a közös környezetet tönkretegye azért, mert az anyagi érdekei így kívánják. Sajnos nem ebbe az irányba megyünk, jó volna fordítani. Nálunk sok országgal ellentétben semmilyen kedvezmény nem illeti a hibrid autók vásárlóit, sőt a magasabb környezetvédelmi osztály miatti súlyadó kedveszmény is eltűnt a teljesítményadó bevezetésével.

Persze sok kérdést felvet a gondolat, sok megoldandó nehézséget ad, de valljuk be, ma pénzügyileg az nyer a legtöbbet, aki leginkább szennyezi a környezetet. És nem jó ez így. Más országok belátták, hogy valamit tenni kell. Jó, követendő példa. Szerintem.

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr29288002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Joejszaka 2008.01.07. 15:18:03

Kb. egyetértek.

Ayonban a hibrid autókra van kedvezmény: kevesebb a regisztrációs adó:

www.honda.hu/modellek.php?id=144

Ha lenne 5 misim autóra, akkor erős késztetést éreznék ezt venni. De nincs 5 misim, ezért vettem egy 12 éves, 2literes Accordot... Cserébe városban különösen ritkán használom.

movhu 2008.01.07. 15:24:00

Mea Culpa ! Tényleg egységesen 190.000 HUF a regadó egységesen hibridre, lökettérfogattól függetlenül. Ellenkező esetben 171.000-el több volna, mint a Honda City-é vagy Jazz-é pl. Mondjuk nem egetverő, ahhoz képest, hogy van ahol ÁFA-t nem kell ilyen autóra fizetni.

Pista Bácsi 2008.01.07. 15:26:57

Ha a fuvarozóknak bármi is drágábbá válik, az azonnal megjelenik a termékek árában :-(((

Egyébként nemcsak a fuvarozókat kellene piszkálni, hanem azokat is akik bazinagy terepjáróval mennek be a belvárosba. Tudom, hogy rossz az út Pesten, nade ennyire nem :-))

movhu 2008.01.07. 15:31:30

Az a helyzet, hogy a termék ára ma is sok esetben úgy van megállapítva, mintha azt a legújabb csillogó autócsoda szállítaná. Hasonló ez, mint a MOL benzinárképzése volt vagy van most is. Úgy számol, mintha Brent-et venne, és hajón és vasúton szállítaná ide, közben meg csövön jön az olcsóbb kőolaj. Mondjuk a benzin árában a legkevesebb a benzin ára, de ez már más téma.

jorda 2008.01.07. 16:16:13

Az országban található "státusz"terepjárók 90 %-át
sohasem használták terepen.
Azért a szőke maca,kopaszfejű börtöntöltelék,de a pénzt számolatlanul szóró újgazdagok is úgy érzik ez a menő ,ezáltal ők a kiváltságosak kasztjába tartoznak.
Akinek nem szükséges hivatása gyakorlásához-erdész,vízügyes,vadvédelmi st.-arra azonnal extra luxusadó kiszabását javaslom !!!

movhu 2008.01.07. 16:46:35

Tulajdonképpen lehetne lökettérfogat alapján is megszabni egy plusz sarcot, volt már szó róla más blogjában. Lehetne ez a következő kör. Sanos azonban ezeknek az embereknek vagy nem számít vagy úgy is céges, szóval sok terepjárót nem szorítana ki a bevárosból. De talán néhány embert ösztönözne egy kis városi autó vásálására.

0xFFFF 2008.01.07. 16:56:36

Micsoda marha egy gyülekezet ! DDD Ja, a terepjáró szennyez mint az állat ! A sok korszerű ikarus busz meg nem, sőt az oxigént csinál a koromból ! Hát persze, extra sarc. Anyátok valaga !

hg001 2008.01.07. 17:01:58

Szerintem típus (azaz: károsanyag-kibocsátás, méret, súly) szerint kéne kitiltani bizonyos járműveket a belvárosokból. Úgy tudom, az elsők között London polgármestere tiltotta ki a nagy terepjárókat a szűk belvárosból. Példaértékű lépés, de azért kétélű, mert vannak terepjárók 2.0 dízelmotorral és részecskeszűrővel, meg van 3.5-ös benzinmotorral, katalizátor nélkül. Előbbi tisztább, mint egy Punto 1, utóbbi pedig egy kisebb ipari üzemmel felér.

hg001 2008.01.07. 17:08:07

0xFFFF:
azért azt ne feledd, hogy az Ikarusz busz elszállít 30-40-50-... embert, és közérdekű szolgáltatás, míg egy nagy terepjáróval egyedül korzózni a belvárosban eléggé hely- és CO2-pazarló móka.
Egyébként abban egyetértünk, hogy a füstokádó Ikaruszokat le kéne cserélni a francba, mondjuk vadonatúj földgázüzeműre, csak hát ilyenre nincs pénz, mert egy 4-es metró nevű nagy alagútba öntjük az erre szánt bankjegyeket.

Ja, és felőlem mindenki olyan autót vesz, amilyet akar, de vegye figyelembe a korlátokat. Ha lassú járművel nem lehet autópályára hajtani, és quaddal az erdőben, akkor terepjáróval se lehessen pilickázni a belvárosban.

0xFFFF 2008.01.07. 21:56:13

Az nem feszélyez téged hg001, hogy ezek a terepjárók leginkább ún. városi terepjárók ? Azaz ha egy erdésznek odaadnám, kb. egy év alatt leamortizálná teljesen.

Perillustris 2008.01.10. 19:31:33

"Ha a fuvarozóknak bármi is drágábbá válik, az azonnal megjelenik a termékek árában."

Jelenleg más módon, rejtetten fizeted meg a költségeket.

Olvasnivaló:
www.levego.hu/konyvtar/olvaso/kozl_tam.pdf
süti beállítások módosítása