Szennyezel? Fizess!
2008.01.07. 12:10
Ahogyan a Totalcar is beszámolt róla, egyes európai városok belső részéről kitiltják a legszennyezőbb autókat, amelyeknek a környezetvédelmi besorolása bizonyos kategória alá esik, illetve ezeknek a gépjárműveknek behajtási díjat kell fizetniük. A szigorítás mértékét jellemzi, hogy Milánóba már Euro4 kategória alatt fizetni kell, nem is keveset, 2-10 EUR-t.
Budapesten lakom, nem a belvárosban, sőt nem is kifejezetten a belvárosban dolgozom. Ennek ellenére üdvözlendőnek tartanék egy ilyen kezdeményezést. Mikor azonban ezt kimondom, akkor rögtön be szoktam csúszni a gonosz kategóriába, mert mennyire nem értem meg azokat, akiknek csak ilyenre futja, és mit fognak kezdeni szegény fuvarozók, akiknek nem karbantartott, lerobbant szállítójárműve a megélhetés utolsó forrása. De álljunk meg egy szóra.
Ugyan javuló a tendencia, de van egy nagyon szomorú statisztika Magyarországon. A szúrópróba szerű, út mentén végzett környezetvédelmi felülvizsgálatok azt mutatják, hogy a jelenlegi szabályozás mellett is még mindig 10 % felett van azoknak az autóknak az aránya a közutakon, amelyek nem felelnek meg annak a környezetvédelmi besorolásnak sem, ami alapján az ún. zöldkártyájukat kiadták. Ezek hátterében sok dolog meghúzódhat. Lehet, hogy a gépjármű állapota romlott, amióta kapta, lehet, hogy valamilyen szakszerűtlen beavatkozás rontotta le az értéket, és igen, sajnos lehet, hogy a kártya a szigorú szabályozás ellenére nem a valós adatokat tükrözi, hanem csak úgy ki lett állítva, pl. telefonos megrendelésre érkezett. 10 % pedig nagyon magas arány.
Képzeljük el akármelyik nagyváros utcáit, ha csak ezzel a tíz százalékkal csökkentenénk a forgalmat, illetve a fent megjelölt intézkedésekkel arra ösztönöznénk a fuvarozókat, hogy a már rég elhasznált teherautót valami kevésbé környezet-gyilkoló gépezetre cseréljék. Mert bárki magától rájöhet, hogy sok esetben nem arról van szó, hogy a fuvarozó nem tehetné meg egy másik autó vásárlását, csak egyszerűen neki sehol nem érdeke, hogy ezt megtegye. Sőt, amíg a hipermarketben vásárolt olajból száz kilométeren elfogyasztott 1 liter olcsóbb, mint a motorfelújítás, addig az is megéri. Jó volna nálunk is értelmes és hatékony eszközökkel arra ösztönözni az autósokat, hogy valami módon figyeljenek arra a környezetre, ami nem csak az övék. Mindenkié. Enyém, tiéd, övé, a gyerekemé, a gyerekedé és az ő gyerekéé is. És arra pedig nincs semmilyen indok, hogy valaki ezt a közös környezetet tönkretegye azért, mert az anyagi érdekei így kívánják. Sajnos nem ebbe az irányba megyünk, jó volna fordítani. Nálunk sok országgal ellentétben semmilyen kedvezmény nem illeti a hibrid autók vásárlóit, sőt a magasabb környezetvédelmi osztály miatti súlyadó kedveszmény is eltűnt a teljesítményadó bevezetésével.
Persze sok kérdést felvet a gondolat, sok megoldandó nehézséget ad, de valljuk be, ma pénzügyileg az nyer a legtöbbet, aki leginkább szennyezi a környezetet. És nem jó ez így. Más országok belátták, hogy valamit tenni kell. Jó, követendő példa. Szerintem.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Joejszaka 2008.01.07. 15:18:03
Ayonban a hibrid autókra van kedvezmény: kevesebb a regisztrációs adó:
www.honda.hu/modellek.php?id=144
Ha lenne 5 misim autóra, akkor erős késztetést éreznék ezt venni. De nincs 5 misim, ezért vettem egy 12 éves, 2literes Accordot... Cserébe városban különösen ritkán használom.
movhu 2008.01.07. 15:24:00
Pista Bácsi 2008.01.07. 15:26:57
Egyébként nemcsak a fuvarozókat kellene piszkálni, hanem azokat is akik bazinagy terepjáróval mennek be a belvárosba. Tudom, hogy rossz az út Pesten, nade ennyire nem :-))
movhu 2008.01.07. 15:31:30
jorda 2008.01.07. 16:16:13
sohasem használták terepen.
Azért a szőke maca,kopaszfejű börtöntöltelék,de a pénzt számolatlanul szóró újgazdagok is úgy érzik ez a menő ,ezáltal ők a kiváltságosak kasztjába tartoznak.
Akinek nem szükséges hivatása gyakorlásához-erdész,vízügyes,vadvédelmi st.-arra azonnal extra luxusadó kiszabását javaslom !!!
movhu 2008.01.07. 16:46:35
0xFFFF 2008.01.07. 16:56:36
hg001 2008.01.07. 17:01:58
hg001 2008.01.07. 17:08:07
azért azt ne feledd, hogy az Ikarusz busz elszállít 30-40-50-... embert, és közérdekű szolgáltatás, míg egy nagy terepjáróval egyedül korzózni a belvárosban eléggé hely- és CO2-pazarló móka.
Egyébként abban egyetértünk, hogy a füstokádó Ikaruszokat le kéne cserélni a francba, mondjuk vadonatúj földgázüzeműre, csak hát ilyenre nincs pénz, mert egy 4-es metró nevű nagy alagútba öntjük az erre szánt bankjegyeket.
Ja, és felőlem mindenki olyan autót vesz, amilyet akar, de vegye figyelembe a korlátokat. Ha lassú járművel nem lehet autópályára hajtani, és quaddal az erdőben, akkor terepjáróval se lehessen pilickázni a belvárosban.
0xFFFF 2008.01.07. 21:56:13
Perillustris 2008.01.10. 19:31:33
Jelenleg más módon, rejtetten fizeted meg a költségeket.
Olvasnivaló:
www.levego.hu/konyvtar/olvaso/kozl_tam.pdf