Jézus és a nyúl

2008.03.21. 09:20

A világ magát kereszténynek valló része elérkezett az egyik legkiemelkedőbb ünnepéhez, amely ünnepkörhöz hozzátartozik a Jézus haláláról és feltámadásáról történő megemlékezés. Ennek kiemelkedő napja lett a húsvét. Tekintsünk most bele ebbe az ünneplésbe, és tegyük a helyére az ezzel kapcsolatos szokásokat.

Most nem kezdjük el Jézus életének mélyreható vizsgálatát, csak röviden tekintsük át az akkor történt eseményeket a Biblia fényében. Jézus tudvalévőleg zsidónak született, így életét annak megfelelően élte, ahogyan a népéhez tartozók. Ebbe az életbe az is beletartozott, hogy a zsidók megünnepelték a pászkát, ami a naptáruk szerint niszán hónap 14. napjára esik. Niszán az első hónap a naptár szerint, aminek a 14. napja a tavaszi napéjegyenlőség utáni első holdtölte. A hold fázisaihoz igazított naptárban a hónap első napja az újhold, így értelemszerűen a holdtölte a hónap közepe. Eltérés még, hogy a nap nem napkeltével, hanem napnyugtával kezdődik, így a tulajdonképpen az utolsó vacsora ennek a napnak a kezdetén történik. Ez az a vacsora, amikor megköttetik az Újszövetség. A történetet tovább már jól ismerjük, másnap kivégzik Jézust, ami az ő rendszerükben még mindig a hónap 14. napja. Ez az esemény - az Újszövet, amiről tulajdonképpen a Biblia úgy nyilatkozik, hogy arról meg kell emlékeznie azoknak, akik Jézust követik. A húsvét viszont ma már nem ilyen, lássuk az okokat.

A történetbe bele került minden, ahogyan ez előfordult a karácsonnyal kapcsolatban is. Az egyház eleve nem szerette volna, ha az ünnep egybeesik a zsidók ünnepével, ezért az eredeti dátumot kiigazították azzal, hogy a keresztény világ naptárához lett alakítva a húsvét dátuma. Ebben az évben elég közel esik egymáshoz a tényleges és az átírt időpont, mert niszán 14.-e szombat este kezdődik, de máskor nagyobbak az eltérések. A legnagyobb kérdés azonban, hogy miként kerül a tojás és a nyúl a történetbe, mert azokról nem igazán nyilatkozik a Biblia, és Jézus sem használta fel őket az ünnephez. Ez hasonlóan került be az ünnepkörbe, mint azok a legendák, amik Benedek Elek Jézusról szóló mesegyűjteményében vannak, amelyek messze nem a megfelelő módon tüntetik fel a személyét. A történet itt viszont régebbre nyúlik vissza, mint Benedek Elek munkássága.

A húsvétot, amit angolul easternek neveznek- amely név feltűnő hasonlóságot mutat a későbbiekben említésre kerülő Istár névvel -, az egész keresztény világban hasonló módon ünneplik. Mindenki szépen felöltözik, előkerülnek a szokásos szimbólumok, a nyulak és a díszesen tarkán kifestett tojások. Ez utóbbiból akár egy kosárra való is, ami aztán a nap folyamán különböző rituálék során gazdát cserél. Ezeknek a használata azonban egyáltalán nem alapul a Biblián, hanem azzal ellentétes pogány hagyományokban gyökeredzik. Régen a tavasz az emberek egyik legfontosabb eseménye volt, főleg azokon a területeken, ahol a napimádat volt jellemző. Ehhez kapcsolódott Istárnak az imádata, akinek saját szimbóluma volt a tojás és a vadnyúl, mint a termékenység jele. A nyúl, azért sem illik az eredeti zsidó szokásokhoz, mert az a Mózesi-törvény tisztátalannak határozza meg. Istár imádata persze nem állt másból, mint bármely más akkori istené. Az ismertebb Baál mellet őt is alapvetően vérrel és a szexuális áldozatbemutatással lehetett kielégíteni. A neki szentelt templomokban szexuális szokásokkal mutattak be imádatot, ami leginkább egy féktelen orgiához hasonlítható. A hívők úgy gondolták, hogy áldozatuk bemutatásával felkorbácsolják Baál és felesége nemi vágyát, és így ők is nászra kelnek, és mi sem adhat jobbat népének, mint egy kielégült isten. A templomok szobrai alátámasztják ezt a feltételezést, mert szinte kizárólag nemi szerveket és aktusokat ábrázoló tárgyi emlékeket találni ezeken a területeken. Istár szobrai alatt viszont megtaláljuk a tojásfestés egy lehetséges múltbeli képét is. A magasabb és felső osztályból való emberek ugyanis keresték azt, hogy miként tehetnének még nagyobb hatalomra szert istenük segítségével. Ennek pedig egyetlen eszköze volt a gyermekáldozat saját családjukból. Ezeket a maradványokat aztán szépen kifestett urnákba rakták a templomba, a tisztelt isten szobra alá. Istár annyira beírta magát a történelembe, hogy mind a mai napig fennmaradt. Megjelenik más népeknél is, mert a legenda szerint Eostre volt az, aki megnyitotta Valhalla kapuit, hogy fogadja Baldrt, akit Fehér Istennek neveztek a tisztasága miatt, valamint Napistennek, mert az ő homloka fényt adott az emberiségnek. És ugyanígy került be a keresztény kultúrába, ahol mindent megtettek azért, hogy a pogányok is elfogadják az új hitet, még akkor is, ha ez megalkuvással járt az eredeti parancsok tekintetében.

Egyszóval a húsvét mai formája sokkal inkább egy pogány imádati forma, mintsem a keresztények nagy ünnepe. Jézus igencsak meglepődne, ha betekinthetne a mai megemlékezésbe, amikor az emberek az ősi imádati formákat gyakorolják a róla való megemlékezés címén. Aki meg akar emlékezni Jézus haláláról és feltámadásáról, ez nyugodtan megteheti, mindenkinek legyen a hite szerint. A fenti tények alapján viszont láthatjuk, hogy a húsvét ilyen módon történő ünneplésének kevés köze van az ősi keresztény kultúrához. Ebben a formában nem más, mint az ősi termékenységimádat modern kori megfelelője, ami felől nem lehet kétségünk, hogy miként nyilatkozna Jézus, akiről elvileg megemlékezünk. Mert ma már nem egy szolíd utolsó vacsora, vagy összejövetel jellemzi ezt az ünnepet, hanem olyan kifejezések, mint például a fokozott közúti ellenőrzés.

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr84390411

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pet 2008.03.21. 10:33:44

Azt sosem értettem gyerekkoromban, hogy Jézusnak mi köze a biciklit már csak hazatolni tudó Pista bácsihoz :) Igazán értékelem, hogy a gyerekfeláldozás rész nem maradt meg, mert lehet ott végeztem volna ilyen felvetésekkel.

W Joe 2008.03.21. 10:44:14

Sonka, tojás, csokinyuszi, hétfő szabadnap. Nekem semmi gondom a húsvéttal :) Mondjuk nálunk szolid családi összejövetelek vannak ilyenkor (vallási tartalmak nélkül).

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.03.21. 10:55:38

Szia!

Az Easter angolszász kultúrában való megjelenését én kevésbé valószínűsíteném Istárhoz mint két, egymással megfeleltethető, helyben jobban illő istenalakhoz: az általad is említett Eostre/Ostara, előbbit már a hetedik században St. Bede/Beda feljegyzi az angolszászoknál, utóbbit Jacob Grimm feltételezi a Deutsche Mythologie-ben, mindketten főleg nyelvészeti bizonyítékokra támaszkodnak konkrét lejegyzett mitologéma vagy rítus hiányában, Bede viszont biztosra írja, hogy április környékén volt Eostre hónapja. Az Eostre szó az angol Easter legvalószínűbb gyökere (ami pedig akár a görög Eos-szal is kapcsolatba hozható). A konkrét, nyúlhoz és tojáshoz kapcsolódó mai pszeudo-rítusaink eredeti formáját pedig legvalószínűbben az "osterhase" formájában a német kivándorlók vitték ki Amerikába. Ez persze nem teszi illegitimmé az Istár-szimbolikával kapcsolatos megállapításaidat, hiszen ahogy többek között Joseph Campbell összes műveiből tudjuk, a ciklikus évhez kapcsolódó szimbolikus rendszerek akár egymással soha nem találkozott kultúráknál is hasonló módon megjelennek. Viszont nem tudom, Istár mennyivel lehet, ahogy írod, korábbi alak Eostre-éknál.

Egy kérdés a szöveghez:

"Az ismertebb Baál mellet őt is alapvetően vérrel és a szexuális áldozatbemutatással lehetett kielégíteni. A neki szentelt templomokban szexuális szokásokkal mutattak be imádatot, ami leginkább egy féktelen orgiához hasonlítható."
"A magasabb és felső osztályból való emberek ugyanis keresték azt, hogy miként tehetnének még nagyobb hatalomra szert istenük segítségével. Ennek pedig egyetlen eszköze volt a gyermekáldozat saját családjukból."

Ezekhez mi a forrásod? Ennyire konkrét rituális leírást honnan ismerünk? Kicsit sántít nekem, mert főleg a második idézet gyanúsan emlékeztet azokra a leírásokra, amit a római korban Julius Caesar írt a keltákról, jól rádobva néhány lapáttal a kelták barbárságára és szokásaikra, hogy negatív fényben tüntesse fel ezt a leigázandó népet. Az orgiák még hagyján, az inkább elképzelhető hiszen máshol vannak írásos feljegyzések hasonló termékenységi rítusokról, de én még nem olvastam saját gyermekeiket feláldozó asszír/babiloniai családokról.

movhu 2008.03.21. 11:12:33

A forrásom pontos címét meg fogom adni, de ez egy angol nyelvű könyből van, amiből eredetileg írtam ezt az írást, de most nincs nálam, és ott van feljegyezve. Ez egy rövídített változat.
Az ókorban viszont nem volt ritka a gyermekáldozat, lehetne még sorolni, az isteneket, ott van Molok is.
Maga a Biblia is említést tesz ezekről, többek között Salamon időkori elferdüléséről is: "Salamon a szidóniak istennőjét, Astóretet és az ammoniták utálatosságát, Milkomot kezdte követni"
A Biblia ír még a királyokról, Akházról is, aki átvette a környező népek istenimádatát az uralkodása idejére, Baál szobrokat épített, és a gyerekeket tűzben égették meg áldozatképpen.
A legtöbb tárgyi bizonyíték ezzel kapcsolatban Karthagó romjainál került elő, amik bizonyítják, hogy az emberáldozat nem is ritka dolog volt.

Jáfet 2008.03.21. 11:14:03

Szerintem a "világ magát kereszténynek valló része" számára a Húsvét ünneplése nem kizárólag tojás-sonka evést, nyúlsimogatást jelent.

Miért egy fáraószoborral illusztráltad az írásodat?

movhu 2008.03.21. 11:16:44

Az egy dolog, hogy nem kizárólag, de kérdés, hogy egy keresztény megteheti-e, hogy pogány ünnepi szokásokat vegyít a saját istenimádatába?
A szobor nem fáraó, hanem maga Baál, illetve ahogy ábrázolták.

hkori 2008.03.21. 11:22:13

Lehet, hogy a husvét keresztényi szempontból sántit, de...
Az is egy szokásrendszer, hogy az emberek teljes gőzzel boldognak mutatják magukat, majd ezt minden vasárnap bemutatják a tv-ben. Sokan várva a csodát csatlakoznak és sok pénzt befizetnek adományként. Megtanulnak énekeket, látják, hogy itt tapsolni és mosolyogni kell. Igy ők is teljes gőzzel benne lesznek a tv-ben. És ez igy megy amig ki nem derül, hogy nem történik semmilyen csoda ami miatt érdemes volt elkezdeni az egészet.

movhu 2008.03.21. 11:25:04

Ha a fenti dologgal netán arra céloztál, hogy esetleg oda járok, akkor közlöm, hogy nem :) Nem értek egyet azzal sem, hogy emberek istentiszteletét feltétlenül a tévének kell közvetíteni. A hit nem egy látványdolog volna.

2008.03.21. 11:34:05

Úgy látszik mostanában divat lett a keresztény szokásokat pogány eredetre visszavezetni, Tóta W. ugyanilyen módszerrel élt már Karácsonykor.

A Húsvét számomra a Megváltó feltámadásának ünnepe. Még akkor is ha közben részeg locsolkodók és szondáztató rendőrök vannak az utcán. A gyarló ember mindig is be fogja mocskolni a magasztos eszméket, mert ezért ember.

Az, hogy az ember mindent tönkretesz, amihez csak hozzáfér, az igazi hitnek egyáltalán nem árt. Sőt. Minél nagyobb az emberi mocsok, a hit annál erősebb lesz. De hát ez is benne van a Bibliában, csak olvasni kellene.

Mindig el lehet szórakozni azzal, hogy mi van a tojással, meg hogy miért változik minden évben a Húsvét időpontja, ezek jó poénok, de a valódi lényeghez ezeknek semmi köze. Ezek mind a gyarló ember lenyomatai, de ezek soha nem homályosíthatják el a lényeget, hogy Isten fia meghalt értünk a kereszten, és harmadnapra fel is támadt. És aki ránéz a torinói lepel vérző, szenvedő arcára, azt mindig meg fogja borzongatni a misztikus érzés, és az mindig tudni fogja miről szól ez az ünnep. Piros tojás ide, vagy alkoholszonda oda, soha ne felejtsük el a lényeget.

prometheus 2008.03.21. 11:40:14

Ezért jó pogánynak lenni. Szinte az összes keresztény ünnepet meg lehet úgy tartani (a nálunk szokásoshoz képest kissé szerényebb látszat mellett), hogy egyetlen csőkeresztény rokonnak se tűnjön fel hogy nem a keresztény ünnepeket üljük meg :)
Amúgy a mostani pogány ünnepeken többnyire még Ostara alkalmával sincs orgia, legfeljebb van rá százalék, hogy az égbeöltözötten tartott ünnepeken esetleg kialakul ha ehhez kellően illuminált már mindenki :D ebből fakadóan tiltva sincs, bár azt szoktuk mondani hogy a baráti közösségen belül mindent szabad ami nem tilos ;)

Komolyan kétlem hogy a kereszténységnek a jelenlegi formájában bármiféle hosszabbtávú létjogosultsága van a jelen korban. Egyre többen jönnek rá az egyház turpisságaira és magával való meghasonulásának tényére és egyre többen tartják elfogadhatatlannak a megkeresztelkedés azon formáját, amelyet az individuum nem a saját akarata szerint kér, hanem gyakorlatilag babaként mintegy szellemi erőszaknak teszik ki. A rengeteg idegesítő térítőről már nem is szólva. Pogány térítőket nem azért nem látsz minden utcasarkon, mert nincsenek pogányok (vannak és egyre többen), hanem mert a pogányság túlnyomó része úgy véli hogy az embernek magának kell eldöntenie, miben hisz, és ehhez nem szükséges minden utcasarkon zaklatni. Különösen környezetszennyezőnek tartom ilyetén módon például az ilyen típusú kiadványokat, amiknek vélhetően a 90%-a a kukában végzi, majd a szemétdombon ahol nem kerül újrahasznosításra. Nagyon kevés az olyan keresztény térítő, akivel érdemi teológiai társalgást lehet folytatni, pedig szerintem pont a hitelesség kérdőjeleződik meg ezáltal (a saját 28 évem alatt eddig két olyan térítővel találkoztam, akivel órákon át építő teológiai eszmecserébe bonyolódtunk, és mindkét eset végén megállapítottuk, hogy még a keresztények elsöprő többsége is teljesen félreérti a Tanításokat, ami nagyban köszönhető az egyházi dogmáknak).
Szerintem Jézus tanításai csak abban az esetben fogják ezt a századot túlélni, ha kellő mennyiségű olyan ember fogja tanítani akiknek ehhez nem fűződik anyagi vagy hatalmi érdeke, illetve ha emellett a gyakorlat mellett elsorvad a Vatikán, amely ebben a formában még Jézus tanításai szerint is gyakorlatilag felesleges.

Na mindegy :) Boldog Ostarát kívánok mindenkinek!

movhu 2008.03.21. 11:42:01

Nem a divatot kívánom ezzel követni, igaz karácsonykor is megírtam az akkori történésekkel kapcsolatban a tényeket.
Amit írsz, az pedig mind igaz, de pontosan az a baj, hogy a lényegről ilyen módon nagyon elterelődött a hangsúly. A legtöbb embernek a húsvét már egy szabad hétfő, sonka, tojás, nyúl, alkohol, haverok, buli, fanta.

prometheus 2008.03.21. 11:55:33

Holden: Nem mostanában vált szokássá. A korai keresztény közösségek csak úgy értek el sikereket, ha megalkudtak a pogány közösségekkel bizonyos kérdésekben. Nem kell hozzá sok sütnivaló, hogy megértsük: a Jézus feltámadása előtti két-háromezer éves hagyományokat máshogy nem lehetett volna felszámolni, csak úgy, ha a közösséget összefogó alkalmakat beleépítik a korai keresztény hitrendszerbe. Ez pedig azért alakult ki, mert a kereszténység kezdetén még nem volt akkora világi hatalma a vallás vezetőinek, hogy mindenütt tűzzel és vassal kényszerítsék rá az embereket a vallás gyakorlására. Azokon a helyeken, ahol jelenleg is aktívan történik az Ige hírdetése, még mindig ilyen módon (a törzsi ünnepeket a keresztény hitbe integrálva) térítenek - mivel ma már a nemzeti közösségek rossz szemmel néznének egy törzset felperzselő keresztes sereget, valamint az egyház újkori imidzsébe sem illeszkedne, főleg az után, hogy II. János Pál pápa ezekért a bűnökért hivatalosan is bocsánatot kért a világtól (és ezzel mérhetetlen tiszteletet vívott ki még pogány közösségekben is).

Emellett nem a - korunkhoz képest - négy-ötezer éves hagyományokkal rendelkező pogányság épített szentélyeket keresztény szent helyekre, hanem fordítva. Mivel a helybéliek sok esetben nem voltak hajlandók más helyen ünnepelni.

Ha még mindig kételkednél és újkori dilinek tartanád amit írok, keress pogány naptári ünnepeket és vesd össze a keresztény ünnepek napjaival. Ez nem annyira nehéz, például a görög ünnepek időpontjai viszonylag pontosan fennmaradtak.

A legtöbb pogány hagyomány kétezer évvel megelőz minden keresztény hagyományt. Ha ez fordítva lenne, még talán én is kétségbe vonnám, hogy "ki" plagizálta "kinek" az ünnepeit és miserendjét.

Bobby Newmark 2008.03.21. 11:56:36

Nem, rosszul látjátok, a családi összejövetel, a sonka, a tojás, meg a népi mulatság a lényeg, a többi a sallang. Az egyházi ünnep a szellemi béklyó, böjttel, Jézuson szüttyögéssel, feltámadással, közösségi agymosással.

prometheus 2008.03.21. 12:08:54

movhu: Nemrég beültem egyik vasárnap meghallgatni egy keresztény misét (nem brahiból, csak egyszerűen érdekelt). Sok okos dolgot mondott a pap, amiből most azt emelném ki, ami szerint a mai kor legnagyobb problémája már nem a pogányság, hanem az Istentől való teljes elfordulás, az ateizmus.

Minden ünnep - de még egy szülinapi buli is - értelmét veszti abban az esetben, ha nem tudjuk miért üljük meg, sőt nem is hiszünk abban hogy ez bármit is számítana. Elv nélküli tivornyázássá válik, ami amellett hogy gusztustalanul fest kívülről nézve és rettentően szánalmas, veszélyes is.

A saját meglátásom az, hogy ha egy nagy ünnepen az Istennő és/vagy az Isten tiszteletére legurítok pár korsóval a testvéreim társaságában, az ünneplés, mert megemlékezünk valamiről. Nagy ünnep úgy is csak nyolc van egy évben. Ilyenkor szokás valamennyit a földre is löttyinteni áldozatként. Ez pontosan olyan gesztus, mint ha egy barátom szülinapján koccintanék a társasággal - ahol érthető módon nyilván a barátomat is megkínálom az nedüvel. Nem feltétlen isszuk magunkat a sárgaföldig, bár ez is benne van a pakliban. Ilyen ünnepeket főleg nyáron a természetben valami elhagyatott nyugis helyen szoktunk tartani tábortűz mellett, ami egyébként még önmagában is felemelő, mindenféle ital nélkül. Inni sem kötelező (sokan félreértik). Nem az ivás a lényeg. A lényeg a gesztus: a megemlékezés és a megajándékozás.

benöke 2008.03.21. 12:10:22

Ez nem divat kérdése. Jézus először csak a zsidókat akarta megtéríteni,majd amikor rájött hogy ez nem fog menni akkor fordult a pogányok felé.A halála után Pál akinek ugye a kereszténység a létét köszönheti,ügyesen felismerte hogy Jézust mindenáron el kell szakítani a zsidó gyökerektől,felhasználta a népszerűség fokozása érdekében a pogány ünnepeket.Ha picit utána olvasol nagyon meglepődsz hogy mennyire nincs köze Jézusnak sok mindenhez amit az Ő nevében a keresztény egyházak „elkövetnek”.Pl.: Prometheus által érintet gyermek keresztelés aminek ugye semmi köze se Jézushoz se a Bibliához.

Bobby Newmark 2008.03.21. 12:16:38

prometheus:
Nyilván az ő szemszögükből ez a mai világ legnagyobb problémája. Fogy a hatalmuk, és ez fáj. Nem csodálom. De eljárt felettük az idő, ma már nem jön be a megfélemlítős duma.

prometheus 2008.03.21. 12:29:16

Holden, még egy kicsit:
"És aki ránéz a torinói lepel vérző, szenvedő arcára, azt mindig meg fogja borzongatni a misztikus érzés, és az mindig tudni fogja miről szól ez az ünnep."

Ezzel egyetértek lényegében, bár hitemből fakadóan lényegesen kevésbbé foglalkoztat a Lepel. Ugyanakkor ha Ostarakor ránézek a tojásos tálra, eszembe jutnak a teremtésmítoszok, amelyek leírják a mi égi nagyjaink ebben lelt minden örömét és szenvedését.

Igazából ha jobban belegondolsz, látod, hogy Jézus halála és feltámadása ezekkel a teremtéstörténetekkel analóg dolog. Egyik sem kisebb értékű mint a másik. Igazán őszintén mondom, hogy teremtésmítosznak tartom Jézus feltámadását is. De attól, mert az egyéb istenek mellett elfogadom Jézus Istentől valóságát, még nem leszek keresztény. Úgy érzem pogányként sokkal teljesebben fogadom be Tanítások nagy részét, mint a legtöbb vasárnapi misére járó. Ez pedig azért van így, mert vannak analógiák a pogány vallások és Jézus tanításai között. Egyszerűen tágabb látókört biztosít. Többször is elolvastam az Újszövetséget és amellett hogy igazán magával ragadó, ihletett írásnak tartom, sosem leszek képes elfogadni a szentségét, és ez egyedül annak köszönhető, hogy ehhez az íráshoz egyházi hatalmi érdek fűződik és fűződött minden korban, ergo részben tisztátalannak tartom. Az Evangélium igazi mondanivalója amúgyis fényévekkel túlmutat az íráson.

movhu 2008.03.21. 12:31:40

Pontosítsunk, és vegyük számba azokat a tanításokat, amiket ma sok, magát kereszténynek valló egyház tanít. Kiderül, hogy a tanítások egy jelentős részének nem sok köze van a Bibliához. Sajnos maga a kereszténység vetti ki a legnagyobb részét azokból az eseményekből is, ami történt például a második világháború alatt. Majdnem biztosan állítható, hogy megfelelő egyházi hozzáállással Hitler soha nem jutott volna akkora hatalomhoz, ami ahhoz kellet, hogy véghezvigye a tervét. A vatikánnal kötött kondkordátuma szinte szentesítette az ezsméit, és ettől kezdve a papok sorban prédikáltak a háborúban való részvétel mellett.
Ekkor látszik igazán, hogy mit jelent megtartani azt, amit leírtak abban a könyben, és mit jelent mellébeszélni. A húsvét az húsvét, itt nem okoz akkora gondot a tanításoktól való eltérés. A kérdés az, hogy miért nem érvényesült a világháborút kirobbantó keresztény világban a ne őlj és az aki kardot fog kard által vész el? Itt érződik igazán, mit jelent a midnennapokban úgy élni, ahogyan leírja a keresztények könyve, és mit jelent engedni a területeken. Kétségkívül megvoltak a maga indokai azoknak a némat paoknak is, akik támogatták Hitlert, ahogyan az ellenkező oldallpn álló keresztényeknek is.

coriolis · http://coriolisblog.blogspot.com 2008.03.21. 12:38:31

A sok pogány/keresztény szembeállítás felveti azt az érdekes kérdést, hogy akkor most vajon melyik az erősebb? A pogány szokások, amik még ma is jelen vannak az életünkben annak ellenére, hogy a keresztények szó szerint tűzzel-vassal irtották őket, vagy a ránk oktrojált keresztény tanok, amik bő száz éven belül ki fognak veszni a világ jelentős részéből, a felvilágosult Európából legalábbis.

Itt láthatsz egy érdekes filmet, "Zeitgeist", ha mond valamit:
video.google.com/videoplay?docid=1543831119879192379

Coriolis · http://coriolisblog.blogspot.com 2008.03.21. 12:46:39

Mover, tudod mit lehetne még górcső alá venni? A kereszténység sátánképét. Nekem úgy tűnik, hogy a Sátán nem a gonoszt jelenti, mert semmivel sem gonoszabb a keresztényeknél. Viszont egyértelműen a keresztény istenek ellenpólusa. Nem lehet, hogy egyszerűen a keresztény istenek előtti pogány korszak istenei és hagyományai jelennek meg a Sátán ábrázolásában?

movhu 2008.03.21. 12:52:16

Nem, nem hiszem, hogy ő csupán az ellenpólus volna. A Biblia nem csupán a rosszként említi, hanem létező lénynek tűnteti fel, aki komoly befolyássa van az emberekre. Anélkül, hogy itt hitéleti vitákba mennénk bele, annyit kell róla megjegyezni, hogy rosszabb a keresztényeknél, illetve még pontosabban, azok ellentéte. A keresztény alatt persze itt nem azt értem, aki annak vallja magát, hanem amilyennek a Biblia azt leírja. Mert, amint fentebb is jeleztem, ebben azért jelentős eltérések vannak. Sátán az igaz keresztény képben aktívan teszi a rosszat, amivel arra ösztönzi a keresztény személyt, hogy minél többet tegyen olyan dolgokat, amik nem Istentől származnak. Ebből következik, hogy amennyiben valaki a hívők csoportjában olyan dolgokat csempész az imádatába, mint a fent említett pogány ritusok, akkor tulajdonképpen egy lépéssel közelebb kerül a gonoszhoz, és eggyel távolabb Istentől. Persze erről az egészről azoknak van értelme beszélgetni, akik hisznek istenben, de a hívőknek akkor el kellene dönteni, hogy akkor most hisznek vagy sem.

prometheus 2008.03.21. 12:59:43

"miért nem érvényesült a világháborút kirobbantó keresztény világban a ne őlj és az aki kardot fog kard által vész el?"

Ehhez a kérdéshez világháború se kell. Elég a keresztes hadjáratokra gondolni, vagy az égetések idejére (amiről amúgy is köztudott ma már, hogy a máglya halálra ítélteknek csak elenyésző hányada volt valóban pogány).

Ezek miatt sok pogánynak szálka a szemében a Vatikán, bár a személyes álláspontom ebben a problémakörben az, hogy II. János Pál bocsánatot kért, ezért az egyháznak is kijár a megbocsátás a pogányság részéről. Ez így korrekt szerintem. Persze ezt a kört mindenkinek magának kell lefutni.

"sok pogány/keresztény szembeállítás"
Nem téged szeretnélek kritizálni, de helytelennek tartom a szembeállítást. Sokkal helyénvalóbbnak tartanám azt, ha inkább a párhuzamokat hangsúlyoznák ki mind keresztény mind pogány oldalról. Erre az egyház ugyan sosem lesz képes valószínűleg, de egyházfüggetlen keresztényekben sok esetben mutatkozik erre hajlandóság. A szembenállások mindig csak hatalmi érdekeket elégítettek ki. Azt kinyilvánítani, hogy az egyes vallások közös értékei jóval túlmutatnak ezen vallások írásain, senkinek a hatalmi érdekét nem szolgálják, annak ellenére, hogy ez így van. A Wicca Intelem ha egymondatban ("An it harm none, do what ye will" - Amíg azzal nem ártasz, azt tégy 'mit akarsz) leírja azt, amit a parancsolatok tíz mondatban tesznek, nem azon van a hangsúly, hogy hány mondatról van szó, vagy hány szóról, hanem azon, hogy a két dolog tanítása és üzenete jelentős hasonlóságot mutat (mégha nem is teljes azonosságot). És ahogyan a parancsolatoknak is meg van a maga rejtett tartalma, úgy az Intelemnek is.

prometheus 2008.03.21. 13:12:30

movhu: A keresztények nagyrésze teljesen rosszul értelmezi a Sátánt, ebből fakadóan a gyónást is. Mert könnyebbséget jelent egy "nem létezőt" okolni a saját gaztetteinkért. A pogányság esetén ez nem ilyen egyszerű, nálunk nincs Sátán-szerep, de ettől függetlenül van megbocsátás. Így is sok pogány esik abba a hibába, hogy bizonyos isteni vagy démoni sugallatokat okol a maga által elkövetett gaztettekért. Nálunk ez nem mentség azonban. A legtöbb pogány vallás egyetért abban, hogy minden tettért juss jár. Így meg kell tanulni, miért törekedjünk a környezetünk hasznára, és hogyan tegyük ezt. Enélkül a bűnbocsánat értelmét veszti, és egyszerű sirámkodássá degenerálódik. A bűnbocsánatnak az őszinte belátás ad értelmet, ami nem érhető el akkor, ha mindenért egy bizonyos külső tényezők okolunk.

Az egyházi eszmék szerint ez nem hangsúlyos. Pedig Jézus tanításaival nagyrészt megegyezőt írtam.

Coriolis · http://coriolisblog.blogspot.com 2008.03.21. 13:20:03

"Sátán az igaz keresztény képben aktívan teszi a rosszat, amivel arra ösztönzi a keresztény személyt, hogy minél többet tegyen olyan dolgokat, amik nem Istentől származnak."

Ezzel te is csak azt mondod, hogy az a rossz, ami nem istentől származik. Én azt mondom, hogy az a rossz, ami az ember ellen irányul... A kereszténység egyáltalán nem a jó pólus, mert az embereket nem a jóra ösztönzi, hanem csak a keresztény istenek imádatára és követésére. És hogy kritika nélkül mindent megtegyen ezekért. A keresztény világkép alapjában véve embertől elfordult irányzat, amit én inkább egy embergyűlölő vallásnak neveznék, hiszen az alapvető emberképe is teljesen elfogadhatatlan:

coriolisblog.blogspot.com/2007/10/az-erklcs-diadala.html

Coriolis · http://coriolisblog.blogspot.com 2008.03.21. 13:24:52

Prometheus: teljesen igazat adok ebben neked. A keresztények felelőtlenek, mert úgy érzik bárkivel bármit megtehetnek. Ha rossz, akkor az amúgy is csak a Sátán műve, ha a másik fél keresztény, akkor megérti ezt és különben is csak annyit kell mondani, hogy "Hát akkó' bocsánat" és Jesszuska lehúzza a bűnlajstromunkról.

Hiányzik a valódi felelősség tetteikért és a valódi megbánás.

Sunmachine 2008.03.21. 16:38:57

Azért az egyház szerinti húsvét a Vasárnappal azaz a feltámadással lezárul. Nekem ebből az írásból, ha nem ismerném a kedves post íróját azt a hatásvadász szemétséget nézném ki, hogy jól összeugranak a hívők és hitetlenek.
Ejnye! Ennyire számit a kommentek száma?

movhu 2008.03.21. 18:02:27

Nem volt célom az összeugrasztás. Azt szerettem volna hangsúlyozni, hogy nem éppen megfelelő mérékben mosódott össze a két ünnep, ami némileg elnyomja Jézus áldozatának valódi értékét. Sajnos ma már az embereknek keveset jelent az életében az, amiből az egész kiindult.

abandi 2008.03.21. 18:14:00

Kár volt ezért...
maohvu!
Miért kell a tv-a-s liberális zsidószerűséget átvenni!!!
Ráadásul: a nyuszis faszság egy németből eredő félrefordítás eredménye!
A tojás rendben van...

movhu 2008.03.21. 18:17:00

Attól nem vagyok zsidószerű, hogy felvetem a dolgot, miszerint vannak problémák a nyúllal. A német fordítási magyarázatot ismerem, de amint leírtam, már az őskorban közösen említik a tojással.
Ha megfigyeled, nem bántottam senkit, aki hisz Jézusban, sőt azt hangsúlyoztam, hogy neki kellene előtrébe kerülni, nem a nyúlnak és a tojásnak. De ez már rég nincs így.

abandi 2008.03.21. 21:35:08

Fogyasztói társadalomban kár a nyulat emlegetni...meg a plazmatívít...
Üdv.: nestlé-sony corp.
A hit, meg le van baszva...

Coriolis · http://coriolisblog.blogspot.com 2008.03.21. 23:07:18

Szerintem movhu nagyon korrektül és objektíven beszélt a két ünnep egybemosásáról. A legnagyobb rosszindulattal sem tudnék kiolvasni a bejegyzéséből olyan szándékot, hogy a "hívőket" a "hitetlenekkel" (értsd: a keresztényeket a nem keresztényekkel) összeugrassza.

A hívő/nem hívő felosztás viszont lehet minden nem keresztény számára sértő ha például történetesen másban hisz.

abandi 2008.03.21. 23:18:03

Remélem egyszer ír vmit a muszlim...valentin nap hasonlóságáról is..., vagy a talmudról is...
Kár volt...

movhu 2008.03.22. 08:26:40

A Valentin napról megírtam a magam véleményét akkor, érdemes megkeresned. Ott nyíltan kimondtam, hogy csak a kereskedelem egy újabb fogásának tartom.
Legutóbb utólag reagáltam csak TótaW írására:
mover.blog.hu/2007/12/25/tota_w_es_mitrasz
Ott TótaW azzal támadta meg a karácsonyt, és minden azt ünneplő egyént, hogy annak milyen pogány eredete van. Itt is lehetne támadni azokat, akik hisznek Jézusban. Pont azt szerettem volna elmondani, hogy a húsvét mai formájának nincs köze hozzá, így ezzel felesleges támadni azt, aki hisz benne.

2008.03.22. 21:07:09

prometheus: Nagyon okos és igaz dolgokat mondasz.

De: én sohasem választottam el a Jézus előtti világot a Jézus utánitól. Ha így tennénk, akkor azt mondanánk, hogy minden ember, aki Jézus előtt született, az bűnös, és alapból a pokolra jut. Ennek így nyilván nincs semmi értelme, hiszen a Jézus előtt élt emberek nem is követhették volna Jézus tanításait, hiszen fogalmuk sem volt erről.

Emberek már több százezer éve élnek, és azért voltak pogányok, mert még nem kapták meg a tanítást. De ettől még élhettek akár keresztény életet is, persze nem tudták, hogy azt teszik. Ezért teljesen természetes a hagyományok traszformálódása, és az is természetes, hogy a szent épületek mindig szent helyeken épülnek, legyenek azok pogány szentélyek, vagy keresztény templomok. Én ebben semmi kivetnivalót nem látok. Ezért semmi különleges sincs szerintem abban, ha a Karácsony előképe Mithrász, vagy ha a Húsvétban fellelhetjük a pogány tavasz ünnepet, meg a természeti népek feltámadás mítoszait.

De ez semmit nem von le Jézus életének és tanításainak jelentőségéből. A Húsvét ünnepe valóban sok forrásból született, de egy valami különlegessé és egyedivé teszi, ez pedig a feltámadás.

Az is nagyon lényeges, hogy a hitet saját magunknak kell megélnünk. És akkor nem keverjük össze az egyházzal, meg az egyházi hatalommal. A hit és az egyház hol megfér egymással, hol erősíti egymást, hol pedig teljesen ellentétes egymással. Mindre volt már példa a történelemben.

Ha ilyen témákról írok, mindig igyekszem hangsúlyozni, hogy az, hogy az emberek lehúzzák a sárba a magasztos dolgokat, az nem azon dolgok hibája, hanem az embereké. Ha az egyház nem képviseli hűen a Biblia tanításait, az az egyház hibája és nem a Bibliáé. Ezt mindig világosan kell látni.

És azt se felejtsük el, egy ateista is élhet sokkal keresztényibb életet, mint egy bigott inkvizítor. De ez is benne van a Bibliában: "a gyümölcséről ismerni meg a fát".

Én csak azt kívánom mindenkinek, ha holnap reggel felébred, mielőtt megnézi a Forma-1-et, egy pillanatra gondolja magát a tanítvány helyébe, akinek elég volt benéznie az üres sírba, és a leplek láttán azonnal felfogta, hogy mindaz, amiről a mestere hónapok, évek óta beszélt neki, az nem csak példabeszéd, hanem valóság. "Látta és hitt".

2008.03.22. 21:12:04

Coriolis: Tudod milyen kevesen tudják ezt kimondani: "Hát akkó bocsánat." (hogy a te szavaiddal éljek)? Én azt hiszem, aki képes erre, abban már meg van az őszinte megbánás csírája.

abandi 2008.03.26. 00:29:53

Okés, movhu!
Olvastam mindkettőt...Szívem szerint szólottál, ott és akkor!
Téma lezárva a részemről...

mókus 2008.04.02. 00:37:58

a húsvét meg a többi ún. keresztény ünnep mind pogány-alapú, dehát a kereszténység is bálványimádás, lol
süti beállítások módosítása