Az egyik, minden kerületben megjelenő ingyenes lap hozott le cikket „A dugódíj miatt drágul a kifli?” címmel. Persze arra a kérdésre, amit a cikk címe megfogalmazott nem kapunk választ, inkább egy-egy véleményt azoktól, akik ellenzik a díj bevezetését. Persze nem csak ők írnak az megemelkedett behajtási díjakról és azok lehetséges következményeiről, sok más sajtóorgánumot is megihletett a téma. Üresedő polcokról, kiürülő benzinkutakról és áremelkedésekről esik szó, fantáziadús emberek máris láthatják maguk előtt a Mad Max című film jeleneteit magyarosítva, ahol Kis Béla éppen az utolsó kanna benzinért küzd a szomszédjával, hogy eljusson a szomszéd kerületi szupermarketbe a segítségével, mert ott még lehet lisztet kapni. (Ezúton kérek elnézést minden Kis Bélától). A pánikkeltés kiváló lehetőségét lovagolták meg ezzel azok az újságírók, akik a témáról ilyen megközelítésben írtak.

A dolog persze most is kétoldalú. Egyrészt némileg érthető a fuvarozók álláspontja is, akik „sunyi adó” néven illetik a most megsokszorozódott díjakat. Azt csak csendben említsük itt meg, hogy a sokszorozódás oka, hogy régen nem nyúltak a táblázathoz. Kapaszkodjunk meg, 17 éve léptek életbe azok a díjak, amelyek eddig érvényesek voltak, tehát a változás tényének időszerűségét elvitatni felesleges. Az is igaz viszont, hogy a zónán belül például 190 benzinkút található, ahová nehéz lenne kisméretű járművekkel üzemanyagot szállítani. Túl sok dolgot nem tehet a fuvarozó cég, mert azt a felvetést nyilván senki sem gondolta komolyan, hogy ettől majd kisebb autókat fognak vásárolni, és ezekkel többet fordulnak a szállítók. A magyar jogbizonytalanságban ilyet senki nem követne el. Tény tehát, hogy plusz terheket ró a szállítókra az új díj, amit elképzelhető, hogy be fognak építeni azoknak a termékeknek az árába, amiket szállítanak.

Az éremnek azonban van egy másik oldala is. Egyrészt Budapest forgalma már ma is kezelhetetlenül nagy, a légszennyezési adatok minden eddigi adatot megdöntenek. Ez utóbbi javítása érdekében jelentős kedvezményt kap az a szállító, aki környezetkímélő járművet használ. A kedvezmény mértéke Euro5 motor esetében 50%, ami rögtön barátságosabbá teszi a tételeket. A mostani díjakról egyébként a Parking Kft. oldalán tájékozódhatunk. Ami ezután következik, abban látom egy kicsit a rendelet kiforratlanságát. Mert mit is láthatunk Budapesten? Sok forgalmas, többsávos út külső sávját sorban áruszállító teherautók foglalják el, vészvillogót használva az árukipakolás idejére. Ezzel tovább rontják az amúgy is rossz közlekedését az adott útszakasznak. A benzinkutak töltésével és a tartálykocsik közlekedésével ugyanaz a helyzet, a tartálykocsik napközben is közlekednek a szűkösre méretezett budapesti utcákon. Nyugati példákat átvéve nálunk is sokkal inkább érvényesíteni kellett volna a napszakokra bontást, és nem egyszerűen 0-24 órásra kijelölni a zónát. Mert ebben az esetben a teherautó ugyanúgy napközben fog behajtani, és adott esetben foglalni egy sávot az árufeltöltés idejére. A védett övezetek egy részében azonban indokoltabb lenne, ha éjszaka nem volna vagy csak kisebb mértékű lenne a dugódíj, hiszen ekkor végre megvalósulhatna az, hogy a forgalom egy része ezekre az időpontokra tolódjon, levéve jelentős terhet a nappal dugóban közlekedőkről.

Összefoglalva mondhatjuk, hogy a díj bevezetése nem csak lehetséges jó ötlet, hanem szükséges is Budapesten. A megvalósítás előtt viszont jobban át kellett volna gondolni a dolgot, és nem bevétel, hanem embercentrikussá tenni az övezetek felosztását. Akkor talán nem tekintené újabb sarcnak a tehergépjármű üzemeltetője a fizetendő összeget. Ezzel az átgondolással még akár értelmes verzió is születhet a ma még kicsit elhamarkodott behajtási díjról, ami legfeljebb vázlatos tervezetként létezhetne a mostani formájában.

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr4374246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Destroy 2008.03.10. 14:32:28

Mi az, amit még nem rontottak el itt? Elmehettek volna egy tanulmányi kirándulásra valamelyik nyugato országba, Milánó pl. elég közel van, és akkor jobban sikerül.
A teherautós meg ne sírjon, benne van ott vastagon az árban a dugódíj. Nézze már meg valaki, hogy mibe kerül egy ilyen böszme állatt kamionnal szállíttatni árut.

pistike 2008.03.10. 14:37:19

Megnéztem a listát. Egyrészt túlzott mértékű az övezetek mértéke, másrészt mi értelme van a 0-24 órás zónának Akkor kifizeti a teherautós, és azért is nappal megy oda, mert miért ne. A legtöbb helyen le kellene vágni az éjszakát, ahol pedig sokan laknak, ott kijelölni egy nyugisabb nem éjszakai zónát, ami olcsóbb. Így hatékonyan lehetne szabályozni a közlekedést. Lehetne, ha valaki gondolkozna is, és nem csak pénzt akarna szedni.

Szurkapiszka 2008.03.10. 14:44:27

"Tény tehát, hogy plusz terheket ró a szállítókra az új díj, amit elképzelhető, hogy be fognak építeni azoknak a termékeknek az árába, amiket szállítanak."
Mindig mindent beépítenek...
Ha emelkedik a benzin, gázolaj nőnek az árak...
DE amikor lejjebb ment az üzemanyagár, mi lett olcsóbb???
"Sok forgalmas, többsávos út külső sávját sorban áruszállító teherautók foglalják el, vészvillogót használva az árukipakolás idejére."
Erre azért van megoldás:
Vészvillogó? Elromlott az autó? Rendőr megáll, trélert hívat, elszállíttat a legközelebbi autószerelőhöz. Ott aztán lehetne mosakodni...

movhu 2008.03.10. 14:51:19

Te láttál már ilyen rendőri akciót? Olyat nem egyszer láttam, hogy a rendőr is simán kerülgeti őket, monjuk az Űllői belső szakaszán vagy a körúton, de egyszer sem láttam, hogy csak szólt volna. A Dózsa György út leszűkebb szakaszán, a Thökölynél mindig áll valaki az autóval. Ezek csak egy-két példa, látni még nem láttam olyat, hogy tettek volna valamit. Persze itt mindehol megállni tilos is!

Destroy 2008.03.10. 15:04:57

Az kérdéses még, hogy mire fel annyira kicsi az ügy publicitása? Alig lehet róla hallani, és semmi általános felháborodás nincs a kertévékben sem. A 300 forintos vizitdíjról egy éve beszélünk, népszavazás van, ez meg ott lapul az ágy alatt. Én eddig nem is hallottam róla, bár lehet nem vagyok átlagos. Az autókra vonatkozó tervekről még beszéltek is, de ez elment csendben.

Dr Kangörény 2008.03.10. 15:11:19

Jól értem, 24 órás dugódíj? Mert éjszaka akkora a forgalom???

movhu 2008.03.10. 15:21:44

Igen, jól érted. A legtöbb övezetben 0-25 óráig fizetni kell az említett díjat. Ebben a formában teljesen jogos a felvetés, hogy ez csak egy újabb adónem. (Lásd autópálya matrica a főútvonalakon, igaz már nem matrica)

Raszputyin · http://zsir.blog.hu 2008.03.10. 15:26:01

Az adó (többnyire) az, ami feltételektől független elvonás. Ez nem lehet rejtett adó, mert én például nem fizetek ilyet. Ez járulék. Abból is környezetvédelmi, ami igenis kell. Az ötlet jó, hogy éjszaka alacsonyabb legyen a díj, ezt el fogom lopni, sorry, de majd hivatkozok.

A másik okos érvelés itt:
4evesterv.blog.hu/2008/03/07/megint_eszervekkel_vedekeznek_a_vallalkozok

movhu 2008.03.10. 15:27:58

Lopj meg és hivatkozz! :)
Legalább terjed valami értelmes elképzelés is az értelmetlen vagdalkozás helyett.

et 2008.03.10. 15:30:49

A teherautóknak kell csak fizetniük ezt a díjat, mivel ők okozzák a legnagyobb szennyezést, és az utakat is ők rongálják a legnagyobb mértékben. Az átlagos díj napi pár száz forint, ami elenyésző a sofőr bérköltsége és a gépjármű költségei mellett.
Ha mondjuk 1000 ft egy napi díj, és egy tankautó kiszállít 2*10 m3 üzemanyagot, akkor emiatt 5 fillérrel drágul a bendinkutakon az üzemanyag

Szurkapiszka 2008.03.10. 15:38:54

et!
De a környezetszennyezés és az út "rongálása" miatti adót súlyadónak ill. teljesítményadónak hívják.
Erre találták ki.
Egyébként mi lenne, ha a tanker ÉJJEL szállítana a kutakra? Akkor szinte nincs forgalom...
Másrészt mi lenne ha az utakat olyanra csinálnák meg, hogy rövidtávon ne tegyék tönkre az utat?

movhu 2008.03.10. 15:58:29

Tény, hogy egyes övezetekben, például Budapesten további szabályzásra van szükség, csak nem ilyen eszementen adóként kivetve. Így tényleg nem több, mint plusz díj, hatása a forgalomra nem sok lesz.

Marcsi 2008.03.10. 16:18:43

Nem hiszem, hogy a díjnál van értelmesebb ötlet jelen pillantban a forgalom csökkentésére. Nade akkor, ha az nem online 24 órás, hanem bizonyos időszakban nincs, és a nagyok akkor közlekednének.
Én személy szerint még nem láttam értelmes érvelést ezen kívül, mert a mindenki járjon BKV-val az nem tartozik közé.

valaki 2008.03.10. 16:47:00

Szerintem 0-24-ig legyen díj, de rakodás csak este 7 és reggel 7 között legyen. Persze ennek se mindenki örülne...

movhu 2008.03.10. 16:50:22

Elvileg újratárgyalják, csak az a sejtésem, hogy megint ugyanazok a szakértők vesznek részt a munkában, tehát értelmes változás nem várható, legfeljebb a díjak egyes zónákban nem lesznek olyan magasak.

et 2008.03.10. 16:58:17

Az út rongálódása hatványozottan növekszik a tengelyterheléssel, pl egy kamion annyit rongál, mint 10 millió suzuki.
A díjak szerintem nem magasak, nézd meg a linket. Egy 20 t teherautó havi költsége legalább félmillió, a bérköltség sem áll meg 300 e alatt. Ezen felül kb 20 e ft a behajtási díj. Aki egy személygépkocsival mindennap fizetős övezetben parkol, ennél többet dobál az autómatába. A fuvaros meg nem fizet parkolódíjat sem.

Bono 2008.03.10. 18:09:51

én csak azt nem értem, hogy mi a halál retkes f*szának kell a belvárosba benzinkút???
azt pedig már meg sem merem kérdezni, hogy autó mi a halál retkes hímvesszejét keres a belvárosban...
süti beállítások módosítása