Nem szúrja a szemét?

2008.09.24. 09:00

A szarka kíváncsian nézelődött a reggeli napsütésben, ráérős-kényelmesen ugrált egyik helyről a másikra. A félig földbe taposott paprikacsumától a beszakadt tetejű, ázott kartondobozig. A beszakadt tetejű, ázott kartondoboztól az égett olajtól fekete, ötliteres kannáig. Az égett olajtól fekete, ötliteres kannától a tejfölös dobozig. A tejfölös doboztól a kibelezett hűtőszekrényig. A kibelezett hűtőszekrénytől az összefonnyadt krumplikig. Az összefonnyadt krumpliktól a mocskos pulóverig. A mocskos pulóvertől az apró, zöld üvegszilánkokig. Az apró, zöld üvegszilánkoktól… Inkább nem folytatom. (Azért azt még gyorsan elárulom, hogy nem vágta meg a lábát.)

Azt hittem, a szelektív hulladékgyűjtést segítő színes konténerek használata mindenki számára könnyen felfogható-megérthető elven nyugszik: Nem kötelező. Senki nem fog nyakon vágni vagy sarokba állítani, ha továbbra is egy szemetesbe pakolod a lerágott csirkecsontot, a felesleges jegyzettömböt, a dobozos Borsodit és az ásványvizes palackot. Ha akarsz, válogatsz, ha nem akarsz, nem válogatsz. Egyszerű, nem? Egy aprócska logikai lépés és hopp, már adódik is a következő gondolat: Ha a szemétszortírozás mellett döntesz, nyilván nem az aktuális hidegfront hatására foglalsz állást, ergo megpróbálod betartani a szelektív hulladékgyűjtés szabályait. Ha viszont nincs kedved (időd, energiád stb.) szelektálni, békén hagyod a szelektív konténereket és a szemetedet még véletlenül sem viszed a közelükbe. Azt hittem, ez így működik. Tévedtem. Mea culpa ésatöbbi.

Úgy látszik, létezik egy ennél sokkal markánsabb és elterjedtebb elv - a szabad szemét elve. Az én szemetem, tehát azt csinálok vele, amit akarok. Ha meguntam a kanapémat, kidobom a lakótelepi játszótér kellős közepére, mit érdekel engem olyan baromság, mint a szervezett lomtalanítás. Ha lusta disznó vagyok három lépcsőt lemenni a szeméttárolóban felsorakoztatott kukákig, csak leteszem a szemeteszsákomat a tároló ajtajába, dehogy pocsékolok arra akár egy gondolatfoszlányt is, hogy az első ajtónyitásnál felborult zsákból kiszabadulnak majd a szaros pelenkák, tartalmuk pedig messzire kenődik-szaglik. Ha meglepetten szembesülök a lakásfelújítás után nyakamon maradt sittel, egyszerűen ráborítom az első szabad területre, amit látok, hol aggaszt engem a „Szemétlerakás tilos!” tábla.  (Figyelem! A felsorolt esetek nem a képzelet szüleményei, amennyiben tökéletes egyezés tapasztalható jelenünk rideg valóságával, nos, az nem a véletlen műve, ilyen emberek (is) élnek közöttünk.)

Bevallom, engem max. középkategóriás környezetvédőnek lehetne titulálni. Ugyan még van mit csiszolni a környezettudatosságomon, odáig azonban már eljutottam, hogy pl. a szemetem cirka 70 %-át szétválogatom és elcipelem az egyik szelektív hulladékgyűjtő szigethez, a lejárt gyógyszert és a lemerült elemet speciális helyen adom le, nem éneklek mások füle hallatára, és nyolcvanévesen nem fogok tigriscsíkos tangában flangálni a strandon. Szóval, nem vagyok mintakörnyezetvédő, mégis mélységesen felháborít, ha a szelektív konténereknél ugrabugráló szarka kartondobozból, olajos kannából, tejfölös dobozból, hűtőszekrényből, pulóverből, üvegszilánkból és egyéb hulladékból emelt szemétdombba botlik. Meg az is, ha ettől a szemétdombtól nem férek a konténerekhez. Elvileg tilos bármilyen szemetet a gyűjtők mellé helyezni, a lusta éspervagy nemtörődöm éspervagy tájékozatlan szemetelő pénzbírsággal sújtható, ennek ellenére a mi környékünkön szinte állandó a kisebb-nagyobb szeméthalom. Nem tudom, ki viszi oda a szemetet, egy dolog biztos, a számítása mindig beválik: Hiába nem tartozik egyik szelektív konténerbe sem a szemét, előbb-utóbb eltakarítják onnan, mert úgy nem maradhat. Igazából nincs is választási lehetőség: A hulladékgyűjtés helyi szervezői vagy nem nyúlnak a konténerek körül kialakuló szemétdombhoz, ami ugye nonszensz, mert ki vigye el, ha nem ők, vagy elszállítják azt is, márpedig elszállítják, így a szemetelőket semmi nem kötelezi arra, hogy rendeltetésszerűen használják a szelektív hulladékgyűjtő szigeteket, továbbra is ott rakják le a szemetet, ahol akarják.

A lelkiismeretes szemétkezelés a környezetvédelem egyik sarkalatos pontja, ennek ellenére ma még mindig rengetegen vannak, akik nemtörődömségük miatt nem hajlandóak vagy tájékozatlanságuk miatt nem képesek megérteni ennek jelentőségét. Neked és nekem fontos a kulturált-rendezett környezet, már csak őt kellene meggyőzni. De hogyan?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr36678493

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

movhu 2008.09.24. 09:16:31

Sajna a primitív dzsunegellakó nem tudja mindezt felfogni, vagyis miért is cselekedjen így.
Ahogyan azt sem, hogy primitív lépései másokkal tolnak ki. Nem elég, hogy nem képes a 100m-re lévő szelektívbe elvinni a pillepalackokat, de a 10-es nagyságrendű darabokat mindenféle összetaposás(térfogatcsökkentés) nélkül, kupakkal feltekerve dobja a kukába, amivel a fél kukát rögtön el is foglalta. Aztán ugyanez az ember(konkrátan tudom) sír a közös megbeszéléseken, hogy kevés a kuka.
Szerencsére eltűnő népszokás a lépcsőházunkban, hogy a szemetet az ajtó elé kirakják a zsákban, majd 1-2 nap múlva viszik le. Ha nem a lakásban van, akkor már nem is zavaró, csak nekem, akinek kerülgetni kell.
Legprimitívebb dzsungellakónk a saját társasházunk elé borította a sittet, okát nem is értem...

Pistike 2008.09.24. 09:29:51

A kukák környéke olyan hozzáállást mutat, mint amilyen általában van.Nem érdekes, hogy mi történik az ajtón kívül, neki legyen jó. A kukás meg azért van, hogy őt szolgálja. Nem is csak a kukás, az egész világ.

pandee · http://pandee.freeblog.hu 2008.09.24. 09:46:55

Én azon szoktam gondolkozni, hogy míg Nyugat-Európában a szelektív hulladékgyűjtés természetes, addig itthon még az se, hogy a kukába dobjam a szemetet. Elég végigmenni bármelyik városi utcán, tele van mocsokkal.
Az is egy szint, amikor a buszmegálló kukájából már két napja folyik ki a szemét, mert nem jártak még arra üríteni..

Meer 2008.09.24. 10:24:19

Nem láttad születésedkor a Welcome to Hungary táblát ? :)
Sajnos a felnövekvő generáció is ezt látja, és ő még többet enged meg magának. Egyszer egy kisgyereknek szóltam, mikor eldobta a jégkrém papírját az út közepére, hogy elhagyott valamit. Az anyja majdnem felrugott.

DArchAngel 2008.09.24. 10:39:46

Meggyőzni?
Majd a következő generációt egy-két sallerrel kölyökkorban, ha nem viselkedik jól. Ez a generáció már elveszett ebből a szempontból is. Tisztelet a kivételnek...

The M 2008.09.24. 10:40:06

Sokak felvetették, hogy pénzt kellene adni a szelektív gyűjtőknek. Én nem értek vele egyet. Pénzt adjunk akkor azoknak is, akik kultúráltan a vécébe hánynak és nem a lépcsőházba? Ez közös érdek volna, de sokan nem értik meg. Az ilyet ki kellene figyelni, és szépen visszavinni neki, hogy ottfelejtette.

Elf 2008.09.24. 12:03:54

Szeretem a szelektív szemétgyűjtést. Nekünk saját kukánk van, annyival kevesebb kerül bele. És annyival kevesebb fa lesz kivágva, meg annyival kevesebb műanyag bomlik 1000 évig.
Kertes házban lakunk, nálunk is van színes gyűjtő. Van amikor mellette hever, mert tele van. Van amikor nincs tele és mégis... Van amikor mindenféle van mellette. Le tudnám törni a kezét.
Egyszer esetleg felnövünk ehhez is. De szerintem sokan csak azért dobják oda a mindenfélét, mert hever ott egy , és mellédobja, ugyanis amellett elfér.
Ilyenek vagyunk :S

macskari · http://www.macskari.naploja.com/ 2008.09.24. 12:47:04

Amikor még Újpesten laktunk egy jó öreg körgangos házban, egyszer előfordult, hogy egy minimális vízvezeték-szerelés után 1 vödör (nem egy zsák, nem tíz vödör, hanem egy vödör) sittet levittem a közös kukába. Erre az egyik okos megmondóember-lakótárs a szememre hányja ott mindjárt a folyosón, hogy ezt nem szabad a kukába tenni. Már kezdtem volna pironkodni, de így folytatja: őnála is volt lakásfelújítás anno, és szépen "kivittem valahova aztán ottfelejtettem a sittet". Gratuláltam neki, hogy még nálam is nagyobb tahó volt, de nem értette, mert csak azt hajtogatta, hogy "sittet a kommunális hulladékba tilos önteni!" Bizonyára igaza van, ugyan a szabályokat pontosan nem ismerem, de a vízvezetékszerelő nem vállalta, hogy elviszi, meg nem ehettem, és 1 vödörért azért nem rendelek egy 6 köbméteres konténert. Szerintem a kukába tenni még mindig a kisebb rossz volt az árokparton kiöntéshez képest.

Destroy 2008.09.24. 14:38:27

Az enyémet a szaga is szúrja néha, amikor a szomszéd csak kivágja a folyosóra. Ezek után utópista elvárás lenne, hogy a szelektívik elvontassa a hátsóját.

Marcsi 2008.09.24. 14:46:14

Szerintem vizsga kellene hozzá, hogy valaki városban élhessen :) Olyan alapvető szabályokat nem tartanak be az emberek, hogy elmegy az eszem tőlük néha.

movhu 2008.09.24. 15:41:58

Csak azt nem értem, hogy miért nem az itteni kommentelőkkel lakom én egy lépcsőházban. Nincs kedvetek költözni ? :)
Jó volna, ha a környezetükre is igényes emberek lennének a lakótársak, akiket az is érdekel, ami az ajtójukon kívül fogadja őket.

Audi Achtzig 2008.09.24. 18:05:07

Szerintem ez egy rossz reflex. Meglát egy szelektív gyűjtőhelyet, kb. erre gondol, hogy "eee, itt van szemét, ide lehet hozni", aztán viszi. Jár valaki pl. a VII. kerületben az Almássy téren? Ott gyakorlatilag konstans lomtalanítás van ezeken az alapokon.

Laktam kollégiumban, vettem egy 6-os ásványvizet, letettem a földre, kicsit közel volt a szobai kukához. Eredmény: szobatársaim addig sosem látott módon elkezdték halmozni oda az ÜRES vizes palackokat. Nem csodálkozom ezért...

csibike · http://csibike.blogol.hu 2008.09.24. 19:36:41

Audi Achtzig: Ha a szelektív konténeren ott áll öles betűkkel, hogy papír, vagy a parányi zöld terület mellett ott figyel a tábla, hogy nem szemétlerakó, ennek ellenére mindenféle szemét kerül bele, illetve oda, akkor az illető ostobasága, tájékozatlansága jut eszembe először... Pl. nem szemétlerakó, de mégis odateszem, mert csak, mert nem tudok vele mit kezdeni, illetve lehet, hogy tudom, el kellene szállíttatni, de nem akarok fizetni, oldja meg más.

movhu: Szerintem még mindig jóval kevesebben vannak azok, akik nem szemetelnek, illetve kicsit belegondolnak a szemétkérdésbe.

Marcsi: Ha csak azokra gondolok, akiknek jogsija van, de simán áthajtanak a piroson, csóri gyalogos meg vagy éber, vagy nem...

csibike · http://csibike.blogol.hu 2008.09.24. 19:47:01

Destroy: Na, az még durvább. Szóltál neki? Mármint nem a szelektív miatt, első körben csak azért, hogy ne a folyosón tárolja.

macskari: Gondolom, nem értette, mi a probléma. A házi megmondóemberekről is születhetne cikk :)

Elf: Azt hiszem, van egy olyan szabály, hogy a kukások nem viszik el a kuka mellé helyezett szemetet, legyen az bármilyen gondosan összecsomagolt, szóval, előfordul, hogy pont a kukások hagyják ott a legnagyobb szemétdombot.

The M: Jó, visszaviszed neki. Hányszor? Szerinted utána nem csinálná direkt, most már kicseszésből? :)

csibike · http://csibike.blogol.hu 2008.09.24. 19:56:28

DArchAngel: Látom, a drasztikus módszer híve vagy :) Sajnos, én is ilyesmire jutottam. Aki nem ebbe nő bele, az vagy belátja és hajlandó tanulni, aki meg nem...

Meer: Nehogy azt mondd, hogy minden más országban mintaszerűen használják a szelektívet :) Na, a példamutatás, az kellene. Pozitív, persze.

pandee: És van, ahol eleve nincs is kuka, 10 perc séta után sem találsz.

Pistike: Hasonló hozzáállást elég sok kérdésben találunk, sajnos.

movhu: Miért, vidéken nem szemetelnek? A sittborítóval cseréltél eszmét? :)

insider 2008.09.24. 22:23:31

Errefelé eltűntek a szelektív hulladéklerakók, kettő nyomtalanul, a harmadikat leégették (korábban cetli volt rajta, amely tiltotta a hétvégi üvegcsörömpölést, by local patriots...)

szemetes srác 2008.09.26. 12:01:07

Én egy társas házban lakom (újépítésű). Ott felvetettem hogy gyűjtsük a PET palackokat külön és aztán elvisszük egy ilyen szelektív udvarba. Én amúgy a magamét szoktam vinni így gondoltam, majd mellé rakom a többiekét is és elviszem egyben.
Ebből az lett hogy hiába írtam ki hogy csak PET palackot rakjanak bele, simán bele kerül a felvágottas zacsi is néha ;) . Illetve hogy ha látják hogy nincs hely a dobozban, akkor ne rakjanak már többet bele, hanem használják a sima kukát mint eddig. Ezt is úgy oldják meg hogy ha nincs hely akkor mellé vágják vagy feltornyozzák a doboz tetejére. Én meg ugye ha el akarnám vinni, nem tudom megemelni csak ha ezeket külön kidobom vagy ha hozok valami + zacskót. Hát itt tart most az emberek fejében ez, hogy saját lakótársukat nem tisztelik meg, ha már a hülye önszorgalomból elviszi az ő szemetüket is.

süti beállítások módosítása