Mettált birod?

2008.09.23. 09:00

Kétségtelenül nagyon sokat fejlődött a reklámipar, és minden olyan ágazat, ami ehhez kapcsolódik. Gondoljunk csak bele mekkora különbség érezhető a mai termékeket eladni kívánó kisfilmek és a néhány évtizeddel ezelőttiek között. És úgy tűnik nincs határ, ha kell, akkor nem a számítógép generálja a képeket, hanem a valóság. Ha kell, akkor többszázezer színes labda gurul le az utcákon, mert az olyan jól mutat. Ezzel párhuzamosan viszont egyes területeken a reklám veszít valamit. Sok esetben már nagyon messze esik a realitástól az, amivel megpróbálja számunkra eladni a terméket. Legyen az mosópor, autó vagy banki szolgáltatás, egyre inkább az irreális helyzetekkel tűzdelt mezőre lépünk. És most itt nem arra gondolok, amikor az átlag magyar meglátja a tévében, hogy a legújabb luxusautó most „csak kilencmilliókilenszázezerért” az övé lehet, hiszen annak is megvan a célközönsége. Inkább arról, amikor a lejátszódó folyamatok vagy nem is lehetségesek, vagy nagyon őrült dolgokat akarnak az emberekkel elfogadtatni realitásként.
Példának okáért vegyük kedvenc motorosunkat. A reklám jópofa nagyon, de tekintsük a valóságot. Már olyan hitelei is vannak, ami nyelvújítást eredményez, csak a fesztiválozás érdekli, pénze nuku, de a bank készségesen adja neki a hitelt, mert az mindkettőjüknek nagyon jó. Persze, üres zsebűeknek könnyű elmagyarázni, hogy miért van szükségük pénzre, legfőképpen akkor, ha üres zsebű motorosunknak azért van egy kis fedezete is. De lépjünk túl ezen, nézzük tovább a többiek felhozatalát. Géza 58 éves átlagos targoncás, aki bruttó 180.000 forintot keres havonta. Egy biztos, Géza nem átlagos targoncás. Bejelentett jövedelme van, ami ráadásul véletlenül sem az alacsonyabb kategóriába tartozik. Sokan szeretnének Géza munkahelyén dolgozni, mert ott fentebb aztán tuti jól lehet keresni. Ehhez jön, hogy Géza magának Krőzusnak a földi reinkarnációja, így pénzre nincs is szüksége, év végi jutalmait is nyugdíjra teszi félre. Tiszteletreméltó, becsületes adózó, magyar mintapolgár. Tényleg jó volna, ha igaz lenne. Ellenben vannak nem mintapolgárok. Van, akinél elromlik a tévé vagy a mikrohullámú sütő, és máris telefonál a nagy pénzistennek, aki pillanatokon belül ott van a készpénzzel az ajtóban. Jók az ilyen ismerősök. Kár, hogy a THM már akkora, hogy a reklámokban magyarázkoni kell, hogy az "áhh, dehogy a kamat". Nem hát, az a THM, ami arra hivatott, hogy megutassa, ez bizony tényleg egy elég kemény hitelforma. Akkor mossunk egy kicsit, ha már ilyen jó nekünk. Na nem pénzt, hanem ruhát. Mert amikor a gyerek a játszótéren belefürdik a mocsokba rendszeresen, és ruhája ázik a rátapadt gyümölcsöktől, akkor még véletlenül sem arra kell megtanítani, hogy vigyázni kellene a ruhára. Az sem jó módszer, ha a hátsó felét alapos pszichológiai hatású kezelésben részesítjük emiatt. Inkább venni kell egy másik mosóport, mert az ezt is kihozza. Kihozza, mert a direkt beletunkolt olívaolaj is kijön vele, akkor ez miért is ne. Abban az országban, ahol az átlagcsalád a hiteligénylő papírokat viszi magával a hegyre, minden megtörténhet. Még az is, hogy tényleg kap hitelt, ha bemegy a bankba.
Mert ugye a valóság egészen más. A rohadt fűfolt sehogy sem akar kijönni, ezért inkább a gyereket kezeljük. Sanyi a polcpakoló munkás sajna minimálbérre van bejelentve, és még év végi jutalmat sem kap. Örül, ha nem vágják ki nyugdíjig. Ha elromlik a mikrohullámú sütő, akkor épeszű ember inkább vár egy kicsit, és nem hívja fel a hivatalos uzsorást. De amennyiben mégis hitelt szeretne, akkor megtudja, mit is jelent egyszerű ügyintézni. Mert olyan papírok kellenek, ahol a kutyájának a születési dátuma a leglényegtelenebb adat, és a procedúrák csak ekkor kezdődnek, aminek a végén még talán egy kis pénzhez is juthat az igénylő. E pénz birtokában aztán leül, és elgondolkozik az összegeket számolva: vajon ez mitől üzlet nekem? És rájön, hogy a hiba ott van, miszerint elhitte, a Valóságban is úgy mennek a dolgok, mint Reklámiában.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr27677045

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Destroy 2008.09.23. 09:16:09

Én látnék fantáziát abban, hogy megmodják mire képes valóban a termék. Csak akkor össze kellene hasonlítgatni, ami megint csúszós talaj. Gondoljatok bele, hogy jönne egy bank, aki azt mondaná, hogy feleannyi kamatért ad hitelt, mint a Provi. Vagy az ő mosópora már második mosásra kihozta a koszt, vagy fele annyi ugyanolyan tisztára mosott.
Lassanm, de folyamatosan fejlődünk oda, hogy már semmit sem lehet elhinni a tévének.

Gerusz · http://gerusz.freeblog.hu 2008.09.23. 09:31:34

A legrosszabb az egészben az, hogy a Providentnek _megéri_ reklámozni. Tehát van elég _barom_, aki felveszi a 400% THM-es hitelt... :S A legbicskanyitogatóbb szlogenjük egyébként: "Pénz kell a vásárolgatáshoz?" Pff...

dave 2008.09.23. 09:32:39

A hitelről már 1000 poszt született, viszont ami baromi érdekes, hogy nézzük meg milyen termékek mennek orrba szájba a fömusoridos reklámokban: vagyis mely termékeket éri meg a gyártónak reklámozni amin akkora a haszon, hogy kitermelje nekik.

Ha megnézzük mit nem látunk soha:
- bámilyen számitástechnikai jellegű reklám, kivéve internetelőfizetés multicégtől.
- elektronika elvétve, egy egy termékbevezetésnél sony, panasonic, de amúgy nulla.
- film, zene, könyv: minimális: 15 éve még elég sok moziba kerülő film reklámja ment főműsoridoben. (A vaklárma c. film pl. 1000x lement, erre emlékszem.)


Mi az ami viszont minden nap lemegy 100x ilyen olyan verzióba:

- joghurt (de csökkenő tendencia!)
- hitel, befektetés (ajjaj)
- hüvelygomba kenőcs (ennyire viszik?)
- izzadásgátló (mekkora a haszon rajta?)
- mosópor (de nagyon lecsökkent)
- mobiltelefon, szoláltató (túl van a virágkorán egy időben csak ez ment)
- levespor (haszon?)
- áruházláncok saját reklámjai (ebbe nem tudok belekötni,sőt újabban már jók is vannak)

Kihagytam valamit?

Pistike 2008.09.23. 14:34:18

Annyit biztosan lehet tudni, hogy a hitel az egyik legnagyobb üzlet ma. Nem véletlen, hogy ezeket a reklámblokkokat a bankok birtokolják és a biztosítók.
Erősebb szabályozás kellene például arra vonatkozóan, hogy mennyire kell a realitásokra felhívni a figyelmet. Például arra, hogy ezek nagy részéhez ingatlanfedezet kell, ami szinte biztos, hogy a tető a hitelfelvevő feje felett. Akkor lesz majd baj, ha elkezd néhány ilyen hitel bedőlni, és megindul a sírás a 'szemét' bank ellen.

Kozika · http://www.k-1.hu 2008.09.23. 14:39:56

sör sör sör...
kimaradt

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2008.09.23. 15:29:06

Mér', a hivatalos uzsorás már egyértelműen közli a dolgokat (most olvastam el a plakátjukat négyeshatosra várva). Adunk neked kölcsibe 200 rugót, amit vissza kell adnod, és ez k*rvajó üzlet neked, mert a lebonyolítás csak 158ezerbe kerül. Nem nyerő?...

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.09.23. 16:17:15

"De amennyiben mégis hitelt szeretne, akkor megtudja, mit is jelent egyszerű ügyintézni."

személyire szinte már bármit vehetsz, mosógépet, autót, személyi hitelt, ilyeneket.
lakást meg jelzálogot még nem.

Johnson Doe 2008.09.24. 06:29:44

Reklám tekintetében mind a mai napig a csúcskategóriás elhelyezés: az egyik kereskedelmi tévé reggeli, politikai közéleti magazinjának (húúú de reklámmentes voltam.:)) hirdetőblokkjába beillesztett Dörmi kismackó. Mintha minden 6 éves kisgyerek reggel két Rogán és egy politológus interjújával kezdené a napot.:S
Amúgy szerintem a reklámok is megpróbálnak okosan mozogni, pl. a Discovery-n meg a National Geographic-on azért kevesebb a tampon/mosópor reklám.
Ami meg a bankokat illet: nem kirándulni mentek azokkal a papírokkal. A család már akkora hitelt vett fel, hogy eladták a fejük fölül a házat, és kénytelenek a természetben lakni...

rolika 2008.09.24. 08:36:00

transformers-es nissan reklám megy még ezerrel, biztos a köznépet célozva, de a legjobb az nfü-féle hadjárat, mert az már a vég, amikor reklámmal kell bizonyítani, hogy jól mennek nálunk a dolgok, miközben tudvalevő, hogy a reklámokban semmi sem igaz...

dave 2008.09.24. 18:50:49

az autóreklám valójában hitel reklám. a kocsikat beszer áron, illetve az alatt adják a kereskedők. nekik üzlet a motorhitel, felnihitel.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2008.09.27. 09:45:23

Azért piszok erkölcstelen a Provident, mert pont azt a szerencsétlen félhülye, csóró réteget szívatja, akiket inkább okítani kellene a pénzügyekre, mint átverni őket. Persze van olyan reklá.. izé társadalmi célú hirdetés is, amiben monoton hangon elmagyarázzák (azért nem túlságosan, nehogy rontsa a bankok bizniszét) mi is az a bankbetét, meg ilyenek, de azt pont olyan formában, hogy Kő Ede nem ért belőle semmit. Az szépen, jól látható, hogy tárcsázza a számot, és a néni jön a sok pénzzel. Az meg uncsi, hogy valami beszélő fej álmosítóan duruzsol valamit, amiből egy szót sem ért. Ezmiez? Na, inkább nézzük a Csáknorriszt.
süti beállítások módosítása