Luxusjárgány parasztoknak
2008.03.24. 08:58
A paraszt, mint a földművelő emberre vonatkozó kifejezés az elmúlt évek során furcsa értelmezést nyert, és sokkal inkább használjuk ezt az emberek minősítésére. Pedig a földművelés ma éppen annyira fontos, mint régen, mi sem bizonyítja ezt jobban az a tény, hogy ez az iparág is jelentős fejlődéseken ment keresztül. Ennek egyik ága a munkagépek, amik láthatatlanul a háttérben ugyanolyan evolúción mentek keresztül, mint az utcán rohangáló autók. Ezeknek az egyike a traktor, amiből az egyik csúcskategóriás modell került szűkebb családi körömbe. A képek egyelőre a promóciós anyagokból valók, de remélhetőleg hamarosan saját tapasztalatokkal és fotókkal is szolgálhatok.
A gép egy Fendt 930-as. A nyers adatok rögtön félelmetesek. 10 tonna, 310 lóerő, 1280 Nm nyomaték. Ez utóbbihoz mindössze 1400 percenkénti fordulatszámra van szüksége a 7.2 literes erőműnek, ami egyébként egy teljesen korszerű dízelmotor. A 6 hengeres, 24 szelepes turbódízel motor common-rail befecskendezőt kapott, a hatékony kenés érdekében pedig a motorblokkba épített olajszivattyúk szállítják a kenőanyagot. Kategóriájában rendkívül takarékosnak minősül, köszönhetően annak is, hogy kipufogógáz visszavezetéssel is el van látva. Az üzemanyag tartály 660 literes mérete azért mutatja, hogy minden erejét bevetve a gép azért képes jelentős mennyiségű gázolajat eltűntetni egy nap. Illetve nem csak gázolajat, mert a biodízel vagy az alkohol éppen úgy szóba jöhet az üzemeltetésnél. Végsebessége természetesen nem az F1-re kialakított, mindössze 50 km/h, ami viszont itt szintén nagynak számít. Opcióként választható hozzá 60 km/h sebességet biztosító hajtómű, ami egyébként már az alapkivitelben is teljesen fokozatmentes. A hajtás után következik a belső.
Nyilván ezek után nem lep meg bennünket az automata légkondicionáló vagy a fűthető ülés, ezek szériatartozékok. Éppen úgy, ahogyan a hangot szolgáltató beépített hangkeltő eszköz is, ami a kor igényeinek megfelelően USB csatlakozóval felszerelt. Külön érdekesség a gépen található joystick, amivel minden funkció vezérelhető a központi számítógépen, aminek a működését egy nagyméretű LCD kijelzőn követhetjük nyomon. Funkcióinak száma természetesen jóval meghaladja az átlagos autóban található vezérlőegységekét. Példaként a tempomat itt csupán egy mellékes szolgáltatásnak minősül. Minden funkciónak a kivarázslása nyilván nem kevés tanulmányozását igényli a hozzá adott útmutatónak. A rossz hírek itt következnek azoknak, aki a beszerzését tervezik otthonra egy ilyen gépnek. Az ára itt már kicsit alku kérdése, attól függően mennyi opció kerül beépítésre, de alapáron is bruttó 40 millió forinttól kell kezdenünk a számolást. Amennyiben viszont szeretnénk félelmetesebbé tenni a 4 kiegészítő kerékkel, akkor még 1-1 milliót hozzá kell számolnunk darabonként. A kerekekre egyébként nem csak a nagy teljesítmény miatt van szükség, hanem azért is, mert így a súly nagyobb felületen oszlik el a föld megművelésekor, kevésbé összenyomva azt. Az további opciós lehetőségek száma szinte végtelen, mert tetszőleges típusú pótkocsikat és megmunkáló eszközöket köthetünk traktorunk után.
A földművelés tehát fejlődik, amire a továbbiakban is komoly hangsúlyt fog fektetni az erre épülő ipar, és ki fogják szolgálni az igényeket a legkorszerűbb technológiákkal. Egyik legújabb példája, hogy már létezik szerkezet, ami aratás közben rögzíti a terméshozamokat a GPS koordináták segítségével, ami alapján később a műtrágyázó gép által terített mennyiséget lehet vezérelni. Lehetne még sorolni mit hozott az új technológia a mezőgazdaságba, de amint látható, az szántó-vető ember életében is ott vannak korunk csodagépei.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Az utolsó kenneth 2008.03.24. 10:37:05
Úgy látom a sanyarú sorsú magyar mezőgazdaság folyamatosan állami támogatásért sipákoló parasztjainak van pénzük luxustraktorra, hogy azzal műveljék mintegy 2 hektárnyi földjüket.Remélem a szomszéd gazda is vesz hamarosan egy ilyen gépet, mert neki is biztosan kurvára szüksége van rá, hiszen mit is kezdene joystick vezérlésű fedélzeti számítógép nélkül...
Én meg dolgozom tovább alkalmazottként, és fizetem a 70%-os elvonásokat hogy meg legyen az az állami pénz a sztrájkoló gazdáknak.
Parasztok.Szó szerint.
Traktorra Vágyó 2008.03.24. 10:37:46
Bit Rot 2008.03.24. 10:45:32
Azért vegyük hozzá, hogy ez nekik munkaeszköz!
Neked munkaeszköz a nyáron légkondícionált, télen fűtött iroda, telefonnal, fénymásolóval, számítógéppel. Ahelyett, hogy a szabad ég alatt, papírral-ceruzával dolgoznál.
movhu 2008.03.24. 10:49:49
mover.blog.hu/2008/01/14/title_19158
De azt senki ne gondolja, hogy ennek az ára olyan egyszerűen kitermelhető. Általában nem csak a saját, de más földjét is műveli egy ilyen drága gép bérben, ahogyan a hasonló pénzért megvehető arató gépek is. Igen, egyfajta módon visszatért ezáltal a TSZ. Nem mellékesen a munka időszakában nappal folyamatosan, és néha bizony éjjel is dolgoztatják ezeket. E mellett is hosszú évek alatt térül meg az ára, aminek egy részét sokan nem is kedvező kamatozású hitelből fedezik.
A mezőgazdaság is olyan, mint a legtöbb vállakozás. Azok sirnak és buknak bele, akik hirtelen akarnak sok pénzt belőle. A többiek ráépitik az életüket, többek között ilyen évtizedekre szóló befektetéssel, és túlélik, ha van egy rossz év. Az EU nem véletlen tolja az ágazatba a támogatást, mert nálunk óriási lehetőségek rejlenek a mezőgazdaságban.
nevetőharmadik 2008.03.24. 10:50:35
madass · http://madass 2008.03.24. 10:53:19
nem tudtam miért nem megy a magyari embereknek a mezőgazdaság, de már tudom. Nincsenek eszközeink :)
Kiváncsi lennék a megtérülési időre.
doubting thomas 2008.03.24. 10:53:40
Gábor 2008.03.24. 10:57:27
nemecsek 2008.03.24. 11:00:13
2./ a korszerű traktor, mint munkaeszköz és mint munkahely egyszerűen igények kielégítését jelentik.
3./ A politikát és a munkafolyamatokat lehet összecserélni, de ez csak a tisztánlátást zavarja.
3./ Ha nem akarunk "nejlon"-t enni, hagyni kell a parasztembert dolgozni.
4./ Nem úgy tűnik, hogy az ugynevezett érdek képviselők, parasztemberek lennének.
Netuddki. 2008.03.24. 11:12:15
2. Azzal, hogy sikerült a TSZ-eket szétverni, a magyar parasztnak esélye sincs ilyen gépet gazdaságosan üzemeltetni.
3. Mi meg zabálhatjuk a sok szemetet, amit a multik behoznak.
gondolkodj 2008.03.24. 11:14:08
Sajnálom hogy ennyire neki vagy keseredve, de még jobban hogy mindezért a milliárdokat lopó politikusok helyett a naponta keményen dolgozó gazdákat okolod. Ha már másokat elítélsz legalább ne hazugságok alapján tedd.
Amúgy szeretném neked javasolni, ha úgy gondold, hogy a gazdáknak könnyű az élete, hogy menj le vidékre vegyél földet, és traktort, nyugodtan próbálj meg támogatást is igénybe venni, és ha lehúztál ott pár évet, akkor nyugodtan kritizálhatod azokat akik a földből élnek.
Én is budapesten dolgozom, de édesapám földet művel, de be kell valljam számomra az túl nehéz munka volt. Apukám több 100 hektárt művel, de csupán 5 milló forintos traktorra tellett, és így van ezzel a gazdák 90%-a. A cikkben szereplő traktorokat általában csak több gazda összefogva tudja megvenni, de még így jó pár évre eladósodnak.
Arra is gondolj, hogy mint alkalmazott jobb esetben te is a gazdák által termelt jó minőségű élelmiszereket fogyasztod, rosszabb esetben az külföldit, úgyhogy nem lenne neked túl jó ha a gazdák tönkremennének.
Amikor pedig felveszed a fizetésed, jusson eszedbe hogy gazdaként egy aszályos éve után, lehet hogy évig dolgoztál teljesen ingyen, és mégis el kell tartanod a családodat.
Az egekbe szökő üzemanyag és vetőmag árakról már nem is beszélek, mert ugye a növények sem maguktól nőnek.
Desert 2008.03.24. 11:14:46
látszik, hogy nemhogy a körülötte lévő földet nem ez művelte meg, de még egy tapodtat se mozdult meg :)
rr 2008.03.24. 11:24:07
A magyar termelők sokkal kevesebb támogatást kapnak, és a gépesítés alacsonyabb foka miatt is kevésbé hatékonyan termelnek. Pont emiatt árasztották el a piacot az olcsó importtermékek.
Az utolsó kenneth: A villamosvezetőket is fikáznád, mert 1 mrd ft-ba kerülő Combinot vezetnek? Sokan azt a fél órát sem bírják ki légkondi nélküli kocsiban, amíg a munkahelyre bemennek, míg a traktorban 12 órákat dolgoznak.
Bambano 2008.03.24. 11:37:51
Az is jusson eszedbe (azon túl, hogy azt eszed, amit ezek a gazdák termelnek), hogyha őket munkanélkülivé teszed, akkor nem 70% lesz az elvonásod, hanem 95, mert őket is te fogod eltartani, szemben azzal, hogy most ők termelnek neked.
A joystick vezérlésű személyi számítógép meg a többi cucc arra kell, hogy az optimálishoz minél közelebbi állapotban termesszék a gabonát, hogy neked ne kelljen felesleges műtrágyát meg növényvédő szert enned.
Ha alkalmazottként dolgozol, akkor neked semmiféle kockázatod nincs. Dolgoztál, megkaptad a fizetésed, pont. A gazdának meg akkor se jó, ha rossz a termés, mert akkor nincs mit eladni, meg akkor se, ha túl jó a termés, mert akkor alacsony az ára. A gazda imádkozhat a jóistenhez, hogy legyen jó az idő. Ezzel arra akarok célozni, hogy a gazdák lényegesen nagyobb kockázatot vállalnak, mint te, tehát közgazdaságilag az a tisztességes, ha nagyobb bevételhez is jutnak, amikor jól sikerül az év (ezzel párhuzamosan igen nagyot buknak, amikor nem).
És most kötözködnék is egy kicsit veled: amikor tankolod a bizsumobilodat, jusson eszedbe: ezen a gépen azért 660 literes a gázolajtartály, mert ennyit zabál meg egy rendesen átdolgozott műszak alatt. Annyit, amennyi egy irodista vasárnapi autós éves fogyasztása. És örülj neki, hogy 660 literből megvan egy műszak, mert a Rába Steigerek (a nagy szocialista ipar csúcsai) 750 litert is megettek egy műszakban és ráadásul nem dolgoztak olyan szépen, mint ezek.
Egyébként a legnagyobb barom az volt, aki elhitette ebben az országban az emberekkel, hogy két hektáron jobb termelni, mint a tsz-ekben. Úgy hívják, Torgyán József.
asdf.asdf 2008.03.24. 11:41:51
Az mindenképp sokat jelent, hogy egy MTZ-vel nem lehet egészségkárosodás nélkül végigdolgozni 8 órát, akinek elég, ha egy órában csak 20-40 percet megy a traktor, az a 2 hektárt simán megműveli MTZ-vel, Cristallal, de akinek 20 hektárja van és még bérbe is dolgozik, az nem indul el olyan géppel, ami tönkreteszi az egészségét. Ez ilyen. Ahogy a kedves kommentelő kollega se dolgozna fűtetlen irodában, gyárba, és nem viselné el, ha egésznap egy 300lóerős légkalapács dörömbölne a fülébe heteken át.
Azt se felejtsük el, hogy a mérhetetelen, de az uniós átlag töredékét sem kitevő állami támogatás miatt lehet ezerforint körüli áron húst és 200 forint körüli áron tejet venni. Ennélkül többszöröse lenne az ár.
A személyeskedést kihagyom. Nem süllyedek a szintedre, mert ott, a tapasztalatod miatt simán győznél.
Viktor
Desert 2008.03.24. 11:42:29
Uhh, ember, dolgoztál te már valaha is nem állami cégben??? Ha nem, akkor ideje megtudnod, hogy jópár éve piacgazdaság van. Itt nem azért kapsz pénzt, meg lehúztad a 8 órát a munkahelyeden, vagy megizzadtál, hanem mert olyan terméket/szolgáltatást állitottál elő, OLYAN ÁRON, hogy az a versenyképes.
Bambano 2008.03.24. 11:42:34
Egy jobb traktor (ezt nem ismerem, a John Deere-ket ismerem) például teljesen elektronikus vezérlésű, vagyis nincs mechanikus kapcsolat a pilótafülkében levő kezelőszervek (kormány, pedálok, váltókar) és a traktor között, minden tisztán elektronikus. Ennek az, hogy nem kenyérszervós, nem kell kicombosodni a kezelésekor, csak a kisebbik előnye.
A nagyobbik előnye az, hogy a traktor számítógépei (hehe, aki azt hiszi, egy számítógép van rajta, téved, mert három számítógéphálózat, optikával, routerek, több számítógép a felszereltség) képesek saját maguk vezetni a gépet. Képesek pontos sor és tőtávolságban vetni, pontosan műtrágyázni és permetezni, ami egyrészt a termésátlagnak is jót tesz, másrészt kevesebb szemetet kell enni miatta.
Bambano 2008.03.24. 11:48:06
Tehát továbbra is igaznak gondolom azt, hogy a gazda bevétele sokkal nagyobb rizikó, mint az alkalmazotté.
(Eddigi életemből 4 évet dolgoztam államilag, egyetemen oktatóként és rendszergazdaként, a többit magyar csúcsvállalatokban és saját vállalkozás épíésében. Ez több, mint 10 év volt eddig. Attól tartok, van elképzelésem a nem állami szféráról. Mivel a blog tárgyát képező géphez hasonló szintűből van otthon vagy három, azt is el tudom képzelni, mit tudhat egy ilyen gép és azt is, hogyan él egy magyar gazda, pl. a családom.)
Desert 2008.03.24. 11:58:18
én meg azt mondom, hogy semmivel nem nagyobb rizikó mint egy magánvállalkozóé, vagy KKV-é, ők mégsem kapnak tizedakkora támogatást se.
Másrészt meg nagyon nem kéne összekeverni a rizikót, a kárral. A rizikóért nem kell senkinek se támogatást kapjon. A gazda kapjon támogatást, ha vis-major van és megsemmisült a termése az évtized jégesőjében...
Bambano 2008.03.24. 11:59:49
- ekkora géphez (vagyis inkább 2-3 ekkora géphez, mert egy nem elég) kell néhány ezer hektár.
- ez, ha jól csinálják és szerencsés az idő meg a termés 3-4 év alatt meg kell, hogy térüljön, egy ilyen gépet nem évtizedekre vesznek, mert azt nem bírja senki
- a megtérülés azonnal indul, mert egy rendes gép rendesebb terményt "állít elő", kevesebb zajjal jár, kevésbé töri össze az utakat, amin a földekre megy, stb. stb. kevesebbet fogyaszt (SOKKAL), kevesebb káros anyagot termel.
Egy gazdaságba kell legalább egy korszerű kombájn, legalább egy, de inkább két korszerű traktor, meg több, kisebb ilyen-olyan traktor. A kombájntól behordani a terményt végülis megfelel az mtz is.
Egy rendes gazdaságot 15-16 év alatt össze lehet rakni normális, nem rabló hitelezéssel, nem túl sok állami támogatással.
Bambano 2008.03.24. 12:06:35
Te azt mondtad, hogy: "olyan terméket/szolgáltatást állitottál elő, OLYAN ÁRON, hogy az a versenyképes". Ezt a terméket, definícióból következően, EL LEHET ADNI. Tehát (most elméletben beszélve, eltekintve az olyan dolgoktól, mint pl. a körbetartozás, ami persze a gazdáknak is rizikó) van bevétel, tehát van fizetés is.
De mondjál nekem egy olyan alkalmazotti státust, kkv-ben vagy bárhol, ahol akkor is rossz a bevétel, ha világszínvonalú termékből nagyon sokat sikerült előállítani. De mondhatok más példákat is:
- ha te pl. szoftverfejlesztő vagy, mennyiben változik az éves bevételed, ha áprilisban 3 napig fagy volt?
- ha tanár vagy, mennyiben változnak a jövedelmi viszonyaid, ha esik az eső ősszel?
- és a kirívó példa: az egész köztisztviselői törvény arról szól, hogyha tisztességesen dolgozol, mint köztisztviselő, egész életedben az maradhatsz nyugdíjig. Láttál már olyat, hogy egy gazdának egész életében tutti munkája, bevétele, fizetése volt???
Krumplifőd 2008.03.24. 12:19:51
A traktoroknál egyébként nagyjából hasonló a helyzet, mint az autóknál. Lehet járni 30 éves Zsigulival, ami vagy beindul reggel, vagy nem, kurva sokat fogyaszt, gyakorlatilag havi szinten kell szervizre költeni, műszaki vizsgán pedig úgy kell átimátkozni.
Vagy lehet venni egy új autót, hitelre. Ott van ugyan a köt. szerviz, meg a havi részlet, de mégis csak kevesebbet fogyaszt és pár évig sok gond nem lesz vele. Ha meg mégis, akkor ott a garancia.
Desert 2008.03.24. 12:30:29
magad emlitetted a példát: ha a szomszéd is előállitott ugyanolyan jót ugyanabból a termékből amit én termelek. Túlkinálat lesz, egyszerű közgazdaságtan, nem kell ezt túlmisztifikálni a gazdák esetében sem, ez nap mint nap megesik KKV-kal, magánvállalkozókkal és bárkivel, bármelyik piacon.
"De mondhatok más példákat is:"
ezekben a példákban már megint károkkal jösz. Az ilyen esetekben kárenyhitést kell végezni és nem általános támogatást, akkor is, mikor semmi baja a terméknek. Azt meg aztán végképp nem kell támogatni, hogy nehogy túl jó legyen a termés, mert akkor a szomszédnak is jó lesz. Ill szoftverfejlesztőként megadom majd a bankszámlámat, hogy utalják a támogatást, ha megirtam egy ugyanolyan szoftvert (túlkinálatot teremtettem) mint a szomszéd, és nem akarják jó áron megvenni.
"és a kirívó példa: az egész köztisztviselői "
ez nem kirivó, hanem rossz példa, semmi köze a piacgazdasághoz, ez jellemező az állami cégekre is, mint már a legelején emlitettem, de elhanyagolható a piac minden szereplőjét figyelembe véve.
pikula · http://ilovebp.blog.hu 2008.03.24. 12:41:41
Hat ez gyonyoru szep! Mindig is szerettem volna egy traktort... Vagy egy kombajnt... A belsorol is igazan tehetnel fel kepet!
Az utolsó Kenneth 2008.03.24. 12:42:35
én arra próbáltam a 2 hektárral rámutatni, hogy ilyen gépet akkor érdemes vagy mondhatnám "szabad" szerintem venni, ha a megművelendő terület megfelelően nagy ahhoz, hogy belátható időn belül megtérüljön a befektetés.Ez alatt pedig azt értem, hogy az eladott termék ára, valamint a költségek különbözetéből (nyereség) térüljön meg, és ne támogatásokból.Ehhez persze én úgy gondolom arra lenne szükség amit többen írtak, hogy a gép legalább bérmunkát is végezzen, de a legjobb az lenne, ha a sok kis egyenként lepedőnyi területű földbirtokos felismerné, hogy versenyképességének feltétele, a költséghatékony gazdálkodás, vagyis a területek szövetségben történő megművelése, mondjuk Zrt. keretein belül. TSZ-t nem is merek leírni:)
A másik dolog: aki azt hiszi egy versenyszférás állás az olyan tuti biztos dolog, az jobb ha tudja, hogy simán előfordulhat hogy jövőre mondjuk 150%-al több megrendelés jön a céghez mint idén, de az is, hogy csak a 70%-a, és akkor jön a leépítés mondjuk...Ezek a piaci viszonyok, ez is majdnem olyan mint a természet, kiszámíthatatlan...
Persze köztisztviselőnek lenni azért más....
kannibal 2008.03.24. 12:44:09
Majd amikor a sok bunkó paraszt nem fog termelni, hanem veled lopja a napot, az élelem elfogy.
Na akkor téged foglak bő olajban kisütni.
az utolsó Kenneth 2008.03.24. 12:52:09
Kedves kannibál
És ha majd a sok naplopó mint én, nem ebben az országban fog adót és járulékot fizetni, akkor majd lehet újra befogni a lovakat az eke elé, mert nem lesz ám új traktor...
Kangörény 2008.03.24. 12:52:55
Egyébként az olyan megjegyzések, hogy "dolgozz a mezőgazdaságban" röhejesek, mert adott esetben egy parasztnak is mondhatnánk, ha szar a meló, menj el alkalmazottnak. És ha most valaki azt mondja, hogy akkor mit ennék, annak felhívom a figyelmét arra, hogy valszeg ugyanazt enném, amit ma.
Bambano 2008.03.24. 12:58:46
Ilyen alapon nagyjából mindegyik ágazatba ömlik az adófizetők pénze, az egészségügybe, a nyugdíjrendszerbe, az építőiparba, az oktatásba, stb.
Azért miért nem ugrál senki, hogy állami támogatású lakásvásárlási hitelek vannak? Vagy akkor, amikor megemelik a minimálbért úgy, hogy nincs mögötte teljesítmény a versenyszférában, akkor miért nincs hiszti? Amikor távközlés fejlesztésre adnak támogatást üzleti szférának, akkor nincs egy rossz szó se? Amikor az Audi itt adózza le a teljes nyerességét, mert itt jobban jár, akkor se morog senki...
Miért csak a gazdákra haragszanak páran?
maccar 2008.03.24. 13:03:06
az utolsó kenneth 2008.03.24. 13:13:53
Az építőiparba nem ömlik állami pénz, kivéve persze az állami megrendelést, mondjuk autópálya, metro, stb.Csak az mögött van teljesítmény is.Nem pedig vissza nem térítendő pénz ami mindenképpen jár..
Lakásvásárlási hitele akárkinek lehet, a gazdának is,ugyanígy telefonvonala, internetje,járhat iskolába, lehet nyugdíja,stb.
Föld alapú támogatást az kaphat viszont akinek földje van...
Minimálbér? nincs mögötte teljesítmény?Ez nagy baromság, aki ma versenyszférában minimálbérért dolgozik, mert mondjuk egy gyártósori szalag mellett áll egész nap, az a fizetése többszörösét termeli ki, ennyit erről..
Te most azon mérgelődsz, hogy az audi nálunk adózik németország helyett? ez szép:)
Az utolsó kenneth 2008.03.24. 13:17:18
Dezzsoke 2008.03.24. 13:41:23
A földalapú támogatás mint itt elhangzott, tényleg a föld után jár, na kb itt meg is reked az átlagember, van 100Ha földem aztán vehetem az új traktorokat belőle. Igenám csakhogy vannak feltételek is, hogy évente minimum mit kell vele csinálni. Ha nem vetsz bele semmit se akkor is le kell kaszálni vagy tárcsázni a gazt rajta, erről se nagyon beszélnek.
A támogatások másik feléről meg annyit hogy EU-s pénzekből elméletileg évente több jön amit a gazdáknak oda kellene adni, anno 50-50% volt EU-magyar támogatás idén jöttek a megszorítások EU támogatás emelkedett magyar csökkent...
van egy 5éves MTZ-nk és idén sikerült lecserélni a másik 20éves MTZ-t egy korszerű nyugati gépre 105Le-s...
az utolsó kenneth 2008.03.24. 13:48:12
Desert 2008.03.24. 14:02:15
tehát fel lehet venni az állami pénzt, úgy hogy semmilyen értéket nem termelsz a földeden, de még azon sirsz, hogy le kell kaszálni a szemetet róla, ha már kihasználatlanul hagyod. eszem megáll...
grigorij (törölt) 2008.03.24. 14:06:48
Gyakorlatilag 45-től 90-ig, majd most 18 éve folyamatosan megy a vidéki parasztság és a városi "értelmiségi" vagy munkás rétegek szembeállítása!
Mert egy KKV vehet sokmilliós célgépeket! A kamionosok meg a fuvarozók sem zillel meg rábával járnak...
De a paraszt az bssza meg! Örüljön a lónak meg az ökörnek!
Mondjuk én városi "puhányként" inkább veszek a piacon a parasztoktól árut, mint a hipermarketekben külföldit!
Dezzsoke 2008.03.24. 14:16:18
Jah és mi sem csak a földből élünk meg... Van mellette más bevételi forrás is, kiskereskedelem.
Arányokról meg így hirtelen nem lehet mit mondani, fajlagos költségek vannak, ergo ha te egymagad napont 10Ha-t tudsz felszántani, egy ilyen géppel, vagy pedig egymagad 3Ha-t tudsz felszántani egy MTZ-vel már is teljesen mások a költségek... MTZ fajlagosan többet eszik egy vele egy kategóriájú nyugati géphez képest, és akkor az emberi erő költségéről még nem is beszéltünk, valamint egy nyugati gép komfortosabb, jobb munkakedv pedig javítja a teljesítményt...
dark future · http://www.andocsek.hu 2008.03.24. 14:17:33
Ill. az, hogy az üzemanyagot, amortizációt, szervizelést is figyelembe véve átlagosan mennyi idő alatt termeli ki egy ilyen az árát? Hány embernek ad megélhetést?
az utolsó kenneth 2008.03.24. 14:23:02
Szóval? mennyi az annyi? Valaki írhatna már konkrét számokat is aki mezőgazdasággal foglalkozik...
grigorij (törölt) 2008.03.24. 14:23:41
Meg lakáshitelt bárki kaphat...
Látszik, hogy Te az elméletben élsz...
Itthon az egyszerű fogyasztási hiteleken túl az átlagember semmiféle hitelre nem jogosult... És a cégek sem nagyon. EU pénzre meg csak a kondérhoz közeliek!
Az egész példád azért hamis, mert nem jó helyre tetted az origót!
Nincs a világon még egy ország, ahol a vezetők NEM A SAJÁT termelést preferálnák az importtal szemben! Csak a magyar! Itt a jogász meg bankár vonal szándékosan a külföldit támogatja! Sem a mezőgazdaság sem a vállalkozók nincsenek védve! Mert a multipénz jól jön - a zsebbe!
Szóval akár van termelékenység, akár nincs erről nem a paraszt vagy a vállakozó tehet!
Dezzsoke 2008.03.24. 14:24:44
majd tavasszal műtrágyázás permetezés több menetben ha szükséges...
majd aratás termény hordás
árakról meg például itt: www.agrohelp.hu/mg/mgi.xls
Dezzsoke 2008.03.24. 14:28:52
Itt van egy másik táblázat is...
az utolsó kenneth 2008.03.24. 14:30:51
Azt nem tudom, hogy az említett önkormányzat kivel milyen pénzeket mosogat, így ahhoznem tudok hozzászólni...
Én gyakorlati tapasztalatból beszélek, nekem pl van lakáshitelem, nem államilag támogatott, hanem sima piaci.20% önrészre.Ez konkrétan 2millio forintot takar.De lehet kisebb önrésszel is manapság.Azt hiszem pár év munkával ez elérhető, persze csak annak aki dolgozik, és nem a segélyeket várja...
beleszolok 2008.03.24. 14:34:04
Hmm. Szerintem gazdaságosabb traktorra költeni :)
az utolsó kenneth 2008.03.24. 14:35:24
Gábor 2008.03.24. 14:39:37
bib 2008.03.24. 14:43:31
storyline :) 2008.03.24. 14:46:08
beleszolok 2008.03.24. 14:46:40
Az ugyanolyan jó minőség mi. Tápértéke vetekszik az A/4-es fénymásoló papírral.
Egyszer meg kostóljad meg a magor féle mangalicából készült rántotthúst is, kiváncsi lennék az arcodna.
az utolsó kenneth 2008.03.24. 14:48:17
és így is olcsóbbak.
én olyan szivesen enném a magyar paradicsomot..dinnyét, szőlőt...
beleszolok 2008.03.24. 14:52:40
Ami ugye valószínüleg szép, nagy egybefüggő tagban van.
az utolsó kenneth 2008.03.24. 14:53:25
Csak mi magyarok vagyunk fasza gyerekek, mi tudjuk milyen az a nem tápos csirke...
mi biztos jól csináljuk, ezért tartunk itt...
az utolsó kenneth 2008.03.24. 14:57:04
grigorij (törölt) 2008.03.24. 15:00:38
A hazi mezőgazdaság 90-ben, hála Antallllnak, elvesztette szinte a komplett piacát! Aztán, hála Torgyánnak, szétbaszták a teljes szervezettségét, bemagyarázták annak a rengeteg egyszerűnek, hogy legyen földosztás! Fasza! 1-2 holdon gazdaságosan ternelni!
Infrastruktúra nélkül! Mert hol volt eszköz? A téeszt széthordták! Itt egy szakadt MTZ, ott egy vetőgép! A gépállomások felszámolva...
Elég nagy hendikep!
Majd jöttek felvásárlók, az állammal a hátuk mögött, bezsarolták a termelőket!
Odaértünk az EU-ba... Mert csak azért vettek be minket, mert kellett a piac a francia, német, olasz, spanyol stb. termékeknek! Legfőképp a mezőgazdaságuknak! Azt akarták megvédeni!
Ehhez partner a kormányunk, pártok...
Persze eé lehet mindezt fogadni, teddék kimondani: NINCS SZÜKSÉG A HAZAI MEZŐGAZDASÁGRA!
Mert nem hatékony, mert gazdaságtalan, mert a külföldi olcsóbb (nem jobb, olcsóbb)...
Csak mit teszel azzal a pár millió emberrel, családdal, gyerekkel?
Mert munka az nincs!
Tehát vagy eltartod vagy kiírtod!
Utóbbi persze nem akarjuk...
De eltartani családokat olcsóbb, mint esetleg befektetni, hátha mégis?
states 2008.03.24. 15:03:48
remek 2008.03.24. 15:05:10
Bruce74 2008.03.24. 15:07:18
- Lehet, hogy a Rába Steiger 770 l gázolajat benyomott egy műszak alatt, de valszeg amíg kapni lehetett - és átszámítva folyó jelen árakra az árát, se kapnánk 40 millió HUF-ot. A fogyasztás ezek szerint kb.10%-kal volt magasabb és volt azonos teljesítményű Steiger is, és erősebb is. Vajon a nem ismert árdifferencia hány év alatt térülne meg? 10-30 év? A magyar mezőgépgyártás teljesen tönkrement (maradt egy pár túlélő, de nem sok), akárcsak a mezőgazdasági repülés ahol óránként fogyott el 200 l benzin (repülőnként), és szezonban napkeltétől napnyugtáig is repülgettek, mert eső után nyílván mindenkinek sürgős lett a gomba és gyomírtás. Ja és azokban a gépekben a mai napig nincs légkondi, de az amerikai gyártmányúakban sem, ráadásul azok még a ciklusidőt (ott 2000 óra, orosz gépek esetén 1000 óra, de azok túl is repülték minden gond nélkül) se tudták kirepülni. Mindegy, csak ilyenkor elszáll kicsit az agyam, mikor belegondolok, hogy a parlamentben időnként valakiknek a jövőbeli érdekeit tartják szem előtt. Valaki másoknak és a magyar államnak viszont aligha tartották szem előtt a hosszútávú érdekeit 1990 és 2008 között és nem is fogják sohasem, csak úgy tesznek.
- Torgyán József és az 1990-től regnáló első demokratikusan választott szabad kormány (1945 után kb. a 3. első volt - akkor végülis mitől első?) kárpótlási törvénye volt az (amit egyébként a Fidesznek azon belül pedig a nagy OV-nek köszönhetünk, ugyanis akkora hülyeséget még a FIDESZ is ellenzett, de aztán a Vezér után mindenki beadta a derekát), ami teljesen betett az addig fennálló MgTSZ-eknek. A 80-as években nyugat(!)német szakértők úgy értékelték a magyar mezőgazdaságot, hogy az a csúcs - na ez volt az, aminek a tönkretételéből jópáran politikai tőkét tudtak kovácsolni maguknak, a sok balfasz megvezetésével. Már az akkori MDF-es (!) töri tanárunk megmondta, hogy a Francia Forradalom idején kitalálták ugyanezt és sokra nem jutottak vele, mert az akkor kibocsátott Assignette-ák nagyon hamar elevesztették értéküket. Itthon a Kárpótlási jegy arra volt jó, hogy a tehetősebbek még tehetősebbé váltak és nem arra, hogy a kárpótoltak visszakapják azt ami az övék volt...
- A bizonytalan jövőbeli hozam hasonló, mint egy cég életében a fellendülés majd visszaesés. Annyi különbséggel, hogy egy átlagos cégnek (ha nem mezőgazdasági vállalkozó) nem tömköd a zsebébe az EU akármennyi EUR-t ha-onként, a magyar állam egy kis kiegészítést (national top-up), egy kis LFA-t, egy kis repce céltámogatást stb-t, ha betartja a HMKÁ-t és termel is valamit. Az EU-s támogatáshoz még annyit, hogy az EU a EU-15 körében költ el 80% agrártámogatást, míg az új 10-12 állam esetén a maradék 20%-ot. Tisztára mint az EU alkotmányában: minden ország egyenlő, de - mint az Orwell-i Állatfarmban - vannak egyenlőbbek...
- Az intervenciós gabonafelvásárlás is egy tipikus EU-s találmány, ami ugyanúgy konzerválni fogja a magyar gabona orientált termelési szerkezetet. Szerintem a gabona orientáltság alapvetően nem gond, de 90-ig nagyjából sejtették, hogy ha megtermelünk valamit akkor azzal mit fogunk kezdeni, azóta ilyesmiről szó sincs. A 2003-as 2,6 t/ha búza után, nem volt nehéz megjósolni, hogy 2004-ben lesz legalább 5 t/ha, és persze nagyobb területen. Úgy is lett, akkor kezdtek hirtelen neki az intervenciós gabonaraktárak építésébe, amelyeket egy évvel később bővíteni kellett, mert 2005-ben is elég jó (kiugró) év jött. Ennyit az előrelátásról. Azóta mondhatni a gabonabombát hatástalanították, mert 2007-ben kevés gabona termett az EU-ban, csakhogy azt a gabonát EU-n k1vül kellett volna elhelyezni - ennyit az alapelvekről...
- Ezek és leginkább a hatékonyság tükrében csak annyit tudok hozzátenni, hogy eszméletlen dolgok történtek 1991-től kezdődően, amelyek betetőzését 2004-ben az EU-csatlakozás jelentette, amelyet itthon úgy élt meg sok mindenki, mint a mezőgazdaság felemelkedésének a lehetősége, noha csak alamizsnát dobtak az új 10-nek, azzal a kecsegtetéssel, hogy majd x év alatt elérjük a régi EU-15-ök támogatottsági szintjét, de a csatlakozás után egy évvel már arról cikkezett az EU, hogy azt meg leépítik, mert tarthatatlan. Igen az, mert egyáltalán nem versenyképes semelyik globális versenytárssal szemben. Pl.Oroszország az utóbbi időben gabona exportőrré vált, noha a 80-as évek közepéig gabonaimportőr volt. Ugye mik vannak...
- Az, hogy az Audi itt adózza le a teljes nyereségét annak örülnünk kell, de ez is jelzi, hogy sokkal vállalkozásbarátabb itt az adózási környezet, addig amíg betakarjuk egyik szemünket és nem nézzük meg az élőmunkára rakódó terheket, ami meg egyébként qrvára mindegy az Audi-nak, mert az otthoni bérszint töredékéért dolgoztatnak itt embereket. Ez is csak konzerválni fogja az elmaradottságunkat akárcsak az EU-s SAPS (majd SfPS) támogatás EU-15-ös szintjének negyede.
- Sajnos itthon 1990-óta egyesek rettentő rövidlátó és rövidtávú érdekei szabták meg a parlamenti döntéseket, melyek leginkább csak az érdekérvényesítő képességtől függtek. Hasonló teljesítményű traktorok mint kiderült léteztek itthon korábban is, de nyílván nem 2008-as technológiai szinten. Kétségtelen a preciziós növénytermesztés előnye, de beruházási költségtöbblete szerintem sohasem fog megtérülni. Egy ilyen beépített fed.comp egy 27 m fesztávolságra kinyíló permetező John Deere traktorban vagy 1.5 millió volt. Ugyanezt PDA-val, GPS-es, szabványos adatokat interfészen át adó szenzorokkal meg lehet csinálni, kb.50 eHUF-ból, de a lényeg gondolom az, hogy ezek a szenzorok csak a John Deere-re megálmodott fed.comp-pal fognak együttműködni... és úgy mint más "parasztok" esetében sem az a fontos, hogy megcsináld saját erőből, hanem úgy mint az arany fukszos vállalkozók esetében: E-320 CDI-s Merci, ha a havernak is az van...
pikula · http://ilovebp.blog.hu 2008.03.24. 15:07:57
Ez valoban igy van itthon: 30 malacra nem eri meg az EU-konform moslekfeldolgozot uzemeltetni, de ha mondjuk osszeallna a ket telekszomszeddal, es igy lenne mondjuk 400 cocajuk, egybol mas lenne a helyzet... Kennet Jozsi peldaja remekul helyt all. Sajnos nem latunk ot centinel (orrfuggo) elore.
az utolsó kenneth 2008.03.24. 15:07:58
Csak ami most van az nem az, mivel a népnemzetiek szétosztogatták a földet, termelő eszköz meg nuku.
Én meg már nem tudok több adót fizetni.
Van ebben az országban olyan 8 millió ember aki képtelen felfogni, hogy él itt olyan 1,5-2 millió, aki az álamtól nem hogy nem kap lófaszt se, de amit saját maga termel annak olyan 70%-át szimplán elveszik tőle, hogy aztán odaadják a másik 8 milliónak.Ez hosszútávon kurvára nem megy.És jelenleg a gazdák is a 8 millióban vannak...
Ezért kicsit bicskanyitogató a 40 millás traktorral való villogás..
grigorij (törölt) 2008.03.24. 15:09:00
Igen eszik a franzi, meg olasz stb. kajájukat... Igen és kurvára védik a piacukat!
És kurvára védik a kultúrájukat, a gazdaságukat, önmagukat, az identitásukat!
És ha valami gyengébben megy, akkor annak aterületnek a hóna alá nyúlnak!
Nehogy már az a mocsok olasz hozza ide a termékét - modja a francia... És viszont!
Mert ugye nem az amerikai, az olasz vagy épp az angol határról reptérről fordítják vissza az idegent, minden indok nélkül...
Tehát ha azt tartod jónak, akkor fogadd el, hogy a magyar embereknek ugyanígy kell(ene) viselkedniük!
Megvédeniük a piacukatm, a kultúrájukat, az állampolgáraikat!
Én nem szeretnék ebbe a fene nagy fasiszta globalizációba egy francia libacomb miatt másodrendű lény lenni!
az utolsó kenneth 2008.03.24. 15:21:42
ebben egyet tudok érteni, jobban kellene védeni a saját piacunkat.Azt nem tudom, hogy milyen módszerekkel, de jobban kellene ezt csinálni.(eu-ban nincs vám, pláne védővám, stb)Viszont ez önmagában kevés. Franciaországban is kapsz olasz bort, és nem drágábban, és fordítva is igaz.(megjegyzem magyar bort nem láttam egyik fentebb említett országban sem)
grigorij (törölt) 2008.03.24. 15:30:52
A másik témára meg továbbra is azt látom megoldásnak, amit az afrikaiakkal kapcsolatban szoktunk emlegetni! Nem segély kell, hanem eszköz, technológia és megtanítani őket termelni!
Az államnak még mindig az lenne a legolcsóbb, ha a mezőgazdaságban élőket (mert ugye ott családok vannak!) valamilyen technológiai programmal "átállítanák" egy modernebb pályára! De nem az EU instrukciói alapján! És persze nem azonnal ilyen traktorokkal...
Van példa az osztrákoknál, de van az USÁban is! Amit át lehetne venni, át kellene!
És akkor az állam erre adhatna hitelt, támogatást, nem pedig a termék megsemmisítésére...
De ez már csak álom marad...
grigorij (törölt) 2008.03.24. 15:35:07
És megy a erdészeti felügyelő, ellenőriz, és ha minden ok. megy a támogatás! Na jó, megélni nem lehet belőle, inkább csak hobbi, de működik!
Miért ne állhatna össze 4-5 mezőgazdasági vállalkozó, és közösen igényelnének hitelt, támogatást, nem kell mindnek minden megvennie, körbedolgoznának egymásnak, nagyobb a terület stb.
Vajon miért?
az utolsó kenneth 2008.03.24. 15:37:52
A baj az, hogy ez kurvára messze van...utazás utópiába:)
Egyébként meg lehet ilyen traktor is, csak könyörgöm, ne két gazda használja, hanem tizenkettő közösen, hogy ki legyen használva.sztem az első lépés az összefogás lehetne (mindjárt a hatásom alá kerülök:)
Bambano 2008.03.24. 16:11:13
Az építőiparba nem ömlik az állami pénz: van államilag támogatott lakáshitel, egészen nagy százalékban állami pénzből (hozzátéve, hogy a bankok a korábbi állami hitelek profitjából adnak most nagyon kicsi önrésszel a lakáshoz további hitelt). Mivel lakáshitel, az biztosan nem az autóiparba ment/megy. Hanem az építőbe.
hogy miért egyen magyar terméket valaki? mert ha ugyanolyan technológiával, ugyanazokból az anyagokból termelnek, akkor a magyar jobb ízű. Nekünk ez az adottságunk, jó a termőföld itthon. Vannak dolgok, amik délebre már nem teremnek meg, északabbra meg hideg van és megterem ugyan, csak rosszabb. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy ha magyar terméket veszel, annak SOKKAL rövidebb a szállítási ideje, tehát azt nem éretlenül szedik le és zölden teszik a polcra, mint a portugál paradicsomot.
Az egyébként tényleg baj, hogy 1.5-2 millió ember tartja el az országot. Amikor elkezdték rendesen ellenőrizni az oep jogosultságot, hirtelen lett 600 ezer új befizető. No itt kellene felébredni de nagyon gyorsan, és nekilátni megkeresni a többi embert is, akinek fizetnie kellene, de nem fizet.
A gazdatüntetésekkel meg az a baj, ami mostanában a máv tüntetésekkel, egyre kevésbé fejezi ki a tömegek akaratát, egyre inkább egy-két ember személyes céljairól szól. Nem véletlen, hogy lassan egyedül marad a vddsz elnöke is.
Hm 2008.03.24. 17:02:05
miért nem nézel utána a dolgoknak, mielőtt böfögsz, te szellemi paraszt?
az utolsó kenneth 2008.03.24. 17:59:27
Azzal hogy az állam a lakáshitelekhez kamattámogatást nyújt (persze ezt sem mindenkinek, csak bizonyos feltételek esetén)NEM az építőipart támogatja, hanem azt az embert aki lakást szeretne venni.Persze áttételesen ez növeli a keresletet az ingatlanokra (többen tudnak lakást venni). Ugyanekkor ezt a pénzt állambácsi rögtön vissza is veszi a lakásvásárlásnál kirótt vagyonszerzési illeték formájában:)Ezt a támogatást viszont igényelheti mezőgazdász is, villanyszerelő és titkárnő is.Ezért nem állja meg a helyét ez felvetés.
Hm hozzászólása annyira primitív, hogy nem érdemel választ:)
Magyarnaba 2008.03.24. 18:22:10
Azt hiszem, itt a kulcs. Lehet szidni a magyar gazdákat, hogy egy valag támogatást kapnak (most a valag nagyságáról szóló vitától eltekintve), csak vegyük észre, hogy még így is súlyos verseny(még hogy az, muhaha)hátrányban vannak a nyugatiakkal szemben. Tényleg kevesebb támogatást kellene kapniuk, vagy akár semmit és érvényesüljön a piac meg a Jóisten törvénye, csak akkor ne kapjon egy centet a francia és holland paradicsomtermesztő sem... Különben bedarálnak minket és Európa kiszolgáltatott hátsó udvara leszünk. Ha még nem azok vagyunk...
Paraszt 2008.03.24. 20:17:38
Zoli 2008.03.24. 20:28:11
Paraszt 2008.03.24. 20:38:47
Zoli 2008.03.24. 20:41:40
1: Ez egy csúcsjárgány, akár egy luxusautó. Ha arányaiban megnéznénk, hogy hány lexus, meg 8-as audi,meg luxus merci stb szaladgál az utjainkon, az se lenne kevesebb annál, mint amennyi ilyen traktor dolgozik a határban a teljes gépállományhoz viszonyítva. Ha a tisztelt blogíró nem ilyet látott volna, hanem egy belarust, biztosan nem szentel neki egy szót sem, de ez ugye FELTŰNŐ.
2: Támogatás a mg-ra a világ országainak túlnyomó többségében van, még a szuperliberális USA-ban is (kivétel dél amerika), csak ott nem így hivják, hanem pl úgy, hogy "bioetanol program". Mert ugye az is egy állami felvásárási rendszer, csak nem a kukoricát veszi meg, hanem az etanolt. Tökmindegy. Sőt, továbbmegyek, nincs olyan EU ország, ahol használnák rajtunk kívül a földalapú támogatás kifejezést, ezt csak nálunk vezették be, mert a politikában így tud működni az oszd meg és uralkodj elv.
3: Azon senki sem háborog, hogy az állam mennyi pénzt nyom bele a tömegközlekedésbe, mert ugye az is egy támogatás. Ha nincs lóvé, akkor piaci árat kell fizetni a buszjegyért, következmény: elégedetlenség a nép körében. Itt ua a kép. Ha nincs támogatás piaci árat kell fizetni a búzéárt stb, következmény, 500 FT/1 kiló kenyér, a gondolatot mindenki fűzze maga tovább, ahogy tetszik.
az utolsó kenneth 2008.03.24. 20:53:04
Először is személy szerint én nem nézek le egy mezőgazdaságból tisztességgel megélni kívánó embert sem, sőt senkit aki tisztességes munkával szeretne boldogulni akármilyen területen is.
A dolog ami kicsit zavar tudod, hogy én szívesen juttatnék neked akár 10x ennyi támogatást is, csak azt valakinek ki kell termelnie, és jelenleg úgy néz ki a dolog, hogy az a 1,5 2millió ember akit fentebb is említettem már a teljesítőképesség határán van, nem tud több adót fizetni.Enyi.Ha tőlünk mégtöbb pénzt szednek be, hogy eltartsuk a nyugdíjasokat, az egészségügyet, oktatást, közszférát, és azokat "akikről nem beszélünk" akkor nem lesz ám aki itt magyarországon megvegye a te termékedet.Akkor ez van mint most.A nálam maradt pénzből inkább az olcsóbb paradicsomot veszem. terthatatlan, hogy amit én megtermelek 100 forintot abból 70-80 forint bekerül a nagy "közös" kalapba és teljesen más emberek zsebében landol.
Na ennyit mára.
Jóéjszakát
az utolsó kenneth 2008.03.24. 21:01:28
Jelzem, az említett helyeken a velem azonos beosztásban dolgozó munkavállalók bére is 7-8-10 szerese annak amit itt magyarországon kapok.
Mégsem láttam soha hogy mondjuk a Magyar Mérnöki Kamara arra buzdítaná tagságát, hogy zárja el autóival a főutakat, amíg nem kapnak nagyobb fizetést, mert hogy az jár nekik.
Paraszt 2008.03.24. 21:03:56
Zoli 2008.03.24. 21:08:02
Paraszt 2008.03.25. 08:17:41
Paraszt 2008.03.25. 08:36:35
Gábor 2008.03.25. 13:45:35
Szeretem a Francia sajtot az Olasz bort, stb. A Magyart nem tudom megfizetni. Azért ne dőljetek már be ennek a kádári dumának, hogy mi a termelés csúcsa vagyunk. Ez igaz volt a szocializmusba a szocialista országokhoz képest, de ma már nem igaz. A nyugati ember miért él tovább, mert sz@r kaját eszik? Ne a traktorjaitokat reklámozzátok és sírjatok, hanem harcoljátok ki magatoknak a megélhetési lehetőséget és a piacot. Ne azt várjátok, hogy a Pesti munkás álljon mellétek. Piacgazdaság van és nyílván mindenki a saját zsebét nézi. Ha nekem nem a Magyar élelmiszer a termelés csúcsa, akkor fogadd el és tartsd tiszteletbe. Ne a minősítéseddel akarj meg győzni. Járj a kedvembe és győzzél meg. Ne higgy a mesében, mert a mindenkori kormány csak a saját zsebét tömi. Vegyétek kézbe a sorsotok irányítását. Ne nacionalizmusból akarj hatással lenni rám. Van Magyarországon olyan termelő aki termel és jól megél. Terméke pedig versenyképes. Sőt egy tejgyár el árasztotta a fővárost olcsó tejfellel és semmivel se rosszabb mint a Danone de feleannyiba kerül. Szövegelés helyett szervezni kell és megnézni, hogy hogy lehet olcsóban valamit elő állítani. Ne a segélyre fállyon a fogatok, hanem szervezzetek. Budapesten se mindenki a Rózsadombon lakik, hanem vannak szegény kerületek, akik ép, hogy megélnek, óriási felvevő piac az olcsó termékekre, ha drága a Magyar vesz nyugatit. De ez a piac nem kell nektek? Csak aki drágán tud vásárolni. Hát akkor nem tudtok piacon maradni. Van egy Magyar betegség, mindenki rohadt drágán akar eladni, ha nem tud sír, hogy nem, megy a bolt. Pedig menne nem is rosszul, igaz több munkával, de az nem jó.
Paraszt 2008.03.25. 19:23:54
Gábor 2008.03.25. 21:06:20
Paraszt 2008.03.25. 21:11:39
Paraszt 2008.03.25. 21:13:21
Paraszt 2008.03.25. 21:15:50
Fendt 936 2008.03.25. 22:06:54
Én ép most vettem egy ilyet+ hozzávaló 1-2 gépet, nem rossz, sőt k..jó, de neked nem mesélem el milyen mert szerintem ez téged nem érdekel csak magad sajnáltatod és várod a galambot a szádba. Vagy így kényelmes vagy csak ennyi lehetőséget adott az élet, nyilván erről egyik gazda sem tehet!
Kívánok neked további jó munkát!!!!
Zotya 2008.03.25. 23:12:42
Tőlem ott vásárolsz és azt,amit akarsz, szerintem ez a többséget hidegen hagyja. Bár megjegyzem én még nem láttam olcsó francia meg olasz bort,biztos keveset járok hipermarketbe.
Ami zavar, az az,ha véletlenül megláttok egy hasonló cikket v riportot a "NA Ilyen is van" kategóriából,akkor rögtön elkezditek a mondókát amit a többség hallani akar anélkül, hogy komolyan mögé látnátok a dolgoknak. Ezért felesleges is szakpolitikai és szakmai kérdéseket fejtegetni, mert ugyse kiváncsi rá senki.
Vadmalac 2008.03.25. 23:49:14
steve 2008.03.26. 00:04:32
Lajaa 2008.03.26. 08:49:15
Az MTZ, puritán, kényelmetlen, de OLCSÓ, OLCSÓ a fenntartása, házilagosan is javítható, es EGYSZERŰ, MTZ-ben nem tilt le a számítógép!!!
Az MTZ egy traktor, ezek a nyugati csodagépek, meg számítógép által irányított fröccsöntvények.
egy gazda 2008.03.26. 14:46:24
A tisztánlátás miatt ragadtam "tollat"!
A vita elinditója a Fendt traktor egy csucs technika, ha ugy tetszik igenis luxus.De tény , hogy sokan megengedhetik maguknak.Ők az induláskor jó időben, jó helyen voltak, "nagyon ügyesek".
De azt hiszem a többség nem ilyen mert, 1000 ha csak kevés gazdálkodónak van.A legtöbb gazdálkodó mint én is MTZ-vel jobb esetben használt nyugati gépekkel dokgozik.A gépek hiányosságait ( a csucshoz képest)több munkával, odafigyeléssel,fáradtsággal kell pótolni.
A támogatáshoz !
Ne higgye senki hogy olyan nagy öröm a támogatásért kuncsorogni. Szívesebben élnénk meg a kezünk munkája után,támogatás nélkül, de akkor az amerikai farmertől a nyugat európai parasztig egyformán.Nem fél senki a versenytől ha igazségos.Persze tudom hogy nem ilyen egyszerü.
A nagy birtokhoz visszatérve: el lehetne gondolkodni azon mi jobb az országnak:
- ha 1000 ha -on dolgozik 5 bérmunkás extra nagy gépekkel , a tulajdonos luxus terepjáróval ellenőrzi őket a tábla széléről,és ha valami miatt nem gazdaságos a termelés akkor felhagy a termeléssel ,felveszi a támogatást és elmegy üdülni mig ismét jó lesz.
- vagy az 1000 ha-on 10 család szorgos munkával ( nem 8 óra)szerényen de tisztességesen megél és közben nem kell az államnak segélyezni,közben öntudatos polgárrá válik,ő és az utódai is mert a föld megtanitja alázatra és szerénységre.
Még sokat lehetne irni de inkább munkára!
üdv. mindenkinek!