Adózói napot tartunk. Mond neked valamit ez a szó, hogy minősített adózó? Nem különösebben csodálkoznék, ha nem mondana semmit, pedig törvény szerint már kettő éve be lehet kerülni ebbe az adatbázisba. Az adatbázis az APEH honlapjáról bármikor aktuális állapot szerint lekérdezhető. A hivatalos szöveg szerint:

Ennek lényege, hogy az adóhatóság 2006. január elsejétől egy külön nyilvántartást vezet, melybe kérelemre a következő kritériumoknak megfelelő adózók kerülhetnek be:

Az adózó vállalkozói tevékenységet folytató személy kell, hogy legyen, aki/ami

- a kérelem előterjesztésének napját megelőző 3 éven át működött,

- a kérelem benyújtását megelőző elévülési időn belül:

- az adóhatóság nem állapított meg terhére adóhiányt, nem indított ellene végrehajtási eljárást,

- fizetési könnyítés, adómérséklés iránti kérelmet nem terjesztett elő.

Az ötlet alapvetően jónak tűnt a törvénytervezetkor, de több dologban annyira el lett szúrva a kivitelezése, hogy a lista létét tekinthetjük a magyar adótörvény sorozatok egyik legnagyobb kudarcának. Miért is? Mindenekelőtt egy szám, ami után már sok magyarázatot nem kellene a dologhoz fűzni: 314. Ez azt jelenti, hogy a 2006 elejétől eltelt 2 év alatt ennyi adózó kapta meg a minősített adózói kitűntetést, de biztosak lehetünk benne, hogy a kérelmezők és valaha a listán lévők száma sem dobná meg nagyon ezt az értéket. Mi lett ebben annyira elrontva, hogy az adózókat ennyire nem érdekli az ötlet? Az, hogy semmit sem ér, azaz gyakorlati jelentősége nincs.

Az lett volna a nagy ötlet, hogy majd ettől a pénzintézetek talán könnyebben adnak hitelt a vállalkozásoknak és más előnyökhöz is juthatnak majd a piacon. De elfelejtették, hogy a bankok már korábban is kértek ún. nullás igazolást a hitelekhez, ami gyakorlatban majdnem megegyezik a fenti feltételrendszerrel. Tehát ők nem akarnak most sem semmilyen adatbázist, jó nekik a hagyományos módszer. Miért nem jó nekik a fejlődés? A válasz pofon egyszerű. Nem is tudnak a dologról sokat, és nem csak ők, de majdnem senki. Ugyanis a törvény alá értelmet kizárólag az adóhatóság adhatott volna, ha ő személy szerint könnyítésekkel kedvez a minősített adózóknak, vagy bármilyen más állami szférából származó előnyt kaptak volna. Sajnos azonban a jogszabály bekerült a „gyenge kezdés után erős visszaesés” típusú dolgok sorába. Az egyetlen feltűnt előny lett, hogy ilyen státusszal mentesülni lehet a vámraktárból való kiraktározáskor az adóbiztosíték fizetése alól, ami nagyon keveseket érint. Emellett lehet, hogy ők megint csak nem tudnak róla. Sajnos ezért 2007-ben már csak kb. 50 fővel bővült a lista, ami nem tekinthető számnak az adózók mennyiségéhez képest.

Az eset nagyon jól mutatja, hogy a legjobb ötlet is legfeljebb olyan, mint a megszületett gyermek, akinek a nevelgetése a szülő feladata. Itt az APEH-nak sikerült elérni, hogy ez az adatbázis az elfelejtett mostohagyerek szerepébe kerüljön. Most már csak az a kérdés, hogy az állam végképp lemondott arról, hogy szeresse a jó adózókat, és csak a fenekek kiporolása a célja, vagy valaki fog is tenni valamit a pozitív diszkriminációért? Fair Play? Én jól játszanék, de azt úgy tűnik, senki nem díjazza.

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr79347313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pet 2008.02.20. 16:50:46

Első ? :)
Ismét egy sikeres törvény a sorban. Nagy szakértők ülhetnek ott évek óta.

Mar 2008.02.20. 16:59:14

A 314 olyan kerek és misztikus szám. Pi*100 :)
Komolyra fordítva a szót, szerintem nem kellene kidobni az ötletet, a kedves kormányunk a fair play nevében igazán adhatna valamit egyrészt azoknak, akik most rajta vnnak, másrészt hosszú távon is értelmét tehetné a listának. Ha a kormány nem tesz semmit, akkor inkább törötlje, mert értelme így nincs.

Dr Kangörény 2008.02.20. 18:06:47

Nekem ez tetszik nagyon: az adóhatóság nem állapított meg terhére adóhiányt. Hát van ilyen cég egyáltalán???

Netuddki. 2008.02.20. 19:59:05

Nem ilyen baromságokkal kéne tölteni az idejét az illetékes elvtársaknak.
Helyette mindenkitől be kellene szedni az adót. A becsületeseknek ez lenne a legnagyobb elégtétel, mert ami most folyik az minden, csak nem egyenlő feltétel mindenki számára.
Mert egyfelől a nemfizetők helyett is meg kell valakinek fizetni az adót, másfelől aki nem fizet az versenyelőnyben van azzal szemben aki mindíg mindent befizet.

Pipas 2008.02.20. 20:08:52

Ha erre a listára felkerül egy cég, akkor arról az emberek azt gondolják, hogy (1) az ukrán maffia cége, az APEH nem mer belekötni (2) a kormányközeli maffia cége, szintén, vagy (3) az ÁVH fedőcége. Más most nekem sem nagyon jut eszembe.

Bit Rot 2008.02.20. 20:09:25

"Helyette mindenkitől be kellene szedni az adót."

MINDENKITŐL?
Úgy érted, attól az 1.9 millió embertől, akik a versenyszférában vannak (és a kapcsolódó cégektől).

Vagy a mindenki 10 millió embert jelent?

Netuddki. 2008.02.20. 20:49:28

John42 2008.02.20. 20:09:25
Jajj, ne legyünk ilyen értetlenek. Naná, hogy azoktól akik adófizetésre kötelezettek, csak éppen kibújnak az adózás alól.

Számlagyár, feketemunka, gépkocsi költségtérítés. Mond ez valamit?

Bit Rot 2008.02.20. 21:08:47

kovi1970:
Nekem csak egy dolog mond valamit:

Van egy ismerősöm.
80 ezer nettó a fizetése havonta.
95 ezer Forint adót fizet ő és a munkáltatója utána havonta.
Ez összesen 175 ezer Forint, amiből neki csak 80 jut.

Van egy másik ismerősöm.
110 ezer nettót kap
130 ezer Forint adót fizet ő és a munkáltatója ez után.
Ez összesen 240 ezer Forint, amiből neki csak 110 jut.

movhu 2008.02.20. 21:24:26

Mindenki alatt értendő az, hogy ne legyen sport a feketemunka, és ne kelljen szégyent éreznie valakinek azért, mert rendes bejelentett jövedelme van. Mert a többiek röhögnek rajta, hogy mekkora barom. Mert láttam ilyet.
Nagyon felboszant, hogy minél többet keresel hivatalosan, annál keményebb sarcot kapsz, és a több befizetett adódból végképp nem igényelhetsz vissza. Úgy tűnik, mintha minden a feketemunkát támogatná.

petya 2008.02.20. 21:29:16

Igenis lenne értelme a pozitív listának, ha nem lenne ez a mentalitás itt. Ahogyan az előző hozzászólásban is szerepel, ma nem népszerű befizetni az adót, mert minek.
Pedig ez lopás, meglopása azoknak, akik rendesen adóznak. Minden rendesen adózó gondoljon arra, hogy mi lenne, ha nem neki kellene mások helyett fizetni, és gondolatban költse el a pénzt. Ugye milyen jó lenne?

Bit Rot 2008.02.20. 21:32:52

Ja, apropó, APEH.
Egy régebbi parkolási ügyben egy parkolási Kft-nek (illetve akinek átadta a követelést) befizettem utólag a büntetést (bár szerintem nem teljesen jogos.)

Amikor kértem AFAs számlát, elhajtottak (kellett volna adniuk). De ez még semmi!

2007 augusztusban bejelentettem az APEH-nél, hogy itt kérem számlaadás szándékos elmulasztása történt.
2007 decemberében kaptam levelet, hogy elkezdenek foglalkozni az üggyel.
Most van 2008 február, semmi reakció az APEH-től, semmi eredmény.

Csak azt nem tudom, ha már az APEH-et sem érdekli, ha valaki nem ad számlát (pedig kellene), akkor kit?

movhu 2008.02.20. 21:35:44

A kérdés, hogy ezek után ki tekinti referenciának az adóhatóság minősítését?

Pet 2008.02.20. 21:39:18

A FairPlaynek megy itt a marketing, de ennek akkor semmi reklámja nem volt. Most nyomhatnák azt, hogy felkerülhetsz egy listára, és mondjuk akkor kapsz egy picike adókedvezményt. Máris menne a nyomulás, és lehet javítana a morálon. Mert most semmi oka nincs rendesen adózni valakinek. Alig bukik meg valaki, a büntetés meg semmi.

Glowface 2008.02.20. 21:58:51

kangörénynek tapogatózhat jó felé. Az a baj, hogy a bekerülési kritériumok elég semmilyenek. Ez nem a "jó adózókat" jelenti, hanem olyan kis adózókat akikhez nem megy ki az APEH, csak ha belebotlanak egy szúrópróbába. Bőven lehet ezek között még rengeteg szürke- vagy feketeadózó, aki bevall évi 1-2 millió bevételt, befizeti utána a semmicske adót, ezzel elaltatja az APEH figyelmét, de a valóságban esetleg keres tízszer annyit.

Ugyanakkor komoly, nagy, valóban megbízható cégek pedig kiesnek a nevetséges feltétel miatt, hogy 5 éve semmilyen adóhiányuk nem lehet. Komolyan, akár csak közepes méretű magyar cégnél is egy átfogó vizsgálat felforgat párszázezer forint adóhiányt. A komolyabb méretű multikról, nagy cégekről nem is beszélve.

Szóval a lista nem azért hatástalan, mert senki nem ad semmi kedvezményt nekik. Hanem azért, mert semmit nem érdemi garanciát nem ad a rajta lévőkkel kapcsolatban, és EZÉRT nem ad senki semmilyen kedvezményt ezért.

Liberté_73 2008.02.20. 22:37:12

John nem mond hülyeséget. Mert ugye jár a szája a sok közszolgának, hoyg nekik persz esemilyen trükközés nem jut, mert tőlük mindent levonnak, de könyörgöm érték meg, hogy ő "adójuk" max nekik hiányzik a zsebükől, az államnak nem jelent extra bevételt, hiszen azt az egyik kezével adta amit a másikkal meg elvesz.
Ami pedig a vállalkozókra fúját illeti (hogy ti. számklákkal trükköznek meg nem jelentenek be jövedelmet, stb) kérem! tessék elmenni vállalkozni és rájönni, hogy máshogy nem nagyon megy. Amit a t közszféra a feneka alá kap (iroda, fűtés, internet, PC, papír, nyomtató, autó, benzin, gépek, stb) azt a vállalkozónak ki kell termelnie minden hónapban, nem is beszélve az alkalmazottak béréről és járulékairól.
Szóval: felére csökkenteni az állam által foglalkoztatottak létszámát és növelni a vállalkozók lehetőségeit, akár az adózáson keresztül is.

Carnivora (törölt) 2008.02.20. 23:33:41

Mi sem leszünk ezen kedden kaptam egy 4 milkás inkasszó levelet az egyik számlára :D:D:D szopja ki az apeh meg a szaros listája meg a magyar állam :D

Netuddki. 2008.02.20. 23:35:08

John42 2008.02.20. 21:08:47
Igen, magasak az adók. Sőt, igen magasak.
Nekünk az lenne a dolgunk, hogy dolgozzunk, és befizessük az adókat, akiket meg azzal bíztunk meg (és szintén a mi adónkból fizetjük őket), hogy minket képviseljenek, nos nekik meg az lenne a dolguk, hogy a megfelelő úton, módon beszedessék, így biztosítva az egyenlőséget a közterhek viselésében. Igen, a politikusokról beszélek. Ez nekik lenne a dolguk, amit nem valami hűde nagy hatékonysággal végeznek el (a lehető legfinomabban fogalmazva). Kicsit durvábban, csesznek az egészre.

Most ne jöjjön senki azzal, hogy ebben az országban mindenki majd magától be fogja fizetni amit be kell. Ha nincs normális ellenőrzés és szankció, akkor aki teheti elkerüli az adók befizetését. Ha aránytalanul nagy az adóteher, aki teheti el fogja kerülni az adók befizetését. Szóval szerintem most nem éppen a jófiúk buksijának a simogatásának van itt az ideje. Persze ha valaki ki akarja röhögtetni magát, nosza. SZVSZ a számok is éppen ezt mutatják.

Carnivora (törölt) 2008.02.20. 23:36:01

petya 2008.02.20. 21:29:16

az apeh már annyit akar az önkormányzattal meg a mindenféle szaros hatóságok az ilyen-olyan engedélyeikkel stb. , hogy nem érné meg dolgozni Magyarországon, ha mindent bejelentenél ... még így is, hogy sok milkát kapnak mindig szopóznak ... -

dr. Veér Farkas 2008.02.21. 04:27:50

John42 2008.02.20. 21:08:47

80 ezer forint után 95 ezer forint adót biztos nem fizet a munkáltatója meg ő közösen.
Egy kis fejszámolás:
Fizet nagyjából 40 ezer forint járulékot (ami nem adó, mint a neve is mutatja), meg kb. 15 ezer forint adót. Ez kb. 55 ezer forint.
Ami nem kevés, de mégsem 95 ezer forint, hanem annak kétharmada sincs.

110 ezer Ft után nagyjából 55 ezer Ft a járulék, és kb. 20 ezer az adó. Ez kb. 75 ezer. Szintén nem kevés, de mégsem 130 ezer.

És ebbe talán még olyan adókat-járulékokat is belevettem, amelyet a munkaadónak akkor is fizetnie kell, ha 1 db alkalmazottja sincs, és akkor is csak ennyit, ha sok alkalmazottja van.

dr. Veér Farkas 2008.02.21. 04:41:05

kovi1970 2008.02.20. 23:35:08

Na igen, az adóteher nagysága.
Rá kellene már jönni, hogy valószínűleg nem az összes környező volt szocialista országban laknak hülyék, pedig hát az adóterhet mindenhol leszállították 15-19% közötti értékre, egykulcsos adórendszerrel. A vállalkozónak ennyi a cégadó, a munkavállalónak a jövedelemadó.
És a járulékok is jóval alacsonyabbak.

És érdekes módon nem csökkentek, hanem nőttek ezen államok bevételei azokhoz az időkhöz képest, amikor %-ban jóval magasabbak voltak ezek a terhek.

Nálunk is rá kéne jönni, hogy van egy határ, ami miatt már nem éri meg csalni (mert ugye a fiktív számlát stb.-t sem ingyen adják).
Ez valahol 20% alatt található, amint ezt a gyakorlat a környező országokban már fényesen bizonyította.

A mi adórendszerünk egy röhej (pl. 600 000 Ft bruttó már luxusjövedelemnek számít, 34(?)%-os adókulccsal), mint ahogy a szolidaritási adó, elvárt minimáladó, vállalkozói adó és egyéb baromságok is.
Naná, hogy mindenki ott csal, ahol tud.

dr. Veér Farkas 2008.02.21. 04:41:56

dr. Veér Farkas 2008.02.21. 04:27:50

Hopp, bocs, elbasztam, bruttókkal számoltam.

Carnivora (törölt) 2008.02.21. 06:19:58

Munkavállaló fizet:

Adóelőleg
Nyugd.járulék 8.5 %
Egb. Term. 4%
Egb. Pénz. 3%
Munkaváll. jár. 1.5%

A fizetés negyedét mindjárt bezsebeli az állam azonnal közvetlenül.

Munkáltató fizet:
TB járulék 29%
Eü. hozz. jár.
Munkaadói jár. 3%

Tehát, ha egy palit bejelentek a fizetése negyedét befizetem az államnak helyből ... meg még én hozzádobok még harmadannyit ... + mindenféle szarás adót kell fizetnie a cégnek.

movhu 2008.02.21. 07:10:34

Egy korábbi írásom erről:

mover.blog.hu/2007/10/25/netto_brutto_a_mini_gazdasagtan_folytato

Részlet, ami a nettó fizetés és a teljes költség viszonyát mutatja:

75.000(~300 EUR) – 135.000

125.000 (~500 EUR) – 288.000

250.000 (~1000 EUR) – 642.000

Netuddki. 2008.02.21. 11:45:36

dr. Veér Farkas 2008.02.21. 04:41:05
Igen, erre van az a közmondásunk (ami nem dakota), hogyaszongya "sokat akar markolni, de keveset fog".

Mondjuk ezek tények, de én azért mindíg tovább szoktam gondolni a dolgot.
Kinek jó ez a horror (bonyolult is, az adó is sok) adózási rendszer.
Ilyenkor mindíg arra jutok, hogy a törvényhozásban érdekeltek nagyon is benne vannak a buliban. Feltéve persze, ha nem totál hülyék gyülekezete. Ezt meg szerintem kizárhatjuk, már a képviselői költségtérítéssel kapcsolatos ügyeskedésük miatt is.

Miért jó ez egyeseknek? Mert aki benne van a buliban, ismeri a "törvényes" és kevésbé törvényes adóelkerülési módokat, behozhatatlan előnyre tesz szert azzal szemben, akinek jóval többet kell befizetnie a közösbe. A piaci versenyben pedig minden forint számít, mert nem mindegy, hogy valaki egy munkát mennyiért tud elvégezni.

Ezt az elméletemet támasztják alá a következő esetek is:
- Olajügyek. 1000 milliárdos adókat nem fizettek be, felelős nincs, aktákat titkosították. Miért?
- Számlagyárak. Itt sem igazán hallani, hogy elfogtak volna felelősöket.
- Számla nélküli képviselői költségtérítés. Na ez egy vicc. Ki.asz.ttul pofátlan és felháborító.
- Feketemunkás a Kóka villa építésénél. Van ahol nem dolgoznak feketemunkások?
- Átláthatatlanul (már akinek) bonyolult, és rengeteg kivételt tartalmazó adórendszer.
- Aránytalanul nagy adóterhek. Valakinek csak be kell fizetni azt az összeget amit szét lehet osztani. Azok helyett is akik nem fizetnek.
- Stb...

Netuddki. 2008.02.21. 12:13:23

movhu · mover.blog.hu 2008.02.21. 07:10:34
A blogod nem fogadja el az új kommentet, úgyhogy ide írom:

Azért itt kétféle nézőpontról van szó. A munkavállalót az érdekli, hogy egy adott munkáért mennyi lesz a számláján, a munkáltatót meg az, hogy mennyibe fog neki kerülni a munkavállaló.

Már régóta azt hangoztatom, hogy a bruttót úgy kellene számolni, hogy minden adót, járulékot a munkavállaló fizet. Ahogy a gyakorlatban is alkalmazzák. Így egyszerűen oda-vissza kiszámolható lenne minden. Főleg, ha az APEH-nak kötelező lenne kiraknia az átszámítási táblázatot.
Ja, akkor minden egyes munkavállaló szembesülne azzal, hogy a bruttójának még a felét sem kapja meg nettóba, és kitörne a forradalom? Eddíg sem tört ki.
süti beállítások módosítása