Kísérleti kommunizmus
2008.11.10. 10:30
A kommunizmus – definíció szerint – az a társadalmi forma, ahol minden tulajdont a közösség vagy az őt megtestesítő állam birtokol, és valamennyi állampolgár egyenlő mértékben részesül a megtermelt javakból, nagyjából az igényeinek megfelelően. Ebben az ideális világban ez nemhogy csökkentené a produktivitást, hanem az elnyomás és a kényszer hiánya egyenesen fokozza azt. Ehhez vezetett volna az út, a szocializmus, amely több évtized alatt ugyan nem teremtett igazi kommunizmust egyetlen országban sem, de a maga funkciója meg volt. Bebizonyította, hogy ezt lehetetlen megvalósítani. Az emberek gondolkodása a legerősebb ideológiai befolyás hatására is csak odáig jutott, hogy „miénk a gyár, vigyük hát haza a részünket belőle”. Igen, ez az a rendszer, ami végül a sikertelenség és a közakarat nyomására nálunk is a múlté lett. Lassan 20 éve úgy döntött a magyar nép, hogy ebből nem kér többet.
Ez alatt az időszak alatt felnőtt egy nemzedék. Csak egy valami nem tudott felnőni, a magyar társadalom az újonnan jelentkező feladatokhoz és lehetőségekhez. Évekig folyamatosan azt hittük, hogy jól van minden, ahogy van, és ami korábban nem volt megvalósítható, az a háttérben tovább építettük, csak titokban. Mi volt ennek a társadalom becsapási politikának a fedezete? Az állami vagyon, a hitelek és társaik. A látszólagos rendszerváltás megtörtént, de valójában tovább folytatódott minden. A közösből mindenki a szükségletének, illetve a pofátlanságának mértékében részesült. Ki sokat lopott, ki keveset, de mindenki kivette a maga részét. Emlékezetes rendszer volt, hogy gyakorlatilag bármit lehetett áfamentesen vásárolni. Azaz, ha nem kértünk számlát, akkor a legtöbb kereskedő ténylegesen rögtön biztosította ezt az „árengedményt”. De nem csak befizetni nem szerettünk ebben a rendszerben, de előszeretettel vettünk is ki belőle, minden címen, amin lehetett. Orvosi beutalót írattak ez emberek a család betegeinek nevére, melynek segítségével ők maguk áztatták elfáradt feneküket a gyógyfürdőben, és ha már gyógyszer kellett, akkor ugyanennek a családtagnak a közgyógyigazolványára vette meg a család az egész éves vitaminszükségletet is. Minden lehetett. Pontosítsunk, ez továbbra is működik.
Igyekszünk fenntartani a látszatot, hogy teljesítménytől függetlenül minden közös. Megteremtettük a kommunizmus azon formáját, ahol mindenki a szükségleteinek megfelelően részesül a javakból. Hiszen ezek után az állam akár a villanyszámlát is kifizeti azok helyett, akiknek nem futja rá. Lényegtelen, hogy azért nem fizette be, mert tényleg kenyérre és tejre kellett a pénz, vagy netalán a jakuzzi keringtető szivattyúja nyelte el, az állam fizet. Lényegtelen, hogy a villanyszámla úgy keletkezett, hogy a legkorszerűbb világítótestek vannak a lakásban, a magas villanyszámlát beruházásilag megelőzendő, vagy katonai reflektorokból van összerakva a csillár. Az állam fizet, mert a kommunizmusban a villanyszámla az szükséglet, mindenkinek jár. És bizony jár annak is, akinek esze ágában sincs dolgozni. Mert a kommunizmus feltételezi, hogy a nyomás hiánya miatt mindenki a produktuma maximumát szolgáltatja, és a lehető legtöbbet adja be a közösbe.
Az a baj ezzel az egésszel, ami magával a kommunizmussal. Hibás feltételezéseken alapul az egész. Feltételezzük, hogy aki nem fizette ki a villanyszámlát, az nem tehet róla. Nem elitta, nem cigarettára költötte, még véletlenül sem szerencsejátékra ment el. Nem, ős a maximális takarékoskodás mellett nem tudta ezt az összeget előteremteni. Ezért az állam fizet helyette. De rögtön felmerül az átlagpolgárban a kérdés, aki éppen most kért részletfizetést a legutóbbi villanyszámlára, hátha úgy ki tudja nyögni. Minek kifizetni bármilyen számlát is? Lássuk az eshetőségeket és lehetőségeinket. Befizetjük a számlát, és ez az összeg hiányzik a családi költségvetésből. Ezért a fizetés előtti utolsó napon már csak némi maradék összekaparása történik a hűtőből, de nem baj, másnap ott a pénz, és lehet tovább élni. Másik verzió, hogy nem érdekel minket a villanyszámla, az árából beülünk egy étterembe, és az utolsó napon eszünk egy jót, mert a számlát ebben az esetben ki fogja helyettünk fizetni a közösség. Ki ne választaná a második opciót?
Igen, lehet azt mondani, hogy vannak, akiknek ez tényleg szükséglet volna. De kanyarodjunk vissza az elejére. Mi akartuk, hogy ne legyen kommunizmus, sőt az azt megelőző szocializmust sem akartuk. Akkor most ne akarjunk úgy csinálni, mintha még mindig ezt az eszmét kívánnánk megvalósítani. Egyre inkább bebizonyosodni látszik, hogy a munkára való kapitalista ösztönző nyomás hiánya bizony nem úgy működik, ahogy gondoltuk. Nem kellene hát további tényezőket bedobni a társadalomba. Önző érdekünk ugyanis egy furcsa társadalmi rendszert diktál. Olyat, ahol a köz javaiból mindenki maximálisan, a hozzá tartozó munkából pedig mindenki minimálisan fogja kivenni a részét. Nem kellene megvárni, hogy nálunk dőljön meg először a gyakorlatban is a kommunizmus elképzelése, egy államcsőd formájában.
A bejegyzés trackback címe:
https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr29759984
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
DArchAngel 2008.11.10. 10:49:42
Örülök, hogy te is így látod. Sokan látják még ezt így. Általában egyszerű emberek, akik abban hisznek, amit némi eufemizmussal "böcsületös munkának" neveztek eleink. Akik még éltek azzal a Kölcsey-idézettel, hogy : "Hass, alkoss, gyarapíts...".
Sajnos a többség viszont az ismerős Móricz-idézettel él: "dugd el-vidd el", és mindezt legálisan tehetik. A jelen becsületesen dolgozó emberei, és a jövő generációk kárára.
Szerény véleményem szerint leginkább az van kárára az országnak, hogy politikusaink (nem csak a T. Ház bohócai) szinte kivétel nélkül az utóbbi kategóriába tartoznak.
Sajnos a többség viszont az ismerős Móricz-idézettel él: "dugd el-vidd el", és mindezt legálisan tehetik. A jelen becsületesen dolgozó emberei, és a jövő generációk kárára.
Szerény véleményem szerint leginkább az van kárára az országnak, hogy politikusaink (nem csak a T. Ház bohócai) szinte kivétel nélkül az utóbbi kategóriába tartoznak.
Csicsimó 2008.11.10. 11:42:37
Igen, rengeteg igazság van ebben az írásban. Az a baj, hogy nálunk még mindenki úgy gondolja, hogy ha az egyén bajba kerül, akkor azért vagy az állam felelős vagy az államnak kell őt ebből a bajból kisegítenie. Ebben az országban mindíg mindenki felfelé mutogat, ha a bűbakokat kell keresni, holott a politikusaink pont olyanok, mint amilyenek mi vagyunk...magunk közül választjuk őket.
Pistike 2008.11.10. 13:23:09
Annak idején nevettünk az ingyen sör ötletén. Ma közelebbinek érzem, mint amikor felvetődött. Végülis a sör az jár, és kész.
W Joe 2008.11.10. 13:31:50
Jó cikk. Nem mindenki itta el a pénzét, aki lecsúszott a rendszerváltás óta. De jó lenne, ha kitalálnák, hogyan lehet megkülönböztetni a rászorulókat az ingyenélőktől.
gabcigirl 2008.11.10. 13:37:51
Tényleg jó gondolatokat tartalmaz a bejegyzés, én sem értek egyet a mindent ingyen mentalitással. De azért Magyarországon szerintem- 1 réteget leszámítva - alig akad olyan ember, aki a jakuzzi miatt nem fizeti ki a villanyszámlát.
rolika 2008.11.10. 13:40:17
"tetszettek volna forradalmat csinálni"
valóban azt kellett volna, akkor most túl lennénk rajta.
másképp nem lehetett volna olyan keserű pirulákat lenyomni a zemberek torkán, hogy pl. üres a nyugdíjkassza, hiába dolgoztak negyven évig a cocializmusban, felélte, elköltötte a rendszer a tartalékokat, a maradékot meg ellopták.
valóban azt kellett volna, akkor most túl lennénk rajta.
másképp nem lehetett volna olyan keserű pirulákat lenyomni a zemberek torkán, hogy pl. üres a nyugdíjkassza, hiába dolgoztak negyven évig a cocializmusban, felélte, elköltötte a rendszer a tartalékokat, a maradékot meg ellopták.
Lambotze 2008.11.10. 13:41:38
Teljesen egyetértek.
20 évvel a rendszerváltás után tenpósabban építjük a cocializmust mint valaha. Pedig nincs még két perce sem, hogy sikerült elkerülni egy államcsődöt (for the time being). Elképesztően felelőtlen, demagóg csürhe gyakorolja a hatalmat, elképesztően populista ellenzék asszisztál hozzá és elképesztően ostobák az emberek, akik mindezt bekajálják.
20 évvel a rendszerváltás után tenpósabban építjük a cocializmust mint valaha. Pedig nincs még két perce sem, hogy sikerült elkerülni egy államcsődöt (for the time being). Elképesztően felelőtlen, demagóg csürhe gyakorolja a hatalmat, elképesztően populista ellenzék asszisztál hozzá és elképesztően ostobák az emberek, akik mindezt bekajálják.
tl 2008.11.10. 13:43:40
"Az a baj, hogy nálunk még mindenki úgy gondolja, hogy ha az egyén bajba kerül, akkor azért vagy az állam felelős vagy az államnak kell őt ebből a bajból kisegítenie." Sőt, ha pár bank bajba kerül, akkor is az állam segítse ki! Vagy akár autógyár is...
Mária 2008.11.10. 13:55:19
Elég baj az, hogy ma ebben az országban az emberek többsége fizetéstől fizetésig él.
Onnan egyáltalán nem nehéz megcsúszni úgy, hogy óriási bajba kerüljön valaki. Elég egy komolyabb betegség, egy temetés a családban...
Ennél már csak az nagyobb baj, hogy a bajba került emberek többsége mint a jótevőjére fog nézni ezekre a mocskokra (Stockholm szindróma???), ha kifizetik helyettük a számlát, nem pedig mint büdös csalókra, akik fillérekért megvették, hazavitték az egykori "nemzeti vagyont", majd nem tudtak vele kezdeni semmit az ország érdekében, maguk mögött nem hagyva mást, csak romokat és kifosztott kisembereket.
Onnan egyáltalán nem nehéz megcsúszni úgy, hogy óriási bajba kerüljön valaki. Elég egy komolyabb betegség, egy temetés a családban...
Ennél már csak az nagyobb baj, hogy a bajba került emberek többsége mint a jótevőjére fog nézni ezekre a mocskokra (Stockholm szindróma???), ha kifizetik helyettük a számlát, nem pedig mint büdös csalókra, akik fillérekért megvették, hazavitték az egykori "nemzeti vagyont", majd nem tudtak vele kezdeni semmit az ország érdekében, maguk mögött nem hagyva mást, csak romokat és kifosztott kisembereket.
Bastie (törölt) · http://www.hirmax.net/ 2008.11.10. 13:55:27
Még talán annyit hozzá, hogy amíg a becsületesen, teljes jövedelme után adózó réteg fizetésének kb 60-70%-át az állam behajtja, és a mutyizók között (is) szétosztja, addig nem lesz itt a szó szoros értelmében vett szolidaritás.
Majd akkor lesz, ha mondjuk az állam beéri feleannyival, és az egyén dönt arról, hogy milyen ügyben akar (nem kényszerből) szolidáris lenni.
Majd akkor lesz, ha mondjuk az állam beéri feleannyival, és az egyén dönt arról, hogy milyen ügyben akar (nem kényszerből) szolidáris lenni.
Magnamanus 2008.11.10. 14:00:13
Szerintem itt néhány dolgot meglehetősen "vázlatosan" írtál le.
A kommunizmus (létező szocializmus) fő gazdasági problémája az volt, hogy a termelést a tervezésen keresztül tudták uniformizálni, míg a szükségleteket nem. Legfeljebb a Gulag legsötétebb bugyraiban sikerült megközelíteni ezt az "eszményt". Ennek leginkább az lehetett az oka, hogy az alacsonyabb/alapvetőbb szükségletek kielégítésével újabbak gerjednek. Ha Trabantot kaptál, Mercédeszre vágysz, ahelyett, hogy örülnél az autódnak (hiszen ez is, az is autó, nemde?). A termelésben nem tudtak megfelelő motivációs rendszert kialakítani, mivel az önérdeket ideológiai alapon kikapcsolták a belőle az egyenlőség és a biztonság javára. Valószínűleg emiatt a szocializmus mint működő rendszer (vagyis nem mint utópia, János pap országa) az emberi "természet" hibás feltételezésén alapul.
Így az átnevelő táborok kettős célt is szolgáltak az oktatáshoz hasonlóan: mindkettő az "új embert" kívánta kinevelni, aki egyrészt saját magát motiválja munkateljesítményre, másrészt a tervgazdaság lehetőségein belül tartja szükségleteit.
Ha belegondoltok, ez kellemetlenségei ellenére sokkal kényelmesebb helyzet a kapitalizmus folyamatos kényszerénél, ami nap mint nap (fizetésnaponként különösen!) az orrunk alá dörgöli, hogy ha nincs teljesítmény, akkor legfeljebb segélyen vegetálhatsz.
És valljuk be, Magyarország 56-ban kiharcolta magának, hogy a szocializmus utolsó 30-35 éve nem nálunk volt a legkellemetlenebb...
A kommunizmus (létező szocializmus) fő gazdasági problémája az volt, hogy a termelést a tervezésen keresztül tudták uniformizálni, míg a szükségleteket nem. Legfeljebb a Gulag legsötétebb bugyraiban sikerült megközelíteni ezt az "eszményt". Ennek leginkább az lehetett az oka, hogy az alacsonyabb/alapvetőbb szükségletek kielégítésével újabbak gerjednek. Ha Trabantot kaptál, Mercédeszre vágysz, ahelyett, hogy örülnél az autódnak (hiszen ez is, az is autó, nemde?). A termelésben nem tudtak megfelelő motivációs rendszert kialakítani, mivel az önérdeket ideológiai alapon kikapcsolták a belőle az egyenlőség és a biztonság javára. Valószínűleg emiatt a szocializmus mint működő rendszer (vagyis nem mint utópia, János pap országa) az emberi "természet" hibás feltételezésén alapul.
Így az átnevelő táborok kettős célt is szolgáltak az oktatáshoz hasonlóan: mindkettő az "új embert" kívánta kinevelni, aki egyrészt saját magát motiválja munkateljesítményre, másrészt a tervgazdaság lehetőségein belül tartja szükségleteit.
Ha belegondoltok, ez kellemetlenségei ellenére sokkal kényelmesebb helyzet a kapitalizmus folyamatos kényszerénél, ami nap mint nap (fizetésnaponként különösen!) az orrunk alá dörgöli, hogy ha nincs teljesítmény, akkor legfeljebb segélyen vegetálhatsz.
És valljuk be, Magyarország 56-ban kiharcolta magának, hogy a szocializmus utolsó 30-35 éve nem nálunk volt a legkellemetlenebb...
Bit Rot 2008.11.10. 14:08:15
Robin Hood adó?
Ami azt jelenti, hogy elveszünk a nem-távfűtéses embereketől, és odaadjuk a távfűtéseseknek.
Hát igen, ez már majdnem a kommunizmus.
Ami azt jelenti, hogy elveszünk a nem-távfűtéses embereketől, és odaadjuk a távfűtéseseknek.
Hát igen, ez már majdnem a kommunizmus.
Bit Rot 2008.11.10. 14:10:41
Ez is jó (index.hu-ról):
---
Veres nem államosít, bevásárol
Veres János szerint Soltész ne értetlenkedjen, a kormány minden kiadható információt már publikált. A bankokat a pénzügyminiszter szerint meg érdemes támogatni, hiszen a dotációért cserébe az állam tulajdonrészt szerezhet a bakokban, így gazdagszik a nép. (Ja, és ez nem államosítás, hiszen pénzt ad az állam az új javakért.)
---
---
Veres nem államosít, bevásárol
Veres János szerint Soltész ne értetlenkedjen, a kormány minden kiadható információt már publikált. A bankokat a pénzügyminiszter szerint meg érdemes támogatni, hiszen a dotációért cserébe az állam tulajdonrészt szerezhet a bakokban, így gazdagszik a nép. (Ja, és ez nem államosítás, hiszen pénzt ad az állam az új javakért.)
---
Major Vilmos · http://orvil43 2008.11.10. 14:13:42
A kommunizmus definiciójához az is hozzátartozik, hogy mindeki képességei szerint dolgozik! És ez innentől kezdve utópia egy olyan országban, ahol mindenki igyekszi minél kevesebbet dolgozni,és minél többet keresni!
0xFFFF 2008.11.10. 14:15:13
".:: Wita.Hu Joe ::. · wita.hu/index.php?show=vitaportal 2008.11.10. 13:31:50
Jó cikk. Nem mindenki itta el a pénzét, aki lecsúszott a rendszerváltás óta. De jó lenne, ha kitalálnák, hogyan lehet megkülönböztetni a rászorulókat az ingyenélőktől. "
Nagyon egyszerű: Ha fehér a bőre, lecsúszott, ha barna, akkor ingyenélő.
Jó cikk. Nem mindenki itta el a pénzét, aki lecsúszott a rendszerváltás óta. De jó lenne, ha kitalálnák, hogyan lehet megkülönböztetni a rászorulókat az ingyenélőktől. "
Nagyon egyszerű: Ha fehér a bőre, lecsúszott, ha barna, akkor ingyenélő.
szobatars 2008.11.10. 14:15:47
Robin Hood adó ma is van..elveszenek "tőlünk" 200 milliárdot és odaadják a MÁV-nak, amivel lassan más senki sem utazik (meg lassan már vonat se jár a fél országban) Ami meg jár, az lassan...
Elvesznek "tőlünk" kb. 150 milliárdot és odaadják annak aki gázzal fűt.
Elvesznek "tőlünk" 500 milliárdot és odaadják a budapestieknek metrót építeni, ami soha nem lesz kihasználva.
Felvesznek a "nevünkben" 600 milliárdot és odaadják az OTP-nek...
soroljam tovább???
Elvesznek "tőlünk" kb. 150 milliárdot és odaadják annak aki gázzal fűt.
Elvesznek "tőlünk" 500 milliárdot és odaadják a budapestieknek metrót építeni, ami soha nem lesz kihasználva.
Felvesznek a "nevünkben" 600 milliárdot és odaadják az OTP-nek...
soroljam tovább???
Magnamanus 2008.11.10. 14:20:50
Major Vilmos
Pont erről van szó: a rendszer felépítése olyan, hogy a motiváció hiánya a munkavégzés ellen dolgozik (ideális esetben kizárólag a "munkásöntudat" hajtja Pióker Ignácot az újabb és újabb sztahanovista csúcsok megdöntése felé), míg a szükségletek működése senkinél sem áll le. Nem Magyarország-specifikus a probléma, a Szovjetunióban vagy a többi szocialista országban sem produkáltak többet és jobbat, mint nálunk. Csak, mivel a rendszer nálunk nem volt annyira kellemetlen az utolsó 30 évében, mint mondjuk Lengyelországban, pláne a balti országokban, sokkal nehezebb lemondanunk az "előnyeiről".
Pont erről van szó: a rendszer felépítése olyan, hogy a motiváció hiánya a munkavégzés ellen dolgozik (ideális esetben kizárólag a "munkásöntudat" hajtja Pióker Ignácot az újabb és újabb sztahanovista csúcsok megdöntése felé), míg a szükségletek működése senkinél sem áll le. Nem Magyarország-specifikus a probléma, a Szovjetunióban vagy a többi szocialista országban sem produkáltak többet és jobbat, mint nálunk. Csak, mivel a rendszer nálunk nem volt annyira kellemetlen az utolsó 30 évében, mint mondjuk Lengyelországban, pláne a balti országokban, sokkal nehezebb lemondanunk az "előnyeiről".
rattacha · http://rattachaiku.blog.hu 2008.11.10. 14:21:14
Én remélem, hogy egyre többen vagyunk, akik nem akarnak sunnyogni és eltitkolni. De én feljelentgetni se szeretnék. Akiről tudom, hogy sunnyog, pedig anélkül is maradna, azzal többször leülök beszélni. Hátha ő is úgy gondolja majd egyszer, hogy nem kéne.
Az állam szerepe érdekes dolog. Az emberek hozzászoktak, hogy az állam törődik velük. Lásd: mezőgazdaság->termeltél, nem kell senkinek, én megveszem. Minek?
A nyugdíj érdekes dolog. Tudom, hogy sok a kisnyugdíjas. Az én nagymamamám is az. Tudom, hogy megdolgoztak mindenért. Legalább is a többség. Nem is haragszom rájuk. Legfeljebb, mikor munkaidő végén tele van velük a villamos, akkor egy kicsit. De szerintem egy évben 12 hónap van és amíg dolgozott, addig 12 hónapot dolgozott egy évben. Ergo 12 hónapra jár a nyugdíj is.
Sokmindent leírtatok már. Én azt hiszem, hogy ennek az országnak nem kellene sok, hogy elinduljon felfelé. Kellene egy "felelős minisztérium Pesten". Akik nem a jövőbe néznek, hogy mi ad nagyobb tetszési indexet, hanem a mosttal törődnek. Akik hozzá mernek nyúlni a szociális rendeszerhez, az egészségügyhöz. És kőkemény kézzel rendet raknak a feketegazdaságban.
Na, ilyen nem lesz. Mert a segélyhez hozzányúlni nem szabad, mert sokat érint. Az egészségügyben nem szabad dönteni, mert érzékenyek az emberek. A feketegazdasághoz nem szabad nyúlni, mert akkor nem fizet. Ezért nem lesz itt soha semmi.
Az állam szerepe érdekes dolog. Az emberek hozzászoktak, hogy az állam törődik velük. Lásd: mezőgazdaság->termeltél, nem kell senkinek, én megveszem. Minek?
A nyugdíj érdekes dolog. Tudom, hogy sok a kisnyugdíjas. Az én nagymamamám is az. Tudom, hogy megdolgoztak mindenért. Legalább is a többség. Nem is haragszom rájuk. Legfeljebb, mikor munkaidő végén tele van velük a villamos, akkor egy kicsit. De szerintem egy évben 12 hónap van és amíg dolgozott, addig 12 hónapot dolgozott egy évben. Ergo 12 hónapra jár a nyugdíj is.
Sokmindent leírtatok már. Én azt hiszem, hogy ennek az országnak nem kellene sok, hogy elinduljon felfelé. Kellene egy "felelős minisztérium Pesten". Akik nem a jövőbe néznek, hogy mi ad nagyobb tetszési indexet, hanem a mosttal törődnek. Akik hozzá mernek nyúlni a szociális rendeszerhez, az egészségügyhöz. És kőkemény kézzel rendet raknak a feketegazdaságban.
Na, ilyen nem lesz. Mert a segélyhez hozzányúlni nem szabad, mert sokat érint. Az egészségügyben nem szabad dönteni, mert érzékenyek az emberek. A feketegazdasághoz nem szabad nyúlni, mert akkor nem fizet. Ezért nem lesz itt soha semmi.
rolika 2008.11.10. 14:21:22
"Felvesznek a "nevünkben" 600 milliárdot és odaadják az OTP-nek..."
ebben az tetszik a legjobban, hogy a magyar bankokat akarják kisegíteni. muhahaha, az otp csak a nevében magyar 85%-ban külföldi tulajdonban van...
ebben az tetszik a legjobban, hogy a magyar bankokat akarják kisegíteni. muhahaha, az otp csak a nevében magyar 85%-ban külföldi tulajdonban van...
Magnamanus 2008.11.10. 14:26:40
rolika
Matekóra.
Szerinted, ha a 85 % külföldi tulajdonos nagy részben offshore adóparadicsomban található, akkor az magyar vagy külföldi tulajdont jelent?
Matekóra.
Szerinted, ha a 85 % külföldi tulajdonos nagy részben offshore adóparadicsomban található, akkor az magyar vagy külföldi tulajdont jelent?
RIO 2008.11.10. 14:29:16
"Lassan 20 éve úgy döntött a magyar nép, hogy ebből nem kér többet."
lassan 20 éve úgy döntött a (szovjet) orosz gazdasági elit, hogy ebből nem kér többet.
lassan 20 éve úgy döntött a (szovjet) orosz gazdasági elit, hogy ebből nem kér többet.
Csicsimó 2008.11.10. 14:30:50
És mindezek után jön egy navracsics tibor-féle fideszes agytröszt és olyat bír nyilatkozni, hogy a "válság árát ne az emberekkel fizettessék meg". Ennél zseniálisabb és röhejesebbet még az életben nem hallottam fideszes szájából.
"Elvesznek "tőlünk" 500 milliárdot és odaadják a budapestieknek metrót építeni, ami soha nem lesz kihasználva." Ezzel mondjuk lehetne vitatkozni. Ha budapesti lennél, nem mondanál ilyet.
Ha az OTP kap 600 milliárdot, akkor részt kapunk belőle mi is, hiszen szép nagy részben állami tulajdonba kerül a bank.
"Elvesznek "tőlünk" 500 milliárdot és odaadják a budapestieknek metrót építeni, ami soha nem lesz kihasználva." Ezzel mondjuk lehetne vitatkozni. Ha budapesti lennél, nem mondanál ilyet.
Ha az OTP kap 600 milliárdot, akkor részt kapunk belőle mi is, hiszen szép nagy részben állami tulajdonba kerül a bank.
aPar aLyza 2008.11.10. 14:30:55
"... valamennyi állampolgár egyenlő mértékben részesül a megtermelt javakból, nagyjából az igényeinek megfelelően."
Mostanság a negatív kommunizmus dívik, az adósságból mindenik egyenlő mértékben részesül, közel sem az igényeinek megfelelően.
"Lassan 20 éve úgy döntött a magyar nép, hogy ebből nem kér többet."
Te mennyire el vagy tájékozodva.
p.s.: A nekünk adott megakölcsön meg inkább a bankok megmentésére van kitalálva, csakhogy a formáció nem engedi meg, hogy a külföldi anyabankok befektetésre alkalmazzák, így a "kormány" meg fogja "venni" a részesedést, és a lóvé állami "irányítás" alatt marad.
Mostanság a negatív kommunizmus dívik, az adósságból mindenik egyenlő mértékben részesül, közel sem az igényeinek megfelelően.
"Lassan 20 éve úgy döntött a magyar nép, hogy ebből nem kér többet."
Te mennyire el vagy tájékozodva.
p.s.: A nekünk adott megakölcsön meg inkább a bankok megmentésére van kitalálva, csakhogy a formáció nem engedi meg, hogy a külföldi anyabankok befektetésre alkalmazzák, így a "kormány" meg fogja "venni" a részesedést, és a lóvé állami "irányítás" alatt marad.
Manyizga (törölt) 2008.11.10. 14:32:52
Nagyon jó a cikk, egyetértek.
De egy olyan országban, ahol a költségvetési szféra prémium-megvonásának (13. havi) hatására sztrájkot hirdetnek a rendvédelmi dolgozók... falra hányt borsó. :(
Melyik versenyszférában dolgozó szakszervezet hirdetne demonstrációt és sztrájkot, ha nem kapnának a fizetésük mellé prémiumot?! Egyik sem. Mert a fizetés jár, a prémium meg adható. (Dehát a rendőrök se a nagy eszükről voltak híresek soha.) Lehet menni dolgozni máshova, annak akinek nem tetszik.
De egy olyan országban, ahol a költségvetési szféra prémium-megvonásának (13. havi) hatására sztrájkot hirdetnek a rendvédelmi dolgozók... falra hányt borsó. :(
Melyik versenyszférában dolgozó szakszervezet hirdetne demonstrációt és sztrájkot, ha nem kapnának a fizetésük mellé prémiumot?! Egyik sem. Mert a fizetés jár, a prémium meg adható. (Dehát a rendőrök se a nagy eszükről voltak híresek soha.) Lehet menni dolgozni máshova, annak akinek nem tetszik.
Imkác 2008.11.10. 14:35:26
John42! A kommunizmus nem ez, hanem az, hogy be vagyok kényszerítve a távfűtéses rendszerbe, nem tudom lemondani egy nyilatkozattal, mint mondjuk a telefont. Pedig szeretném, mert iszonyat drága. Örömest lemondok a távfűtés támogatásáról abban a pillanatban, ahogy magáról a távfűtésről is le tudok.
Liberté_73 2008.11.10. 14:37:06
Imkác! A röghöz kötésnek vége! Költözz el.
rattacha · http://rattachaiku.blog.hu 2008.11.10. 14:38:47
Imkác!
Ott a pont. Szabadulnék én is, de nem lehet. Pedig nekem arcom lapos, mert nem fűtök egy évbe egy napot sem. Fizetni fizetek.
Ott a pont. Szabadulnék én is, de nem lehet. Pedig nekem arcom lapos, mert nem fűtök egy évbe egy napot sem. Fizetni fizetek.
KenSentMe 2008.11.10. 14:41:12
Hihetetlen, hogy mennyire kocsmai színvonalon van megírva ebben a posztban egy közhely.. szegény jóapám elemezgette a világ dolgait általában.. nyilván, ha a kommunizmust egy ilyen sommás közhellyé kerekítjük,hogy "egyenlően a közösből, termelni szívből", akkor még egy nyolcéves intellektusa is talál rajta fogást.. ezen nincs semmi csodálatos, bármelyik kocsmában bármelyik este elvégzik ezt a szellemi bravúrt.. inkább abba érdekes belegondolni, hogy a kommunizmus gyökerei mindenféle társadalomtudósok (pl. Marx) munkáiban gyökereznek, akik azért elég jól értették a kapitalizmus működését, és szerették volna meghaladni valamennyire.. tudósokhoz méltó módon.. az persze szégyen, hogy az ő szándékaikat ilyen viccújsággá satnyították mindenféle orosz elvtársak, és ezzel eljátszották bármiféle változás lehetőségét.. én nem hiszem, hogy a kommunizmus ilyen "mindenki a közösből" világ volna, inkább egy olyan világ, ahol azzal együtt is lehetnek különbségek, gazdagok és szegények, hogy nem kell embereknek éhen halniuk vagy halálra fagyniuk .. ezt csak azért mondom, mert manapság nagy divat a "kommunizmust" ócsárolni, ilyen félremagyarázásokkal.. egyszerűen egy elhibázott kísérlet történt, néhány egyébként nyomorgó ország egy világtörténelmi helyzetben megpróbált valamit.. de maga az elv, hogy jobbá és igazságosabbá kell tenni azt a gazdaságot, ami egyébként ma sem működik, az fontos, az nem kigúnyolandó.. én egyébként hiszek benne, hogy meg lehet csinálni, és inkább ezen kellene töprengeni, mint az örökmozgón; nyilván, ha egyszer meg fog valósulni, nem úgy fog kinézni, hogy mindenki otthon fekszik és mindenki lop, és nem egy ilyen bagatel jelszóra fog épülni.. de kommunizmus lesz.
Tisztába vagyok vele, hogy a poszt a mai magyar valóság korbácsolása egy ilyen "tótavés" kommunofób stílusban, de az, hogy a szocializmus torzulásait "kommunizmus" címszó alatt kiröhögjük, és elhitetjük magunkkal, hogy a kapitalisták a legokosabbak, és mindig igazuk van, az azért hiba. A kapitalisták is hülyék, csak ők máshogyan (Marx meg sajnos nem tudott 500 évig élni, hogy mindent kitaláljon). Csak azért írtam ilyen hosszú kommentet, mert a cikknek a szellemiségét alapvetően károsnak tartom.
Tisztába vagyok vele, hogy a poszt a mai magyar valóság korbácsolása egy ilyen "tótavés" kommunofób stílusban, de az, hogy a szocializmus torzulásait "kommunizmus" címszó alatt kiröhögjük, és elhitetjük magunkkal, hogy a kapitalisták a legokosabbak, és mindig igazuk van, az azért hiba. A kapitalisták is hülyék, csak ők máshogyan (Marx meg sajnos nem tudott 500 évig élni, hogy mindent kitaláljon). Csak azért írtam ilyen hosszú kommentet, mert a cikknek a szellemiségét alapvetően károsnak tartom.
QM 2008.11.10. 14:43:09
1.)"Csak egy valami nem tudott felnőni, a magyar társadalom az újonnan jelentkező feladatokhoz és lehetőségekhez"
Következtetés(megoldás): Le kell cserélni a társadalmat.
2.)"A látszólagos rendszerváltás megtörtént... pofátlanságának mértékében részesült. Ki sokat lopott, ki keveset, de mindenki kivette a maga részét."
Értem. Tehát, ahol "rendes" rendszervátás történt, ill. ahol nem is volt szükség rá(régi "nyugat"), ott ilyenek nem fordulnak elő, és amennyiben lehetőségük van rá az embereknek, úgy _nem_fognak pofátlanságuknak mértékében sokat ill. kevesebbet lopni...
3.)"Lényegtelen, hogy a villanyszámla úgy keletkezett, hogy a legkorszerűbb világítótestek vannak a lakásban, a magas villanyszámlát "
Valóban lényegtelen. A "jakuzzi" = hangulatkeltés. Nem a jakuzzistól sajnálod a lét, hanem minden rászorulótól. Ellenőrzés itt a kulcszó, a többi mese. + Nehogy már elhidd, hogy a költségvetésnek(az "ország") érdeke, hogy kevesebbet fogyassz energiából. Ez csak a propaganda (ez pontosan a szoc-kommejnizmusban volt igaz).Most az az érdek, hogy minnél többet fogyassz, úgy az ELMÜ-nek(magáncég, nem abból él, hogy te nem fogyasztasz), mint a költségvetésnek(ÁFA bevétel). Csak ugye az arányokkal van a baj, ha több a kifizetett segély, mint az ÁFA bevétel, akkor nem jártunk jól.
+1 Csicsimo. "a politikusaink pont olyanok, mint amilyenek mi vagyunk...magunk közül választjuk őket. "
Nem. Nem a farkától büdösödik a hal. Azért nincs a mindenki által hiányolt ellenőrzési rendszer, mert nagyjaink, úgy gondolják, hogy marha szigorúan vissza kell szorítani a visszaéléseket, de rájuk és gazdasági érdekcsoportjaikra ez azért ne legyen érvényes.
Következtetés(megoldás): Le kell cserélni a társadalmat.
2.)"A látszólagos rendszerváltás megtörtént... pofátlanságának mértékében részesült. Ki sokat lopott, ki keveset, de mindenki kivette a maga részét."
Értem. Tehát, ahol "rendes" rendszervátás történt, ill. ahol nem is volt szükség rá(régi "nyugat"), ott ilyenek nem fordulnak elő, és amennyiben lehetőségük van rá az embereknek, úgy _nem_fognak pofátlanságuknak mértékében sokat ill. kevesebbet lopni...
3.)"Lényegtelen, hogy a villanyszámla úgy keletkezett, hogy a legkorszerűbb világítótestek vannak a lakásban, a magas villanyszámlát "
Valóban lényegtelen. A "jakuzzi" = hangulatkeltés. Nem a jakuzzistól sajnálod a lét, hanem minden rászorulótól. Ellenőrzés itt a kulcszó, a többi mese. + Nehogy már elhidd, hogy a költségvetésnek(az "ország") érdeke, hogy kevesebbet fogyassz energiából. Ez csak a propaganda (ez pontosan a szoc-kommejnizmusban volt igaz).Most az az érdek, hogy minnél többet fogyassz, úgy az ELMÜ-nek(magáncég, nem abból él, hogy te nem fogyasztasz), mint a költségvetésnek(ÁFA bevétel). Csak ugye az arányokkal van a baj, ha több a kifizetett segély, mint az ÁFA bevétel, akkor nem jártunk jól.
+1 Csicsimo. "a politikusaink pont olyanok, mint amilyenek mi vagyunk...magunk közül választjuk őket. "
Nem. Nem a farkától büdösödik a hal. Azért nincs a mindenki által hiányolt ellenőrzési rendszer, mert nagyjaink, úgy gondolják, hogy marha szigorúan vissza kell szorítani a visszaéléseket, de rájuk és gazdasági érdekcsoportjaikra ez azért ne legyen érvényes.
Imkác 2008.11.10. 14:45:11
Liberté_73! Oké, hol vettél nekem lakást?:) Előre is kösz!
movhu 2008.11.10. 14:47:27
VRbagoly 2008.11.10. 14:41:12
Ki állította, hogy a kapitalizmus úgy, ahogy van, frankó?
Csupán azt szerettem volna kihangsúlyozni, hogy ma kiragadtunk egy mondatot a kommunizmusból, és azt próbáljuk meg megvalósítani. Mégpedig azt, hogy mindenkienk minden jár a szükségletei szerint.
Anélkül, hogy most különösebben bántanám a nagy gondolkodókat(Marx), csak annyit tennék hozzá, hogy ők nem számoltak azzal, hogy a nagy gépezetben mindig is maradnak emberek, akik nem fognak alkalmazkodni, akkik korruptak, ingyenélők stb. lesznek.
Az igazság odaát van, vagyis valahol a kettőn kívül. Ma csupán ennek lecsupaszított csontvázát alkalmazzuk, ahol csak azért teszünk meg mindent, hogy az emberek ne vegyék észre: magasabb színvonalon élünk évek óta, mint amit a termelésünk lehetővé tenne.
Ki állította, hogy a kapitalizmus úgy, ahogy van, frankó?
Csupán azt szerettem volna kihangsúlyozni, hogy ma kiragadtunk egy mondatot a kommunizmusból, és azt próbáljuk meg megvalósítani. Mégpedig azt, hogy mindenkienk minden jár a szükségletei szerint.
Anélkül, hogy most különösebben bántanám a nagy gondolkodókat(Marx), csak annyit tennék hozzá, hogy ők nem számoltak azzal, hogy a nagy gépezetben mindig is maradnak emberek, akik nem fognak alkalmazkodni, akkik korruptak, ingyenélők stb. lesznek.
Az igazság odaát van, vagyis valahol a kettőn kívül. Ma csupán ennek lecsupaszított csontvázát alkalmazzuk, ahol csak azért teszünk meg mindent, hogy az emberek ne vegyék észre: magasabb színvonalon élünk évek óta, mint amit a termelésünk lehetővé tenne.
Tom 2008.11.10. 14:53:22
Nem tudom mit várunk egy olyan országban ahol bemondásra lehet költségtérítést felvenni.
Nagyon egyszerűen lehetne költségcsökkentést véghezvinni.
Nem kell ennyi képviselő, a maradék számoljon le pontosan mit mennyit hova (számlával!)
Nem muszály mindenkinek "céges" autó. stb.
Nagyon egyszerűen lehetne költségcsökkentést véghezvinni.
Nem kell ennyi képviselő, a maradék számoljon le pontosan mit mennyit hova (számlával!)
Nem muszály mindenkinek "céges" autó. stb.
movhu 2008.11.10. 14:53:41
QM 2008.11.10. 14:43:09
1. A társadalom alkalmazkodott volna, ha nem azt próbálták volna elhitetni vele, hogy minden mehet a régiben. Ennek az elhitetésnek volt része, hogy a hiányt az állami vagyon eladásából és a hitelekből fedeztük. Naná, hogy senki nem vette észre
2. A kezdetektől megtűrt adócsalás, feketézés, korrupció évek alatt egy nagy rendszerré nőtte ki magát. Most fáj a fejünk, mert korábban nem kezeltük, míg egyszerűbb lett volna.
3. Van egy réteg, akitől még csak nem is sajnálnám, hidd el. Meg lehetne vizsgálni a rászorultságot. De ebben az országban, ha a terepjáróval segélyért érkezők ellen felszólal az önkormányzat, akkor 10 szervezet rohanja le, hogy mit képzel. És az sem érdekes, hogy az államnak nem érdeke, hogy takarékoskodjon. Legyen az egyén érdeke azáltal, hogy ki kell fizetni a számlát. Például a gázt is teljes áron. Ma az utcát fűtjük, mert a gázra szinte automatikusan jár a támogatás, a korszerűsítésre meg csomó feltétellel.
1. A társadalom alkalmazkodott volna, ha nem azt próbálták volna elhitetni vele, hogy minden mehet a régiben. Ennek az elhitetésnek volt része, hogy a hiányt az állami vagyon eladásából és a hitelekből fedeztük. Naná, hogy senki nem vette észre
2. A kezdetektől megtűrt adócsalás, feketézés, korrupció évek alatt egy nagy rendszerré nőtte ki magát. Most fáj a fejünk, mert korábban nem kezeltük, míg egyszerűbb lett volna.
3. Van egy réteg, akitől még csak nem is sajnálnám, hidd el. Meg lehetne vizsgálni a rászorultságot. De ebben az országban, ha a terepjáróval segélyért érkezők ellen felszólal az önkormányzat, akkor 10 szervezet rohanja le, hogy mit képzel. És az sem érdekes, hogy az államnak nem érdeke, hogy takarékoskodjon. Legyen az egyén érdeke azáltal, hogy ki kell fizetni a számlát. Például a gázt is teljes áron. Ma az utcát fűtjük, mert a gázra szinte automatikusan jár a támogatás, a korszerűsítésre meg csomó feltétellel.
Bit Rot 2008.11.10. 15:04:09
@movhu:
"Ma az utcát fűtjük, mert a gázra szinte automatikusan jár a támogatás, a korszerűsítésre meg csomó feltétellel."
He-he.
Már egy jó ideje, 1-2 éve nincs támogatás a gázra!!!
Vagy, ha szerinted "szinte automatikus", akkor én miért nem kapok, nekem miért nem jár?
Azért, mert mégsem automatikus, nem vagyok rá jogosult én sem!
"Ma az utcát fűtjük, mert a gázra szinte automatikusan jár a támogatás, a korszerűsítésre meg csomó feltétellel."
He-he.
Már egy jó ideje, 1-2 éve nincs támogatás a gázra!!!
Vagy, ha szerinted "szinte automatikus", akkor én miért nem kapok, nekem miért nem jár?
Azért, mert mégsem automatikus, nem vagyok rá jogosult én sem!
lyukrafutó 2008.11.10. 15:05:45
nem bekajálják az emberek, hanem küszködnek a mindennapos betevőért, az életbenmaradásért, a holnapért. és eközben kevés idejük marad arra, hogy a fejüket felemeljék és körbenézzenek kissé. akinek van rá ideje (ingyenélők) azok meg éppen azért nem látnak és nem hallanak semmit, mert az ő szájukat meg betömik a segélyekkel. a többi meg pont ebből a rendszerből él. nem lehet mindenért az embereket hibáztatni :)
manipulálva vagyunk: nem kicsit, NAGYON
manipulálva vagyunk: nem kicsit, NAGYON
Csicsimó 2008.11.10. 15:06:21
VRbagoly: a kommunizmussal az a nagy gond, hogy azok, akik kitalálták egyetlen dolgot felejtettek ki belőle; az emberi természet sajátosságát. Ebben benne van, a kapzsiságot, a hatalom és pusztításvágyat és még sorolhatnám.
QM:
Már bocs, de a politikusaink ebben is pont olyanok, mint mi. Ha az én kutyám szarik a járdára és otthagyom, bocsánatos bűn, de ha másé, és én belelépek, akkor az a kutyatulaj egy tahó paraszt...namármost a mi kis országunk ezen az elven működik. És ez az egész abban csúcsosodik ki, hogy utána mindenki Demszkyt anyázza, hogy miért nem rak minden kutya mellé egy köztisztasági alkalmazottat.
QM:
Már bocs, de a politikusaink ebben is pont olyanok, mint mi. Ha az én kutyám szarik a járdára és otthagyom, bocsánatos bűn, de ha másé, és én belelépek, akkor az a kutyatulaj egy tahó paraszt...namármost a mi kis országunk ezen az elven működik. És ez az egész abban csúcsosodik ki, hogy utána mindenki Demszkyt anyázza, hogy miért nem rak minden kutya mellé egy köztisztasági alkalmazottat.
Bit Rot 2008.11.10. 15:07:48
@Imkác:
"John42! A kommunizmus nem ez, hanem az, hogy be vagyok kényszerítve a távfűtéses rendszerbe, nem tudom lemondani egy nyilatkozattal, mint mondjuk a telefont."
A távfűtéses kényszer nem kommunizmus, hanem kapitalizmus és korrupció!
Szerinted "véletlenül" olyanok a törvények, hogy ne lehessen leválni a távfűtésről, vagy valaki(k) ezért jó pénzt tettek zsebre?
"John42! A kommunizmus nem ez, hanem az, hogy be vagyok kényszerítve a távfűtéses rendszerbe, nem tudom lemondani egy nyilatkozattal, mint mondjuk a telefont."
A távfűtéses kényszer nem kommunizmus, hanem kapitalizmus és korrupció!
Szerinted "véletlenül" olyanok a törvények, hogy ne lehessen leválni a távfűtésről, vagy valaki(k) ezért jó pénzt tettek zsebre?
movhu 2008.11.10. 15:13:49
John42 2008.11.10. 15:04:09
Melyik országban tetszik élni ? :)
Ezen a linken jól látható, hogy nem is kevés...:
new.gazar.info/kalkulator/kalkulator.html
Amiért te nem kapsz, annak oka az lehet, hogy rendesen dolgozol, és emiatt el sem küldted az igánylő lapot. Amúgy a támogatás nem kézhez kapott összeg, hanem már eleve ennyivel kevesebb öszegről kapod a számlát. A különbözetet közvetlenül fizeti be állam bácsi.
Melyik országban tetszik élni ? :)
Ezen a linken jól látható, hogy nem is kevés...:
new.gazar.info/kalkulator/kalkulator.html
Amiért te nem kapsz, annak oka az lehet, hogy rendesen dolgozol, és emiatt el sem küldted az igánylő lapot. Amúgy a támogatás nem kézhez kapott összeg, hanem már eleve ennyivel kevesebb öszegről kapod a számlát. A különbözetet közvetlenül fizeti be állam bácsi.
Csicsimó 2008.11.10. 15:13:56
Egyébként itt több kommentben is felmerül az "ingyenélő" kifejezés...Kik ők? Ismer valaki ilyet? Valaki végzett ez ügyben felmérést? Pontos adatok állnak rendelkezésre?Könyörgöm, ne dobálódzunk már a szavakkal! Ennyi erővel kulákozni is lehetne...
De ha már titulusok kellenek, inkább visszaélőknek nevezném őket. Ők vagy Ő az, aki a havi nettó 500 ezres bevétel mellett szociális segélyért folyamodik, meg ingyentankönyvért a gyereknek és a 10 millás BMW-re kirakja a rokikártyát parkolásnál.
De ha már titulusok kellenek, inkább visszaélőknek nevezném őket. Ők vagy Ő az, aki a havi nettó 500 ezres bevétel mellett szociális segélyért folyamodik, meg ingyentankönyvért a gyereknek és a 10 millás BMW-re kirakja a rokikártyát parkolásnál.
Valandil 2008.11.10. 15:19:42
@Manyizga:
Sokan nem értik, hogy az állami alkalmazottak 13. havi bére nem 13. havi (szar az elnevezés, na). Még (úgy rémlik) Hornék alatt ezt a könyvelés/kifizetési trükköt alkalmazták (kevés pénz volt egyszerre a kasszában): a 12 havi bértömeget 13 felé osztották. Nem emelés volt, csak a tortát több szeletre vágták.
Sokan nem értik, hogy az állami alkalmazottak 13. havi bére nem 13. havi (szar az elnevezés, na). Még (úgy rémlik) Hornék alatt ezt a könyvelés/kifizetési trükköt alkalmazták (kevés pénz volt egyszerre a kasszában): a 12 havi bértömeget 13 felé osztották. Nem emelés volt, csak a tortát több szeletre vágták.
Imkác 2008.11.10. 15:22:05
John42! Tudod mi a kommunizmus? A kapitalizmus lagkorruptabb változata. Tehát hívhatjuk így is, úgy is, mindegy.
manager2008 2008.11.10. 15:30:00
A most zajló gazdasági bonyodalmak is azt mutatják, hogy nagy gazdasági rendszerek működtetésére még nem készült fel a kapitalizmus sem. A kommunizmus is csak egy kisérleti elgondolás volt (elmélet), vegytisztán sehol sem kapott lehetőséget, meg nem is kaphatott, mert nem következett be a "világforradalom" (jó vicc), így csak felesleges küzdelem volt évekig az egész. Az emberek meg minden rendszerben igyekeznek előny kovácsolni az egyéni lehetőségeikből, ez ellen csak kőkemény diktatúrák tudnak tenni, de azt meg nem szeretjük (naná hogy nem akkor nem lehet előnyhöz jutni csak keveseknek).
A probléma a ballaszt létszámmal van, amivel aztán végképp nem tudnak mit kezdeni nagyjaink.
Egy polinéz hajós megtehette anno, hogy gond nélkül megette a nagymamát vagy bedobta a vízbe ha szükség volt rá, (ezt mi nem tehetjük) az optimális működés és életben maradás érdekében.
Ma ha elfogy a növekedéshez szükséges forrás, akkor jön a REFORM, és elvesszük a rászorulóktól amit lehet, aztán ha háborognak akkor visszaadjuk. Érdekes módon a felső réteg akármi történik, lehet az háború vagy válság, rendszerváltás, stb. mindig jól jön ki a dologból.
A bambáknak meg mindig bedumálnak valami hülyeséget és az érdekes módon nagyon kell nekik )))mert így tudnak hinni valamiben. Nem is értem miért nem erőltetik jobban a vallásokat, az a tuti megoldás mindenre.
Mindenesetre aki nem lát át ezeken a süket szövegeken amiket kis politikusaink eregetnek, az nem lehet sikeres ember. Az okosabb harcosok így is úgyis kikerülik az állami szabályokat, és mindig felülre kerülnek, a hülyébbeknek meg hiába osztanak akármennyit, úgyis a vödör alján végzik (lásd földosztások és az eredménye).
Amire nem tudom a választ, hogy mit csinálunk a ballaszttal.
A probléma a ballaszt létszámmal van, amivel aztán végképp nem tudnak mit kezdeni nagyjaink.
Egy polinéz hajós megtehette anno, hogy gond nélkül megette a nagymamát vagy bedobta a vízbe ha szükség volt rá, (ezt mi nem tehetjük) az optimális működés és életben maradás érdekében.
Ma ha elfogy a növekedéshez szükséges forrás, akkor jön a REFORM, és elvesszük a rászorulóktól amit lehet, aztán ha háborognak akkor visszaadjuk. Érdekes módon a felső réteg akármi történik, lehet az háború vagy válság, rendszerváltás, stb. mindig jól jön ki a dologból.
A bambáknak meg mindig bedumálnak valami hülyeséget és az érdekes módon nagyon kell nekik )))mert így tudnak hinni valamiben. Nem is értem miért nem erőltetik jobban a vallásokat, az a tuti megoldás mindenre.
Mindenesetre aki nem lát át ezeken a süket szövegeken amiket kis politikusaink eregetnek, az nem lehet sikeres ember. Az okosabb harcosok így is úgyis kikerülik az állami szabályokat, és mindig felülre kerülnek, a hülyébbeknek meg hiába osztanak akármennyit, úgyis a vödör alján végzik (lásd földosztások és az eredménye).
Amire nem tudom a választ, hogy mit csinálunk a ballaszttal.
QM 2008.11.10. 15:33:50
movhu
1.) Hogyan alkalmazkodott volna? A gyárimunkásokból varázsütésre vállalkozóká váltak volna? Tőke nélkül, hitel nélkül? Rabló jogszabályokkal? Mindenki a túlélésre játszott. Megszűntek a munkahelyek, lett sok leszázalékolt nyugdíjas, meg pár kényszer vállalkozó...
Akik meg vállalkoztak csak úgy tudtak fennmaradni, ha adótcsaltak, feketéztek, mivel ők nem jutottak olyan közpénzekhez(támogatás címén), mint a multik.
2.) Lásd. Fent. Ha ma Mo-n varázsütésre megszünne a feketemunka, akkor az ország fele éhen halna. Nem hobbyból dolgoznak az emberek minimálbéren bejelentve. Így tud munkához jutni, ill. így tud fennmaradni jópár "vállalkozás". A feketemunkával megtermelt pénz, adókiesését arányba kell állítani azzl, hogy ezeket az embereket segélyből kéne eltartani, plussz az AFA bevételi oldalon sem jelentkeznének ezek a pénzek.
Nem azt állítom, hogy ez így normális. De igencsak álságosnak vélem a feketemunka elleni küzdelmet, azoknak a szájából, akik a lopott pénznek(bemondásra felvett bármennyi költségtérítésnek), akár a 18%-áról is hajlandóak lemondani a közjó érdekében.
3.) Ellenőrzés. Csak hát ha nagyjainknak megy bemondásra...
1.) Hogyan alkalmazkodott volna? A gyárimunkásokból varázsütésre vállalkozóká váltak volna? Tőke nélkül, hitel nélkül? Rabló jogszabályokkal? Mindenki a túlélésre játszott. Megszűntek a munkahelyek, lett sok leszázalékolt nyugdíjas, meg pár kényszer vállalkozó...
Akik meg vállalkoztak csak úgy tudtak fennmaradni, ha adótcsaltak, feketéztek, mivel ők nem jutottak olyan közpénzekhez(támogatás címén), mint a multik.
2.) Lásd. Fent. Ha ma Mo-n varázsütésre megszünne a feketemunka, akkor az ország fele éhen halna. Nem hobbyból dolgoznak az emberek minimálbéren bejelentve. Így tud munkához jutni, ill. így tud fennmaradni jópár "vállalkozás". A feketemunkával megtermelt pénz, adókiesését arányba kell állítani azzl, hogy ezeket az embereket segélyből kéne eltartani, plussz az AFA bevételi oldalon sem jelentkeznének ezek a pénzek.
Nem azt állítom, hogy ez így normális. De igencsak álságosnak vélem a feketemunka elleni küzdelmet, azoknak a szájából, akik a lopott pénznek(bemondásra felvett bármennyi költségtérítésnek), akár a 18%-áról is hajlandóak lemondani a közjó érdekében.
3.) Ellenőrzés. Csak hát ha nagyjainknak megy bemondásra...
QM 2008.11.10. 15:37:45
csicsimo.
"Már bocs, de a politikusaink ebben is pont olyanok, mint mi."
Persze. De nem mitőlünk lettek ilyenek. A dolog fordítva működik. A fejétől bűzlik a hal.
"Már bocs, de a politikusaink ebben is pont olyanok, mint mi."
Persze. De nem mitőlünk lettek ilyenek. A dolog fordítva működik. A fejétől bűzlik a hal.
50cc 2008.11.10. 15:37:53
98' telén ugyanezeket magyaráztam az osztálytársaimnak a gimiben.. pedig nem is voltam koravén.
A lehetőség adott mindenki számára, tessék élni vele ;D
A lehetőség adott mindenki számára, tessék élni vele ;D
movhu 2008.11.10. 15:43:33
QM 2008.11.10. 15:33:50
Amit írtál, abban sok az igazság, így azzal nem is vitatkozok. Annyi hozzáfűzni valóm van, hogy a feketemunka nem mindig a megélhetést finanszírozza.
Tegyünk félre két réteget. Az egyik a jakuzzis csaló, a másik az, aki az elcsalt adóból kenyeret és tejet vesz, meg kifizeti a takarékos villanyszámlát. De jöjjön a harmadik réteg.
Biztos vagyok benne, hogy nem kevés, mert több ilyet imsrek. Mininálbéren van bejelentve mindkét családtag, a többi zsebbe. Munkaidőben még a saját munkáltatóját is meglopva a feketemeló is lemegy. Cserében a hűtőben ott a hideg sör, nyáron a külföldi nyaralás és egyéb luxuscikkek. Tudom, a sör és a külföldi nyaralás nem feltétlenül kellene, hogy luxus legyen, de azért ne nevezzük ezt megélhetési adócsalásnak.
És akkor nem beszéltünk azokról, akik a fenti dolgoakt úgy valósítják meg, hogy jelentős szociális támogatást is kapnak az államtól.
Amit írtál, abban sok az igazság, így azzal nem is vitatkozok. Annyi hozzáfűzni valóm van, hogy a feketemunka nem mindig a megélhetést finanszírozza.
Tegyünk félre két réteget. Az egyik a jakuzzis csaló, a másik az, aki az elcsalt adóból kenyeret és tejet vesz, meg kifizeti a takarékos villanyszámlát. De jöjjön a harmadik réteg.
Biztos vagyok benne, hogy nem kevés, mert több ilyet imsrek. Mininálbéren van bejelentve mindkét családtag, a többi zsebbe. Munkaidőben még a saját munkáltatóját is meglopva a feketemeló is lemegy. Cserében a hűtőben ott a hideg sör, nyáron a külföldi nyaralás és egyéb luxuscikkek. Tudom, a sör és a külföldi nyaralás nem feltétlenül kellene, hogy luxus legyen, de azért ne nevezzük ezt megélhetési adócsalásnak.
És akkor nem beszéltünk azokról, akik a fenti dolgoakt úgy valósítják meg, hogy jelentős szociális támogatást is kapnak az államtól.
janos 2008.11.10. 15:47:51
Tiszteletem a blogirónak.Csupán néhány kérdésem volna. Sokat hallottam (már unalmas is) hogy a mult rendszer azért bukott meg mert megettük az "aranytojást" tojó tyukot.De ki volt az aki megette? Én még nem is láttam nemhogy ettem volna belőle!Most pedig azt hallom hogy feléltük a jövőt! De ki élte fel. Én nem!Ja meg hogy "mindenki lopott-ki többet, ki kevesebbet"!. Ki az a mindenki? Na meg hogy-"közel 20 éve úgy döntött a magyar nép"....Ön szerint megkérdezte valaki a magyar népet hogy mit akar? Valamivel tisztába kellene lenni, az -hogy rendszer(módszer)váltás volt azt az amik és az oroszok döntötték el.De inkább az oroszoknak volt elegük belőlünk--és viszont.A kérdéseire pedig keresse a választ , mint ahogy mi keressük azokat akik elöre felélték a rendszert.Ezek nem mások mint a hazug és sumák éhenkórász politikusok és a hozzájuk tartozó bagázs és pártkatonáik!
Teknős 2008.11.10. 15:50:45
Amíg nincs erkölcs, addig semmi sincs.
Amíg jótékonyan gazsulálunk a tolvajoknak -pártállástól függetlenül - addig semmi nincs. Még mindig nem fogtunk padlót. Beteg a társadalom, Stockholm-szindrómás. Amennyiben nem kezdünk el önállóan a sarkunkra állni és kikövetelni a képviselőinktől, politikusainktól a felelős viselkedést, addig semmi sincs. Mindenki tudja, hogy a saját politikusa mit művel, mit lopott, ennek ellenére rászavaz és kussol előtte, mert hát a másik rosszabb. Ezzel le van rendezve minden.
Ja, hogy ehhez konfrontálódni kellene? Azt sem szeretjük, aki konfrontálódik, hiszen megbontja a nagy magyar egységet, a békevágyat. Inkább elücsörgünk tovább a jó kis langyos szarban.
Amíg jótékonyan gazsulálunk a tolvajoknak -pártállástól függetlenül - addig semmi nincs. Még mindig nem fogtunk padlót. Beteg a társadalom, Stockholm-szindrómás. Amennyiben nem kezdünk el önállóan a sarkunkra állni és kikövetelni a képviselőinktől, politikusainktól a felelős viselkedést, addig semmi sincs. Mindenki tudja, hogy a saját politikusa mit művel, mit lopott, ennek ellenére rászavaz és kussol előtte, mert hát a másik rosszabb. Ezzel le van rendezve minden.
Ja, hogy ehhez konfrontálódni kellene? Azt sem szeretjük, aki konfrontálódik, hiszen megbontja a nagy magyar egységet, a békevágyat. Inkább elücsörgünk tovább a jó kis langyos szarban.
QM 2008.11.10. 15:55:15
Igen, de a hideg sörnek, meg a nyáron a külföldi nyaralás és egyéb luxuscikkeknek az az ára, hogy nyugdíj és betegség esetén lőn sírás és jajveszékelés. Persze nem csak nekik, a többieknek is akik feketén kapják a lét(nem szerelemből, meg mert annyira társadalom ellenesek). Igaz, hogy azok nyugdíjára sincs semmi garancia, akik rendesen vannak bejelentve. Már csak azért sem, mert 10-15 éven belül lesz egy hatalmas réteg, akik egyáltalán nem fogják tudni produkálni a szükséges munkaéveket a nyugdíjhoz. Na velük mi lesz? És ha a parlament elé vonulnak éhséglázadást tartani...És akkor a többi hülyével mi lesz, akik rendesen perkáltak és ezek miatt nekik is ugyanaz a semmi fog jutni?
papamaci1 2008.11.10. 16:11:31
El kéne dönteni hogy az ember van -e a kapitalizmusért , vagy fordítva ?
Hány millióba kerül egy Gripen ? Egy repülőgép-anyahajó ?
A hadi kiadások töredékéért biztosítható lenne mindenkinek az ennivaló, ivóvíz,, fedél,minimális eü. ellátás...
Autó, villa, utazás , ékszer nem jár alanyi jogon. Az élet igen.....
Hány millióba kerül egy Gripen ? Egy repülőgép-anyahajó ?
A hadi kiadások töredékéért biztosítható lenne mindenkinek az ennivaló, ivóvíz,, fedél,minimális eü. ellátás...
Autó, villa, utazás , ékszer nem jár alanyi jogon. Az élet igen.....
papamaci1 2008.11.10. 16:18:05
Az a baj hogy a felvett 25 milliárd eurót nem az fogja megfizetni aki felvette,hanem mi , akik egy fillért nem kapunk belőle.....
Ebből mennyi megy az egészségügyre ?
És mennyi a bankokra ?
Láthatóan a bankok "biztonságára" 600 milliárd megy , mi meg megdöglünk, mert se aorvos, se nővér , se gyógyszer nincs a kórházban....
Ebből mennyi megy az egészségügyre ?
És mennyi a bankokra ?
Láthatóan a bankok "biztonságára" 600 milliárd megy , mi meg megdöglünk, mert se aorvos, se nővér , se gyógyszer nincs a kórházban....
QM 2008.11.10. 16:21:25
papamaci1.
Csak pontosítanék. A kapitalizmust helyettesítsük be a gazdaság fogalmával. Nyílván nem lehet a veszteségből megélni. Ma a gazdaság oltárán a társadalmat áldozzuk fel. Pusztuljon minden, amin-akin nincs nyereség(-e valakinek, mondjuk a várva várt befektetőnek). Ez azért a fejlettebb kapitalizmusban sem így működik. De valakik (Bokros imádók) ezt akarják elhitetni velünk. Dobjunk ki mindent a léghajóból, hogy emelkedhessünk. Eladó a homokzsák. Nem kell senkinek(befektető)? És a gázfúvóka? Gázpalack? Ja arra már van jelentkező(befektető). Hadd vigye! Na emelkedünk már? Van még ballon eladó, esetleg az utasokat, ha (bér)rabszolgának megvennék? Nem kell? (szlovákoknál olcsóbb a rabszolga, "bezzeg" ők hogy emelkednek..)
Csak pontosítanék. A kapitalizmust helyettesítsük be a gazdaság fogalmával. Nyílván nem lehet a veszteségből megélni. Ma a gazdaság oltárán a társadalmat áldozzuk fel. Pusztuljon minden, amin-akin nincs nyereség(-e valakinek, mondjuk a várva várt befektetőnek). Ez azért a fejlettebb kapitalizmusban sem így működik. De valakik (Bokros imádók) ezt akarják elhitetni velünk. Dobjunk ki mindent a léghajóból, hogy emelkedhessünk. Eladó a homokzsák. Nem kell senkinek(befektető)? És a gázfúvóka? Gázpalack? Ja arra már van jelentkező(befektető). Hadd vigye! Na emelkedünk már? Van még ballon eladó, esetleg az utasokat, ha (bér)rabszolgának megvennék? Nem kell? (szlovákoknál olcsóbb a rabszolga, "bezzeg" ők hogy emelkednek..)
Barnabás 2008.11.10. 16:47:55
papamaci1!
Ez a nemzet kihalna,ha a magyar hadikiadások töredékéből akarnád biztositani mindenkinek az élekmet,vizet,fedelet és az eü. ellátást.
Ez a nemzet kihalna,ha a magyar hadikiadások töredékéből akarnád biztositani mindenkinek az élekmet,vizet,fedelet és az eü. ellátást.
vizesnyolcas 2008.11.10. 18:32:51
Persze, van benne igazság, de ordítóan egyoldalú képet fest ez az írás, mert pontosan azt sugallja, amivel az ún. elit újra meg újra eteti az együgyű népet, miszerint az az egyedüli gond (vagy a fő gond), hogy az egyszerű emberek még nem nőttek fel a kapitalizmushoz, még mindig az "ingyen ebédet" várják, a könnyen megszerezhető közpénzeket pazarolják, túlfogyasztanak (jakuzzira költenek).
A kép sokkal színesebb:
1. Nem tűnik korszerűnek a kommunizmus csődjéről értekezni, ha aktuálisan a kapitalizmus egyik ideológiai pillérének az öngondoskodás elvének csődje van napirenden (nemcsak Mo-on, mindenütt). Akik egy életen át keményen dolgoztak és fizették a nyugdíjbiztosításukat, most végignézhetik, hogy az általuk nem befolyásolható pénzpiaci machinációk hatására, hogyan olvadnak el a nyugdíjalapok, és olvad töredékére bennük az öngondoskodók a megtakarításai.
2. "Önző érdekünk ugyanis egy furcsa társadalmi rendszert diktál. Olyat, ahol a köz javaiból mindenki maximálisan, a hozzá tartozó munkából pedig mindenki minimálisan fogja kivenni a részét." Jó példa a poszt egyoldalúságára, hogy csak a fránya munkás önzősége szúr a szerzőnek szemet (merthogy a munkából való részvételről beszél), a globális tőke analóg, de sokkal erősebb önzése nem. Merthogy az utóbbi pláne úgy használja (és pusztítja) a köz és az egyének javainak (erőforrásainak) egyre nagyobb részét, hogy nem fizet érte. Sőt, éppen abban versenyezteti a nemzeteket / államokat, hogy azok javaikért (erőforrásaikért) minél kisebb árat számítva termeljenek minél több profitot. Tessék utánanézni, mekkora volt, és milyen meredeken emelkedett a Mo-on működő multik adózás utáni eredménye a rendszerváltás óta, miközben a reálbérek alig változtak! Ha tényleg mindenki keveset és rosszul dolgozik ebben az országban, miből lett ez a profit? - Tessék utánanézni, hogy a multik az adózás-támogatás tekintetében lényegében nettó támogatottak az "ingyenélő" bennszülöttek adójából!
3. Nem furcsa senkinek, hogy ebből a "külföldről felvett kölcsönökön hizlalt, agyonkímélt" populációból, amelynek többsége "megengedheti magának, hogy többet fogyasszon, mint amennyit megérdemel", ma már másfélszer annyian halnak meg évente, mint amennyien születnek?
A kép sokkal színesebb:
1. Nem tűnik korszerűnek a kommunizmus csődjéről értekezni, ha aktuálisan a kapitalizmus egyik ideológiai pillérének az öngondoskodás elvének csődje van napirenden (nemcsak Mo-on, mindenütt). Akik egy életen át keményen dolgoztak és fizették a nyugdíjbiztosításukat, most végignézhetik, hogy az általuk nem befolyásolható pénzpiaci machinációk hatására, hogyan olvadnak el a nyugdíjalapok, és olvad töredékére bennük az öngondoskodók a megtakarításai.
2. "Önző érdekünk ugyanis egy furcsa társadalmi rendszert diktál. Olyat, ahol a köz javaiból mindenki maximálisan, a hozzá tartozó munkából pedig mindenki minimálisan fogja kivenni a részét." Jó példa a poszt egyoldalúságára, hogy csak a fránya munkás önzősége szúr a szerzőnek szemet (merthogy a munkából való részvételről beszél), a globális tőke analóg, de sokkal erősebb önzése nem. Merthogy az utóbbi pláne úgy használja (és pusztítja) a köz és az egyének javainak (erőforrásainak) egyre nagyobb részét, hogy nem fizet érte. Sőt, éppen abban versenyezteti a nemzeteket / államokat, hogy azok javaikért (erőforrásaikért) minél kisebb árat számítva termeljenek minél több profitot. Tessék utánanézni, mekkora volt, és milyen meredeken emelkedett a Mo-on működő multik adózás utáni eredménye a rendszerváltás óta, miközben a reálbérek alig változtak! Ha tényleg mindenki keveset és rosszul dolgozik ebben az országban, miből lett ez a profit? - Tessék utánanézni, hogy a multik az adózás-támogatás tekintetében lényegében nettó támogatottak az "ingyenélő" bennszülöttek adójából!
3. Nem furcsa senkinek, hogy ebből a "külföldről felvett kölcsönökön hizlalt, agyonkímélt" populációból, amelynek többsége "megengedheti magának, hogy többet fogyasszon, mint amennyit megérdemel", ma már másfélszer annyian halnak meg évente, mint amennyien születnek?
Csicsimó 2008.11.10. 18:47:30
QM:
Ne mondd már, hogy azért amiért itt tartunk, 100%-ban a politikusok a hibásak...itt alapvetően a mentalítással van gond és a politikusok pont olyan mentalítással rendelkeznek, mint a polgárok, akiket képviselnek. Csak az a különbség, hogy amikor valaki bekerül a Parlamentbe, egyúttal a valóságtól is elrugaszkodik és már nagyobban tudja csinálni - hogy stílszerű legyek - az "okosságot". Én pedig pontosan arra reflektálok, amit te is megfogalmazol; minden problémáért felfelé rázzuk az öklünket. Persze, sokszor jogosan tesszük, de nem MINDÍG. Ez pont olyan dolog, hogy mindenki szóvá teszi, hogy koszos a főváros. Utána kimegy az utcára és lazán eldobja a cigicsikket. Kérdem én, akkor most ki a hibás?
Ne mondd már, hogy azért amiért itt tartunk, 100%-ban a politikusok a hibásak...itt alapvetően a mentalítással van gond és a politikusok pont olyan mentalítással rendelkeznek, mint a polgárok, akiket képviselnek. Csak az a különbség, hogy amikor valaki bekerül a Parlamentbe, egyúttal a valóságtól is elrugaszkodik és már nagyobban tudja csinálni - hogy stílszerű legyek - az "okosságot". Én pedig pontosan arra reflektálok, amit te is megfogalmazol; minden problémáért felfelé rázzuk az öklünket. Persze, sokszor jogosan tesszük, de nem MINDÍG. Ez pont olyan dolog, hogy mindenki szóvá teszi, hogy koszos a főváros. Utána kimegy az utcára és lazán eldobja a cigicsikket. Kérdem én, akkor most ki a hibás?
BOB 2008.11.14. 19:26:23
QM: ''Értem. Tehát, ahol "rendes" rendszervátás történt, ill. ahol nem is volt szükség rá(régi "nyugat"), ott ilyenek nem fordulnak elő, és amennyiben lehetőségük van rá az embereknek, úgy _nem_fognak pofátlanságuknak mértékében sokat ill. kevesebbet lopni...''
Csak egy nagyon friss élményem: Brüsszel, bevásárlóutca, City2 bevásárlóközpont, alagsor: Klasszikus belga teszkó, élelmiszer plusz miazmás üzlet. A kasszák egy része _önkiszolgáló_ kassza. Van ott egy automata, odamész, saját kezűleg lehúzod a vonalkódleolvasóval a vásárolt cuccokat, fizetsz az automatának, visszakapsz, kisétálsz. Nincs mellette biztonsági őr, nincs kiléptetőkapu ami csak fizetés után nyílna, nincs semmi. És nem lopnak mégse. Lehúznak, fizetnek. Mert nekik az a természetes. Szerinted működőképes volna ez a modell Budapesten?
Csak egy nagyon friss élményem: Brüsszel, bevásárlóutca, City2 bevásárlóközpont, alagsor: Klasszikus belga teszkó, élelmiszer plusz miazmás üzlet. A kasszák egy része _önkiszolgáló_ kassza. Van ott egy automata, odamész, saját kezűleg lehúzod a vonalkódleolvasóval a vásárolt cuccokat, fizetsz az automatának, visszakapsz, kisétálsz. Nincs mellette biztonsági őr, nincs kiléptetőkapu ami csak fizetés után nyílna, nincs semmi. És nem lopnak mégse. Lehúznak, fizetnek. Mert nekik az a természetes. Szerinted működőképes volna ez a modell Budapesten?
bng · http://emberitisztesseg.blog.hu/ 2009.01.26. 15:25:05
Jól írtad le a jelenlegi állapotokat. Örülök, hogy egyre többen gondolják úgy, hogy ez tarthatatlan. A hozzászólásokból is sokat lehet tanulni.