Tocsik komi(hungari)kum

2008.10.29. 10:30

Tegnap ismét ítélet született Tocsik Márta ügyében, ezúttal a Legfelsőbb Bíróságon. E szerint a 804 millió forintos sikerdíj nem jár, csupán annak egytizede, 80,7 millió forint. A többit, illetve az abból még követelésként fennálló 578 millió forintot és annak kamatait vissza kell fizetni az ÁPV Rt.-nek. A történet talán a magyar jogrend és ítélkezés gyakorlatát leginkább bizonyító ügye, hiszen most egy 12 éve induló ügyben született meg egy ítélet legfelsőbb szinten. Aki azonban azt hiszi, hogy ezzel vége, az ne örüljön nagyon, vannak még nyitott kapuk az ügyben. De ne rohanjunk előre ennyire, nézzük egy kicsit a történetet. Vannak most fiatalok, akik amennyiben akkor születtek, amikor a Tocsik per elkezdődött, akkor már olyan korúak, hogy fel tudják fogni, hogy mi is történt annak idején, amikor ők még talán terv sem voltak. Annyit hozzá kell tenni, mielőtt erről az esetről beszélünk, hogy a 804 millió forinton kívül semmi sem biztos az ügyben, sőt talán az sem. Szóval lássuk akkor. 
Volt egy Tocsik Márta nevű hölgy, aki az állami szférában közvetített egy alkut, és ebben az alkuban a megállapodás szerint az ő általa engedményként kialkudott összeg 10%-kát megkapja sikerdíjként. Ez az alku olyan jól sikerült, hogy az említett összeget utalták ki, amit később megtámadtak. Az ügyészség azt mondja, hogy Tocsik nem is csinált semmit, illetve aránytalanság az biztosan fennáll a végzett munka és a kifizetett összeg között, tehát azt vissza kell fizetni. A per most zárult valamiféle ítélettel, igen 12 év alatt jutott el a magyar ítélkezés ide. Ugyan már senkit nem izgat a dolog, így fellégezni sem fog senki, de ne is tegye. A jogásznő ugyanis már korábban benyújtotta viszontkeresetét, melyben azt kifogásolja, hogy az ÁPV Rt. nem fizette ki neki a teljes sikerdíjat. Egyszóval megy tovább a vita, hogy ki, mennyit, hová fizessen. A korábbi gyakorlatot ismerve csöppet sem biztos, hogy az ügy szereplői megélik, hogy megszülessen a véglegesnek tekinthető verzió.
Az eset kérdések sorát veti fel, amelyeknek egy részére valószínűleg soha nem kapunk választ. Ott van például az egyik legsarkalatosabb kérdés. Ugye senki nem gondolja, hogy akár most, akár bő tíz évvel ezelőtt úgy lehetett közel egymilliárdos hasznot hozó állami üzlethez jutni, hogy valaki jól tárgyalt, és ő nyerte a bizniszt. Komolyan nem gondolhatjuk, hogy valaki elhiszi, Tocsik Mártáé lett volna egyedül ez az összeg. Jó, a bűnbak évezredes hagyomány, ezt nyilván előre tudhatta. Így egyezményesen senki sem keresi, hogy valójában milyen irányba és arányokkal szaladt volna szét a pénz, ha nem lesz belőle nagyszabású per. Igaz, voltak még nevek, akiknek vinni kellett a balhéból, de rájuk már nem is emlékszünk. Azt sem tudni, hogy most pontosan mekkora összeg van meg a pénzből, és vajon valaha is vissza lesz-e fizetve bármekkora rész is ebből. Az ügy kényes pontja az is, ami azóta sok állami vállalattal előfordult, hogy valójában ezek mögött a kifizetések mögött szabályosan megkötött szerződések vannak, amelyek létrejöttek két fél között. Bármennyire is erkölcstelen ez a sikerdíj, de ez ki lett fizetve, mégpedig papír szerint jogosan. Márpedig egy létrejött és teljesített szerződés jogosságát utólag firtatni nem csak nem ildomos, de sok esetben aggályos is. Rengeteg olyan apró elem van az ügyben, ami rámutat arra, hogy ez igazán magyarosra sikeredett.
Mégis a legmegdöbbentőbb része az egésznek az eljárás hossza. Hiszen papírforma szerint nem egy szerteágazó ügyről van szó, nem is annyira bonyolult esetről. Az ítélethozatalra szánt időt vizsgálva azonban mindenképpen ki kell jelenteni a klasszikus nóta által meghatározott alapelvet. „Pokolra kell annak menni…” aki Magyarországon azt akarja, hogy bíróság mondjon valamit egy vitás kérdésben, amit nem tudnak máshogy eldönteni. És ne csak kétnapi hidegélelmet csomagoljon. 12 év, csak azóta, amióta bekerült a bíróságra az történet, és mint kiderült, még nincs vége. Kedves fiatalok, akik akkor születtetek, amikor Márta néni ellen benyújtották a keresetet! Ha szorgalmasan tanultok, talán még részt vehettek jogászként a per végső kimenetelében.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr83738138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Meer 2008.10.29. 10:52:48

És tegyük hozzá, hogy ma már nem 804 milliós ügyek röpködnek, hanem sokkal nagyobbak. Csak ma ezt jobban hitelesítik.

rivera 2008.10.29. 11:22:23

mover, az ugyek hossza es azok elaprozasa nem tobb mint penzkerdes

Dest 2008.10.29. 13:12:19

Hol van a Tocsik pénze mondjuk a BKV által kifizetett tanácsadói díjakhoz képest? Akkor ez etikátlan volt, ma meg nem az. Aztán építünk autópályát is...van Kulcsárunk...sok ez itt.
A Tocsik-csapat elég kispályás volt a mai versenyzőkhöz képest. Szerintem csupán annyit keresnek most is csendben, hogy miként tudnák végre elsimítani az ügyet.

Quentin 2008.10.29. 13:23:24

Ebben az ügyben a sikerdíj alapját jelentő állam vs önkormányzatok alku számomra a legérdekesebb. Ugyanis arról volt szó, hogy az állam által eladott önkormányzati területeken álló vagyon (vállaltok, gyárak, stb.) után járt az önkormányzatoknak a privatizációs díjból, hiszen az ő területüket is adta az állam az új tulajdonosnak. Ez az állam részéről nem volt egyértelmű (önmagában hihetetlen), így az önkormányzatok összefogva vagy külön-külön perelték az államot. Ha jól emlékszem másodfokú, jogerős ítélet született számos esetben, összegszerűen megítélve egy adott önkormányzat számára a neki járó privatizációs részesedést. Tehát az államnak adott összeget fizetni kellett az önkormányzatoknak, pont. Na már most felmerül a kérdés, hogy az önkormányzati vagyonokért felelős beosztású illetők, miként, mire fel, törvényesen mentek-e bele a nekik járó összeg (a bíróság által megítélt megítélt összeg az adott településé, kerületé, az ottani lakosoké, adófizetőké) alku általi, asztal alatti csökkentésébe, és vajon kimeríti-e ez a felelőtlen gazdálkodás, a megkárosítás fogalmát. Mert erről nem beszélnek, csak Tocsikoznak, aki ezeket az alkukat kijárta, megkötötte, és a megspórolt, kasszában maradt állami kifizetések összegének 10 százalékát vette fel. Tehát kérdezem, hogyan nem került az önkormányzatok részéről senki sem a vádlottak padjára, amikor közvagyont herdáltak el semmiféle felhatalmazás nélkül, sőt bírósági végzéssel a zsebükben, hogy az nekik jár. (Zárójelben: hogyan lehetséges az, hogy az állam alkudozásba kezd a fizetési kötelezettségét illetően.) Milliárdoktól estek el így önkormányzatok, önszántukból lemondva a privatizációs ügyletekből nekik járó pénzek egy részéről: ez nem bűncselekmény, nem hűtlen kezelés? Ugyanis itt nem egy természetes személy mondott le mondjuk az illetményéről, hanem közvagyont hagyott kárba veszni egy-egy adott önkormányzat, felhatalmazás nélkül. Tudna erre egy jogász válaszolni, mi történt itt?

QM 2008.10.29. 13:26:23

Szegény bíróságok. Agyon vannak terhelve. Dobjunk nekik még pár milliárdot, hátha akkor hatékonyabbak lesznek.
Társadalomtól független, de annak nyakán élő intézményeink:
1.)Magyar Független Bíróság
2.)Magyar Nemzeti Bank
3.)Egyházak
Nem kell aggódnunk, a válság ezen intézményeinket semmilyen módon nem érinti. Felettünk állnak.

Pistike 2008.10.29. 13:26:50

Én komolyan mondom, hogy itt nem is a fő bűnösön verik el a balhét. Valaki ott ült a székben, és aláírta a papírokat, valaki végignézte. Ott kellene egy kis vagyonelkobzás, hátha okulna belőle a mai nép is.

papier 2008.10.29. 13:27:26

Igen Quentin, nem Tocsik itt az érdekes, hanem azok az ügyletek, amik valójában megtörténtek. Egyértelműen szándékos károkozás történt.

Quentin 2008.10.29. 13:29:57

Hoppá, a fenti vonalvezetésemből következően az is érdekes, hogy Tocsik miért az államnak tartozik, amikor ez a pénz az önkormányzatoknak nem kifizetett összeg 10 százaléka, tehát nem az államé, hanem az önkormányzatoké sztem, ha a szerződések semmisek. Sőt ezen felül az államnak a tocsiki sikerdíj kilencszeresét kellene pluszban kifizetni az önkormányzatok felé, hamár a sikerdíjas szerződés érvénytelen, akkor én úgy gondolom, hogy maga az alku is. Vagy rosszul gondolkodom? Hol egy jogász? :)

Azen Nevem 2008.10.29. 13:30:14

mi ezen a csoda ?
családban válóperi vagyonmegosztás első fok + másod fok
10 év...

gabi 2008.10.29. 13:30:22

Nem a 804 millió kifizetése volt etikátlan ,hanem az ilyen és ehez hasonló szerződések megkötése ! A szerződés kötés előtt is tudható volt milyen munka TISZTELET DIJA ez az összeg.. NEM???? Lehet ,hogy az első volt ( bár kétlem) de nem az utolsó az biztos...

Quentin 2008.10.29. 13:35:04

Papier! A károkozás pedig leginkább az önkormányzatok részéről tetten érhető, hiszen önként és dalolva lemondtak nekik járó komoly összegekről. Ha Tocsik sikerdíja 800 millió volt, és ez 10 százaléka az alku által az államkasszában maradt összegnek, akkor könnyen kiszámítható, mekkora pénzről mondtak le az önkormányzatok puszira. Ez sztem komolyabb téma, mint a sikerdíj, de ezt valahogy nem vizsgálták azóta sem, pedig inkább itt volna a kutya elásva. Mert a tocsiki sikerdíjból mindenki pártkassza feltöltést vízionál, de sztem nagyobb része az önkormányzati döntéshozók megvesztegetésére mehetett, hogy mondjanak le a nekik járó pénzek egy részéről. Ez maradt felderítetlen, és ez az, ami miatt az önkormányzatok akkori döntéshozói ellen nyomozásnak, sőt vádemelésnek kellett volna történni.

Quentin 2008.10.29. 13:37:56

Sztem nem Tocsikot kellett volna bíróság elé állítani. Végülis egy tizedét tette el szerződés szerint annak, ami az államkasszában maradt az ő alkuinak köszönhetően. 10 megspórolt forintból egyet. Ezt nem tartom életszerűtlennek, annál inkább azt, hogyan mehettek bele az alkuba az önkormányzatok.

Meszaros 2008.10.29. 13:51:18

Tocsik csak egy szerencsétlen nő, akit előbb meg aztán később jól átkeféltek. Mindkettő nagy élvezet volt azok számára, akik belemártották a redvás répájukat!

molnibalage 2008.10.29. 13:51:39

AZ akkori 800 millió az ma az mennyi is az inflációt is számítva? 3 milliárd?

movhu 2008.10.29. 14:18:28

Úgy tudom, hogy a számítás nem olyan szigorú, valahol másfél milliárd körül van most a követelés.
gabi 2008.10.29. 13:30:22
Igen, pont azt érzem benne, hogy elég kései sirató már, amikor egy leboltolt, kifizetett pénzt keresünk valakin. Kétség sem fér hozzá, hogy Tocsik jól tudta, hogy vannak ezzel a szerződéssel gondok, de tételezzük fel, hogy van egy üzlet, ahol az állam szerződik veled, te örülsz, aztán jönnek, hogy vissza a pénzt, mert valaki szerint ez olcsóbban is meg lehetett volna csinálni. Igen kellemetlen...

Aham 2008.10.29. 14:22:01

"A jogásznő ugyanis már korábban benyújtotta viszontkeresetét,"

Annak idején arról is volt szó, hogy nem végezte el a jogi egyetemet tehát nem doktor és nem is jogász... vagy most hogy is van ez?

movhu 2008.10.29. 14:43:13

Szerintem erre a kérdésre majd külön perben fognak kitérni, amikor ez lezárul :)

wagabound 2008.10.29. 14:48:30

Quentinnél a pont. Annyit azonban megjegyeznék az önkormányzatok védelmében, hogy Tocsik ajánlata az volt, hogy vagy évekig várnak a megítélt összegre, mert ítélet ide, ítéet oda, az állam nem tud egyszerre ennyi pénzt kifizetni, vagy hajlandóak az azonnali kifizetések reményében beérni kevesebbel. Az önkormányzatoknak pénz kellett, ezért belementek.

Ugyanakkor a háttérben ügyes kis játszma zajlott: Tocsiknak a zsíros megbízás fejében tejelnie kellett volna egy bizonyos pártnak. Na, itt csapott be a zűr: ahol sok pénz forog, ott mindig akad valaki, aki sértődöttségből - mert ő nem kapott - feldobja az egész társaságot.

Ez történt, hölgyeim és uraim, kedves elvtársak.

jjj 2008.10.29. 14:55:52

mindenki megegyezett mindenkivel, kellett egy összekötő ember. munkát elvégezte, pénzt megmentette, sikerdíjat szétosztotta.

senki nem gondolhatja komolyan, hogy abban az időben egy embernek akkora összeget írnak jóvá. ez ma is óriási összeg lenne. céges bevételként már máshogy tekinthetnénk rá.

egyébként ha már mindenféleképpen erkölcs és etika.
nem az az etikátlan, hogy valaki ekkora díjat kér, hanem az, hogy van olyan, aki ad (=aláírja a szerződést).

másrészt a 90-10% nem olyan rossz arány szerintem.

tl 2008.10.29. 14:56:15

Szokai et. meg meghalt közben..
MÁV Cargo 2MFt
Strabag 12MFt
reptér 40MFt
számlával

Quentin 2008.10.29. 15:04:56

Wagabound, igen, én is tudok erről, hogy az alkupozíciót az adta, hogy máskülönben az állam jóval később fizet, csakhogy ez értelmezhetetlen, hiszen ezt egy megbízott külsős tolmácsolásában nem kell elfogadni, mire föl állít ilyet, ha erről az állam nem értesít hivatalosan, másrészt meg az államnak is vannak kötelezettségei, nem feltétlenül kell érdekeljen, hogy mi a nyomora. De persze ebbe nem lehet belelátni, biztos hogy az állam erősebb kutya, viszont vissza nem élhet hatalmával, zsarolni zsarolhat, aki pedig a nevében ezt teszi, szintén ülhet a vádlottak padjára, de ilyenről sem hallottam. Érdekes...

Quentin 2008.10.29. 15:06:01

mármint nem zsarolhat...

jjj 2008.10.29. 15:15:48

a kérdés az volt, hogy lehet még többet kisajtolni a privatizációból.

a zsírosabb falatokat már átpasszolták a megfelelő embereknek, már azon kerestek nem keveset.

na. akkor a szétosztani tervezett összegből is le kéne csípni valamennyit. kitalálták, hogyan. verhette volna az asztalt az önkormányzat is, hogy márpedig a teljes járó összeget akarják. csak aztán megkapták az őket megillető "jutalmakat", és egyből nem akartak tiltakozni. de biztos találtak más módszert is a meggyőzésre..

aztán hogy, hogy nem megspóroltak egy csinos összeget, amiből persze megint leesett hivatalosan is ez-az jutalom, prémium formájában. és ezen kívül a 10%-nak is biztos egész jó helye lett..

drazsé 2008.10.29. 15:19:01

beszéltem anno egy polgármesterrel, amikor még tán épp csak bírósági szakaszba jutott az ügy, és - nem is anynira nagy - meglepetésemre azt mondta, ha anno ő tud Tocsikról, ne adj isten megkeresi, akkor belement volna a bizniszbe, de nagyon... mert 10% "kidobott pénz" ellenében prompt megkapja az akár csökkentett összeget is, ellenkező esetben pedig valami 6 évig várt a... csökkentett összegre :)

szóval ki volt ez találva nagyon, és ugye a (mindenkori) kormány megtartja, amit ígért,
ha pénzt ígért, azt is megtartja (NBA után szabadon)

a jogerős bírói végéz meg hogy neki jár a nagyobb összeg, kb annyit ért, mint a papír, amire nyomtatták

Quentin 2008.10.29. 15:30:53

drazsé, a 10 százalék "kidobott pénz" az nem az alku tárgya volt, tehát nem 10 százalékkal kaptak kevesebbet az önkormányzatok, hanem megállapodás szerint. A 10 százalék a megmaradt összegé volt, annyi volt belőle Tocsik sikerdíja. Tehát akár többet is engedtek az önkormányzatok, de továbbra sem értem, mire fel. Mert azt mondta nekik egy arra járó jogásznő, hogy 6 évet kell máskülönben várni?

Bogoj · http://bogoj.blog.hu/ 2008.10.29. 15:39:51

azért arra kíváncsi lennék, hogy egyáltalán mennyi pénzt kapott tocsik márta ténylegesen (mennyi maradt neki személy szerint), valamint ha egy bizonyos 500 milla körüli összeget kamat mentesen bírósági letétbe helyeztek, neki miért kell kamatot fizetnie, illetve (tegyük fel ő kapta a teljes összeget, amiből 160 millát befizetett adó címen, és a maradékot foglalták le) miből fog közel másfél milliárdot 'vissza' fizetni.
tudtommal visszafizetni azt lehet, amit az ember megkap...
most az a cél, hogy hajléktalanná tegyék?

nyugiba 2008.10.29. 15:55:49

Azért nem túl elegáns a Tocsik ügy kapcsán már megint az egyházakat kárhoztatni. A gyülekezeti élet döntően az egyháztagok önkéntes munkáján és adományain alapul. Sajnos az ellenséges média közegben ezt sokszor még maguk az egyháztagok sem tudják.

fesztiválozó 2008.10.29. 16:06:18

És a poén az, hogy a kamatokkal megnövelt összeget kellene visszafizetnie, holott 1996-ban letétbe helyezték az összeget, ami így nem kamatozott. Ezzel elbukott az állam több 100 millió Ft-ot.
Ez csak nekem tűnik nem normálisnak?

dfgd 2008.10.29. 16:06:45

IGen EZ a HUNGARIKUM és ha csk egy iylen lenne 1 hónapig is lehetne sorolni

drazsé 2008.10.29. 16:19:38

mire fel, mire fel....

ez nem így működik alapvetően

igen, a megállapodás szerintei pénz volt a csökkentett pénz, ebből jött még le 10% sikerdíj

szóval mire fel?

rra fel, hogy lobogtatták ők a papírt, hogy nekik enyni meg anyni pénz jár, de épp csak a képükbe nem röhögtek...

majd, jött egy jogásznő, aki gondolom az első ügyleteket némi hátszél segítségével nyélbe ütötte, és azt mondta, hogy meg tud egyezni állambácsival, és kapják a pénzt, még ha nem is a teljeset
és ez a szép az egséz sikerdíjban... az önkormányzat gyakorlatilag nem kockáztatott semmit: ha nincs megegyezés, nincs pénz, nem jár a sikerdíj, ha van, akkor jár

pár telefon fentről, pár beszélgetés informálisan, és már mindenki tudta, mi a helyzet

aki meg konok volt, ne adj isten tudatlan, vagy nagy ívben szartak a fejére, az várhatott hosszú, hosszú éveket a pénzére
(ha jól emlékszem az akkori kamatviszonyokra, ha 1 évvel hamarabb kaptad meg a pénzedet, mint egyébként, már megérte egy tocsikolás...)

a nagy rabló itt az állam volt, a "politika" kb kétszer, háromszor fejték meg az önkormányzatokat, akik még - szigorúan idézőjelben - jól is jártak ezzel a módszerrel
cinikus akarok lenni, akkor aki kifizetett 10%ot Tocsiknak, az volt a "jó gazda", aki csak várt a pénzére, az felelőtlenül gazdálkodott

hányinger?
az

Pistike 2008.10.29. 16:47:29

Szerintem kezdetben mindenki bízott benne, hogy addig lehet húzni az ügyet, és trükközni, hogy a végén mindenki szépen elfelejti, és senki sem marad sáros. Ma meg nagyon sokan azt szeretnék, ha Tocsik nem mesélné el, hogy miként is történt ez az egész a valóságban.

vizesnyolcas 2008.10.29. 17:00:08

Sok előttem szólóval - főleg Quentinnel - egyetértve, csak egy gondolatkísérlettel egészíteném ki a magyar jogállamiságot illető képet.
Tegyük fel, hogy a szóban forgó sikerdíjra nem Tocsikkal vagy akármilyen magyar mikimauzzal köttetett volna a szerződés, hanem egy amerikai ügyvédi irodával. Úgy gondolom, akkor szerintem soha senkiben sem merült volna fel a megrendelők által igazolt teljesítés és a kifizethetőség megkérdőjelezése. Ha (valamilyen elképzelhetetlen módon) mégis a Tocsikkal szemben alkalmazotthoz hasonló akciót kezdeményeztek volna a magyar hatóságok az amerikai iroda ellenében is, az ügy már nagyon régen lezárult volna, sőt azt is elképzelhetőnek tartom, hogy az akkori miniszterelnökünk és köztársasági elnökünk személyesem sétált volna be bocsánatot kérni az USA nagykövetségére.

Jenecsek Miklós · http://kuruc.info 2008.10.30. 03:41:25

Tocsiknak nem volt szakvizsgája, következésképp zugügyvédkedett. A szocik és a szadik is vastagon benne voltak a pénztárosaik révén. Volt szerencsém látni a szerződés szövegét- na az formailag is érvénytelen volt, pl. a megbízási összeg számmal és betűvel nem egyezett a szövegben.
Legalább itt kimondták, hogy jóerkölcsbe ütközik a szerződés, de sok ezer privatizációs ügylet persze nem.
És miaz, hogy az állam eladja más tulajdonát megkérdezése nélkül és még jogerős bírósági ítélet után sem fizet? A jog halála.

Csicsimó 2008.10.31. 08:57:31

Engem az egész dologban egyetlen apró részlet zavar...mégpedig az, hogy nem én kaptam a sikerdíjat.:) Amúgy csont leszarom az egészet. Lopott itt mindegyik párt és a jövőben is lopni fognak. És ha ti lennétek ott, ti is lopnátok.
süti beállítások módosítása