Liebe "Fojtogató" Attila

2008.09.01. 12:00

Új üstökös van feltűnőben a magyar színházélet egén! Ő tulajdonképpen egy meg nem értett zseni!
Így is kezdhetném a cikket, mely az újra és újra visszatérő Liebe Attila munkásságáról, szűnni nem akaró próbálkozásairól szól.

Tudja mindenki, hogy arról az önjelölt rendezőről beszélek, aki már többször próbált halállal foglalkozó, „realista” színházat csinálni, melynek eredményeképpen „ózdi fojtogató” néven híresült el. 5 és fél évet töltött börtönben, majd szabadulása után újra színjátszó csoportot alapított. A téma ugyanaz: a halál átélése és  eljátszása. Hogy mindez hiteles legyen, helyzetgyakorlatok végzése a témában. Újabb feljelentés következett, majd néhány év csend, s lám- lám, Attila újra itt van. Hódít a MyVip- en, szerzi sorra az ismerősöket, akiket azután webkamera előtt ülve figyelget, ahogyan egymást fojtogatják.
A rendőrség nem tehet semmit, hisz ez önmagában nem bűncselekmény, így mindössze egy figyelmeztetést ad ki, hogy a fiatalok óvakodjanak Liebe, alias Dornay Attilától.
Nos, engem érdekelt ez az ember, aki rendszeresen Sztanyiszlavszkijra hivatkozik, mikor a módszereiről tesz nyilatkozatot. Azért is érdekelt, mert jómagam is drámapedagógiával foglalkozom, sőt, volt színjátszó csoportom, így elég jól tudom, hogy mennyire nehéz dolog a színpadon hitelessé tenni a darabot. Mindig ott a kérdés a rendezőben: hogyan hozzon ki a színészeiből (amatőr színészekből) valódi, hihető érzelmeket? Mitől válik élővé a darab, ahelyett, hogy a rendezői instrukciók mechanikus másolása lenne?
Nehéz ügy. Én az első fesztiválgyőzelem előtt közel két évet „dolgoztam” a gyerekeimmel. Komoly helyzetgyakorlatokat végeztünk érzésekről, szituációkról-, olyanokról is, amelyekkel addig soha nem találkoztak. Nem volt könnyű, mire ráéreztek a csalódottság, a félelem, a szerelem, a düh megformálására.

Igen, nézegettem én is Sztanyiszlavszkijt, az ő munkásságát. Értettem és éreztem, hogy mi működteti a megszállott színészt és rendezőt. Egy érzelmet, amelyet nem ismerünk, nem tudunk eljátszani. Így hát biztonságos környezetben meg kell tapasztalnunk, hogy utána fel tudjuk idézni a játék során.
De a lényeg itt az: biztonságos környezetben.
Próbálom Attilát megérteni, de sajnos ez a nagyon fontos momentum itt áll közte és köztem. Hol a biztonság? És miután ez mindig is hiányzott abból a közegből, amit ő teremtett a színészeinek, sajnos csak arra tudok gondolni, hogy valamiféle perverzió bújik meg a megnyilvánulásai mögött.
Mert miért is van, hogy a darabválasztásoknál, a szituációs játékoknál szinte kizárólagosan a halállal foglalkozik? Miért is van, hogy a Vip- en összegyűjtött 767 ismerőse közül mindössze 5 férfit találunk, az összes többi fiatal lány? Miért is van, hogy webkamerán kukkolja a gyakorlatokat?
Egy igazi rendező tudja, hogy csak személyes atmoszféra megteremtésével érhet célt. Az ő kisugárzása adja azt az érzelmi biztonságot (már ha adja), ami segíti a színészt abban, hogy azt tudja nyújtani, amit elvárnak tőle. Egy kamerás instruálás nekem kicsit a szintén elterjedt web- szexet juttatja eszembe.
Szóval mindezeket összevetve sajnos
nem tudom Attilát felmenteni és keblemre ölelni, mint Sztanyiszlavszkij utódját, meg nem értett művészt, vagy más ehhez hasonlót. Azt érzem, hogy a vonzódása ehhez a műfajhoz valami általa sem felismert titkos perverzió, ami igenis veszélyes nem csak testi, de lelki épségre is.
Nos, a cikk itt be is fejeződhetne, de az, hogy ő újra és újra tevékenykedni tud, egy másik kérdést is felvet bennem.
Hogyan lehetséges az, hogy tizenéves lányokat ilyen könnyen be tud fűzni, le tud venni a lábukról, rá tud venni abszurd és nevetséges helyzetekre? Hová lett a gyerekeinkből a félelemérzet?
Most visszaemlékszem tizenéves önmagamra, és azt látom, hogy egy kocsmába nem mertem egyedül bemenni, a cigit dugdostam az utcán, és összerándultam, ha idegen férfi érintett. Nem kell felhördülni, annyira nem vagyok öreg azért. Bizony, ez még a XX. században történt. El nem tudom képzelni, hogy hogyan mernek lánykáink ilyen internetes oldalakon kitárulkozni, elhinni mindent, és eleget tenni a vadabbnál vadabb perverz kívánságoknak? És közben hol vannak a szüleik? Nem néznek néha a számítógép képernyőjére? Nem mesélnek nekik a világ dolgairól? Nem mondják el, hogy csúnya dolgok nem csak másokkal történnek, megtörténnek azok velük is, ha nem vigyáznak?
Nekem fiaim vannak. Kicsi fiaim. De tudnak mindent a drogról, tudják, mi az Aids, tudják, hogy nem minden ember jó, hogy vigyázni kell, én pedig azért vagyok, hogy ha bizonytalanok, akkor tanácsot kérjenek. És én bizony ellenőrzöm, merre kószálnak az interneten, és valószínűleg nagyon zord leszek, ha 14- 15 évesen többet akarnak majd kiharapni az életből, mint amennyire szüksége van egy akkora gyereknek. Ezzel együtt persze egy csomó dolgot rosszul csinálok, de próbálok egészséges bizalmatlanságot beléjük nevelni.

Túl egyszerű lenne a törvényeket hibáztatni azért, hogy a fiatalok veszélyeknek vannak kitéve. Először talán magunkba kellene nézni, és feltenni a kérdést: kellően figyelek- e, elmondtam- e a fiamnak, lányomnak, hogy a világ hogyan működik, és hogyan tud vigyázni magára benne? Elmondtam- e neki, hogy nem minden az, aminek látszik, és hogy a szlogen örök érvényű: Színház az egész világ…

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr26642917

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Vastagbőr 2008.09.01. 15:27:07

Napi degenerált: Az ózdi fojtogatóVan közöttetek olyan aki még emlékszik Liebe Attilára az ózdi fojtogatóra? Ha nincs nem csoda hisz az ember 30 éve -még 18 évesen- robbant be a köztudatba. Az akkori "színész- rendező"  olyan helyzetgyakorl…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

movhu 2008.09.01. 12:16:50

"A rendőrség nem tehet semmit, hisz ez önmagában nem bűncselekmény"
Ez a mondat gyerekkorom egy sajnálatos eseményét juttatja mindig eszembe. Szűkebb rokoni körömben történt az eset.
Megromlott házasság, férj az alkohol rabja. Megfenyegette a feleségét, hogy meg fogja ölni, néha előtte élezte a kést. A rendőrség nem tett semmit, mert "amíg vér nem folyik, mi nem tehetünk". A feleség megkezdte a válópert, és egy szombati reggelen közölni akarta a férjjel, hogy ez van. Egyetlen szúrással végzett vele, aztán magával. Már csak helyszínelni kellett...

movhu 2008.09.01. 12:22:14

A másik oldala a gyerek. Lehet furcsa, de a gyerekeim korán megtudták, hogy vannak olyan emberek, akik nem jó szándékkal közelednek. A maguk szintjén konkrétumokat is közöltünk, hogy pontosan mivel is próbálkozhatnak és mit kell tenni. De ennél több kell: mindennapi odafigyleés.
Hiába néhány magyarázó szó, ha közben heteket van otthon egyedül a gyerek, amikor jobb dolga nem lévén a neten keres kapcsolatokat. Illetve nem keres, hanem őt keresik. Beteg Liebe(akinek a mai napig zárt helyen volna a helye) pontosan kidolgozta mire harapnak a lányok, és úgy gyűjti be őket, ahogy akarja.

Pistike 2008.09.01. 12:25:01

A dolgo már eleve ott el van rontva, hogy Liebe a múltja ellenére nincs zártosztályon. Miért nincs itthon olyan büntetést, mint pl. az USA-ban, hogy letölti a börtönt, de után élete végéig nem kerülhet kapcsolatba lányokkal. Ha mégis, akkor vissza még egy körre a börtönbe. Helyette van a széttárt kéz.

Marcsi 2008.09.01. 12:40:23

Valahol ovastam, hogy a chat oldalon már nem jegyzik azt a 15 éves lányt, akinek nincs fent egy félmeztelen képe magáról, de leginkább ott kezdődik a menő kategória, hogy van egy "kitárulkozós" kép is. Ezek után csoda, hogy a pedofilok nem kaptak még vérszemet. Látszi, ha folytogatáshoz keres valaki alanyt, még arra is van. A többire gondlom még ennyi ambíció sem kell.

Diff 2008.09.01. 13:14:25

A fickó beteg, ezen nincs mit vitázni. Megint mindenki a másikra mutat, hogy kinek kellene tenni valamit. Szerintem itt nagy hiba, hogy nem zárják be valahová, amíg ki nem derül, hogy kényszergyógykezelés vagy börtönjár neki. Valamelyik biztosan. Ha meg a gyerekem egy ilyennel szóba állna, és folytogatná valamelyik barátnőjét, akkor először én megfolytogatnám, aztán egy évig csak úgy netezhetne, hogy én nézem.

Doris, a komisz · http://dorisnaploja.blogspot.com 2008.09.01. 14:09:34

Kényszer gyógykezelést pszichológiai vizsgálatok sora után rendelhetnek el. Kérdés, volt- e ilyen, és mit kell elkövetnie, hogy legyen. Vagy egyáltalán mit dobna ki egy ilyen vizsgálat? Elmeügyileg nem zavart, nem skizo, nem depis... lehet, hogy semmivel sem aberráltabb, mint azok, akik a kamerába(ra) élveznek a kislányoknak. Az a gond, hogy a törvények a másik oldalt is keményen védik- sőt, néha van olyan érzésem, hogy erősebben, mint a potenciális áldozatokat. Nem lehet csak úgy bezárni valakit.

Diff 2008.09.01. 14:12:09

Bocs, kicsit megkavarodtunk mindannyian. Folyt=fojt :)

movhu 2008.09.01. 14:16:41

A folyt és fojt címet - mea culpa - én rontottam el. Javítva. Pedig írtam is róla itt:

mover.blog.hu/2008/01/23/hejjessiras

Termelő 2008.09.01. 14:29:37

A legszebb az egészben az, hogy most ez hír, de legközelebb csak akkor lesz megint, ha lesz áldozat. A félelmet kimostuk a gyerekekből. Nem tudom láttátok-e a Szörny Rt.-t? Aranyos rajzfilm, amiben van egy jelenet, ahol a szörnyes filmen is úgy elalszik a kisgyerek, hogy beleesik a feje a műzlibe. Ez is baj, és valahol felelőssé tehető azért, hogy a gyerekek a valós dolgoktól sem félnek.

Márton Kitti 2008.09.01. 19:40:42

Itt is közlöm! Azok között lévő lány vagyok, akik most a bejelentést tették Fehérváron!!! Márton Kitti vagyok, talán láttatok Híradóban, vagy egyéb helyen... Tudom az egész dolognak a hátterét!!! Ezt az embert most azért nem csukják le, mert NEM TETT SEMMIT, úgy, ahogy egy kommentárban olvastam a "késelős dolgot"! A rendőrség ezerrel azon van, hogy hibát találjon Attilában! (Házkutatás, stb.) Annak idején meg lett vizsgálva, és SEMMI FERDE HAJLAMA nincs!!! Nem azért van rákattanva a dologra, mert a lányok fojtogatását élvezi...Ennek a dolognak 30-35 évre kellene visszamennie...! És én tisztában vagyok a múlttal, annak ellenére, hogy 16 vagyok! Ezt ő (mármint Attila) és az akkori sajtó is leírta valamilyen formában!!! Nem igaz minden, amit a sajtó mond, és a tv-ben látunk... (Pl. nem FELJELENETTÜK, hanem csak BEJELENTETTÜK!!! ) Ennyi a dolog...a rendőrség felfújta... Akinek kérdése van, bártran tegye fel itt! Köszönöm...

movhu 2008.09.01. 20:14:54

Kedves Kitti!

Amit Attila csinál, az nem normális, bármennyire annak érzed. Bárhogy előadhatja akárki, ő sajnos beteg. Szerintem. De én már öreg vagyok, elmúltam 30, biztos azért látom így...
Tudom Attila pereli az államot meg mindent megtesz, hogy bizonyítsa igazát. Remélem majd egyszer az igazat sikerül bizonyítani, míg mielőtt esetleg te is a kezei között végzed.

Seth 2008.09.01. 21:06:28

www.youtube.com/watch?v=EVcyNANK5cY

Hasonlóságot vélek felfedezni....

Doris 2008.09.01. 21:14:43

Kitti,
megbocsáss, de azt gondolom, éppen az a kategória vagy, aki teljesen alkalmas arra, hogy egy szuggesztív, kellően érett férfi megtévesszen. Még jó, hogy legalább időben észbe kaptál, és BEjelentést tettél. Mint mondtam, kicsiben mozogtam ebben a világban, az akkori diákjaim azóta 22 évesek lettek, többen színi középiskolát végeztek, sőt egyikük a filmfesztiválon legjobb női alakításért kapott díjat. De soha egyikük sem mesélt ilyesféle gyakorlatokról. Ebből, amit Attila csinál, nem lesz- nem biztos, hogy lesz- jó színház, de könnyen lehet sok- sok halálra rémített tinilány.

hakapeszi 2008.09.01. 21:39:10

Kitti!

Miért nem csodálkozom, hogy ez a neved? Persze a Zsanetten sem csodálkoznék, de minden máson igen, ugyanis ezt a két keresztnevet fétisizálja a rendeződ, és ez bizony beteg dolog. Na nem nagyon, és a törvény sem bünteti, de mondjuk úgy, apró jel. Miért van ennyire rajta az élethű eljátszás amúgy bizonyáre rendkívül érdekfeszítő témáján, és miért pont csak és kizárólag a halál, azon belül is a fulladás, megfojtás témáján, több tíz éven keresztül, pedig egyszer már megfázott vele, nagyon. Ez beteg dolog. Nagyon beteg, és a törvény is büntette már egyszer. Miért nem igaz egy szó sem, ami a honlapján van? Ez beteg dolog, bár a hazugságot a törvény nem bünteti, de árulkodó jel, ordítóan árulkodó.
"Annak idején meg lett vizsgálva, és SEMMI FERDE HAJLAMA nincs!!!" Ha-ha-ha!!!! Sőt: HA-HA-HA-HA-HA!!!!!!!!! Vedd észre, akkor is hazudik, ha kérdez. 16 évesen a korodhoz képest éretlen vagy, gyermekem. Két év múlva, ha majd betöltötted a 18-at, játszhatsz kedvenc rendeződdel szabadon, csak sajnos nem fog Veled szóba állni, mert öreg leszel neki. Tudod miért? Mert ez az ember beteg. Súlyosan beteg. Nem kicsit, nagyon. Örülj, hogy élsz, Kittike, és ne higgyél a cukrosbácsiknak. Nem így leszel híres színésznő, nem így fogsz főszerepet kapni, nem így válsz majd ünnepelt sztárrá. Lehet, hogy nincs is rá szükséged, mert a barátaidnak úgy is Te vagy a sztár, ha nem fojtogatsz, illetve nem fojtogatnak Téged realisztikusan.
Egy nagy szélhámosságba keveredtél, amit egy beteg ember aberrációja generált, de szerencséd van, mert kikerültél belőle sértetlenül. Tanuljál belőle, ée felejtsed el minél hamarabb.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.09.01. 23:01:20

Szerintem tehetne a rendőrség, mert amit csinál az szándékosan megtévesztő, egyetlen célt szolgál: fiatal lányokat lásson fojtogatva. Lehet csűrni, csavarni (mégis, mi a franc a különbség a fel- és a bejelentés között?), de ha éppen túl jól sikerül a netes "próba", akkor már elég késő. Ki kell vonni a forgalomból az ilyen beteg, közveszélyes, a betegségének ellenálni képtelen alakokat.
azbeszt.blog.hu/2008/08/30/kossuth_dijas_rejszmester

Netszamuráj 2008.09.02. 00:47:26

Ilyenkor különösen nyilvánvaló a rendőrség tehetetlensége, hiszen egy nagy médiavisszhangot kapott faszkalap esetén sem tudnak/akarnak tenni semmit. Vajon mi történik, ha csak simán bejelent valaki egy zaklatót, egy ismeretlen beteg faszt? Semmi. Ők nem tesznek semmit, amíg nem folyik vér. (Egyébként ezt az ominózus mondatot mi is hallottuk már a rendőrségtől egy telefonos bejelentés kapcsán, "az utolsó túlélő hívja fel őket" kiegészítéssel, de ez egy másik történet.)

Sok olyan aberrált fasz van ugyanis, aki a nőkön éli ki kisebbrendűségi érzését. Nekem egy lányismerősömet kezdte el terrorizálni egy régi ismerőse, tette mindezt azért, mert tudta, hogy a lánynak már nem élnek a szülei, nincs testvére, és akkor éppen barátja sem volt. A lány egy pofon után kihívta a rendőrséget, akik természetesen nem tettek semmit sem, csak sajnálkoztak.

Na, utána én vettem kézbe az ügyet. Nekem elég volt csak egyszer közölnöm ezzel az úriemberrel, hogy "ha én megütlek, akkor az a kecske is hülye lesz, amelyik a sírodon fog legelni", és többet nem is hallottunk róla. Pedig meg se vertem. Ezzel a Liebe-vel is ezt kéne. Csak egy kicsit keményebben. Elvégre egy rohadt gyilkos.

movhu 2008.09.02. 10:33:53

Miután este elolvastam Kitti hozzászólását, és röviden reagáltam, sokat gondolkoztam még. Mennyire potanciális áldozat Kitti, aki a siker-pénz-csillogás érzésre menten harap. Ráadásul nem tanították meg neki, hogy a cukrosbácsi édes cukrának a közepe igen keserű.
Minden szülőnek tanulság Kitti hozzászólása. Akinek ilyen gyereke van, valamit nem jól csinál. Ha más nem, akkor egy kicsit több figyelem, mielőtt legközelebb a hullaházban kell azonosítani a gyereket.

Marcsi 2008.09.02. 13:25:20

Kitti, remélem téged is rábíznak egy szakemberre, de komolyan. A szüleidnek is javaslok egy tanácsadást, de nekik talán már késő.

Peter 2008.09.02. 14:33:40

Ha Kitti a lányom lenne, akkor ezért a beírásért 16 éves kora ellenére megfenekelném, majd 1 hónapig nem mehetne ne közelébe. Addig ráérne olvasgatni könyvet a pszichológiai zavarokról.

Destroy 2008.09.02. 14:52:01

Elkapni, bezárni, kulcsot eldobni, oroszlánokat beengedni.

Diff 2008.09.02. 15:55:00

Degenerált, és az is marad. Az elmúlt időszakban szerintem annyi változás lett a fejében, hogy már jobban tudja becsapni az áldozatokat. Lehet a szülőknek kicsit kevesebbet kellene dolgozni, és többet otthon lenni. Még azt sem tartom hülyeségnek ezek után, hogy netezni csak felügyelet alatt.

Márton Kitti 2008.09.02. 16:42:17

Drága kedves hozzászólók! Amit én írtam, azt mind egy anno 1980-as évek beli újságcikk ismeretében írtam!!! Rohadtul nem védem, hisz minket vágott át a legjobban!!! És ezért tettük a bejelentést... Az a különbség a két megfogalmazás között, mint fel- és bejelentés, hogy nem feljelentettük, hanem be...de ez is mutatja, hogy a sajtó színezi a dolgokat...Tőlünk is sok mindent kérdeztek, és ne higgyétek, hogy azt tették bele este vagy napközben a riportokba, amit mondtunk...hanem amit ők úgy gondoltak, hogy jól néz ki ha összevágják... A fel- és bejelentés csak példa volt!!! Nekünk semmi fényt, csillogást és egyebet nem ígért Attila, csak egy papírt...Az iskolai színjátszóban is benne vagyunk...A ripoternek, aki velünk dolgozott az RTL klubbtól, elmondtuk, hogy nem azért vágtunk bele, hanem mert imádjuk csinálni...! Mert jó móka. És nem pénz, siker, stb. Mi még ahhoz túl fiatalok vagyunk, ráadásul nem is biztos jövőt jelentő dolog...! Ez a másik dolog, hogy engem rá kéne bízni szakemberre...Akkor az összes többi ismerősét is rá kéne bízni, aki Attilának volt... Mivel ha mi nem kapcsolunk, lehetett volna más vége is a dalnak... És nem azoknak a szülei jelentették be, akiknek a gyereke ezt csinálta...! Ne aggódjatok, megvolt az a háttér, amivel ezt mással is el lehet hitetni... Kívülállónak könnyű...Azt a hülyeséget eszi, amit kap a TV-től, újságoktól, rádióktól...! És itt kezdődik az, hogy az ember a mai napig befolyásolható...és naív...

Márton Kitti 2008.09.02. 16:46:59

Jaa! És ha nem engednének minket net közelbe, ez az egész ki sem derült volna... mert mindent amit eddig leírtam, bejelentettünk, a netről szerzett információk szerint írtam...

Márton Kitti 2008.09.02. 16:57:29

Még egy valami...Tudom hogy beteg...mert az...normális ember ilyet nem tesz...De ezzel az egésszel már nekem csak annyi a gondom, hogy nagyon felfújták, és mi (akik feljelentettük) szívunk...!Nem azért írtam ide sem, hogy akárkinek a véleményét megcáfoljam, mert gondoljon az illető amit akar!!! De ez az egész lemehetett volna azzal, hogy felhívják a figyelmüket a fiataloknak, hogy ilyen képzés nem indul...! És minden ilyen dolognak járjanak a nyomára... Engem már csak ez zavar!!

movhu 2008.09.02. 16:58:54

Kitti!

A probléma az, hogy a rendőrség előzetes felmérése is megalapozza a nyomozás megindítását. Olvasd el a fent idézett Index cikket, és meglátod, hogy miről beszélek. Ott tények, idézetek vannak, a hozzá lévő szöveget nem kötelező elolvasni. Jó hogy bejelentést tettetek, ezt nagyon értékelem. Szerencsés eset, de azt ne mond, hogy milyen jó, hogy kapcsolatba kerültetek vele, és így lett lekapcsolva.
És még egy lehetőség: mi szívesen megírjuk, hogy te hogyan láttad az esetet. Erről küldök mailt...

Márton Kitti 2008.09.02. 17:22:39

Oké, küldj... :) Jó hosszan írhatnék neked róla!!! Nem mondtam, hogy jó...De valahol igen, mert lehet, hogy még most sem derült volna ki...Az éremnek két oldala van...!

Liebe Attila 2008.11.13. 22:38:16

Nagyon sok egészséges lelkületű, bűntelen és jóindulatú ember hozzászólását volt szerencsém olvasni!
Örülök, hogy leírták ide amit gondolnak, mert legalább fontosnak és főleg nagyon okosnak érezhették magukat....
Én nem kívánok nekik mást, minthogy hozzám hasonlóan bekerüljenek a Média és a törvénykezés kivédhetetlenül kicsavarható malmába....
A Kittit pedig a lehető leggusztustalanabb dolog támadni azért, mert esetleg kicsit másképp látja a dolgot, mint azok, akik nem is voltak részesei az eseményeknek!!!!!!!
süti beállítások módosítása