Adózási száraztények

2008.10.03. 16:00

Az Index ugyan részletes elemzést mutatott be arról, hogy miként is néz ki a tavalyi adóbevallás tömeg. Csak azok kedvévéért, akik nem olvasták, egy kis összefoglaló elemzés:
- 4,4 millió ember rendelkezett tavaly bármiféle bevallandó jövedelemmel. Ebben a számban benne van az is, aki csak néhány ezer forint bevallandó jövedelemhez jutott, és ezért például adót nem fizet utána. Azt még hozzá kell tennünk, hogy a munkaviszonyban lévő személyek száma már csak 3,7 millió ebből a számból, a teljes időben foglalkoztatottak száma ennél is jóval kevesebb
- Még mindig 1 millió felett van azoknak a száma, akik papíron minimálbért keresnek. Nekik egy része biztosan ténylegesen a minimálbért keresi, de nem tudni mekkora ez a részhalmaz.
- Bruttó 500 ezer forintnál nagyobb jövedelmet 3% vallott be, azonban ők adták a személyi-jövedelemadó tömeg 30%-kát, és akkor még nem adtuk hozzá a szolidaritási adót. 
- Érdekes megfordítása a képletnek, hogy a minimálbért bevallók 3%-kos adóteherrel szembesülnek csak.
Elgondolkodtató például, hogy mi történne akkor, ha az a bizonyos 3%-kos réteg hirtelen megoldaná, hogy ők is a minimálbér után fizessenek adót…Nem is elemzem tovább, röviden ennyit szerettem volna mondani.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr71694433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2008.10.03. 19:10:13

Költői kérdés: lehet manapság tisztességesen és legálisan jól élni?

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.03. 20:13:03

gerusz: nem. én a felső 3%-ban vagyok. nincs se plazmatv, se nyaraló, se kertes ház, se luxusautó, se repülőút egzotikus helyekre. másoknak meg van, többek között azért, mert amit én kézhez kapok, annak a kétszeresét szétosztják.

Bab 2008.10.03. 20:28:16

Én is a felső 3%-ban vagyok. Van egy tévém (régi), egy Pentium III-am, egy routerem, egy mosógépem, egy hűtőszekrényem, egy kávéfőzőm, egy dvd- és egy mp3 lejátszóm. Ruhák. Harminckét éves vagyok. Albérletben élek. Semmilyen családi vagyonunk nincs.

Talán lehetne egy lakáshitelem - egy kb 40 nm-es lakásra, reálisan - ha a fenti tárgyakat + az ágyam nem egy személyi kölcsönből vettem volna, amit még két évig nyögni fogok, havi 4xesével.

Az elmúlt öt évben egyszer voltam nyaralni. Nincs autóm. Nincs mikróm. Nincs digitális kamerám. Nincs plazmatévém, mosogatógépem, szuperporszívóm, kertem, quadom, grillsütőm...

Nem lottózom és nem járok tüntetni. Csak csendben eltartom a harmad országot.

Szeretnék elmenni külföldre élni.

movhu 2008.10.03. 20:44:27

Talán érződik írásaimból, hogy én is abban a 3%-ban vagyok. Nem kezdem el sorolni az értéktárgyaimat. Van lakáshitelem, ezért lakásom is. Szerencsésnek mondhatom magam, a 20 évből már 5 letelet :) Csupán egy történetet teszek hozzá:
Ismerős meséli, hogy az állása a szokásos, minimál+zsebbe. Büszke magára, hogy bejelentett munkája van, és szerinte már egy kategóriába tartozó becsületes emberek vagyunk. Meg sem próbáltam elmagyarázni.
És ő még csak dolgozik is valamit. Furcsa, hogy ebben az országban álom, hogy a munkahelyem által rám költött pénznek felét hazavihessem...
Ja, végképp hlye vagyok, van egy vállalkozói igazolványom is, hogy az beeső plusz meló is legálisan menjen.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.03. 22:04:08

bab:
én is minuszból indultam, a családból egyedül nekem van saját lakásom (mind a másfél szoba), még 18 évig fizetem. ebből is látszik, hogy movhu burzsuj, neki már csak 15.
dvd-m meg mp3-am nincs, de van egy csilli-villi telcsim - a régi tönkrement, 5 éves volt. az előtte lévő is 5 évig húzta.
viszont éppen ezért sikerül a lakásom árának 5-10%-át félretennem évente.

Liberté_73 2008.10.04. 14:14:26

Van egy 70milliós házunk medencével fent a hegyen, van 2 autónk és 2 gyerekünk. És még kb 20M adósság a házon.
Van 2 cégem, összesen 9 diplomás alkalmazottal.
Nincs 500ezer havi fizetésem, pedig lehetne. Igen vannak kisebb-nagyobb ügyeskedések az adóval, de elhiszed, hogy így is sokkal többet tolok be adóban, mint te az 500+os fizetésed után alkalmazottként?

movhu 2008.10.04. 17:03:31

Úgy gondolom Liberé_73, hogy nem veled van a baj. Elhiszem, hogy a te befizetésed sokkal nagyobb így is, mint sok más emberé...a probléma nem a te kategóriádban van elrejtve.

Liberté_73 2008.10.04. 17:51:14

Csak azt akartammegvilágítani, hogy "az adó" legnagyobb része nem SZJA formájában folyik be.

A többivel persze nem tudok nem egyetérteni.

rolika 2008.10.06. 09:53:12

hát jól összejöttünk...

3% fizet 30%-ot??!
azt hittem közteherviselés van

zolee75 2008.10.17. 08:53:25

Liberté:
Oké, az adó legnagyobb része nem SZJA formájában folyik be. De mikor jut már végre az eszébe valamelyik illetékes elvtársnak, hogy csak látszólag él minimálbérből milliónyi munkavállaló, közben nekik is van házuk, autójuk, gyerekük, nyaralásuk, stb. Tehát a valós jövedelmük jóval nagyobb a bevallottnál. Ne kelljen már egymást jelentgetni az APEH-nál ebben az országban, hogy végre rend legyen, és kiirtsák az adómentes jövedelem lehetőségét. Ameddig lehetőség lesz rá, aki tud, csalni fog. Sajnos ez egy ilyen ország, ilyen a mentalitás.
Gondoljunk csak bele. Ne keressen kevesebbet, aki valóban minimálbért kap, ezért úgy bruttósítsák fel a minimálbért, hogy változatlan nettó jövedelem mellett mondjuk 20% szja-t is fizessen MINDENKI. Jelenleg én pl. kevesebbet kapok kézhez a bruttó fizetésemből, mint amit levonnak, és pontosan tudom, hogy azért van ez így, mert milliónyi csaló országa vagyunk, és helyettük is fizetnem kell. Fizessen mindenki pl. 20% szja-t, és kiderül, hogy nem lesz kevesebb az állam szja bevétele. Talán még munkaadói járulékcsökkentésre is futná belőle. Mert ugye nőnének az eddigi kamu minimálbéren foglalkoztatók kiadásai. Legfeljebb ritkábban váltják majd a 10 millás terepjáróikat újabbra.
süti beállítások módosítása