Az egész mindig bosszantott és foglalkoztatott, ma pedig úgy jutott eszembe, hogy olvasgattam Tóta W. blogját (http://w.blog.hu/2007/11/22/kepzelt_riport_a_magyar_szolidaritasrol) és tetszett az írás.

Mégsem erről akarok most beszélni, hanem arról, ami szóba került a hozzászólásokban a magyar oktatásról, méghozzá a PISA jelentés. Nem kell rosszra gondolni, ez egy szerencsétlen elnevezés, és még véletlenül sem valamelyik olimpikonunk vizelési problémájával foglalkozik, hanem a tanulók egyes területen felmutatott képességeit méri az OECD országaiban. Ahogyan a hozzászólók is megemlítik, sajnos a jelentés nem túl sok visszhangot kapott Magyarországon, megy a maszatolás és az eredmények magyarázása, de az igazság az, hogy bizony letűnt a magyar dicsőség, jórészt a hátsó sorokban kullogunk sok területen. „Pedig mennyi jó szakembert és tudóst adott az ország ennek a világnak”, mondhatná valaki, és valóban igaza is lenne. Akkor még is miért ez a probléma, miért teljesítenek alul diákjaink ? Nem akarom elemezni, hogy nálunk nagyon sokat jelent a szülői háttér, mert miközben egyes országokban szinte semmit nem jelent a szülő egzisztenciája, a gyerekek egyforma eséllyel indulnak, nálunk sajnos szakadéknyi különbséget okoznak egyes dolgok. Azonban ez a probléma egyik fele. Tekintsünk inkább bele a magyar oktatásba egy kicsit. Nem kívánok arról sem beszélni, hogy milyen nehéz a pedagógusok helyzete, és nem kívánok arról sem vitatkozni, hogy most jó-e vagy rossz tanítani. Inkább a módszerek, azokkal van az én bajom.

Sajnos az igazság az, hogy rosszul, rosszat, rosszkor oktatunk ma Magyarországon, és az oktatási rendszerünk egy akkora reformra szorulna, hogy bele se merek gondolni mivel járna ez. Van ugyanis egy óriási probléma, ez pedig nem más, mint az, hogy a diákoknak annyi mindent próbálunk megtanítani, hogy így valójában semmit sem fognak megtanulni. Növekszik a tananyag mennyisége és ez komolyan a minőség rovására megy a kisiskolást gyerekektől az egyetemekig. Igen, az egyetemeken sincs más helyzet. Az általános iskolás gyerek lehet rendkívül művelt lesz sok területen, de közben nincs idő megtanítani normálisan olvasni és számolni. Ebben hibás természetesen korunk média kultúrája is, de nem lehet egyértelműen ráfogni. Sok a felesleges ismeret, és ezt állíthatom, mint gyakorló szülő. Mellesleg a tanároknak fel kellene fogni, és egyesek meg is teszik, hogy a tanárképzés egyik ága a pedagógiai képzés, és az általános iskola nem egyetem, ahol bemegy, megtartja az előadást, majd megy haza. Itt még szükség volna arra, hogy a gyerekek egyfajta tanulási módszertant, meg sok egyéb olyan dolgot kapjanak, ami felkészíti őket a nagybetűs életre.

És még akkor jön csak a felsőoktatás, ami az igazi rákfenéje sok társadalmi problémának. Miért kell az, hogy egy orvos egyúttal professzionális számítógép guru legyen, mert ezt is besajtolják a fejébe az egyetemen ? Miért kell az informatikusnak egyúttal közgazdásznak lenni, az agrármérnöknek meg matematikusnak és informatikusnak egyszerre ? Mert a helyzet az, hogy óvatos becslések szerint is - ha első kézből megkérdezzük a felsőoktatás hallgatóit – a tantárgyak 30-40 %-a teljesen felesleges, a szakmához egyáltalán nem kapcsolható. Persze, én elhiszem, hogy meg lehet ezeket magyarázni, el lehet bárkivel hitetni, hogy az gyógytornász éhen fog halni, ha az Excellben nem tud bonyolult mátrixokat számolni, vagy az informatikus el fog vérezni, ha nem kap pszichológiai vagy közgazdaságtani ismereteket. De ez nem igaz. Az igazság az, hogy a magyar főiskolák 4 éve alatt jó, ha 2 évnyi hasznos ismeretet átadnak, és valójában ezért képeznek életképtelen szakembereket. Mindenki értsen a saját területéhez, ha hobbyból mást akar csinálni, akkor majd elmegy a könyvtárba vagy leül a net elé, és elolvassa az őt érdeklő területet vagy az orvos majd megküzd az Excell-el.

Igen, igen, csupán szemezgettem és belecsíptem a témába, hiszen lehetne még sorolni. Azonban tudjuk, országunk olyan makacs, hogy akkor is ragaszkodni fog a nem működő módszerekhez, ha azok a PISA lista utolsó helyére taszítanak.

Mit gondolok én ?A kisdiák az általános iskolában kapjon sokkal több pedagógiát és sokkal kevesebb ismeretet. A szakember-jelölt a felsőoktatásban pedig olyan szakismeretet, ami tényleg a szakmájához kapcsolódik. Nem fog belehalni, ha nem tudja mi az a Kuala Lumpur, és az Excelel is csupán alapvető feladatokat tud megcsinálni. De akkor komoly hátrányba kerül, ha nem tud olvasni és tanulni. Aki pedig életben marad, és felnő hazánkban, a legkiválóbb kvízjátékos lesz. Mert ismerettel elhalmozta a magyar oktatás. Sok felesleges ismerettel.

Szerző: movhu

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr8238351

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sunmachine 2007.11.22. 17:20:05

A Kvízjáték igenis fontos!
Amúgy természetesen a magániskolákban vannak ilyen törekvések, de persze az nem a földi halandók pénztárcájához van kalibrálva, másrészről, mi van ha ezek az emberek kikerülnek a „normális” oktatási rendszerbe? Ugyan azt várja el a főiskola tőlük, mint másoktól, de hiába tudnak szépen olvasni, ha máshol követelmény a logaritmus számítás a 8. osztályban és ők nem tudják.
Csak akkor lenne ennek értelme, ha a hozzáértők (és csak azok) úgy alakítanák az oktatást, hogy az jó legyen. Az nem elfogadható, hogy csak annyit tanuljanak mint az 1800-as években, mert akkor tényleg élet képtelenek lennének, szép írás ide vagy oda.
Az USA-ban 2 évesek az átlagos főiskolai képzések, persze ezek nem felelnek meg a magyar főiskolának, de ott ha elvégezte, bekapcsolódhat a főiskolai képzésbe. (Remélem ezt jól tudom…) Ott ez működik. Itt nem tudom, hogy működne-e?

movhu 2007.11.22. 18:43:35

Senki se mondta, hogy nem kell a kvízjáték, azonban az ehhez szükséges ismeretek elsajátítását én a fakultatív programok közé raknám. Természetesen lehurrogjuk az amerikaiakat, mert nem tudják hol van a térképen Irak, és nem is jó a teljes tájékozatlanság. Ezért néztem rá felülről az egész magyar oktatásra, mert így látszik, hogy elejétől a végéig meg kellene reformálni.
Hangsúlyozom, hogy nem az oktatás és a bővebb ismeret ellen vagysok, de az én elképzelésemben az általános iskola tanulni tanít meg és megadja az alapot, a középiskola felkészít a későbbi tanulmányokra vagy szakmai dolgokat is tanít, de már ott meg kellene hogy kezdődjön a sallangok levágása. Magyarázza meg valaki nekem, hogy műszaki szakközépiskolában 3. osztályban miért tanultam 1 évig biológiát ???? Ráadásul olyan szinten, hogy inkább csak ismétlés volt.
De lehetne sorolni, a műszaki szakterületeken milyen h*lyeségeket megtanítanak az embereknek. Az egész rendszer tönkreteszi a versenyképességünket, mert a frissen kikerült "szakemberek" a munkahelyen kénytelenek megtanulni azt, amit tényleg dolgozni kell.
Szerintem bármi működne, csak megfellő törvényi szabályozás kellene. De törvényeink is milyenek ? Csak egy durva példa: a legtöbb főiskolán hivatalosan nem létezik az érdemjegy elleni felszólalás joga, és a törvény is őket támogatja ebben, mert a főiskolák hatáskörébe rendeli a tanulmányi és vizsgaszabályzatot...Mindezt a XXI. században.

Csavarhúzós 2007.11.27. 14:41:18

>bizony letűnt a magyar dicsőség, jórészt a hátsó sorokban kullogunk sok területen
-Pontosítanék: soha nem is volt magyar dicsőség. A PISA metodikája volt új, hogy véletlen mintavétellel a 15 éveseket vizsgálta, függetlenül attól, hogy többszörös bukással éppen a hatodikat tapossa vagy magántanulóként az érettségire készül. A korábbi vizsgálatok mindig évfolyamokat néztek (elsős középiskolások, végzős középiskolások), így a buktatásra hajlamos rendszerünk relatíve jobban szerepelt, de ez csak mintavételi hiba volt.
A hátsó sorokban kullogás kábé azt jelenti, hogy az utolsó negyed elején vagyunk.

>Magyarázza meg valaki nekem, hogy műszaki szakközépiskolában 3. osztályban miért tanultam 1 évig biológiát ????
-Hát ez már más országokban is így szokásos, hogy az érettségi általánosan művel. A léc a kétszintű érettségi bevezetése óta azért elég alacsonyan van. Múltkor a középszintű biológia írásbelit odaadtam anyámnak, aki minden felkészülés nélkül kapásból megírta négyesre. Nincs érettségije és a biológiáról is csak annyit tud, amennyit idős korára a betegségei kapcsán meg az újságból megtanul az ember. Sőt azt is kiszámoltam, hogy ha megírja száz magyarul nem értő, de a tesztek lényegével tisztában levő vizsgázó, akkor a véletlen törvényszerűségei alapján 43 átmegy kettessel.
Ami a sallangok levágását illeti, Pokorni alatt az összes természettudományos tárgy óraszámát a 2/3-ra csökkentették, informatikát a felére. Van egy ötvenes évekből származó középiskolai angolkönyvem, ("Have you ever been to Sztálinváros? Have you ever seen the film "Lenin in october?") ami a nulláról indult és egy év alatt (heti két órában) eljutott kb. a középfokú nyelvvizsga szintjére :-) Szóval vannak még az óraszámcsökkentés előtt lehetőségek!

movhu 2007.11.27. 16:02:57

Tudod megértem a véleményed, de azt érzem belőle, amit úgy általánosan szoktunk tapasztalni. Ha a tények ellentmondanak a valóságnak, akkor rögtön a statisztikai hibát keressük benne. Ha felröppen a hálapénzbotrány,akkor az orvostársadalom rögtön egyedi esetekről beszél, holott tudjuk mi a helyzet. Ha a nyugati csomagküldők nem küldenek az országunkba csomagot, mert mindig gáz van vele, akkor is egyedi eseteket tárgyalunk. Ha rossz a PISA eredmény, akkor azt is a statisztikai hibákra fogjuk. Ennek ellenére tisztelem benned, hgoy egyáltalán véleményt mondasz a dolgokról. De:
Az utolsó negyed eleje az nem jelent mást, mint azt, hogy a csapat 3/4-e előttünk van. Ezt akárhogy is nézzük és foglmazzuk meg szebben, akkor sem lesz szép eredmény :(
Az pedig a kérdés szempontjából lényegtelen, hogy hány országban csinálják rosszul, nekem bármi hasznosabb lett volna, mint akkor biológiát ismételni, mert egy év alatt nem lehetett mást. A lényeg nem az, hogy megnézzük ki csinálja még rosszul, hanem az, hogy mit lehetne tenni.
AMIBEN VISZONT IGAZAD VAN, hogy a nyírbálás mindig rossz irányba megy. Alapvetően nem is az általános iskolai tárgyfelosztásról beszélek, hisezn ott azok a tantárgyak alapműlveltség mellett tanulni is megtanítanak. De a sallangnak SEMMI HELYE A SZAKMAI OKATATÁSBAN, kiváltképpen a felsőoktatásban. Őszintén szedd össze, hogy mennyi felesleges dolgot tanultál meg. És ne azt kérdezd, hogy érdekes volt-e, hanem azt, hogy a szakmád szempontjából volt-e gyakorlati haszna.

Online Suli · http://onlinesuli.extra.hu/blog/ 2008.01.25. 09:48:53

Nem igazán, tudom és még kevésbé értem, miért van bennünk, az hogy a magyar oktatás jő volt valaha is. Lehet bizonyos szempontból jobb volt, de tanulni, és a tanultakat alkalmazni pont hogy nem tanított meg. Még ma is emlékszem, hogy anno Rurh vidék, vízrajza, ásványkincsei… tanulva többek közt az sem ment a fejembe, hogy minek ezt fejben tartani.

A magyar innovatív nemzet, na meg kényszer és adott esetben a „nincs” sok mindenre ráveszi az embert.

Kompetenciáink valóban rosszak, iskolás korú nagylányomon napi szinten tapasztalom, sok minden változtatnivaló lenne az oktatásban is. De mint üzleti partnereimnek is tanácsolom, először személyes szemléletváltásra van szükség, pl,: fele annyi pénzt és legalább kétszer annyi időt, figyelmet kell gyermekeinkre szánni. Azt, pl.: valahogy visszaadni a munka tekintélyét, kevesebb jogot, több kötelességet adni, és nem utolsó sorban személyes példával elöl járni.

Taubert István
Karrier Tanácsadó

kashmir · http://pszichologia.com 2008.01.27. 13:55:02

Az egyes tudományterületek épviselőit ha megkérik, hogy tartsanak előadást más szakok hallgatóinak (pl. orvosoknak informatikát, pedagógusoknak pszichológiát, pszichológusoknak anatómiát, stb.) akkor ebben nagyon szar a magyar. De miért? Mert alapvetően nincs szolgáltatói szemlélet. Ugyan nem egyetem, de édesanyám aki 66 éves a 4. számítástechnikai tanfolyamra, ahol megpróbálják elmagyarázni neki, hogy a processzor hogy komunikál a memóriával, mi a periféria, stb. De a saját szakokon belül is meg lehet ezt figyelni, pl. az ELTE gőzerővel képzi a pszichológus kutatókat, csak azt nem tudom, hol fognak dolgozni. De ha iskolapszichlógus akar lenni, akkor meg foggalma sincs a szakmáról, teljesen felkészületlen a szakmai munkára. Faktoranalizálni persze azt tud.

Online Suli · http://onlinesuli.extra.hu/blog/ 2008.01.28. 21:33:20

kashmir

Az egy dolog, hogy nagyon igaz amit mondasz, de a nagyobb gond az, altalanossagban is igaz."Mert alapvetően nincs szolgáltatói szemlélet." epp ugy mint az atlag cegnel, hianyzik a gazda/tlajdonosiszemlelet.

alapveto info rmaciok, kompetenciak hianyoznak sok teruleten, hozzaallasokhibasak,es rengeteg minta hianyzik. Ez utobbit mondjuk egy KKV-eseten ertem, hisz jellemzoen elsogeneracios vallalkozasok, nem volt kitol meg csak rossz mintat is orokolni...
De mondjuk mint te is irod, a kozoktatasban, es magasabb szinten is...

Igaz monjuk az oktatasban nincs minosegkoveto rendszer? ISO akarhany?


Taubert István
Karrier Tanácsadó