Szerzői jog – húzzunk le nem létező bőrt is
2007.10.26. 11:18
A képen látható kártya megvásárlása 1.500 Ft büntetést von maga után, mert bűnöző vagy !
Bezárt az OINK, a 180.000 felhasználót tömörítő, elsősorban veszteségmentes hanganyagokat megosztó filecserélő hálózat. Ez az eset nyilván nagyon sokat dob a Brit és Holland rendőrség felderítési statisztikáján, és a feledés homályába tolja egy pillanatra a lényeges ügyeket.
Én magam annak a híve vagyok, hogy mindenki kapja meg a munkájáért a pénzét, legyen az gyári munkás vagy zeneszerző. Nincs is ezzel semmi gond, az ő érdekeiket is védeni kell valakinek. Az sajnálatos törvényi hiba, hogy ma a legtöbb európai országban több börtönbüntetést kaphat valaki szerzői jog megsértésért, mint gyilkosságért, sőt egyes települések azért vezetik a bűnözői statisztikát, mert ott valamilyen nagy kalózbanda bukott le. Természetesen azt a felét a dolognak, hogy valaki ezen akar meggazdagodni, én is elítélem.
De, itt jön a nagy de. Szerző jog címén számtalan helyen lehúznak minket pénzzel, nem is kevéssel. Az Artisjus, aki Magyarországon elvileg hivatott védeni a szerzői jogokat, gyakorlatilag egy törvényileg megtámogatott Don Corleone család, aki, ha kitalálja, hogy neki fizetni kell, akkor fizetni kell, függetlenül attól, hogy az éppen jogszerű vagy nem. Lássuk az extrém példákat az üres hang- és képhordozók díjában. A törvény eleve feltételezi, hogy bűnöző vagy, és amikor a boltban ilyet vásárolsz, azon lopott hang- és képtartalmakat fogsz tárolni. És, mint elsőszámú közellenség, fizetsz is rendesen. Persze nincs ráírva, hogy bűnözési díj X forint, inkább csak a kis hologramos matrica árulkodik róla, hogy ezt a terméket bűnözők vásárolják. Mekkorák a büntetési tételek ? Egy írható CD 44 Ft, egy DVD 114 Ft, egy tetszőleges típusú 1 GB-os memóriakártya 800 Ft. Szép számok. És ki részesül ezekből és mekkora mértékben ? Azt a tényleges eladási statisztikák(meg még egy két dolog) határozza meg. Ilyen módon, ha éppen Galambos Lajos honfitársunk sok Dáridó CD-t ad el, akkor bizony vastagon fogjuk támogatni őt az üres hanghordozó vásárlással, akkor is, ha egyébként azt sem tudjuk, hogy ki ő. (UPDATE: Az utóbbi időben a Megasztárból kikerült emberek viszik az összeg nagy részét, illetve a kiadójuk,a legrosszabb év talán a 2003-as volt, ahol Márió, Matyi és a Hegedűs, Nagy Mulatós lemez, Teknő és Majka papa nevek fémjelezték a hazai eladási élvonalat. Akkor inkább Megasztár)
Mi ebben a nagyon csúnya ? Otthon, az asztalomon sorakoznak kapszulában a DVD-k, melyeken nem a legújabb filmek, sőt nem is zenék, hanem adatok vannak. Ingyenes programok, Linux disztribúciók, és a saját fényképeim, amit én saját kezűleg fotóztam. 8 MP gyorsan eszi a tárhelyet…Igen, miközben fotóztam, akkor egy olyan memóriakártya volt a gépben, melyre szintén meg kellett fizetnem a jogdíjat, pedig a kártyákon soha más adat nem tartózkodott, mint fényképek, az én fényképeim. (Ezúton kérem az Artisjust, hogy adakozzon az általam megjelölt bejegyzett vallási szervezetnek, mert Isten teremtésművét fotóztam, és valamilyen módon Ő is kapjon már vissza a jogdíjból) Mégis, bűnözőként a vásárláskor kifizettem a büntetési tételt.
A java azonban még csak most jön. Otthon fogom magam, és nagyszerű zenét csinálok, melyet a saját népszerűsítésem érdekében ki akarok adni 10.000 példányban, CD-n, és a Szigeten szétosztani ingyen, vigye a magyar, mert én így akarok betörni a magyar piacra. Sajnos ez szép és jó, de sajnos a kiadás jogdíjköteles, igen ez is. Méghozzá egy CD esetében 214 Ft jogdíjat be kell fizetnem, különben a fenti cselekményem bűncselekménnyé fajul. (UPDATE, UPDATE. A kommentek alapján korrektnek tartom ideírni, hogy létezik "szerzői kiadás", amely után csak 10 Ft+ÁFA a díj mértéke, de a bejelentési kötelezettség és papírok kitöltése, matrica átvétele procedúráktól nem ment meg ez sem) Már el sem akarok jutni a nyomtatók árába épített reprodukciós díjhoz. Mindezek után csodálkozunk, ha gyakorlatilag halott a magyar CD és DVD piac, mert mindenki a szomszédos Szlovákiából importál hang- és képhordozót(nem kevés adóbevétellel segítve a szlovák gazdaságot), amelyet Budapestre még ingyen házhoz is szállítanak, és nincs rajta az EBV matrica. EleveBűnözőVagy.
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Stage blogja 2007.10.26. 19:31:44
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Joejszaka 2007.10.26. 12:40:31
Az Artisjusnak nem a módszereivel, hanem a propagandájával van probléma, amikor lopásnak próbálja beállítani azt, ami nem az.
Arról, hogy a pénzt hogyan osztja el, nem tudok semmit.
Ebben a dologban előrébb vagyunk, mint Amerika, szvsz.
dzsoni 2007.10.26. 12:46:02
movhu 2007.10.26. 12:46:03
Igazad van abban viszont, hogy legalább ilyen módon elvileg létezik legális baráti köri csere-bere. De ezt miért nem hangoztatja az Artisjus ?
Józan paraszt (törölt) 2007.10.26. 12:52:18
movhu 2007.10.26. 12:58:52
KopaszMercis 2007.10.26. 13:33:15
Gitarosom egyszer kapott 3600 ft-ot. Egyszer 4000 ft-ot. Basszerosunk (aki mashol is tenykedet.. szemben a gityossal aki csak nalunk, a gityosnal - matek - csak tobbet kaphatott volna) kapott 2700 ft-ot.
En soha egy kibaszott vasat sem.
Ennyi.
vent 2007.10.26. 13:43:21
movhu 2007.10.26. 14:19:33
Tehát, maga az eljárás akár jogos is lenne, csak a fogyasztó, ha már vásárol, akkor kapjon is érte valamit.
De ezzel nem záródott le az én fényképeim kérdése, amely szerző jogdíjjal terhelt médiákon át vándorolva élik életüket.
Gábor 2007.10.26. 14:23:02
A gyakorlat az, hogy ha ez az sztj-ben nem lenne világos akkor ezért is az emberekre húzná a maffia a vizes lepedőt.
Meg merem kockáztatni azt, amennyiben nem jövedelemszerzés céljából töltesz fel, akkor sem vagy büntethető.
movhu 2007.10.26. 14:29:19
Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2007.10.26. 14:31:01
- ha mindenki fizet a jogvédett tartalmak tárolásáért, átalányt és előre, akkor miért büntetik a jogvédett termékek feltöltését? fizettem érte bakker. ha meg ez nem elég, akkor fizetek érte még. és fizetek a letöltésért is, ha megadják azt a szabadságot, amit pl zene terén az OiNK adott. Bármikor, bárhol a teljesség igényével minden zene, többféle minőségben.
- a matricák díját az alapján osztják ugye el, hogy ki hány lemezt adott el. VISZONT akik itthon lemezt tudnak eladni azok azért képesek erre, mert a hallgatótáboruk nem internetezik és nem bírja/akarja máshol megszerezni. Na ezért mennek a mulatósok, szécsipali, mátépéter, disznósajt dávid whatever alkotók lemezei.
Bezzeg mondjuk a Belga, a 30Y, Vad Fruttik, Akkezdet Phiai, Punnany Massif akik tényleg jó (réteg)zenét csinálnak, de szerzőibe kell, hogy kiadják sokszor a lemezeket, mert másképp nem megy, nem kapnak semmit/vagy csak keveset.
A CLS például átállhatna arra, hogy számonként kér mondjuk 50-100 forintot a letöltésért egy album esetében és hatalmas választékot nyújt (magyarok esetében még menne is valszeg) plusz valami okos micropayment megoldás, paypal, otp vagy akár sms. Többre mennének vele, mint a sima CD eladásokkal.
NoMojito 2007.10.26. 14:40:24
Ami a matrica pénz illeti, aki bemutatja a lemezt illetve a matricát, valamint azt hogy nem jogvédett tartalom került az adathordozóra, visszakapja a matrica árát.
movhu 2007.10.26. 14:42:43
Arról ne is beszéljünk, hogy néhány rétegzene zenekar CD-je egyszerűen beszerezhetelen, mert pont ezért kis példányszában jelenik meg, vagy jelent meg valaha. Ebben az esetben pl. nagyon jól esne egy fizetős portál, ahol leszedhetném PÉNZÉRT, az mp3-at, illetve én inkább a loslless-t, ebbe miért nem tolt pénzt az Artisjus ?
És az utolsó eset, amiért letölt az ember: próbálj meg megszerezni egy-egy eredei példányt olyan CD-ből, amit Magyarországon sose forgalmaztak. A MagyarPosta megérne egy külön blogot, szóval most ne jöjjetek nekem a külföldről rendeléssel.
movhu 2007.10.26. 14:47:56
Képzeld el, hogy egy átlagos bérű emberrel számolva mennyibe kerülne mondjuk 10 DVD-nyi matrica árának visszaigénylése, és hányszor küldenének a másik ablakhoz :):):)
NoMojito 2007.10.26. 15:47:03
Igaz ne is a matrica árával van igazán gondom. Az vesszen. Ellenben minden mással……
tbm 2007.10.26. 16:13:39
iBen 2007.10.26. 16:43:23
Artisjus monnyonle!
Források:
artisjus.hu/opencms/export/artisjus/felhasznaloknak/aktualis_jogdijkozlemeny_I.html
artisjus.hu/opencms/export/artisjus/felhasznaloknak/aktualis_jogdijkozlemeny_M.html
mahasz.hu/m/data/piaci_adatok/dia_2006_3.gif
iBen 2007.10.26. 16:53:41
tbm:
Azért mert kikalkulálták, hogy a DVD-ket ennyivel nagyobb arányban használják jogvédett tartalom tárolására. Hogy milyen képlettel, azt szerintem az összes egyetem összes professzora se tudná megfejteni. Tény, hogy a memkártyákat leginkább fényképezőkben használják(-ták), de mostanában ez már nem egészen így van, mióta minden új telefon fogad plusz memóriát elsősorban a zenelejátszó funkciók céljából.
Uhh, mit beszélek, majd mindjárt észbekapnak és felnyomják a memkártyák sarcát is.
iBen 2007.10.26. 16:56:11
persze, látom, h hülyeséget írtam.
tbm 2007.10.26. 17:39:21
Biztos vagyok benne, hogy ebben kérdésben még nagyon hosszú ideig fogják félmegoldásokkal kezelni a problémákat, mint ahogy semmilyen egyéb, szerzői joggal kapcsolatos kérdésben sem fogunk 5-ről a 6-ra jutni egyenlőre! A kiadóknak eddig monopóliuma volt, kazettát (meg bakelitet) nem lehett olyan mennyiségben és minőségben másolni, mint most egy CD-t, vagy DVD-t. Most, amikor a technikai és infrastrukturális feltételek már adottak, érzik, hogy kezd kicsúszni az irányítás a kezükből, és be vannak pánikolva. Régi, elavult beidegződésekkel akarnak megmaradni egy olyan piacon, ami szinte egyik napról a másikra képes megújulni!
viktor134 2008.04.03. 22:59:37
bongi 2008.04.04. 08:40:29
nekem az a része tetszik h a mahasz külön dijjat szed a disc jockey-tol h irott cdröl játszani engedlyék....éves általány dij mahasznak ezért 100000ft.
kérdem én,,ha a letöltés legális,a cd amire rárakja a dj legális,a szorakozohely fizet az artisjusunknak kb 260ezret 3honapra sugárzásért,a dj legálissan nyomogatja számok után a play gombot ,akkor melyik az a pillanat amikor az eddig 3x fizetett dolog a zewne illegálissá válik a mahasz szemébe?ha ezt valaki megmagyarázná megköszönném.(csak azért furcsa mer ugye a "gyári" cdn is feltüntetik h nem lejátszhato közönség elött..
akkor hogy is van ez?
aszora 2008.04.21. 11:43:48
A pénzeket pedig médiamegjelenés (rádió, tv) alapján is osztják, na ez az ami igen érdekes, mert ami bekerül a rádióba, tv-be az kap pénzt, úgyhogy ez már igazi biznisz, hogy mit hallgattatnak veled (és mit hallgattatnak el).
Machiavelli 2008.04.21. 13:37:19
NT 2008.09.16. 13:49:32
(mielőtt még... általános esetben egy memóriakártyát sem írsz TELE mondjuk 100-nál több esetben, tehát vehetjük egy kalap alá)