A mediterrán emberek hosszabb és egészségesebb élete sokak által irigyelt tényező. Biztosak lehetünk benne, hogy az életfelfogásuk, az ebből adódó kevesebb stressz jelentősen hozzájárul ehhez az élethez. Ha a bor a folyékony szerelem, akkor az olívaolaj a folyékony arany. Azonban, amikor beletekintünk táplálkozásukba, akkor láthatjuk, hogy ez egy igen sokrétű dolog. Nézzük meg most a mediterrán gasztronómia egyik alappillérét, az olívaolajt.

Olívaolajt sok mediterrán ország állít elő, a legismertebb típusok és a legnagyobb mennyiségben előforduló olajak főként Görög-, Olasz-, és Spanyolországból kerülnek ki. Ezekben az országokban az emberek számára éppen olyan természetes az olívaolaj vásárlása, mint nálunk a napraforgóolajé, és a nálunk megszokottal ellentétben annyira beépült az étkezési kultúrába, hogy inkább 5-10 literes kiszerelésben vásárolják az emberek, mintsem a literes fajtát. Árban nem tapasztalhatunk jelentős eltérést, ha helyben nézzük meg az árakat, vagy a magyar boltokban. Ez azonban csak első ránézésre van így, mert a külföldön 4-5 EUR/liter-ért árult olaj nálunk már a csúcsminőséget képviselné a hazai polcokon. Egyáltalán, ennek az olajnak az esetében milyen minőségről beszélhetünk ? Tekintsünk bele az előállítás részletes procedúrájába, és látni fogjuk mekkora lehet a szórás a termékek között.

Olajfával rengetegen rendelkeznek, hiszen ezen országokban akár az udvar dísze is lehet, azonban a sajtoláshoz szükséges technológiával már kevesebben, ezért az emberek kisebb-nagyobb feldolgozó üzemekbe viszik saját portékájukat. A fenti képen Pisciotta látható, amely Dél-Olaszországban, Budapesttől kb 1600 km-e helyezkedik ez. Jól látható, hogy a várost is olajfák veszik körül. A környéken már több ezer éve élnek olajfák, és mivel ez része a Clientoi Nemzeti Parknak, ezért ezek közé kell építkezni. A szüretelés nem túl egyszerű folyamat, mert az érés eltérő idejű az egyes bogyóknál. A legelterjedtebb módszer a fa alá háló terítése, majd erre vagy hagyják lehullani a bogyókat és a maradékot leverik vagy nem várnak, hanem egyszerre szüretelik a termést. Ezután a bogyót megfelelő módon kell a feldolgozás helyére szállítani, úgy, hogy lehetőleg kevés sérülés érje. És ekkor jön a legfontosabb fázis, a sajtolás. Amennyiben igazi EXTRA SZŰZ olajt szeretnénk nyerni, akkor figyelembe kell vennünk pl. az olasz 1019/2002-es rendeletet, amely kimondja, hogy csak az első sajtolásra nyert olaj nevezhető extra szűznek és a sajtolás nem történhet 27 celsius foknál magasabb hőmérsékleten. Ekkor tüntethető fel az olajon az „extra szűz” és a „hidegen sajtolt” jelölés. Ez az a pont, ahol a legfinomabb és legtisztább olaj nyerhető. Igényes olajüzemek itt nem is foglalkoznak további sajtolással, a maradék megy fűtőanyagnak vagy állatok táplálékába. Az azután, magasabb hőmérsékleten, netalán vegyik úton kinyert második sajtolás, a „salsa”, már nem igazán nevezhető minőségi terméknek, pedig nálunk ilyenek tolonganak a polcon.

Az olívaolaj olyan, mint a jó bor: benne van a táj egyedi jellegzetessége. Szakértő pontosan megkülönbözteti akár csak azt, hogy a két olaj nem azonos városban szedett fáról származik. Az olaj- és pizzakészítés általam ismert nagymestere, aki szívesen megmutatta olajüzemét, Antonio Fedullo (http://www.frantoiofedullo.com/) biztosan állítja, hogy Palinuroban jobb olaj terem, mint a szomszédos Pisciottában :) Az pedig teljesen egyértelmű, hogy teljesen más olaj terem az egyes országokban.

Az olajat széleskörűen felhasználhatjuk bármilyen ételhez, figyelve arra, hogy kicsit alacsonyabb hőmérsékleten kezd el égni, mint pl. a napraforgóolaj. Bátran rakhatjuk zsíros ételekhez is, mert a sütés közben az eredeti zsírtartalom úgymond kicserélődik az olajban lévőre, egészségesebbé téve még az egyébként kevésbé egészséges ételeket is. Táplálkozási kultúránkba beépítve talán mi is részesülhetünk azokból az egészségügyi előnyökből, amelyeket a mediterrán emberek birtokolnak. Az olívaolaj telítetlen zsírsavai megvédik az érrendszert a meszesedéstől, megakadályozzák a zsírok lerakódását az erekben és erősítik az izomsejteket. Kifejezetten előnyös az érrendszeri megbetegedések, a trombózis és a magas vérnyomás megelőzésére.

Az olívaolaj nagy mennyiségű antioxidáns hatású természetes tápanyagot is tartalmaz (E-vitamin és polifenolok). Bizonyos jelek arra utalnak, hogy az olívaolaj, különösen az extra szűz olívaolaj használata képes csökkenteni a sejtek oxidációját és a koleszterin szintjét, így segít megvédeni az emberi szervezetet a szabad gyököknek nevezett káros vegyületek hatásaitól. Hogy megértsük a nagy különbséget olaj és olaj között: a napraforgóolaj 20 % egyszeresen telítetlen zsírsavat tartalmaz, az olíva 77 %-ot. Úgyhogy irány a bolt, és vegyünk egy kis folyékony életelixírt, egy kis folyékony egészséget.

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr1200015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.