Tini nyelvújítók

2008.09.08. 16:00

Anyanyelvem?: tini! Bevallom, rosszul tettem, hogy szombat este a magyar-dán világbajnoki selejtező helyett tiniblogok olvasgatására szántam a kilencven percet, előbbi kevésbé viselt volna meg, legalábbis nem gyilkolja le a retinámat és nem borzolja fel érzékeny idegrendszeremet, maximum álomba ringat úgy a tizenhatodik perc körül. Minek olvas tiniblogot az, aki nem bírja? Jogos a kérdés. Egy mentségem van: a kíváncsiság. Mégiscsak a felnövekvő generációról van szó, amelynek Brigikeeee, xXxAndykaahxXx vagy épp picikeee_cukojmaszeee (értsd: picike cukormaci) oszlopos tagja. 

Ha az adott blog csillog-villog, Photoshoppal kicsinosított saját képektől és hangulatjelektől hemzseg, a harsány színek és a rikító háttér miatt pedig majd' kifolyik a szemed, kilencvenkilenc százalék, hogy tiniblogon jársz. Az alapértelmezett zenét el lehet némítani, így nem kell megsüketülnöd a legújabb Tokio Hotel számtól. Előre szólok, nehogy meglepődj: Hiába írsz és olvasol kiválóan, előfordulhat, hogy nem értesz minden, blogban szereplő mondatot. Nem feltétlenül azért, mert például alkoholos befolyásoltság alatt állsz és a külvilág ingerei csak hosszas és kitartó ostromlás után képződnek le az agyadban, nem, nem ezért, a probléma gyökere mélyebben rejtezik - magában a tininyelvben. 
Virtuális hazám tiniblogjait lapozgatva bukkantam eme gyöngyszemre: "Xalll am éjn nm nan cejizem a csajszeet deh mind1." Mivel másfél óra bőven sok(k) a tininyelv alapjainak elsajátításához, segítek a kódolásban. Az ékes tiniül írt mondat magyarra fordítva annyit tesz: "Szóval, amúgy én nem nagyon szeretem a csajszit, de mindegy." Megdöbbentő, ugye? Sok-sok fiatal ír így blogban, cseten, mélben, msn-en.Tizenöt-tizenhat év alatt szinte kötelező a tininyelv, jellegzetes "helyesírással", mondatalkotással, szókészlettel. A fiatalok többsége ismeri egymást, gyakran egy osztályba járnak, blogjaikban közös élményeket, eseményeket rögzítenek a körükben trendi nyelven.(A tartalmat most ne feszegessük, mi is voltunk gyerekek, na.) A "kajcsi", "dumcsi", "pancsi", "tali" szinte már unalmas, hétköznapi szónak számít, nem ráncoljuk értetlenül a homlokunkat, hogy "Mi van??? Miről beszélsz?", viszont néhány tinitalálmány igazi kihívást jelenthet a tinikorból kinőtt, gyanútlan olvasónak. Figyelem, az alábbi, tini helyesírással blogba vésett szavak, kifejezések alkalmasak a nyugalom megzavarására! Íme:
- szereezlek, szerizlek, cejizlek, imádojjak, láwollak: szeretlek
- játszi, kom(m)i, aji, bici, uncsiztam / uncseeztam: játszótér, komment, ajándék, bicikli, unatkoztam
- ish, deh, nah, puszikah: is, de, na, puszika
- vok, tok, nan, vt, vn, vis: vagyok, tudok, nagyon, volt, volna, vagyis
- wássárolni menntünk, jóhwolt, köwi: vásárolni mentünk, jó volt, következő
- accem, láccik, teccik, köcciiiiikeeehh: azt hiszem, látszik, tetszik, köszike
- akk, am: akkor, amúgy
- cijjah, szejjaaa, ciah: szia
- bocsy, cuky: bocsi, cuki
- zenétt, uttána, hangulattfüggő: zenét, utána, hangulatfüggő
- mind1, 5let, 1edül: mindegy, ötlet, egyedül
- elŐszöR, léNYeg, töBb, éRdekEl: először, lényeg, több, érdekel
Van egy olyan sanda gyanúm, hogy régen nem beszéltek-írtak így a gyerekek, ez a néhol meglehetősen horrorisztikus tininyelv a mai világból fakad és fájdalom, de jelenleg kiirthatatlan. Lehet rajta nevetni, lehet rajta mérgelődni, lehet rajta gúnyolódni, azonban mindegyik hatástalan, a fiatalok nem fognak másként írni, anyu vagy a tanító néni kedvéért sem. Náluk most ez a divat, az pedig nagy úr, tinifejjel mindenféleképpen. Gyerekek és játszanak. 
Reméljük, előbb-utóbb kinöwik.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://mover.blog.hu/api/trackback/id/tr20653410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

movhu 2008.09.08. 16:05:35

Köcce, láwollak, itt uncseesztam iddáájig, de ez kúl, de frankón :)
Megy ez. Nem nyitunk tanfolyamot ?

cett · http://cettblogja.blogspot.com 2008.09.08. 16:06:51

írjak rá fordítóprogit? ennek mintájára ( cettblogja.blogspot.com/2008/05/szgyakorls-tanuls-gp-eltt-sajt-progival.html ) simán lehetne csinálni egy ómagyar-tinimagyar konvertert. :)

Pistike 2008.09.08. 16:07:01

Csinálnék a blogokba helyesírás szűrőt. Amíg nem jó, addig visszadobja a bejegyzést. Főleg 18 év alattiaknak.

Penya_ 2008.09.08. 17:55:11

Node ehhez még vegyük hozzá azt is hogy a helyesírás alapvető szabályaival sincsenek tisztában. A kettő együtt már halálos kombó.

Szabálykodó 2008.09.08. 19:49:26

A nylevújításnak lehetnek jó irányai is, ez véletlenül sem az. A tanároknak tudom van elég dolguk, de ők tehetnének a kérdésben sokat. Valahogy tudatni azt, hogy ez nem annyira menő dolog, főleg amikor már majd munkát keresnek. Sokan nem növik ki, ez tapasztalat.

Meer 2008.09.08. 20:44:51

Szerintem itt a nagy feldat, hogy összeállítsd a tini-magyar szótárt. Aztán igénylünk rá állami támogatást, hogy az összes iskolában legyen egy a polcon :)

csibike · http://csibike.blogol.hu 2008.09.08. 21:35:47

Meer: Jó ötlet :D Az állami támogatással kapcsolatban nem vagyok optimista :))

Szabálykodó: Egyetértek azzal, hogy ez nem jó irány, de el tudom képzelni, hogy az irodalom órán pölö egy Radnótiról szóló esszénél nem így írnak a tinik :) Szerintem ez egy felvett dolog, a tini meg olyan, hogy ha rászólnak valami miatt, akkor csakazértis.

csibike · http://csibike.blogol.hu 2008.09.08. 21:39:14

Penya_: Biztos van kivétel, de soknál tényleg ez a helyzet és az valóban gyilkos :)

Pistike: ... és akkor én soha többé nem írhatnék a tini nyelvújítókról, mert kihalnának :)) Egyébként sok felnőtt sem tud helyesen írni és ők nem voltak tinibloggerek...

csibike · http://csibike.blogol.hu 2008.09.08. 21:43:55

cett: Naná :D (Egyébként meg szia :))

movhu: Jutalmaznál vagy büntetnél? :D

Asszem 2008.09.08. 21:46:08

A tanárok nem foghatják a gyerekek kezét minden üzi megírásakor. Egyébként is az öregedés biztos jele kiakadni a fiatalabbak által használt szlengre, pedig az tök klafa és baró, és az utánuk jövő generáció majd őket is pontosan ugyanúgy hülyének fogja nézni az ő szemükben már elavult kifejezésekért. Például ki ír még ilyen szmájlit :-)

Majd kinövik. Akinek meg szüksége lesz arra, hogy tudjon valóban helyesen írni, az úgyis meg fogja tanulni.
szerintem inkább írjanak hibásan, de írjanak. Az mégiscsak egy kreatívabb tevékenység, mint a tévé passzív befogadása.

apacs · http://www.apcsika.blogol.hu 2008.09.08. 23:35:16

és én még meglepődöm, hogy felháborodnak, ha kijavítom őket. bár az idősebbeket is kijavítom,és ők, bár kicsit kedvesebben, de ugyanúgy leüvöltik a hajam. tény nem vagyok már tini, de mi a frankónál, barónál tovább nem nagyon mentünk. vagy rosszul tévedek?

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.09.09. 06:42:34

ugyan kérem.
aki tini, és nem akar görcsösen különbözni mindenki mástól, hogy a végén ugyanolyanak legyenek, abból miniszterelnök lesz, vagy rosszabb.
szubkultúra, korhatárral :-).
régen depsesek voltak, most meg emósok. egy hülyeség.

tappancs 2008.09.09. 06:48:49

én nem értelek benneteket. épp nemrég közölte velem egy angoltanár, hogy a helyesíráshoz ragaszkodni hülyeség, mert a nyelv fejlődik.
:/

movhu 2008.09.09. 09:00:46

csibike 2008.09.08. 21:43:55
Én jutalmazó típus vagyok, szerintem sokkal jobb pedagógiai elv. Bár, ha saját osztályom lenne egy iksolában, akkor lenne egy tinit-mondtam üveg, amibe egy 20-ast be kell dobni minden ilyen kifejezést használatáért :)

DuDe 2008.09.09. 10:31:29

Hey csibike! Jó olvasni itt is :) Szerintem iszonyat nagy igény lenne egy tini-magyar szótárra :) A kedves szülők, és a tinikorból kinőttek vinnék, mint a cukrot :)

Fentieken felül egy megjegyzés a blog alkotóinak. Szeretnék javasolni az olvashatóság jegyében egy ilyen sort a bejegyzések CSS részébe:

line-height: 1.3em; (vagy akár 1.5)

A sorok ugyanis hosszabb szövegnél eléggé összefolynak a mostani sorközzel :(

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2008.09.09. 10:58:02

Hát igen, a fordítóprogramra megvan az igény... nem is vagyok túl messze az adott korosztálytól, emellett pedig amatőr kriptográfus is vagyok, de néha egy-egy ilyen mondatot percekig tart megfejtenem. Embertelenül borzasztó.

csibike · http://csibike.blogol.hu 2008.09.09. 11:47:29

Gerusz: Néha tényleg nehéz kisilabizálni, hogy mi a fenét kódoltak a fiúk-lányok :)

DuDe: Örülök, szia itt :) Szerintem sok szülő eleve azt nem tudja, hogy blogol a csemetéje...

movhu: Helyes :) Az is jutalmazás, mert pölö abból a pénzből elmehettek fagyizni :D

movhu 2008.09.09. 11:49:49

Lehet, hogy szerencséje a világnak, hogy nem tanítok :)

csibike · http://csibike.blogol.hu 2008.09.09. 11:52:34

tappancs: Szerintem nem túl vicces, hogy pont egy angolos mond ilyesmit. Itt nem a legnehezebb helyesírási szabályokról van szó, azokat nyilván nem lehet mindenkin leverni. Azt gondolom, hogy van egy határ: van olyan helyesírási hiba, ami belefér, van, ami már nem.
Remélem, annyira nem változik a nyelv, hogy majd a tiniszavak is bekerülnek a helyesírási szabályzat újabb kiadásába :)

bs395: Igen :))

apacs: Az általam olvasott tiniblogokban is volt hajleüvöltés, de ugye nem kell mondanom, milyen magasról tojtak erre a tinik... :)

Xaxofon · http://xaxofon.freeblog.hu 2008.09.09. 11:53:09

Csúcs szuper, hogy pont ilyesmiről írsz. Most benne vagyok a témában mert a 14-18 éves korosztályról szervezek konferenciát, amelynek az alcíme: Értjük-e, miről beszélnek a fiatalok? (www.magyarfogyaszto.hu/18minusz). Látod Csibike nem vagy egyedül, másnak is nehézséget jelent a tinik nyelvezetének megértése :) Nagyon tetszik a kis gyűjtemény is, a fenti felsorolásban!

csibike · http://csibike.blogol.hu 2008.09.09. 11:53:47

Asszem: Egyetértek, és örülök, hogy nem mutatom az öregedés jeleit :D

csibike · http://csibike.blogol.hu 2008.09.09. 11:56:52

Xaxi: Ezt a véletlent :)) Szólj, ha segíthetek, és nagyon kíváncsi vagyok a konferenciára :)

leveliro1 2008.09.09. 12:07:05

No, most egy olyan nyelvvel, mint az angol, én sem dicsekednék. "Fejlődjön" csak tovább (pl. Baba-barber, stb.) (Mikor fejlődésről halom, mindig a rabszolgatartó társ.-feudalizmus-kapitalizmus-kommunizmus sor jut eszebe :-))

Mi maradjunk a hagyományoknál.

A témához szólva:

A tizenévesek (hogy magyarul fogalmazzunk, ha már fikázzuk őket) mindig különbözni akarnak. Majd kinövik. A lényeg, hogy a hivatalos írásmódba ne épüljön be. Húsz év múlva úgyis más lesz a divat.

Lunchtime 2008.09.09. 15:11:28

úgy látom a "csajsszeeeeet" te is csajszinak fordítottad le nekünk. (BTW köccccike); ezen, meglehet, nagyapám igen elcsodálkozna. te meg már erre fordítasz. a nyelv már csak ilyen, használják, ahogy jólesik - és nem mi "vének" mondjuk meg hogyan tegyék... :)

csibike · http://csibike.blogol.hu 2008.09.09. 15:57:05

Lunchtime: Bébifókának mégsem "fordíthattam", ha a sok "e" a tiniknél "i"-nek felel meg. Az más kérdés, hogy magát a csajszi szót milyen egyéb, konszolidáltabb formával lehet helyettesíteni...
Pusztán a jelenségre hívtam fel a figyelmet, ha megnézed, sehol nincs szó arról, hogy tűzzel-vassal küzdeni kell a tininyelv ellen... :)

leveliro1: Nincs fikázás, ez egy teljesen barátságos hangvételű bejegyzés :) Az én véleményem is az, hogy legyen, majd kinövik, ezt írtam fent. A lényeget meg megfogalmaztad.

Á. 2008.09.10. 08:57:23

Én azt is tudom ám, hogy az osztályblogos tinik 90%-a bajai. Pár hete pont a húgommal beszéltem az ilyenekről, küldtem neki pár linket, hadd borzadjon ő is, és mondtam is neki, hogy - bár az éppen átküldött blogokat először látom - le merném fogadni, hogy a háromból kettő bajai. És láss csodát, megnézte, és mondta, hogy úristen, tényleg bajaiak, felismeri őket a csillogó-villogó képeken :D

Lazac 2008.09.10. 09:25:14

a kedvesem lányai is ezt a cukimukiságos szöveget nyoják LOL

csibike · http://csibike.blogol.hu 2008.09.10. 20:27:29

Lazac: Élőben is? :)

Á.: Bajai trend? Hümmm :D

apcsika · http://apcsika.blogol.hu 2008.09.15. 16:07:11

csibém nem kell :). ma az a sikk, ha nem írsz helyesen. tudom. csak hogy ebben mi a jó?

DR ROCK 2008.09.25. 14:51:07

az én kedvencem a HY mint köszönés :) valamint a hangulatjelekből a silabizálás...

tomtyi 2009.01.26. 22:32:21

a LiveMSNen a szövegek kemények nagyon: mikor szavak egyébként önállóan értelmes részeit valami képpel, animációval helyettesítik. pl.: a 'nagyon'-ban az agy egy agy képe/rajza.

Berci_JCHC (törölt) 2009.01.27. 20:17:08

@tomtyi: igen, ez nagyon súlyos tud lenni. én meg majd válaszolok nekik majd egyiptomi hiieoglifákkal. a lényeg ugyanaz. :D
süti beállítások módosítása